Gt de la Bruzze

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Ska ha dop för dotter nr2 imorgon. 20 pers i huset. Sambon har låtit mig slita som ett djur idag med barnpassning, dammsugning o.s.v. Hon släppte dock iväg mig för att ta lite bilder i eftermiddagsljuset! Ligger i förstaposten.

Funderar på om förstaposten blir för stor med alla bilder och att jag ska fortsätta som Dompers med ett nytt inlägg... hmm... Jag gillar att samla det dock. Idé?

/Bruzze
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Bultarna till styrstagen lossade. Hjulinställning imorgon. Fan vad skönt!

Nu är det bara ett kallstartsproblem att bråka med. Ska ta mig ann det. Sen blir det bilstereobygge! Dags för baslåda!

Funderar på att hänga ner mitt Simons och ge det en omgång pulverlack. Det har blivit anfrätt p.g.a. många månaders parkering. Det är 10 år gammalt men håller ihop än. Ska nog ta grenröret också.

Blev lite sugen på att elektrolysa mina bromsar också. Får se om det blir samtidigt. Lånar nog hem ett 100A likströmsagg från jobbet så blir det nog fart på det!

Men först blir det Elmia på Lördag!

/Bruzze
audigeir
Inlägg: 6
Blev medlem: lör mar 31, 2007 18:10

Inlägg av audigeir »

Du har en veldig fin bil Tony.
Må si at det er moro at GT'ene blir tatt vare på.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Liten update:

Fixade mitt kallstarts/tomgångsproblem. Kolla: http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?p=7804

Kom också fram till varför det luktar bensin i bilen när jag svängt vänster. En trasig gummisnodd vid tankröret orsakade detta. http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=1235

Letar efter vinyl till mina damasker vid växelspak och handbroms.

Har också börjat med baslådebygget. Planeringen är klart och det blir skitbra hoppas jag! Vi får se. Bilder kommer.

Bugrun i helgen. Får nog hoppa över det i år. Blev erbjuden att stå flaggvakt vid ett race men jag avböjde. Renoverar hallen hemma så det får bli högsta prio.

Trevlig helg!
Bruzze
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Fix!

Inlägg av Dompers »

Ser man, du har att göra, du med alltså! :D
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Typ ja! Men det ska gå. Väntar även in min grp B-vinge så får vi se om jag hinner få färg på den tills dess!

Hur går det själv? Det är inte långt till träffen och GT:n bygger inte ihop sig själv eller?

Bruzze
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Pärlan!

Inlägg av Dompers »

Hoppas på att kunna göra en "abrovink".
Vad denna "abrovink" är får ni se... :wink:
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Då har jag börjat lite smått med bygget av en baslåda. Det blir en ganska liten låda med tanke på att det inte finns så mycket plats och att jag fortfarande vill kunna kasta i en platta öl *yes* Ni får gärna gissa vad jag håller på med!

Bild

2007-06-11 Här är lite dagsfärska bilder!
Bild
Bild

Bild

Mer info kommer!

Bruzze
Senast redigerad av 2 bruzze, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
rallytobbe
GT-fanatiker
Inlägg: 566
Blev medlem: sön apr 03, 2005 14:47
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av rallytobbe »

Det ser ju redigt proffsigt ut synd bara att tanken sitter där den sitter blir lite problem med att få ut trycket i coupen.
väntar med spänning på mer info
"Ja Ölen är ju den viktigaste delen" *hehe*

Rallytobbe
http://kent.lundin.dinstudio.se
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inlägg av Simpa »

Tror inte det kommer vara några som helst problem med att få ut ljudet i coupén. 2 portar i hatthyllan bara, så slipper man skjuta sönder elementen i hatthyllan. Duubbla 10:or ser ut att passa som gjutet där.. Snyggt! *yes*
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Exakt. Har två DLS 10" som ska dit. Det kan bli att dom hamnar jämte varandra men jag tror att det blir isobarik. Då halveras lådvolymen som kommer att bli det jag utgår ifrån och så hamnar en cromad magnet utåt. Det blir både snyggt och skyddar basen.

Jag har aldrig haft några högtalare i hatthyllan men det finns hål. Trycket lär nog hitta ut. Jag har en ide om takluckeförvaring som nog blir lite cool också. Vi får se vad jag hinner med!

Framsystemet är ju klart sedan länge! Det är rätt kul att öppna dörrarna, gå bakom bilen och dra på rejält! Spelar helt OK.

Bild


CU!
/Bruzze
Senast redigerad av 1 bruzze, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Ett par bilder till:

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 bruzze, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

2007-06-16 Vare botten

Bild

Nu sitter sargen.. och lådan som fan. Fick bänna rätt rejält för att få bort den!

