Diqs stereobygge
Diqs stereobygge
Hej! Jag är ny i forumet men har följt sidans alla skepnader genom åren sen jag köpte min coupe´quattro ´85 år 2000.
Nog snackat, nu börjar vi!
Jag liksom många andra har provat att bygga ljud med små resurser och lite kunskap, tillslut lessnade jag och bestämde mig för att satsa 20.000 kr efter att ha sålt bruksbilen. Självklart går det att klara av på en mindre budget men är svårt. Jag blev själv avrådd att bygga i denna bil eftersom tanken sitter där den gör.
Mina regler var enkla: 1:Ingen baslåda innan jag är nöjd med ljudet i övrigt. 2:Det ska se ut som 1985 i största möjliga mån.
Mitt system såg då ut enligt följande:
CD: Nakamichi CD40z
Framsystem: 1 st Amega Q-Comp 60 goldkit (6,5"+diskant)
Baksystem: 1 st Amega Q-Cox 600 (6,5" koaxial)
Slutsteg: 1 st Alpine MRV-F 450 (5-kanals)
Kablar: 2 st Oelbach lågnivå och vanlig högtalarkabel 2 mm2. 21 mm2 ström+jord.
Asfaltsmatta i dörrar, bakom "dörrsidorna" bak, under baksäte och i bagage(2mm). Allt övermålat med underredsmassa för ytterligare dämpning och som rostskydd då dessa bilar inte är galvade.
Bafflar av spånskiva med konstskinn.
Så vad lärde jag mig då av första etappen?
1: ALLT skallrar i dessa bilar!
2: Köp larm(!), det tog nämligen bara 1 månad innan jag hade påhälsning och dem tog slutsteget och klippte lågnivåerna.
3: Asfaltsmattan är en gudagåva! Jag har lärt mig att älska denna produkt! Det finns även dyrare och bättre produkter men med asfaltsmattan kommer man långt.
4: Elektonik kräver ström, vilket är lätt att glömma!
Andra etappen blev det nya och fler och bättre grejer.
CD: Samma
Framsystem: Samma fast dubbla kit
Baksystem: Samma
Slutsteg: Fram;1 st Alpine MRV-F 540 (4-kanals). Bak:1 st Alpine MRV-T 320 (2-kanals)
Kablage: Samma ström och jord. 2 st Streetwires ZN6 lågnivå och deras 2,5 mm2 högtalarkabel.
Kondensator: Dietz 1 farad
Larm: Carguard 950S
Batteri: Banner running bull 70 Ah/760A
Asfaltsmatta på dörrsidornas baksida(även bakre), under hatthyllan(2mm) och 4 mm asfaltsmatta i flera lager på golvet. Allt övermålat med underredsmassa.
Fastskruvade dörrsidor fram och bak.
Bafflar av marinplyfa med konstskinn. OBS! Dessa är svindyra att köpa (jag har kunnat använda dem av den enkla anledningen att jag fått det av min far som använder dem i flakbottnar på lastbilar), sen att det är ett bra material att bygga i fick jag på "köpet".
Av andra etappen lärde jag mig:
1: Satsa på bra kablar, snåla inte! Det är en otrolig skillnad på budget och lyxkablar. Tänk på att kabeln överför signalen. Dessutom så är det tråkigt att ta ur inredningen för att byta när man inte är nöjd.
2: Med fler högtalare skallrar allt ännu mer.
3: Det är svårt att bli nöjd!
4: Budgetar är till för att spräckas.
Etapp 3:
Mer högtalarkabel(för att dubbla arean), ett till lika slutsteg till framsystemet, en till lika kondensator, en till lika lågnivå, säkringsblock och 50 mm2 ström och jord. Bytte även ström och jord till batteri och generator för att få optimalt strömflöde.
Gjorde golvet i bagaget plant för att få plats med alla grejer.
Så en sammanfattning:
Asfaltera, det tar tid men är värt besväret. Gör remsor och trekanter etc. istället för att använda hela plattor.
Bygg bafflar till dörrarna med hål för större högtalare och använd inte orginalhålen i instrumentbrädan.
