Diqs stereobygge

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
diq
GT-intresserad
Inlägg: 29
Blev medlem: lör apr 28, 2007 17:00

Diqs stereobygge

Inlägg av diq »

Hej! Jag är ny i forumet men har följt sidans alla skepnader genom åren sen jag köpte min coupe´quattro ´85 år 2000.

Nog snackat, nu börjar vi!

Jag liksom många andra har provat att bygga ljud med små resurser och lite kunskap, tillslut lessnade jag och bestämde mig för att satsa 20.000 kr efter att ha sålt bruksbilen. Självklart går det att klara av på en mindre budget men är svårt. Jag blev själv avrådd att bygga i denna bil eftersom tanken sitter där den gör.

Mina regler var enkla: 1:Ingen baslåda innan jag är nöjd med ljudet i övrigt. 2:Det ska se ut som 1985 i största möjliga mån.
Mitt system såg då ut enligt följande:

CD: Nakamichi CD40z
Framsystem: 1 st Amega Q-Comp 60 goldkit (6,5"+diskant)
Baksystem: 1 st Amega Q-Cox 600 (6,5" koaxial)
Slutsteg: 1 st Alpine MRV-F 450 (5-kanals)
Kablar: 2 st Oelbach lågnivå och vanlig högtalarkabel 2 mm2. 21 mm2 ström+jord.
Asfaltsmatta i dörrar, bakom "dörrsidorna" bak, under baksäte och i bagage(2mm). Allt övermålat med underredsmassa för ytterligare dämpning och som rostskydd då dessa bilar inte är galvade.
Bafflar av spånskiva med konstskinn.

Så vad lärde jag mig då av första etappen?
1: ALLT skallrar i dessa bilar!

2: Köp larm(!), det tog nämligen bara 1 månad innan jag hade påhälsning och dem tog slutsteget och klippte lågnivåerna.

3: Asfaltsmattan är en gudagåva! Jag har lärt mig att älska denna produkt! Det finns även dyrare och bättre produkter men med asfaltsmattan kommer man långt.

4: Elektonik kräver ström, vilket är lätt att glömma!

Andra etappen blev det nya och fler och bättre grejer.

CD: Samma
Framsystem: Samma fast dubbla kit
Baksystem: Samma
Slutsteg: Fram;1 st Alpine MRV-F 540 (4-kanals). Bak:1 st Alpine MRV-T 320 (2-kanals)
Kablage: Samma ström och jord. 2 st Streetwires ZN6 lågnivå och deras 2,5 mm2 högtalarkabel.
Kondensator: Dietz 1 farad
Larm: Carguard 950S
Batteri: Banner running bull 70 Ah/760A
Asfaltsmatta på dörrsidornas baksida(även bakre), under hatthyllan(2mm) och 4 mm asfaltsmatta i flera lager på golvet. Allt övermålat med underredsmassa.
Fastskruvade dörrsidor fram och bak.
Bafflar av marinplyfa med konstskinn. OBS! Dessa är svindyra att köpa (jag har kunnat använda dem av den enkla anledningen att jag fått det av min far som använder dem i flakbottnar på lastbilar), sen att det är ett bra material att bygga i fick jag på "köpet".

Av andra etappen lärde jag mig:
1: Satsa på bra kablar, snåla inte! Det är en otrolig skillnad på budget och lyxkablar. Tänk på att kabeln överför signalen. Dessutom så är det tråkigt att ta ur inredningen för att byta när man inte är nöjd.

2: Med fler högtalare skallrar allt ännu mer.

3: Det är svårt att bli nöjd!

4: Budgetar är till för att spräckas.

Etapp 3:
Mer högtalarkabel(för att dubbla arean), ett till lika slutsteg till framsystemet, en till lika kondensator, en till lika lågnivå, säkringsblock och 50 mm2 ström och jord. Bytte även ström och jord till batteri och generator för att få optimalt strömflöde.
Gjorde golvet i bagaget plant för att få plats med alla grejer.

