erikk_1986's Audi GT -84
-
- GT-diggare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: sön dec 17, 2006 01:09
- Ort: Pite
erikk_1986's Audi GT -84
Tjolahopp!
Nu var det dags för mig, som så många andra att skaffa en projekttråd.
Hade först funderingar på att sälja bilen nu i sommar när jag ställer på min 200sx,
men jag har inte hjärta att göra det efter dagens vårstädning av bilen då jag ser potentialen i den.
Nu är frågan vad man ska hitta på för nåt roligt med bilen.
Detta är iaf vad som har hänt hittills:
*Fixat oljeläcka i tråget
*Fixat några mindre elfel
*Snyggat till delar av inredningen som satt löst eller var trasiga
*Bytt ut stötfångaren fram kompl. med blinkers m.m. (Tack HASSE GT )
Sedan har vi vad som MÅSTE göras inom en snar framtid (m.a.o. helst imorrn):
*Renovera motorn (iaf byte av ventiltätningar, blockpackning och kontroll av lyftarna)
*Byta strålkastarglas på förarsidan
*Fixa till ytrosten på dörrarna och under bakre stötfångaren
*Dörrsidorna måste åtgärdas pga mkt dum placering av högtalare.
*Spegeln på förarsidan måste bytas (sprucken och trasig motor)
*Reparera kabelbrott till rumpvärmaren på förarstolen
Sen kommer vi såklart till önskelistan (d.v.s. saker som jag kommer att fixa så länge det går att få tag på delarna):
*Byte av fönsterhissar (manuella mot elhissar)
*Ev. montera kjolar från 1985 el nyare (eller eftermarknads)
*Byta bakjus och reflexramp till original rökfärgade (mina e målade )
Här kommer lite bilder på det som har hänt just idag...
Började med att byta ut den gamla "trasiga" stötfångaren mot en bättre begagnad...
Kan ju säga att det var stor skillnad på utrymmet för de 2 olika bultarna till stötfångaren...
Efter detta var det dags för en rejäl vårstädning och tvätt...
Nu var det dags för mig, som så många andra att skaffa en projekttråd.
Hade först funderingar på att sälja bilen nu i sommar när jag ställer på min 200sx,
men jag har inte hjärta att göra det efter dagens vårstädning av bilen då jag ser potentialen i den.
Nu är frågan vad man ska hitta på för nåt roligt med bilen.
Detta är iaf vad som har hänt hittills:
*Fixat oljeläcka i tråget
*Fixat några mindre elfel
*Snyggat till delar av inredningen som satt löst eller var trasiga
*Bytt ut stötfångaren fram kompl. med blinkers m.m. (Tack HASSE GT )
Sedan har vi vad som MÅSTE göras inom en snar framtid (m.a.o. helst imorrn):
*Renovera motorn (iaf byte av ventiltätningar, blockpackning och kontroll av lyftarna)
*Byta strålkastarglas på förarsidan
*Fixa till ytrosten på dörrarna och under bakre stötfångaren
*Dörrsidorna måste åtgärdas pga mkt dum placering av högtalare.
*Spegeln på förarsidan måste bytas (sprucken och trasig motor)
*Reparera kabelbrott till rumpvärmaren på förarstolen
Sen kommer vi såklart till önskelistan (d.v.s. saker som jag kommer att fixa så länge det går att få tag på delarna):
*Byte av fönsterhissar (manuella mot elhissar)
*Ev. montera kjolar från 1985 el nyare (eller eftermarknads)
*Byta bakjus och reflexramp till original rökfärgade (mina e målade )
Här kommer lite bilder på det som har hänt just idag...
Började med att byta ut den gamla "trasiga" stötfångaren mot en bättre begagnad...
Kan ju säga att det var stor skillnad på utrymmet för de 2 olika bultarna till stötfångaren...
Efter detta var det dags för en rejäl vårstädning och tvätt...
-
- GT-diggare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: sön dec 17, 2006 01:09
- Ort: Pite
Sådärja nu är projektet i full gång..
Ska i skrivande stund fara och titta på den donatorbil som jag kommer att hämta på söndag..
Fick den till en bra peng kan jag lova
Egentligen behöver jag ju bara smågrejer men för det priset tar jag hela bilen..
Så det blir att plocka isär den under veckan som kommer..
Är det någon som behöver något som jag själv inte ska använda så är ni välkommen att höra av er
Audividerci på er alla!
Ska i skrivande stund fara och titta på den donatorbil som jag kommer att hämta på söndag..
Fick den till en bra peng kan jag lova
Egentligen behöver jag ju bara smågrejer men för det priset tar jag hela bilen..
Så det blir att plocka isär den under veckan som kommer..
Är det någon som behöver något som jag själv inte ska använda så är ni välkommen att höra av er
Audividerci på er alla!
-
- GT-diggare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: sön dec 17, 2006 01:09
- Ort: Pite
-
- GT-diggare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: sön dec 17, 2006 01:09
- Ort: Pite
Sådärja, nu var donatorbilen inköpt och står nu och väntar på att jag ska börja med den...
Det är då en vit GT från -84 den också..
Fast när jag väl hade fått hem den blev jag lite tveksam till att slakta den, då den faktiskt var finare än väntat..
Det är mycket att göra på den, men inga stora eller avancerade saker...
Så nu är frågan vilken kaross jag ska använda...