Skruva bakhögtalarna i plåten istället för hatthyllan. Staga även upp plåten med en lämplig träskiva.
Snåla inte på kablarna.
Satsa på en bra kondensator.
Byt till ett bättre batteri.
Om du vill ha in basljudet korrekt i bilen krävs en port upp genom hatthyllan.
Allt som kan skallra kommer att skallra.
Glöm att kunna ha rutvevarna på plats!
Max 4 diskantpunkter + ev. center. Alltså inte i instrumentbräda, dörr och hatthylla för då har man 6 punkter.
Så till sist en fråga: Har ni nåt tips på hur man får tyst på takluckan, jag har ny list men den skallrar fortfarande.
Ja åsså litte bilder
Detta är stereon när den sitter i gamla vinterbilen (200:an)
Försänkte högtalarna för att spara benutrymme
Baffeln är tillverkad av dubbel 22 mm marinplyfa
De vänstra kablarna är lågnivå(nu 3 st) och högra är högtalarkabel
Ljudisolering i bagagelucka
Ett virrvarr av kabel
Kondensator och vänster framdörrs slutsteg
Bakhögtalare från bagage
Ljudisolering i bagage
Skruvade bakre "dörrsidor". Även fast jag inte har några högtalare där så skallrade det!
Lätt styling i hatthylla
Bakhögtalare
Det blir fullt!
Nog snackat, nu börjar vi!
Jag liksom många andra har provat att bygga ljud med små resurser och lite kunskap, tillslut lessnade jag och bestämde mig för att satsa 20.000 kr efter att ha sålt bruksbilen. Självklart går det att klara av på en mindre budget men är svårt. Jag blev själv avrådd att bygga i denna bil eftersom tanken sitter där den gör.
Mina regler var enkla: 1:Ingen baslåda innan jag är nöjd med ljudet i övrigt. 2:Det ska se ut som 1985 i största möjliga mån.
Mitt system såg då ut enligt följande:
CD: Nakamichi CD40z
Framsystem: 1 st Amega Q-Comp 60 goldkit (6,5"+diskant)
Baksystem: 1 st Amega Q-Cox 600 (6,5" koaxial)
Slutsteg: 1 st Alpine MRV-F 450 (5-kanals)
Kablar: 2 st Oelbach lågnivå och vanlig högtalarkabel 2 mm2. 21 mm2 ström+jord.
Asfaltsmatta i dörrar, bakom "dörrsidorna" bak, under baksäte och i bagage(2mm). Allt övermålat med underredsmassa för ytterligare dämpning och som rostskydd då dessa bilar inte är galvade.
Bafflar av spånskiva med konstskinn.
Så vad lärde jag mig då av första etappen?
1: ALLT skallrar i dessa bilar!
2: Köp larm(!), det tog nämligen bara 1 månad innan jag hade påhälsning och dem tog slutsteget och klippte lågnivåerna.
3: Asfaltsmattan är en gudagåva! Jag har lärt mig att älska denna produkt! Det finns även dyrare och bättre produkter men med asfaltsmattan kommer man långt.
4: Elektonik kräver ström, vilket är lätt att glömma!
Andra etappen blev det nya och fler och bättre grejer.
CD: Samma
Framsystem: Samma fast dubbla kit
Baksystem: Samma
Slutsteg: Fram;1 st Alpine MRV-F 540 (4-kanals). Bak:1 st Alpine MRV-T 320 (2-kanals)
Kablage: Samma ström och jord. 2 st Streetwires ZN6 lågnivå och deras 2,5 mm2 högtalarkabel.
Kondensator: Dietz 1 farad
Larm: Carguard 950S
Batteri: Banner running bull 70 Ah/760A
Asfaltsmatta på dörrsidornas baksida(även bakre), under hatthyllan(2mm) och 4 mm asfaltsmatta i flera lager på golvet. Allt övermålat med underredsmassa.
Fastskruvade dörrsidor fram och bak.
Bafflar av marinplyfa med konstskinn. OBS! Dessa är svindyra att köpa (jag har kunnat använda dem av den enkla anledningen att jag fått det av min far som använder dem i flakbottnar på lastbilar), sen att det är ett bra material att bygga i fick jag på "köpet".