Så en sammanfattning:
Asfaltera, det tar tid men är värt besväret. Gör remsor och trekanter etc. istället för att använda hela plattor.
Bygg bafflar till dörrarna med hål för större högtalare och använd inte orginalhålen i instrumentbrädan.
Skruva bakhögtalarna i plåten istället för hatthyllan. Staga även upp plåten med en lämplig träskiva.
Snåla inte på kablarna.
Satsa på en bra kondensator.
Byt till ett bättre batteri.
Om du vill ha in basljudet korrekt i bilen krävs en port upp genom hatthyllan.
Allt som kan skallra kommer att skallra.
Glöm att kunna ha rutvevarna på plats!
Max 4 diskantpunkter + ev. center. Alltså inte i instrumentbräda, dörr och hatthylla för då har man 6 punkter.

Så till sist en fråga: Har ni nåt tips på hur man får tyst på takluckan, jag har ny list men den skallrar fortfarande.

Ja åsså litte bilder
Bild
Detta är stereon när den sitter i gamla vinterbilen (200:an)
Bild
Försänkte högtalarna för att spara benutrymme
Bild
Baffeln är tillverkad av dubbel 22 mm marinplyfa
Bild
De vänstra kablarna är lågnivå(nu 3 st) och högra är högtalarkabel
Bild
Ljudisolering i bagagelucka
Bild
Ett virrvarr av kabel
Bild
Kondensator och vänster framdörrs slutsteg
Bild
Bakhögtalare från bagage
Bild
Ljudisolering i bagage
Bild
Skruvade bakre "dörrsidor". Även fast jag inte har några högtalare där så skallrade det!
Bild
Lätt styling i hatthylla
Bild
Bakhögtalare
Bild
Det blir fullt!
Senast redigerad av 20 diq, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det var en rejäl inledning! Välkommen in i värmen på "riktigt" :D

Mycket bra läsning och man blir väldigt nyfiken på hur bygget ser ut! Jag har tyvärr inget bra tips på takluckebekymret, jag tror att min är tyst, men det kanske blir annorlunda med lite vettigt ljud i bilen... :oops:
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

Halla :)
Välkommen in i värmen (Givetvis e de la ganska varmt ute också nu men du fattar va jag menar)

Riktigt bra bygge, Och jag har både sett och hört det, Länge sedan nu men klart imponerade.. *yes*
Och en sådan här guide e guld värd :)
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

hej o välkomen hit. här har du med en stereo nörd som är 27 idag och har tävlat med bilstereo sen jag var 14 år :D
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Välkommen!

Inlägg av Dompers »

VoVälolkokomommomenon!!!! :)
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

Nu har både jag och Diq försökt få till de där bilderna, Men de verkar inte funka. Någon som kan något specialknep för att får det o funka som de ska? :roll:
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Raven_LIII skrev:Nu har både jag och Diq försökt få till de där bilderna, Men de verkar inte funka. Någon som kan något specialknep för att får det o funka som de ska? :roll:
Jag fixade till det, Ni hade glömt .jpg efter alla länkar
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

Supershysst, Jag bara kopierade de adresserna från Photobuckets sida..

*yes*
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Har du bilder på hela instrumentpanelen? Känner igen inredningen från Coupé 89:an.
erikk_1986
GT-diggare
Inlägg: 50
Blev medlem: sön dec 17, 2006 01:09
Ort: Pite

Inlägg av erikk_1986 »

Ang. bilderna på cdn, så skulle jag tro att brädan är från en A100...
Ser iaf så ut... :)

Ser ut som ett rätt så seriöst bygge..
Bara en sak jag undrar...
Hur är ljudet från bakre högtalarna? (med tanke på att de spelar "open air")
Eller har du dem bara för att lyfta ljudbilden? ::
(OBS!! Inte menat som kritik eller nåt från min sida, bara nyfiken eftersom jag kommer att bygga ljud i min vita -84 i sommar)

Mkt snygg lösning på dörrsidorna tycker jag.. Sådär lagom diskret.. :)

Tummen upp från mig iaf!! *yes*
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Ja, just det, 100:an är det ju... :oops: Jag har för många bilar så jag rör ihop det :oops: :lol:
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Inlägg: 1034
Blev medlem: lör jul 08, 2006 21:52
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Tja.. jag har ju med ett någerlunda system..

