Diqs stereobygge
Postat: sön apr 29, 2007 17:32
Hej! Jag är ny i forumet men har följt sidans alla skepnader genom åren sen jag köpte min coupe´quattro ´85 år 2000.
Nog snackat, nu börjar vi!
Jag liksom många andra har provat att bygga ljud med små resurser och lite kunskap, tillslut lessnade jag och bestämde mig för att satsa 20.000 kr efter att ha sålt bruksbilen. Självklart går det att klara av på en mindre budget men är svårt. Jag blev själv avrådd att bygga i denna bil eftersom tanken sitter där den gör.
Mina regler var enkla: 1:Ingen baslåda innan jag är nöjd med ljudet i övrigt. 2:Det ska se ut som 1985 i största möjliga mån.
Mitt system såg då ut enligt följande:
CD: Nakamichi CD40z
Framsystem: 1 st Amega Q-Comp 60 goldkit (6,5"+diskant)
Baksystem: 1 st Amega Q-Cox 600 (6,5" koaxial)
Slutsteg: 1 st Alpine MRV-F 450 (5-kanals)
Kablar: 2 st Oelbach lågnivå och vanlig högtalarkabel 2 mm2. 21 mm2 ström+jord.
Asfaltsmatta i dörrar, bakom "dörrsidorna" bak, under baksäte och i bagage(2mm). Allt övermålat med underredsmassa för ytterligare dämpning och som rostskydd då dessa bilar inte är galvade.
Bafflar av spånskiva med konstskinn.
Så vad lärde jag mig då av första etappen?
1: ALLT skallrar i dessa bilar!
2: Köp larm(!), det tog nämligen bara 1 månad innan jag hade påhälsning och dem tog slutsteget och klippte lågnivåerna.
3: Asfaltsmattan är en gudagåva! Jag har lärt mig att älska denna produkt! Det finns även dyrare och bättre produkter men med asfaltsmattan kommer man långt.
4: Elektonik kräver ström, vilket är lätt att glömma!
Andra etappen blev det nya och fler och bättre grejer.
CD: Samma
Framsystem: Samma fast dubbla kit
Baksystem: Samma
Slutsteg: Fram;1 st Alpine MRV-F 540 (4-kanals). Bak:1 st Alpine MRV-T 320 (2-kanals)
Kablage: Samma ström och jord. 2 st Streetwires ZN6 lågnivå och deras 2,5 mm2 högtalarkabel.
Kondensator: Dietz 1 farad
Larm: Carguard 950S
Batteri: Banner running bull 70 Ah/760A
Asfaltsmatta på dörrsidornas baksida(även bakre), under hatthyllan(2mm) och 4 mm asfaltsmatta i flera lager på golvet. Allt övermålat med underredsmassa.
Fastskruvade dörrsidor fram och bak.
Bafflar av marinplyfa med konstskinn. OBS! Dessa är svindyra att köpa (jag har kunnat använda dem av den enkla anledningen att jag fått det av min far som använder dem i flakbottnar på lastbilar), sen att det är ett bra material att bygga i fick jag på "köpet".
Av andra etappen lärde jag mig:
1: Satsa på bra kablar, snåla inte! Det är en otrolig skillnad på budget och lyxkablar. Tänk på att kabeln överför signalen. Dessutom så är det tråkigt att ta ur inredningen för att byta när man inte är nöjd.
2: Med fler högtalare skallrar allt ännu mer.
3: Det är svårt att bli nöjd!
4: Budgetar är till för att spräckas.
Etapp 3:
Mer högtalarkabel(för att dubbla arean), ett till lika slutsteg till framsystemet, en till lika kondensator, en till lika lågnivå, säkringsblock och 50 mm2 ström och jord. Bytte även ström och jord till batteri och generator för att få optimalt strömflöde.
Gjorde golvet i bagaget plant för att få plats med alla grejer.
Så en sammanfattning:
Asfaltera, det tar tid men är värt besväret. Gör remsor och trekanter etc. istället för att använda hela plattor.
Bygg bafflar till dörrarna med hål för större högtalare och använd inte orginalhålen i instrumentbrädan.
Skruva bakhögtalarna i plåten istället för hatthyllan. Staga även upp plåten med en lämplig träskiva.
Snåla inte på kablarna.
Satsa på en bra kondensator.
Byt till ett bättre batteri.
Om du vill ha in basljudet korrekt i bilen krävs en port upp genom hatthyllan.
Allt som kan skallra kommer att skallra.
Glöm att kunna ha rutvevarna på plats!
Max 4 diskantpunkter + ev. center. Alltså inte i instrumentbräda, dörr och hatthylla för då har man 6 punkter.
Så till sist en fråga: Har ni nåt tips på hur man får tyst på takluckan, jag har ny list men den skallrar fortfarande.
Ja åsså litte bilder
Detta är stereon när den sitter i gamla vinterbilen (200:an)
Försänkte högtalarna för att spara benutrymme
Baffeln är tillverkad av dubbel 22 mm marinplyfa
De vänstra kablarna är lågnivå(nu 3 st) och högra är högtalarkabel
Ljudisolering i bagagelucka
Ett virrvarr av kabel
Kondensator och vänster framdörrs slutsteg
Bakhögtalare från bagage
Ljudisolering i bagage
Skruvade bakre "dörrsidor". Även fast jag inte har några högtalare där så skallrade det!