Av andra etappen lärde jag mig:
1: Satsa på bra kablar, snåla inte! Det är en otrolig skillnad på budget och lyxkablar. Tänk på att kabeln överför signalen. Dessutom så är det tråkigt att ta ur inredningen för att byta när man inte är nöjd.
2: Med fler högtalare skallrar allt ännu mer.
3: Det är svårt att bli nöjd!
4: Budgetar är till för att spräckas.
Etapp 3:
Mer högtalarkabel(för att dubbla arean), ett till lika slutsteg till framsystemet, en till lika kondensator, en till lika lågnivå, säkringsblock och 50 mm2 ström och jord. Bytte även ström och jord till batteri och generator för att få optimalt strömflöde.
Gjorde golvet i bagaget plant för att få plats med alla grejer.
Så en sammanfattning:
Asfaltera, det tar tid men är värt besväret. Gör remsor och trekanter etc. istället för att använda hela plattor.
Bygg bafflar till dörrarna med hål för större högtalare och använd inte orginalhålen i instrumentbrädan.
Skruva bakhögtalarna i plåten istället för hatthyllan. Staga även upp plåten med en lämplig träskiva.
Snåla inte på kablarna.
Satsa på en bra kondensator.
Byt till ett bättre batteri.
Om du vill ha in basljudet korrekt i bilen krävs en port upp genom hatthyllan.
Allt som kan skallra kommer att skallra.
Glöm att kunna ha rutvevarna på plats!
Max 4 diskantpunkter + ev. center. Alltså inte i instrumentbräda, dörr och hatthylla för då har man 6 punkter.
Så till sist en fråga: Har ni nåt tips på hur man får tyst på takluckan, jag har ny list men den skallrar fortfarande.
Ja åsså litte bilder
Detta är stereon när den sitter i gamla vinterbilen (200:an)
Försänkte högtalarna för att spara benutrymme
Baffeln är tillverkad av dubbel 22 mm marinplyfa
De vänstra kablarna är lågnivå(nu 3 st) och högra är högtalarkabel
Ljudisolering i bagagelucka
Ett virrvarr av kabel
Kondensator och vänster framdörrs slutsteg
Bakhögtalare från bagage
Ljudisolering i bagage
Skruvade bakre "dörrsidor". Även fast jag inte har några högtalare där så skallrade det!
Lätt styling i hatthylla
Bakhögtalare
Det blir fullt!
Senast redigerad av 20 diq, redigerad totalt 0 gång.
- Raven_LIII
- GT-fanatiker
- Inlägg: 409
- Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
- Ort: Ljusdal i G
- Raven_LIII
- GT-fanatiker
- Inlägg: 409
- Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
- Ort: Ljusdal i G
- Raven_LIII
- GT-fanatiker
- Inlägg: 409
- Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
- Ort: Ljusdal i G
-
- GT-diggare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: sön dec 17, 2006 01:09
- Ort: Pite
Ang. bilderna på cdn, så skulle jag tro att brädan är från en A100...
Ser iaf så ut...
Ser ut som ett rätt så seriöst bygge..
Bara en sak jag undrar...
Hur är ljudet från bakre högtalarna? (med tanke på att de spelar "open air")
Eller har du dem bara för att lyfta ljudbilden?
(OBS!! Inte menat som kritik eller nåt från min sida, bara nyfiken eftersom jag kommer att bygga ljud i min vita -84 i sommar)
Mkt snygg lösning på dörrsidorna tycker jag.. Sådär lagom diskret..
Tummen upp från mig iaf!!
Ser iaf så ut...
Ser ut som ett rätt så seriöst bygge..
Bara en sak jag undrar...
Hur är ljudet från bakre högtalarna? (med tanke på att de spelar "open air")
Eller har du dem bara för att lyfta ljudbilden?
(OBS!! Inte menat som kritik eller nåt från min sida, bara nyfiken eftersom jag kommer att bygga ljud i min vita -84 i sommar)
Mkt snygg lösning på dörrsidorna tycker jag.. Sådär lagom diskret..