Bild

Bild

2007-06-17 Lite tunn och man ser dagsljuset på några ställen. Inte OK för en baslåda...

Bild

Plastat några extra lager på dom extra lagren :wink: Oj aj nja groggy! Vilka ångor! *yea*

Bild

Bild
Senast redigerad av 2 bruzze, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Spännande! :D Luktar "gott" i garaget nu då? :roll: :lol:
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Fint som härsket smööör! Det stinker ju några månader efter ingreppet tyvärr men det kan man stå ut med! Blir kul att så hur många liter man trollat fram!

Bruzzzzzzzzzzzzzzzzzzze
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inlägg av Simpa »

Har du räknat på hur basvågorna studsar med den där formen? jag lyckades bygga en låda förra veckan där basvågorna slår på ett sätt sa att de tar ut varandra, dvs knappt ngn bas... Hatar matte så jag sket i sånt. Byggde bara och höll tummarna. Tummarna hjälpte inte... Hoppas du får kanonljud Bruzze!
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Nej jag har inte räknat nått än. Jag bygger en låda, mäter upp hur mycket volym jag får i den sen tar jag värdena på mina högtalare och traskar in till den lokala ljudbutiken och ber dom räkna ut vilken typ av portning jag ska ha. Jag kan köra med en eller två högtalare eller båda i isobarik vilket som nu passar min volym bäst. Isobarik är när man sätter dom front mot front och fasvänder den ena. Då hjälper dom varandra. Då kan man halvera lådvolymen vilket passar mig som har en rätt liten låda!

Fenomenet som du fick fram heter stående våg och beror på att det finns parallella sidor i lådan där vågorna studsar. Det är därför man alltid ska vinkla en vägg i en låda. Gärna baffeln eller den motsvarande sidan. Jag tror inte det blir några problem med min form! :D Har du två högtalare? Det är inte så att du har fasvänt den ena?

Det är enormt viktigt att man fasvänder högtalarna rätt. Ljudet består av sinusvågor och det transporteras genom kablarna i form av ström som växlar mellan plus och minus. Denna ström skjuter fram eller tillbaka elementen som skyfflar luft till dina öron. Om man vänder den ena av två högtalare fel så skuts den ena fram medans den andra dras tillbaka och så vidare. Då tar dom ut varandra och skapar inget ljudtryck alls. Värt att testa! Prova att dutta med ett 1,5-voltsbatteri på högtalarkabeln så ser du om högtalaren går fram eller tillbaka. Dutta bara kort så du inte bränner elementen. När du har avgjort vilken kabel som ska ha plus så sätter du den på plus på steget. Det går också att lyssna sig till, speciellt på hemmastereon om man bara har 2 högtalare. Tar man balansen och vrider den till höger resp vänster och basen ökar när man har den i ändlägena så har man fasvänt en högtalare. Om man bara har två så är det bara att vända en av dom. Det viktiga är att alla inkopplade högtalare slår åt samma håll.

Ett tips är att testa alla högtalare i bilen så att dom slår åt rätt håll. Läste en artikel om att t.o.m. BMW ibland hade fasvända högtalare i sina nya bilar, säkert inte nu längre men detta var för några år sedan!

Fick också ett band en gång där den ena kanalen var fasvänd p.g.a. fel på stereon där det var inspelat. Det lät helskumt! Det funkade i freestyle men inte med vanliga högtalare. Fan vad gammal jag känner mig i dagens Ipod-värld! :(

Bruzze
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Inlägg: 1034
Blev medlem: lör jul 08, 2006 21:52
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Ja har en ganska ny låda med 2st 12tummare.. Hade "ganska" bra ljud..
Tills det knastra till 3ggr i steget o bilen blev rökfyld. Man blev litta skakis där.

Hum jätte kul, så nu har jag inget o lyssna på när jag ska upp till träffen.
Jo jag har det lilla steget som driver 6,5:orna i dörrarna o 6*9:orna i hyllan.
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

2007-06-18 Ny förvaring till takluckan är ihopsnickrad.

2007-06-19 Högtalarbaffeln sågades ut. Nu ska jag försöka klura ut hur jag ska montera allt. Jag gjorde mig osams med sambon också genom att beställa en ny bilstereo. Flipuppskärm med inbyggd DVD och Bluetoothhandsfree m.m. Blir att klappa medhårs några dar nu :wink:
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Det har hänt lite sedan sist men jag har inte hunnit skicka upp några bilder på forumet. Kommer sen.

Jag har fått kommenatarer om att mina ögonlock är anskrämliga. Vad tycker ni? Ska dom bort eller ska dom va kvar?


Bild

/Bruzze
Senast redigerad av 1 bruzze, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar