das projekt - Update 12/12

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker

Inlägg av dagg »

Edis skrev:Grattis till inköpet av det grenröret! :D

Då får vi hålla tummarna för att det löser sig med jobb!!
Tack ska du ha

Ja, helt värdelöst å gå hemma, spec nu när de är så kallt :P

Då kör vi en update då :cool:
Är så less på att inte jobba med bilen såå då började ja kika lite på såjällhuset som aldrig riktigt känts ordentligt gjort, så jag beslöt mig för att plocka isär det helt. Har fått tag i ett reserv utifall de går åt h-vete.

Inget jag kan rekommendera någon annan att göra, jag vet inte än om jag får ihop det :P

Nåja lite pics då. En försmak på insuget

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Suck, här tog de roliga slut... runddragen skruv. satt som fan + jävligt mjukt material.. hur gör jag nu??? :D

Bild

Bild

Bild

Bild
Sitter små lager så att det ska gå lätt.. tänkte rengöra och sen i med kullagerfett så blir det nog bra, hoppas jag :P

Så nu är det "bara" en runddragen skruv som är ivägen för att det ska vara helt isärplockat. Någon som har något tips på hur jag får ut den?? Borra av skallen räcker inte, eftersom skruven går igenom "plattan"

Sen är frågan... helst hade jag velat ha de nu lösa delarna från huset svarta.. men jag tror att färgen bygger för mycket och kommer nötas bort, så jag funderar på att skicka det på kromning, va tror ni?
Die for metal!
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker

Inlägg av dagg »

Kommer en till mini update nu, var till garaget imorse.. men de gick inge vidare var alldeles för kallt så de vart inte mycket gjort tyvärr..

Bild

Bild
Efter en vända med stålborsten.. men mer behövs

Bild
Mycket kvar på dessa

Bild

Bild
Är lite smådelar :D
Die for metal!
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker

Inlägg av dagg »

Idag har man hållt på å krångla med a-kassan fyyfan säger ja...

jaja, vart en vända i garaget oxå, väldigt kort men ändå. Imorgon tänkte ja köra lite längre.
Gjorde klart en slang till/från servopumpen. Den är klar för Galva brite nu ;)

Bild
Efter ett pass med stålborsten. ska sprayas med galva brite

Bild
Die for metal!
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Ojojoj, hoppas att du får ihop allt igen, jisses vad smådelar :lol:

Snyggt jobbat som vanligt *yes*
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker

Inlägg av dagg »

Edis skrev:Ojojoj, hoppas att du får ihop allt igen, jisses vad smådelar :lol:

Snyggt jobbat som vanligt *yes*
Hehe jo de är lite delar =P Jag tror faktiskt att det kommer gå bra, testade på skoj om ja fick ihop det idag, å de gick fint =) + att ja har tagit bilder del för del när ja plocka isär:)

Tack tack =)
Die for metal!
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker

Inlägg av dagg »

Idag fick man litet paket i brevlådan :D

Bild

Bild
Mer bult

Drog iväg en vända till garaget oxå :)

Bild
Ståltrissan en jävla bra hjälpreda :D

Bild
Nu är alla smådelar till spjällhuset klara för ytbehandling.. bara det som sitter med runddragna skruven kvar att borsta.

Bild

Bild

Bild

Bild
Remskivan skall målas svart, fästena vet jag inte än.. själva pumpen får en skvätt galva brite

Bild
Die for metal!
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Trevligt.. Vad ska du ytbehandla smådelarna med?
Ska kontakta blästraren själv under helgens gång är det tänkt. =)
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker

Inlägg av dagg »

blueman83 skrev:Trevligt.. Vad ska du ytbehandla smådelarna med?
Ska kontakta blästraren själv under helgens gång är det tänkt. =)
Silverkrom =) som bultarna

Det tycker jag ;)
Die for metal!
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker

Inlägg av dagg »

ja en till liten update =)

idag hämtade ja lite grejjer på vag :D

Bild
1 av 2 packningar till insuget

Bild
Till spjällhuset

Bild
Nytt fäste till spridarrören.. sen vart de även en massa skruv å bult

Bild
Började rengöra servopumpen lite lätt

Bild
fortfarande väldigt skitig.. den såg renare ut i garaget :P

Sä här såg pumpen ut först
Bild

Nu såhär, börjar likna något
Bild
Blir lite färg sen såklart

Bild

Bild
Gjorde även rent alla givare som ja hade i garaget
Die for metal!
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Muahahahaha, snacka om att du har blivit skadad :lol:

Det blir jäkligt bra! *yes*
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker

Inlägg av dagg »

Edis skrev:Muahahahaha, snacka om att du har blivit skadad :lol:

Det blir jäkligt bra! *yes*
Haha skojja inte! :lol: Väldigt beroende framkallande!

Vilken tur :)
Die for metal!
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker

Inlägg av dagg »

Kan meddela att skruven i spjällhuset nu är väck!

Skulle prova att borra hål för en torx-bits som ja sedan skulle banka in.
Men när ja hade borrat en stund så lossnade skallen på skruven, och skruven gängades ut "bakvägen" *yes* ibland har man tur

Så nu är spjällhuset rensat helt å hållet. bara ytbehandlingen kvar innan det skruvas ihop igen =)
Die for metal!
phille_hbg
GT-fanatiker

Inlägg av phille_hbg »

vad betalade du för packningen mellan plenum och spjällhuset? köpte du den på VAG? jag trodde det var en packning som dom inte kunde få fram och var halvt omöjlig att hitta eller nåt :P

MVH Phille
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker

Inlägg av dagg »

phille_hbg skrev:vad betalade du för packningen mellan plenum och spjällhuset? köpte du den på VAG? jag trodde det var en packning som dom inte kunde få fram och var halvt omöjlig att hitta eller nåt :P

MVH Phille
Den gav jag 40,66:- +moms för :D

Art. nr: 037 133 073 A

Japp de var på vag (Heter iofs Bilmetro? men dom säljer audi, vw å skoda..), i borlänge, de verkade då inte vara några konstigheter när ja beställde :)

Ska lägga upp art. nummer på de andra delarna ja köpte senare

Edit: Måste säga att packningen känns väldigt tunn om man jämför med den andra packningen.. men antar att de ska va så :P
Die for metal!
phille_hbg
GT-fanatiker

Inlägg av phille_hbg »

dagg skrev:
phille_hbg skrev:vad betalade du för packningen mellan plenum och spjällhuset? köpte du den på VAG? jag trodde det var en packning som dom inte kunde få fram och var halvt omöjlig att hitta eller nåt :P

MVH Phille
Den gav jag 40,66:- +moms för :D

Art. nr: 037 133 073 A

Japp de var på vag (Heter iofs Bilmetro? men dom säljer audi, vw å skoda..), i borlänge, de verkade då inte vara några konstigheter när ja beställde :)

Ska lägga upp art. nummer på de andra delarna ja köpte senare

Edit: Måste säga att packningen känns väldigt tunn om man jämför med den andra packningen.. men antar att de ska va så :P

tack så mycket!

jag trodde faktiskt att det skulle vara ett blodigt pris på en sån, för VAG (DinBil heter det här i Helsingborg) verkar ha hutlösa priser på prylar till våra gamla bilar. jag skulle köpa ett nytt relä för tutan. det ville dom ha 280:- för :o
förvisso tror jag inte att det är DinBil som prissätter prylarna, men ändå.

men då ska jag springa och köpa mig en sån packning inför dagen då jag ska knacka ut tratten i mitt insug :D

åter igen, tack så mycket! :)

MVH Phille
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker

Inlägg av dagg »

Ja de kan va dyrt, men de verkar vara upp och ner, ibland tycker ja man kan bli positivt överaskad.. även om de är sällan =P

Men de är ju originaldelar :)

Kan säga att , iaf i mitt fall, så satt packningen fast ordentligt på spjällhuset! mattkniv/rakblad kan behövas.