Tummen upp från mig iaf!!
Tja.. jag har ju med ett någerlunda system..
Men jag har bara "slängt in det" så jag har något o spela med.
hade tänkt o fixa till det litta bättre senare.
När jag har tid.
Men jag har bara "slängt in det" så jag har något o spela med.
hade tänkt o fixa till det litta bättre senare.
När jag har tid.
Senast redigerad av 1 Gizmo, redigerad totalt 0 gånger.
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Simpa: Du har nog rätt.. Jag e med litta paranoid när det gäller sånt, Så min info försvann nu.
Visst jag har ett bra larm men det e ju inte allt.. O bor man i landskrona så ska man passa sig när det gäller sånt..
Ljudet kommer vi säkert kunna se på träffen. För dem som e villiga o visa det..
Visst jag har ett bra larm men det e ju inte allt.. O bor man i landskrona så ska man passa sig när det gäller sånt..
Ljudet kommer vi säkert kunna se på träffen. För dem som e villiga o visa det..
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Ja, på träffar kan man visa
Men det är så förbannat tråkigt att folk ska behöva känna sig paranoida när man vill visa vad man stolt, med blod, svett, tårar och massor av pengar lyckats åstakomma! Man vill ju bara att det ska låta bra, vara roligt och ha gjort ngt själv som man kan vara stolt över. Blir så förbannad på dem som tömmer bilar, kan de inte arbeta ihop och köpa stereoprylar som alla andra... *suck* Kollar fortfarande dagligen på på blocket, för att se om nån försöker säljer nått som har varit i nån av mina bilar, som haft inbrott.
Men det är så förbannat tråkigt att folk ska behöva känna sig paranoida när man vill visa vad man stolt, med blod, svett, tårar och massor av pengar lyckats åstakomma! Man vill ju bara att det ska låta bra, vara roligt och ha gjort ngt själv som man kan vara stolt över. Blir så förbannad på dem som tömmer bilar, kan de inte arbeta ihop och köpa stereoprylar som alla andra... *suck* Kollar fortfarande dagligen på på blocket, för att se om nån försöker säljer nått som har varit i nån av mina bilar, som haft inbrott.
1:Har inga lådor pga att jag inte är säker på om jag ska ha dem den dag jag skaffar bas, alltså känns det som onödigt jobb eftersom dem lyfter ljudet nog.erikk_1986 skrev:
Bara en sak jag undrar...
Hur är ljudet från bakre högtalarna? (med tanke på att de spelar "open air")
Eller har du dem bara för att lyfta ljudbilden?
(OBS!! Inte menat som kritik eller nåt från min sida, bara nyfiken eftersom jag kommer att bygga ljud i min vita -84 i sommar)
Mkt snygg lösning på dörrsidorna tycker jag.. Sådär lagom diskret..
Tummen upp från mig iaf!!
2:Tar gärna emot kritik.
3:Ang. bafflarna och det övriga bygget så är grundtanken att allt ska vara "ruff" men med finess. Har även funderingar på DVD men vet inte riktigt om det passar in i stilen. Jag vill att det ska se ut som 1985.
Så här löste jag mitt framsystem. Spelar helt ok. Kallas för sparklådor
Ska bygga en baslåda med 2 10". Problemet blir att få plats! Önskan är en isobarik med två kammare och portarna in i kupen. Tyvärr är det någon idiot som satt en tank ivägen!
Edit: Lådan klar nu. Kolla min projekttråd.
/Bruzze
Ska bygga en baslåda med 2 10". Problemet blir att få plats! Önskan är en isobarik med två kammare och portarna in i kupen. Tyvärr är det någon idiot som satt en tank ivägen!
Edit: Lådan klar nu. Kolla min projekttråd.
/Bruzze
Senast redigerad av 2 bruzze, redigerad totalt 0 gång.
Ja det hade varit kul o se hur högt man kan spela.. Så du får gärna ta med den.. kanske e fler som vill prova medgt_87 skrev:ska själv även fixa till allt ljud i min silvriga göra om lådan och så. är det någon som är intresserad så kan jag ta med mej min db mätare på träffen.om nån fill provspela.
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922