Gt de la Bruzze

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Gt de la Bruzze

Inlägg av bruzze »

Hej!

Här är min story och mitt projekt!

Bild

När jag i min gröna ungdom började intressera mig för bilar föll mina ögon självklart på Volvo 240. Det var vad som gällde runt min 18-årsdag 1993 och jag hade då slipat rost på en av dom i ett par år. Ett projekt som för övrigt aldrig blev klart utan såldes långt senare som tom kaross. För att klara mina transportbehov körde jag bl.a. Volvo 345 och till slut Opel Manta med komplett kjolpaket. Den var lackad i Porsches ljusblåmetallic och var ascool. Tyvärr hoppade ett dike upp framför min lumparpolare när han var fyllechaffis åt oss...

Jag jobbade på en bensinmack i anslutning till VAG i Kisa och Linköping och där fick man ju se en och annan bilmodell. Jag hade tidigare gillat GT Coupén men fick akuta habegär när jag äntligen fick ett riktigt jobb 1996, och därmed inkomst. Genom bilförsäljningen hittade jag en mycket fin Tornadoröd 88:a som hade gått 14000mil. Den hade trimkam, var sänkt och hade nya alufälgar. Efter mycket funderande och dreglande blev den min. Den har jag kvar än idag och har kört ca 4000mil med den. Tidens tand har inneburit lite rost och småskavanker men det är förvånansvärt lite. Den har stått avställd från 1999 med några få undantag.

Jag hade stora planer för den när den var i trafik men hade tyvärr inte ekonomiska möjligheter till att förverkliga dom. Drömmarna består idag och ekonomin är... ja lite bättre. Nu ska drömmen förverkligas. Besiktade den i höstas så det är bara att ställa på den nu.

Här är mina planer som jag hade då och som nu ska förverkligas.
- Nya fälgar - Satt 15" på köpte 17" i höstas.
- Höja bakvingen - Halvfärdig men skrotat. Ska bli Grp B istället.
- Köpa SGI add on frontspoiler - Har varit inne på att bygga en egen men det kanske blir en SGI istället.
- Vita blinkers. - Sidorna klart, har köpt dyra glas till fram och sätter ihop dom nu.
- Bygga ögonlock - Klart men det är väl ute nu... dom får sitta.
- Montera elhissar - Om jag hittar några så blir det så.
- Fixa alla divers småsaker som t.ex. repiga rutor i dörrarna, saknade smådelar, lacka om lite delar m.m.
- Bygga stereo:
Framsystem i dörrarna - klart.
Baslåda - Elementen köpta för länge sen. Ska byggas till sommaren.
Steg - Har två st Rockford Punch 250 tror jag dom heter. Ska snyggas till i kofferten.

En idé som jag fnulat på länge är att bygga en bil-PC. Det ingår nu i planen och kommer förhoppningsvis hinnas med till sommaren.

Bilen ska användas som sommarbil och jag kommer att bygga på med utrustning vartefter jag hittar nått jag gillar. Skulle t.ex. vilja bygga om till ABS och montera AC. Det fanns väl original till dom har jag för mig om att jag läst. Skinninredning står också på önskelistan. Ett tag var jag inne på att bygga på en lågtrycksturbo men jag vill kunna besikta den. Jag har inte grottat i det så om någon har kollat reglerna på bilprovningen så är jag intresserad!
Bild

2007-03-25 Nytvättad för polering

Bild

Bild
2007-03-26 Polerad slit och släp. Mobilkamera så ha förtröstan med de kassa bilderna...

Bild
Bild
Bild

Bild
2007-03-27 Ställde på den idag. Ska på hjulinställning imorgon. Ska bli skönt att äntligen få pressa lite landsväg! Monterade ihop blinkersglasen också.

Bild
Bild

Bild
2007-03-30 Tyvärr sket sig hjulinställningen då en det hade rostat ihop nått jävulskt. Som tröst monterade jag blinkersarna på bilen. Blev lite modernare!

Före montering

Bild

Efter montering

Bild

Bild

2007-03-31 Varvade igång digitalkameran och knäppte några bättre bilder.

Bild
Stor bild
Bild
Stor bild
Bild
Stor bild
Bild
Stor bild
Bild
Stor bild

Bild

Bilder på baslådabygget finns på sida 2 i tråden!

/Bruzze
Senast redigerad av 15 bruzze, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Projekt!

Inlägg av Dompers »

Kewl, ser fram emot att se den! :D
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

låter kul med allt det därra bara kärran är klar till träffen i vadstena. du kommer väl? *yes*
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Oja jag kommer till Vadstena. Det är ju nästgårds! Det är synd att träffen inte är en onsdag för då är det bil/MC-entusiastkväll. Det är det varje onsdag på sommaren. Liveband och massa blänkande skapelser.

