gt_87 skrev:härligt. det du undrar vad det är påminner lite om en vacumpump tex till centrallås. satt den i skuffen?
Nää de är de nog inte tror jag, ingen vacum slang till den, endast en kontakt med 3 kablar. Den satt typ i A-stolpen bakom styrboxen (?) på passagerar sidan. Satt på konstigt ställe tycker ja =S
Ja kan meddela att detta är en tryckgivare som mäter atmosfärens tryck.
Och är kopplad till motorstyrningen och inverkar på tändning/bränsle, på turbomotorer ändras även laddtrycket mot atmosfärens tryck.
den dära saken du undrade över har jag svårt att tänka mig att den styr tändning och/eller bränsle på ett sprut som K-Jetronic faktiskt. tändningen styrs ju utav vakumet på dessa bilar om jag förstått det som, och bränslet styrs ju utav den där luftvågen under bränslehuvudet.
den saken du hittade känns lite hemmafixad om jag ser rätt på bilderna. känns ju som att Audi/VAG hade gjort det lite snyggare än ett skumt hål och silvertejp över..?
KE-jetronic funkar på samma sätt, fast har någon slags smalbands-lambda också om jag förstått det rätt..?
det du hittat ser ut som någon slags givare eller sensor av något slag tycker jag. kan du säga vad kablarna har för färger så kanske jag kan hitta nånting i elschemat..?
Dagg: Jag skulle nog rekommendera el-styrt c-lås än vakumstyrt, Mer slangar och sladdar med vakumstyrt och elektroniskt är lättare och billigare att få tag i
phille_hbg skrev:den dära saken du undrade över har jag svårt att tänka mig att den styr tändning och/eller bränsle på ett sprut som K-Jetronic faktiskt. tändningen styrs ju utav vakumet på dessa bilar om jag förstått det som, och bränslet styrs ju utav den där luftvågen under bränslehuvudet.
den saken du hittade känns lite hemmafixad om jag ser rätt på bilderna. känns ju som att Audi/VAG hade gjort det lite snyggare än ett skumt hål och silvertejp över..?
KE-jetronic funkar på samma sätt, fast har någon slags smalbands-lambda också om jag förstått det rätt..?
det du hittat ser ut som någon slags givare eller sensor av något slag tycker jag. kan du säga vad kablarna har för färger så kanske jag kan hitta nånting i elschemat..?
MVH Phille
Hm okej, hemmapul tror jag inte det är faktiskt, även om silvertejpen verkar skum.. hålet och fästena är dock "seriöst"/fabriksgjorda. Ska ta mer bilder på lördag, även kolla efter VAG nummer på saken. kollar upp färgerna på kablarna då oxå
Ang. K-jetronic så är jag helt lost på det ämnet..
Scorpio86 skrev:Dagg: Jag skulle nog rekommendera el-styrt c-lås än vakumstyrt, Mer slangar och sladdar med vakumstyrt och elektroniskt är lättare och billigare att få tag i
Då är de som jag misstänkte då, kommer nog bli enklare att stoppa i ett el styrt. Om det inte är något som sitter ihop med c-låset som påverkas om jag plockar bort det?
Vakum styrda grejjer undviker jag gärna av nån anledning =P