Sida 49 av 72

Postat: sön sep 08, 2013 13:26
av Nosliwe
STORT TACK till Q-sovare för motorn med delar!

Fick mig en liten överaskning när det satt elektroniska spridare med fuelrail monterat. Detta kommer att utnyttjas!
Fick även med mig en hel del bromsdelar som kommer vara användbara vid konverteringen.

Bild
Bild
Bild

Kommer montera spisen i vinter då tidigare ägare har haft isär motorn och bytt alla packningar.
Köra med original sprut till reggbesiktning och hela sommaren. Sen ta ur motorn nästa vinter, byta lager, kolvringar/ ev kolvar. Och allt annat som kan vara slitet eller bör bytas. Montera den elektroniska insprutning och se vart det leder :D

Postat: sön sep 08, 2013 18:09
av q-sovare
Lycka till och hoppas att det blir bra drag med motorn! Har inte tid att vara här mer , måste gå och äta lite smörgåstårta 😜

Postat: sön sep 08, 2013 18:11
av Nosliwe
Haha är den inte slut än? :D

Postat: mån sep 09, 2013 12:52
av phille_hbg
vad är det för elektronisk insprutning det handlar om? vad för spridare är det och vad är gjort för att dom ska passa i toppen?

MVH Phille

Postat: mån sep 09, 2013 14:07
av Nosliwe
Väntar på svar ifrån evil_tweety som har monterat dom. Hörde något om saab dock.

Postat: mån sep 09, 2013 18:46
av Nosliwe
Måste helt klart vara fel insug på motorn. Ska ju vara vänt åt andra hållet och stå turbo på. Det som sitter monterat just nu har samma nummer som HY motorns insug... Kan det ha något kompressor konverteringen förra personen som skruva med motorn höll på med?

Postat: tis sep 10, 2013 16:35
av Nosliwe
Någon som kan gissa vad jag har fått för mig att börja tillverka nu?

Bild

Postat: tis sep 10, 2013 16:46
av Fegis
nånting till batteriet eller en den där plast saken över kylen kanske ?

Postat: tis sep 10, 2013 16:47
av Nosliwe
Fel! inget i motorrummet.

Postat: tis sep 10, 2013 16:53
av Fegis
gör en sista vild gissning, ett nytt handsfack? eller ett fack av något slag till instrumentbrädan

Postat: tis sep 10, 2013 16:55
av Nosliwe
Nära. Måste ju kunna övervaka lite mer motorsaker nu. Ska likna något som redan finns i en viss bil :)

Postat: tis sep 10, 2013 20:40
av Edis
Mittpanel för 3 mätare på instrumentbrädan?

Postat: tis sep 10, 2013 20:42
av Nosliwe
Stämmer bra det. Ska bli kläs i mocka.

Postat: ons sep 11, 2013 18:22
av Nosliwe
Då var man iväg en sväng till garaget idag då.
Plockade av insuget och titta vad som fanns där. Portade avgas och insugs kanaler!
Petade dit kupolmuttrar i brist på annat att göra :)

Bild
Bild

Sen så var det ju de lilla roliga samtalet med herr Gustaf Ridderstolpe på SFRO.

Kom fram till att det jag måste göra är:

Montera motor och växellåda med fullständig avgasrening. Motorn måste vara i original utförande, men man får modda insug och grenrör så motorn går ner i bilen.
IC och oljekyl är det fritt fram att byta ut.

Man måste montera en annan framvagn ELLER bakvagn.
Hela bromssystemet måste bytas ut.

Byggbesiktning slipper man så länge som man inte kapar eller svetsar något.

Frågade även om breddningen. Då det är ändrad spårvidd så måste man besiktiga även den. Spacers godtog han inte för att få ut hjulen. Så då är det kapa fram och bakvagn på mitten och sen bredda den. Eller lösningen som jag föredrar, åka till besiktning med hjulen en halvmil in i hjulhusen för att sedan montera spacers efter besiktningen :D


Det jag funderar på att göra är att behålla original framvagnen, montera fjäderben ifrån 200 turbo så man får 5bults och samma splines till drivaxlarna som växellådan. Byta ut bakvagnen då det är den billigaste lösningen. Slipper man dom svindyra bärarmarna som audi 100/200 har. Kommer förmodligen byta till den sen ändå, men just nu så ska man ju få igenom motorn till en början med.

Saker jag behöver då?:

Insug
Gasspjäll
Turbo
Wastegate
Grenrör
IC
Bränslevåg
Spridare. Samma som 10V N/A???
Styrbox
Kabelhärva
svänghjul
Koppling
Växellåda
Bakvagn
Bromsok
Bromsoksbyglar
Bromsskivor
Fjäderben fram
Böjt styrstag som inte tar i wastegaten?
En hel hög med slangar.

Har nog fixat många av sakerna redan.

Postat: ons sep 11, 2013 18:26
av Nosliwe
Var samma spridare såg jag på vagcat nu, så dom kan man stryka.

Postat: ons sep 11, 2013 22:19
av evil.tweety
Du kan ju ta alla bromsar och axlar från en s2/coupe. Då får du annan spår vid och andra bromsar samt bult mönster. Finns inget som säger att man måste bygga om. just ja det hade jag ju gjort lite grann,

Postat: tor sep 12, 2013 04:55
av Nosliwe
Jo jag beställde S2 subframe med krängningshämmare och bromsar. Ska man bara ha spindlar och bärarmar med. Det bästa är att jag nu kan köpa S2 coilovers :D

Postat: tor sep 12, 2013 16:11
av evil.tweety
Ja det är inte fel. Det finns dock ett problem. Splinsen i från gt passar inte i s2/coupes nav. utan antingen får man ta den jobbiga vägen och byta växelåda samt spindel till s2/coupe Eller så borde man kunna pressa dom gamla hjulagren med nav i s2:ans spindel borde vara likvärdigt men kan skilja. Inte testat det själv men har för mig att det skall gå. det skall bara skilja på själva navet.

Postat: tor sep 12, 2013 16:19
av Nosliwe
Måste byta växellåda oavsett. Går inte igenom SFRO besiktningen med original låda. Så det har jag redan tänkt på. Men kan ju inte ta S2 låda och bakaxel då det är quattro.

lättare väg

Postat: fre sep 13, 2013 22:32
av Emil90q20v
Hejsan!

Det finns en lättare väg :)

Ta växellådan ihop med drivaxlar och hjulnav/bromsar från 90 20v 89-91

Då får du samma bromsar som 100T och S2 , samma hjulnav som s2 , förutom bultdelningen. Det innebär att du kan behålla dina fälgar.

Har en 90 20v som reservdelsbil om du behöver delar.

Med vänlig hälsning Emil