Lätt styling i hatthylla
Bakhögtalare
Det blir fullt!
Nog snackat, nu börjar vi!
Jag liksom många andra har provat att bygga ljud med små resurser och lite kunskap, tillslut lessnade jag och bestämde mig för att satsa 20.000 kr efter att ha sålt bruksbilen. Självklart går det att klara av på en mindre budget men är svårt. Jag blev själv avrådd att bygga i denna bil eftersom tanken sitter där den gör.
Mina regler var enkla: 1:Ingen baslåda innan jag är nöjd med ljudet i övrigt. 2:Det ska se ut som 1985 i största möjliga mån.
Mitt system såg då ut enligt följande:
CD: Nakamichi CD40z
Framsystem: 1 st Amega Q-Comp 60 goldkit (6,5"+diskant)
Baksystem: 1 st Amega Q-Cox 600 (6,5" koaxial)
Slutsteg: 1 st Alpine MRV-F 450 (5-kanals)
Kablar: 2 st Oelbach lågnivå och vanlig högtalarkabel 2 mm2. 21 mm2 ström+jord.
Asfaltsmatta i dörrar, bakom "dörrsidorna" bak, under baksäte och i bagage(2mm). Allt övermålat med underredsmassa för ytterligare dämpning och som rostskydd då dessa bilar inte är galvade.
Bafflar av spånskiva med konstskinn.
Så vad lärde jag mig då av första etappen?
1: ALLT skallrar i dessa bilar!
2: Köp larm(!), det tog nämligen bara 1 månad innan jag hade påhälsning och dem tog slutsteget och klippte lågnivåerna.
3: Asfaltsmattan är en gudagåva! Jag har lärt mig att älska denna produkt! Det finns även dyrare och bättre produkter men med asfaltsmattan kommer man långt.
4: Elektonik kräver ström, vilket är lätt att glömma!
Andra etappen blev det nya och fler och bättre grejer.
CD: Samma
Framsystem: Samma fast dubbla kit
Baksystem: Samma
Slutsteg: Fram;1 st Alpine MRV-F 540 (4-kanals). Bak:1 st Alpine MRV-T 320 (2-kanals)
Kablage: Samma ström och jord. 2 st Streetwires ZN6 lågnivå och deras 2,5 mm2 högtalarkabel.
Kondensator: Dietz 1 farad
Larm: Carguard 950S
Batteri: Banner running bull 70 Ah/760A
Asfaltsmatta på dörrsidornas baksida(även bakre), under hatthyllan(2mm) och 4 mm asfaltsmatta i flera lager på golvet. Allt övermålat med underredsmassa.
Fastskruvade dörrsidor fram och bak.
Bafflar av marinplyfa med konstskinn. OBS! Dessa är svindyra att köpa (jag har kunnat använda dem av den enkla anledningen att jag fått det av min far som använder dem i flakbottnar på lastbilar), sen att det är ett bra material att bygga i fick jag på "köpet".
Av andra etappen lärde jag mig:
1: Satsa på bra kablar, snåla inte! Det är en otrolig skillnad på budget och lyxkablar. Tänk på att kabeln överför signalen. Dessutom så är det tråkigt att ta ur inredningen för att byta när man inte är nöjd.
2: Med fler högtalare skallrar allt ännu mer.
3: Det är svårt att bli nöjd!
4: Budgetar är till för att spräckas.
Etapp 3:
Mer högtalarkabel(för att dubbla arean), ett till lika slutsteg till framsystemet, en till lika kondensator, en till lika lågnivå, säkringsblock och 50 mm2 ström och jord. Bytte även ström och jord till batteri och generator för att få optimalt strömflöde.
Gjorde golvet i bagaget plant för att få plats med alla grejer.
Så en sammanfattning:
Asfaltera, det tar tid men är värt besväret. Gör remsor och trekanter etc. istället för att använda hela plattor.
Bygg bafflar till dörrarna med hål för större högtalare och använd inte orginalhålen i instrumentbrädan.
Skruva bakhögtalarna i plåten istället för hatthyllan. Staga även upp plåten med en lämplig träskiva.
Snåla inte på kablarna.
Satsa på en bra kondensator.
Byt till ett bättre batteri.
Om du vill ha in basljudet korrekt i bilen krävs en port upp genom hatthyllan.
Allt som kan skallra kommer att skallra.
Glöm att kunna ha rutvevarna på plats!
Max 4 diskantpunkter + ev. center. Alltså inte i instrumentbräda, dörr och hatthylla för då har man 6 punkter.
Så till sist en fråga: Har ni nåt tips på hur man får tyst på takluckan, jag har ny list men den skallrar fortfarande.
Ja åsså litte bilder
Detta är stereon när den sitter i gamla vinterbilen (200:an)
Försänkte högtalarna för att spara benutrymme
Baffeln är tillverkad av dubbel 22 mm marinplyfa
De vänstra kablarna är lågnivå(nu 3 st) och högra är högtalarkabel
Ljudisolering i bagagelucka
Ett virrvarr av kabel
Kondensator och vänster framdörrs slutsteg
Bakhögtalare från bagage
Ljudisolering i bagage
Skruvade bakre "dörrsidor". Även fast jag inte har några högtalare där så skallrade det!
Lätt styling i hatthylla
Bakhögtalare
Det blir fullt!