Nosliwes Projekt

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Provkört bilen idag, nu hackar den inte längre, nu går den aldrig ner i varv istället...
Kan det ha något med brytaren på spjällhuset att göra?
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Fick ett litet paket idag :D

Bild
Fegis
GT-fanatiker
Inlägg: 647
Blev medlem: sön aug 24, 2008 16:49
Ort: Tidaholm

Inlägg av Fegis »

Hoppas det låter gött :)
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Blir nog ingen större skillnad. Sitter redan ett simons sportavgas på bilen.
Men kollar du på bilderna så ser du att det är slutdelen för -85, Ser lite halvrisigt ut på en 86-
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Fortfarande strul med att det inte finns någon tomgång när bilen är varm efter att man har släppt gasen när man kör.
Bilen beter sig som om den får för lite bränsle eller luft när man håller halvgas ungefär.
Lyckas inte heller få någon cirkulation på vattnet (termostaten sitter rätt)

Någon som vet vad det kan vara för fel? Börjar bli lite brottom då jag har besiktning på Lördag.
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Nosliwe skrev:Fortfarande strul med att det inte finns någon tomgång när bilen är varm efter att man har släppt gasen när man kör.
Bilen beter sig som om den får för lite bränsle eller luft när man håller halvgas ungefär.
Lyckas inte heller få någon cirkulation på vattnet (termostaten sitter rätt)

Någon som vet vad det kan vara för fel? Börjar bli lite brottom då jag har besiktning på Lördag.
Hmm.. Försvinner tomgången direkt när slidventilen stänger.?
Isåfall är det tomgånsskruven imässing på spjällhuset som behövs skruvas ut litegrann.

Får den för lite soppa så kan du testa höjja skivan lite med CO skruven.
3mm insex, skruva lite medsols tills den går bra.
jag fick vrida min flera varv med min nybyggda motor.

Sen kan du ta med insexnyckeln och vrida ner på besiktningen om värdet ligger över 4.5
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Annat filter hjälpte inte. Tog bort kontakten till brytaren på spjället och tomgångsmotorn, då slutade den gå ojämnt på tomgång. Provkörde, så fort man gasade så andra spjället öppnade sig så hackade det. sen efter ca 3km så började bilen hacka såfort man gasade minsta lilla. Stängde av bilen och satte på den igen så gick den nästan en km till innan det blev likadant.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Besiktigade bilen igår med 2 stycken 2or.

Hjullager vänster bak
CO halt 8.7 (3.5)

Körde ungefär 16 mil med bilen och samma problem är fortfarande kvar.

Så fort bilen blir varm så går det inte gasa då bara blöddrar den. Stänger man av och sätter på nyckeln så går den som vanligt en bit till.

Grymt nöjd med bromsarna, 2.3 i fram och 2.7 ibak.

Bild
Fegis
GT-fanatiker
Inlägg: 647
Blev medlem: sön aug 24, 2008 16:49
Ort: Tidaholm

Inlägg av Fegis »

Åh va gött att du inte har så mycket jobb kvar då =) Lägg gärna upp en fin video på motorljudet. :D
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Fick svar om att en med samma motor hade haft samma problem som mig. Då var det tändspolen som inte var helt okej! Har inte kollat den på min, Ska testa imorgon. Har en extra liggandes! :D
Flipman
GT-diggare
Inlägg: 68
Blev medlem: tor feb 19, 2009 00:07
Kontakt:

Inlägg av Flipman »

tomgångsrelät kanske spökar?
urquattro -83
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Redan kollat :)
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Här synns det (typ) att jag har bytt avgas.

Bild

Får ursäkta min utslitna kamera, den gillade inte att ta kort på ca 70 metersavstånd ifrån lägenheten.
Men det är den gråa pixeln nere i den vänstra delen av bilden! :D
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Tändspolen hjälpte! Nu bluddrar den bara vid fullgas men går som en klocka annars och man slipper ligga och puttra i 60 i uppförsbackarna.
Så nu är det förmodligen CO skruven som ska justeras bara så den får lite mindre soppa. :)

Någon som vet vilket håll man ska skruva den åt för att minska mängden soppa?
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Va bra då :D Co skruven är känslig, Mot Urs (alltså uppåt) så får den mindre o kmr då sjunka i tomgång så den får du också justera, prova lite försiktigt du :D
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Japp. Känns lite smått tvunget då den ligger på 8.7 i CO samt att jag inte har rört den någon gång under hela renoveringen.
Just nu har jag inte i brytaren till spjället eller tomgångsmotorn. Har jag i dom så pendlar den mellan 500 och 1500 varv konstant på tomgång.
Bara jag får den till att gå hyffsat så ska jag lämna in den på verkstad för korrekt justering.
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Med så mkt i co kan du säkert skruva ett halvt varv elr nåt sånt, den är ju känslig men med sådär högt värde ska ner ganska mkt. Jag justerade quattron innan besiktning från 1,5 till typ 2,5 o det var väl nästan 1/8 dels varv, cirkus :D Då har du lite hum iaf hur mkt den justerar.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Justerat CO skruven 3/4 varv. Så här pass bra har aldrig bilen gått tidigare i min ägo! Bluddrar pytte pytte lite vid fullgas så behöver kanske justeras lite till, men satan vilken skillnad det blev! :D
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Lite halvskumt att så fort jag får bilen till att gå perfekt med CO skruven så försvinner tomgången, Oavsett hur mycket jag än skruvar på tomgångskruven
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Eftersom min fläkt inte vill starta när man kör så kanske det är termotidkontakten som spökar? För visst går väll tomgångsmotorn på den med?
Skriv svar