Det kommer bli en rullande renovering i sommar. Ska ställa på den i början av veckan för den ska aventuellt in på hjulinställning på onsdag.

Dompers, om jag ska ställa in hjulen på onsdag så passerar jag er efter jobbet. Har du planerat att vara där? Det är som sagt osäkert om jag ska ställa hjulen men om.

/Bruzze
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Ses!

Inlägg av Dompers »

Tja, det går väl att ordna... om vi kan komma överens om en tid? :)
Kan vara kewl att få se din "pärla"! :D
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Tja!

Som sagt är det inte tiktigt säkert än. Jag återkommer.

Bruzze
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

La till en bild
/Bruzze
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det ser ut att vara en riktig pärla :D

Det är riktigt sköna bilar, jag brukar köra med en gång GT, alltid GT... De som har sålt dem brukar sakna dem... Flera år efter dessutom... :D

Ang. bil-pc så har jag det i min 850 (med touch-TFT och GPS-modul), men det är sällan man använder den, det är lite bökigt och slött... Lägg hellre pengarna på något annat kul, är mitt tips.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Ja när man pendlar i en slö Passat Diesel så längtar man allt tillbaka. Det enda som skulle få mig att sälja min GT är om jag hittar en Tornadoröd Urquattro med skinn och AC. Inte för att jag vill byta ut den utan för att min sambos ultimatum är att: jag skall endast hava en bil att hinka pengar i... ::

Jag kan tänka mig att det blir lite oanvänt ibland med bilpc men mitt syfte med GT:n är att använda bilen som hobby och sommarbil. Och vad gäller PC-bygget: Det är inte resans slut som är målet utan själva resan dit s.a.s.

/Bruzze
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jo, en uris hade inte varit fel. En vacker dag ska jag ha en :D

När det gäller pc:n så är det som du säger resan dit som är roligast, tänkte bara hjälpa dig med prioriteringslistan :lol:
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

..resan dit..

Inlägg av Dompers »

Bruzze: Det är rätt inställning. :)

Edis: Hmm, är det en "Ur-q burk" på G kanske? :wink:
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Användarvisningsbild
90tq
GT-diggare
Inlägg: 89
Blev medlem: fre mar 31, 2006 15:12
Ort: sunnansj

Inlägg av 90tq »

riktigt läcker gt du har där *yes*
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Tack! Pollade lite... (ja eller mycket) idag. La bilderna i 1:aposten!

Några öl och det blev roligare! :lol:

Har gött!
/Bruzze
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Bilder!

Inlägg av Dompers »

Trevliga bilder, måste vara gott att få "glida" i den, börjar själv bli sugen så det står härliga till :!:
:D
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Jag passerar Bowsers garage med Coupén imorgon eftermiddag. Är du där så kommer jag gärna in en sväng. Ska på hjulinställning så den är påställd nu. Vad har du för bil så jag vet om du är där?

/Bruzze
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Vad för bil?

Inlägg av Dompers »

Jag åker en "otvättad" Audi 100 Avant(vit).
Kommer eventuellt att vara där från ca: 12:00 - 13:00 tiden och några timmar framåt(om inget oförutsett händer)!
:D
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Ok får se hur det blir. P.g.a. jobbet kanske jag måste åka hem och byta bil och då blir det runt lunch. Annars blir det vid normal slutajobbettid. Är du där när jag passerar så stannar jag annars så tar vi det nån annan gång.

/Bruzze
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Fan, skit också.

Bultarna till styrlederna satt som berget. Grabbarna fick inte loss dom när dom skulle justera hjulen. Trots våld, gas, muskler och svordommar...

Jag fick byta p-ände vid besiktningen och innan dess hade jag bytt gummibussningar till länkarmarna så en justering är nödvändig. Vill ju inte slita ner 17"-arna det första jag gör! Nu sket det sig med glidandet ikväll.

Jonatan: Tack för hjälpen! Även att det inte gick hela vägen! Hade jag varit lite förutseende hade jag kunnat smörjt dom. Jag beställer hem nya bultar och kapar sönder dom gamla!

"Går det inte med våld, ta en större slägga." Roy och Roger

/Bruzze
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

ajdå. jo ibland kan sakerna sitta som sten speciellt om det inte varit loss på några år.
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Styrleder!

Inlägg av Dompers »

Ajaj, synd, bara att ta nya tag :)
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Skriv svar