Hej
Jag har en Audi gt coupe -82 med en original 5:a på 136 häst. Nu har jag köpt en Audi 100 turbomotor från 87.
I alla forum jag har läst har dom flesta sagt att motorn ska passa bolt on.
Nu har jag ett par frågor som jag hoppas någon kan svara på inför motorbytet. Hur har ni som bytt motor fått plats med allt tex downpipe, lmm,?
Jag tycker inget verkar vara bolt on:roll:
Elen verkar vara väldigt krånglig att koppla in, tex vart har ni satt databoxen?
Hoppas någon som gjort något liknande kan svara på mina frågor
MVH//Joakim
Motorbyte till Audi 100 turbo
Re: Motorbyte till Audi 100 turbo
Jag kan bara ge lite allmänna tips, eftersom jag har erfarenhet av de turbo-motorerna och av GT-karossen.melle skrev:Hej
Jag har en Audi gt coupe -82 med en original 5:a på 136 häst. Nu har jag köpt en Audi 100 turbomotor från 87.
I alla forum jag har läst har dom flesta sagt att motorn ska passa bolt on.
Nu har jag ett par frågor som jag hoppas någon kan svara på inför motorbytet. Hur har ni som bytt motor fått plats med allt tex downpipe, lmm,?
Jag tycker inget verkar vara bolt on:roll:
Elen verkar vara väldigt krånglig att koppla in, tex vart har ni satt databoxen?
Hoppas någon som gjort något liknande kan svara på mina frågor
MVH//Joakim
För det första, lyssna inte på de som säger att det är krångligt och omöjligt, det är det inte!
Motorn i sig självt passar alldeles utmärkt mot växellåda och motorfästen, och det är ju en väldigt bra början (till skillnad från en v8:a )
Kommer du att köra med originalturbo på originalplacering ska det inte vara något problem att få till downpipe.
Mitt tips till dig är att plocka motorn och motorrummet så rent som möjligt så att du kan få till det mekaniska med downpipe, intercooler, rör, insug och allting innan du ens börjar fundera på kablaget.
När du väl har fått det mekaniska klart kan du fundera på om det är värt att koppla in äckel-K-jet:en eller om du ska installera ett VEMS elektroniskt sprut istället, jag kör själv det i min 100TQ-vinter-sladdbil och även i projektbilen. räkna 10-12 lappar för en sån installation, installerat och klart...
Om inte annat ska det inte vara svårt att koppla in K-jeten om du har en hyffsat komplett kabelstam till den. Den har ju inte så mycket sladdar och är ganska enkel att få att funka bara det mekaniska är schysst.
Ta det bara lungt och lös ett problem i taget så ska det inte vara några som helst problem.
Lycka till!
/Micke
Jag har varit med i VEMS-djungeln så länge att jag började köra 2.2 och sen byggde jag och Jonas (kakmnstr) min 3.0 box själva, delarna köptes då direkt från Ungern. Min nya 3.3 är inhandlad av sveriges egen VEMS-man, Emil Larsson. Han är den som styrt upp allt så att det går att använda, en stor eloge för det! Vi känner varandra sen länge och är dessutom gamla arbetskamrater så han är självklart inblandad i installationen av mitt projektbilssprut. (För å skryta lite så är det jag och Emil som installerat insprutet i Christell racings räser v8:a http://www.christellracing.se)melle skrev:Tack så mycket för svaret precis ett sånt svar jag ville höra
Ok vart köpte du ditt VEMS sprut då? och vem installerade det åt dig?
Han fixar box och installation och är jädrans händig vad gäller turbo-trimning, risken är bara att det sitter gigantisk turbo där om han får hållas...
Så PM:a när det är dags att fundera på VEMS, så ser jag till att ni får kontakt.
/Micke
melle, din bil är reggad med turbo va?! misstänker att det är din bil jag ringde på när den var på annons..
Saab og900 Aero -88 www.garaget.org/?car=32951