Sen blev jag lite fundersam på om det är bytt motor i den någon gång..
Vore bussigt om ngn kunnig kunde hjälpa mig att identifiera vilken motor det är.. (Det är iaf inte samma som i den blåa -84an.)
Här kommer några bilder...
(Ber om ursäkt för den dåliga kvaliten, men det var det bästa jag kunde åstadkomma just för tillfället..
Det är då en vit GT från -84 den också..
Fast när jag väl hade fått hem den blev jag lite tveksam till att slakta den, då den faktiskt var finare än väntat..
Det är mycket att göra på den, men inga stora eller avancerade saker...
Så nu är frågan vilken kaross jag ska använda...
Sen blev jag lite fundersam på om det är bytt motor i den någon gång..
Vore bussigt om ngn kunnig kunde hjälpa mig att identifiera vilken motor det är.. (Det är iaf inte samma som i den blåa -84an.)
Här kommer några bilder...
(Ber om ursäkt för den dåliga kvaliten, men det var det bästa jag kunde åstadkomma just för tillfället..
Fixa upp båda bilarna
Motorkoden står längst upp på motorblocket vänster sida. Står en massa siffror men det är dom två sissta bokstäverna som är det intressanta.
Edit: Motorkoden är dom två första bokstäverna.
Motorkoden står längst upp på motorblocket vänster sida. Står en massa siffror men det är dom två sissta bokstäverna som är det intressanta.
Edit: Motorkoden är dom två första bokstäverna.
Senast redigerad av 1 NSX, redigerad totalt 0 gånger.
-
- GT-diggare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: sön dec 17, 2006 01:09
- Ort: Pite
Det blir nog som så att jag sätter ihop den vita istället för den blå...
Har funderat lite på det och den vita karossen är visserligen rostigare,
men betydligt rakare och dessutom är det originalfärg på den...
Den blå är omlackad nyligt med dåligt underarbete så färgkoden är
omöjlig att få tag på...
Har iaf slitit ut all inredning på den vita, tagit ut alla rutor, passagerardörr och front...
Tyvärr lyckades jag spräcka vindrutan när jag pressade ut den,
men en ny går bara på ca 2500 (lika mkt som jag köpte bilen för ).
Har tagit lite bilder, uppdaterar i eftermiddag ifall jag inte far ut till garaget och river lite mer...
Om det råkar vara ngn som har fräscha bakre skärmkanter liggandes,
köper jag dom gärna, så jag slipper konstruera om allt...
Men då kommer den stora frågan...
Alpinvit eller Alpinvit med lila pearl??
Har funderat lite på det och den vita karossen är visserligen rostigare,
men betydligt rakare och dessutom är det originalfärg på den...
Den blå är omlackad nyligt med dåligt underarbete så färgkoden är
omöjlig att få tag på...
Har iaf slitit ut all inredning på den vita, tagit ut alla rutor, passagerardörr och front...
Tyvärr lyckades jag spräcka vindrutan när jag pressade ut den,
men en ny går bara på ca 2500 (lika mkt som jag köpte bilen för ).
Har tagit lite bilder, uppdaterar i eftermiddag ifall jag inte far ut till garaget och river lite mer...
Om det råkar vara ngn som har fräscha bakre skärmkanter liggandes,
köper jag dom gärna, så jag slipper konstruera om allt...
Men då kommer den stora frågan...
Alpinvit eller Alpinvit med lila pearl??
-
- GT-diggare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: sön dec 17, 2006 01:09
- Ort: Pite
-
- GT-diggare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: sön dec 17, 2006 01:09
- Ort: Pite
Kikade lite närmare på motorn idag, och varför den bara går på 4 burkar...
Hittade svaret på den frågan, men tyvärr inget vidare roligt svar...
Chansade först på att det bara var stiftet som var kasst,
eftersom motorn lät så fint i övrigt..
Tog lös det gamla stiftet och det såg inte vackert ut överhuvudtaget...
Stoppar i ett nytt, startar bilen, men den går fortfarande på 4...?
Tar lös det nya stiftet igen och ser att det har hunnit bli dränkt med olja...
Alltså har ngn av följande saker hänt:
1. Ventilsallad
2. Kolvringarna
3. Hål i kolven (Inte spec. troligt, men man vet aldrig)
Så det blir nog att lyfta motorn i den någon dag och få upp blocket i stativet...
Här kommer lite fler bilder på vad som har hänt senaste dagarna:
Hittade svaret på den frågan, men tyvärr inget vidare roligt svar...
Chansade först på att det bara var stiftet som var kasst,
eftersom motorn lät så fint i övrigt..
Tog lös det gamla stiftet och det såg inte vackert ut överhuvudtaget...
Stoppar i ett nytt, startar bilen, men den går fortfarande på 4...?
Tar lös det nya stiftet igen och ser att det har hunnit bli dränkt med olja...
Alltså har ngn av följande saker hänt:
1. Ventilsallad
2. Kolvringarna
3. Hål i kolven (Inte spec. troligt, men man vet aldrig)
Så det blir nog att lyfta motorn i den någon dag och få upp blocket i stativet...
Här kommer lite fler bilder på vad som har hänt senaste dagarna:
Re: ...
Men vad gör man.. det e Inte lätt o hitta lampor till dem.. Sec dem rök färgadestofe skrev:Haha snyggt me 2 olikfärgade baklycktor!!!
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922