de va så lite så =)
Die for metal!
Användarvisningsbild
sleeper
GT-fanatiker

Inlägg av sleeper »

phille_hbg skrev:

tack så mycket!

jag trodde faktiskt att det skulle vara ett blodigt pris på en sån, för VAG (DinBil heter det här i Helsingborg) verkar ha hutlösa priser på prylar till våra gamla bilar. jag skulle köpa ett nytt relä för tutan. det ville dom ha 280:- för :o

men då ska jag springa och köpa mig en sån packning inför dagen då jag ska knacka ut tratten i mitt insug :D

MVH Phille
Är du säker på att det är samma insug som du har?
Detta är ju det 2-delade insuget från NG motorn som Dagg pysslar med.
Tänkte på det för jag läste nyss om någon annan som skulle knacka ur sin tratt i insuget men det är ju i KV/HY motorn tratten sitter, eller sitter det en tratt även i NG motorns spjällhus? ::

För övrigt fortsätter Dagg inspirera ordentligt, det är nästan så man är påväg ner till garaget snart men det har krupit ner runt 0 grader där så jag avvaktar ett tag till.. :D

Edit 1: bläddrade lite i tråden och det ser ju visserligen ut att vara samma spjällhus så jag tar tillbaka allt jag sagt, kanske :)

Edit 2: Efter lite närmare efterforskning så är det samma packning för båda insugen "037 133 073 A - Tätning".
Bilarna: http://www.garaget.org/quattro
Audi coupe quattro -87
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker

Inlägg av dagg »

Tror oxå som du säger att packningen passar även om våra insug är olika. Det sitter ingen tratt i mitt spjällhus iaf, så ja tror att NG motorn är befriad från den =)

Kul att höra! =D Sj har man några minus grader i garaget man får klä på sig :P men de blir inga långa pass direkt hehe
Die for metal!
phille_hbg
GT-fanatiker

Inlägg av phille_hbg »

sleeper skrev:
phille_hbg skrev:

tack så mycket!

MVH Phille
Är du säker på att det är samma insug som du har?
Detta är ju det 2-delade insuget från NG motorn som Dagg pysslar med.
Tänkte på det för jag läste nyss om någon annan som skulle knacka ur sin tratt i insuget men det är ju i KV/HY motorn tratten sitter, eller sitter det en tratt även i NG motorns spjällhus? ::

För övrigt fortsätter Dagg inspirera ordentligt, det är nästan så man är påväg ner till garaget snart men det har krupit ner runt 0 grader där så jag avvaktar ett tag till.. :D

Edit 1: bläddrade lite i tråden och det ser ju visserligen ut att vara samma spjällhus så jag tar tillbaka allt jag sagt, kanske :)

Edit 2: Efter lite närmare efterforskning så är det samma packning för båda insugen "037 133 073 A - Tätning".

nu vet jag inte riktigt vilket insug du menade att jag skulle ha eller inte ha, men jag vet att Dagg har annat insug än vad jag har på min. jag har HY-motorn, men jag antog att den packningen är likadan eller åtminstone väldigt snarlik min och därför så antar jag samtidigt att packningen kostar på ett ungefär samma för min del :)

och ja, jag har tratten kvar i mitt insug :) hängde inte riktigt med i din text, men ja... :P

förresten, jag läste nånstans om att många som tar bort tratten också ändrar tändningen med några grader. om jag inte minns helt fel så var det runt 6 grader framåt eller något liknande... var nånting med att kompensera för den extra mängden luften man fick in och samtidigt få ut några hästar till. är inte helt säker på detta, men låter inte helt trovärdigt i mina öron iaf :)

MVH Phille

P.S: du dagg, jag kanske har sagt det innan men det är värt att säga igen. jäkla puts du har på prylarna! :shock:
hade man bara haft orken och tålamodet till det så hade iaf jag gått samma bana som du! :)
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker

Inlägg av dagg »

Tack ska du ha =) Väldigt kul att höra :D
Die for metal!
Skriv svar