Nosliwes Projekt

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Har hjälpt farsan med att glidgjuta deras skorsten nästan hela dagen idag, så blev inte jätte mycket gjort. Inte för att det finns så mycket att göra heller för den delen hehe.

Hittade läckan. Var motorvärmaren som läckte efter att jag vred den för att få dit oljefiltret.
Tog loss den och oringen ramlade i 1000 bitar.
Satte dit en ny och knackade i den i blocket igen.
Började dra dit muttern och hann inte dra den i bott förrns det gick som vanligt. :rolleyes:

Bild

Men men, förväntade mig nästan det.
Fick jag en anledning till att slänga skiten och slå i en frostplugg i stället ;) Ska bara köpa en. Mätte hålet till 36.22mm. Något som vet vad det ska vara för storlek på pluggen?

Besiktning nästa måndag.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Nästan helt färdig med bilen.

Smackat dit en frostplugg och provkört. Efter att motorn blev varm och en rejäl urvarvning så slutade motorn låta som en symaskin vilket var en enorm lättnad.
Dock så är det nog mer stabilitet i en tvättsvamp. Enormt behov av en framvagnsinställning.

Fläkten vägrade fortfarande gå igång trotts att jag har bytt givare i kylet.
Gav mig på att se över reläna en gång till. Det ena klickade som vanligt. Men det andra klickade bara 1 gång sen var det stendött. Prövade att sätta dit det. Då hängde det sig och fläkten gick för fullt och det började ryka som fan ifrån relät. Var bara rycka loss det direkt. Så nu har jag fläkten på en knapp i jakten på ett nytt relä.
Ingen som har ett i gömmorna?
Bild
Bild
Bild

På Lördag ska jag lufta bromsarna och se om jag kan göra något åt framvagnen.
Skrapade skärmkanter rätt rejält i fram med.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Varit ute på en liten åktur. Slutade med att alla mätare började pendla som fan och bilen rycka. Så stannade på en parkering och såg att det rök från huven. Öppnade huven och såg att det slog lågor vid grenröret...
Var startmotorkabeln som hade lagt sig emot röret till avgasreningen. Givetvis precis där den går in i grenröret och är som varmast. Bara till att börja blåsa som en idiot i hopp om att det skulle räcka, vilket det gjorde.
Fick ringa efter hjälp då batteriet var stendött. Som tur var så höll batteriet så var bara till att kabla igång och åka hem.

Varit hos svågern och fotat lite.
Har inte hunnit tvätta bilen än sen den kom ut ur vinterdvalan, men blev några fina kort iaf.

Bild
Bild
Bild

Imorgon ska jag dra om lite kablar...
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Trevliga bilder! *yes*

Men du MÅSTE vara släkt med Murphy! :wink:
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Tack. Mjo har nog bevisat det ett par gånger nu
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Besiktigade igår med. Gick bättre än väntat.

2 2or

Vänster strålkastare stod lite lågt, så han försökte justera den. Men då flög brickan som håller ihop allt loss.... bara 3dje gången.

Rost bakvagnsinfästning vänster bak.

Lite svetsning och en ny bricka bara så går bilen i år med.
Förstod att det skulle gå hyfsat när besiktningsgubben såg team active gatbilar dekalen och sa "Det där är ingen gatbil. Det är en rallybil!"
Var inget gnäll om tonade baklampor.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Hade tänkt att skruva lite idag. Men eftersom det var så fint väder och säsongstart på Karlsborgs crossbana så hann jag bara med att tvätt och städa bilen.

Bild
Bild
Bild
Monterade sparco instegslisterna. Var sådär. Lite små och en aning plastiga. Trodde det skulle vara hårdplast när jag beställde dom.

Bild
Den fina kabeln som brann.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Då kom nästa problem.
När jag skulle åka i morse så fungerade inte torkarna eller kupéfläkten.
Läste lite på forumet och såg att vissa med samma problem hade blinkat med helljuset och då fungerade allt. Det gjorde det även för mig.
Läste då att han hade bytt kontakten till tändningslåset.
Någon som vet hur man gör det eller om det går att fixa på annat sätt?
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Monterat kontakten idag, så nu fungerar allt som det ska igen.
Fick lossa allt ifrån styrstången för att komma åt skruven.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Bytt zündspole i brist på annat att göra :) Blev en märkbar skillnad.

Sen så har jag och farsan fixat så det går att öppna porten in till projektet jag har tagit på mig nu när GT:n rullar resten utav sommaren. Morsans bubbla ifrån 70.
Hennes första bil som hon köpte tillbaks för ett par årsen.
Har börjat slipa av bottenplattan då den bara var upplagad på undersidan och innanför karossen.

Tog även isär den gamla motorn då den var i vägen för bubblan då den står i ett rum innanför där jag har haft GT:n.

Bild
Toppen var ju skrot innan, så passade på att ta ut mina aggressioner på fanskapet då jag inte hade några långhyllsor med torx hemma. Är ju bara en bult som kräver det.

Bild
Cylindrarna såg riktigt fina ut. Så blocket sparar jag!

Allt är helt utom själva ämnet i toppen. Så blev en hel del reservdelar över.

Imorgon ska jag skruva bubbla och på Lördag blir det svetsning utav bakvagnsinfästningen på GT:n.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Varit en sväng till garaget och kikat på SPQ huven.

Passformen är ju sådär om man inte har hela SPQ kittet.
Ska jag göra en egen grill så kommer den luta 90 grader ifrån huven rakt ner emot kofångaren. Så som det är nu så lutar grillen lite bakåt.

Även kapat upp ventilationsgallren.
Gjorde misstaget att beställa en förstärkt huv. (vilket dom inte har kvar i webbshopen längre ens)
Det innebär att dom har gjutit av översidan och undersidan av huven och sedan plastat ihop dom. Vilket resulterar i att det är en glipa emellan dom 2 lagren.
Jag tänker inte plasta i varje urkapning i huven för att det ska bli snyggt. Så kapade loss undersidan på huven runt gälen på högersidan. Får gjuta ihop huven runt gälen nu i stället.

Bild
Bild

Sen kommer ju nästa roliga sak. Ventilationen vid rutan blir väldigt knepig att kapa upp. Dom 2 första går bra. Men den närmast fronten vette fan.

Bild
Bild

Någon som ser den tredje ventilationen? Den är under balken...

Bild

Hade varit lättare och billigare om jag hade tagit en utan förstärkningen då den ser ut såhär.

Bild

Någon som har ett förslag?
phille_hbg
GT-fanatiker

Inlägg av phille_hbg »

jag hade kapat med en dremel. det är ju glasfiber så misslyckas man lite med kapningen så är det inte hela världen. bara släng på lite nytt glasfiber

MVH Phille
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Mjo det är precis vad jag gör :) Men den ventilationen längst fram utav dom längst bak på huven kommer ut under balken på undersidan. Så kommer behöva kapa upp hela balken om jag ska komma åt den.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Bild

Där har du en bättre bild på hur undersidan ser ut. Som du ser så finns det bara 4 ventilationer på undersidan. Det är 6 stycken, så den sista är inuti balken. Fattar inte hur dom har lyckats göra en sån tabbe. Dock så finns inte min huv kvar i deras sortiment längre...
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag hade inte tagit upp de hålen överhuvudtaget. Egentligen samma sak med gälarna ovanför "turbon", för de fyller ju ingen funktion på en sugis, mer än att det regnar in på ställen där man inte vill ha vatten :wink:
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Mjo det har du rätt i. Men tror det ser lite konstigt ut med gälar utan hål. Sen så lär det ställa sig fullt med vatten i dom hålena. Ska ju även framöver skaffa mig en S2 drivlina med motor. Så är ju inte helt fel att göra det rätt ifrån början :) Men som du säger, det regnar rakt ner i bränslefördelaren.
phille_hbg
GT-fanatiker

Inlägg av phille_hbg »

jaha, nu fattar jag vad du menar med balk! :)

ja du, jag hade nog kapat i balken ett rektangulärt hål precis under gälarna så luft och vatten kan komma förbi där. om huven blir alltför svag när du kapat där så hade jag troligtvis förstärkt runtomkring balken eller något liknande. jag tror faktiskt inte att det påverkar styvheten i glasfibret något nämnvärt faktiskt.

om du inte vill ha vatten på prylarna så kan du sätta fast en plastbit och/eller plåtbit ovanför fördelaren som vattnet kan landa på när det faller igenom gälarna.

MVH Phille
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Funderar på att kapa rakt igenom som du säger och sen plasta igen sidorna på hålet. Vill inte att det ställer sig vatten i huven som sedan fryser på vintern.
Låg och funderade på någon sådan lösning över fördelaren i går kväll efter att Edis påpekade det. Börjar på ett plåtföretag imorgon med stanns och bockning. Kanske man kan göra en snygg lösning.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Börjar äntligen på nytt jobb imorgon som jag ser fram emot något enormt!
Företaget jag har jobbat på i 3 år nu har inte riktigt varit något för mig. Har inte trivts och inte kommit överens med den bortskämda produktionsplaneraren.
Nu känner jag att orken börjar komma tillbaks och suget efter att ta tag i saker med bilen ordentligt! :)
Tänkte göra färdigt huven i helgen så det bara är till att fixa ytan på den inför lack och börja måtta ut en ny grill. Skillnaden på originalet och SPQ huven blir att grillen lutar 90 grader istället för lite bakåt som det är nu. Men på en SPQ så är ju grillen helt lodrätt, så helt fel blir det väl inte :)

Någon som vet hur det ser ut med GT träffar i sommar? Vet att Q-sovare planerar en.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker

Inlägg av Nosliwe »

Tog tag i svetsningen idag. Var värre än jag trodde.
Men nu är det fixat! Ser ut som skit men det är svårt att få det bra med fluss svetsen. Speciellt då den börjar svetsa utan att man trycker in knappen. Bländad ett antal gånger.

Bild
Bild
Bild

Kapade upp hålen i huven. Fick bli en lite halvful lösning. Ska plasta dit väggar som följer hela vägen igenom.
Började slipa lite på dom med. Borret stack iväg lite ena gången med. Så får plasta lite där med.
Borrmaskinen är inte så stadig längre efter att jag använde den till poleringen av motorn haha

Bild
Bild
Bild
Bild

Ska fixa det sista på huven imorgon inför lack.
Skriv svar