Men jag har bara "slängt in det" så jag har något o spela med.
hade tänkt o fixa till det litta bättre senare.
När jag har tid. *hehe*
Senast redigerad av 1 Gizmo, redigerad totalt 0 gånger.
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inlägg av Simpa »

Har funderat på en sak, hur bra är det att skriva exakt vad man har för ljud i bilen? Det är ju inte så svårt att känna igen våra bilar. Och sen kan man läsa exakt om det är värt att göra inbrott i dem. Jag har valt att låta bli att skriva vad för ljud jag har, är det överdrivet paranoit?
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Inlägg: 1034
Blev medlem: lör jul 08, 2006 21:52
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Simpa: Du har nog rätt.. Jag e med litta paranoid när det gäller sånt, Så min info försvann nu. :oops:
Visst jag har ett bra larm men det e ju inte allt.. O bor man i landskrona så ska man passa sig när det gäller sånt..

Ljudet kommer vi säkert kunna se på träffen. För dem som e villiga o visa det.. *yes*
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inlägg av Simpa »

Ja, på träffar kan man visa :)
Men det är så förbannat tråkigt att folk ska behöva känna sig paranoida när man vill visa vad man stolt, med blod, svett, tårar och massor av pengar lyckats åstakomma! Man vill ju bara att det ska låta bra, vara roligt och ha gjort ngt själv som man kan vara stolt över. Blir så förbannad på dem som tömmer bilar, kan de inte arbeta ihop och köpa stereoprylar som alla andra... *suck* Kollar fortfarande dagligen på på blocket, för att se om nån försöker säljer nått som har varit i nån av mina bilar, som haft inbrott.
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

ska själv även fixa till allt ljud i min silvriga göra om lådan och så. är det någon som är intresserad så kan jag ta med mej min db mätare på träffen.om nån fill provspela.
diq
GT-intresserad
Inlägg: 29
Blev medlem: lör apr 28, 2007 17:00

Inlägg av diq »

erikk_1986 skrev:
Bara en sak jag undrar...
Hur är ljudet från bakre högtalarna? (med tanke på att de spelar "open air")
Eller har du dem bara för att lyfta ljudbilden? ::
(OBS!! Inte menat som kritik eller nåt från min sida, bara nyfiken eftersom jag kommer att bygga ljud i min vita -84 i sommar)

Mkt snygg lösning på dörrsidorna tycker jag.. Sådär lagom diskret.. :)

Tummen upp från mig iaf!! *yes*
1:Har inga lådor pga att jag inte är säker på om jag ska ha dem den dag jag skaffar bas, alltså känns det som onödigt jobb eftersom dem lyfter ljudet nog.
2:Tar gärna emot kritik.
3:Ang. bafflarna och det övriga bygget så är grundtanken att allt ska vara "ruff" men med finess. Har även funderingar på DVD men vet inte riktigt om det passar in i stilen. Jag vill att det ska se ut som 1985.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Så här löste jag mitt framsystem. Spelar helt ok. Kallas för sparklådor :wink:

Ska bygga en baslåda med 2 10". Problemet blir att få plats! Önskan är en isobarik med två kammare och portarna in i kupen. Tyvärr är det någon idiot som satt en tank ivägen!

Edit: Lådan klar nu. Kolla min projekttråd.

/Bruzze

Bild
Senast redigerad av 2 bruzze, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

såg inte fel ut. ska bygga om min låda jag fick till den röda gt:n ska dela av lådan och sätta en vägg i mitten den spelar inte så värst bra som den är nu. bilder kommer på det
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Inlägg: 1034
Blev medlem: lör jul 08, 2006 21:52
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

gt_87 skrev:ska själv även fixa till allt ljud i min silvriga göra om lådan och så. är det någon som är intresserad så kan jag ta med mej min db mätare på träffen.om nån fill provspela.
Ja det hade varit kul o se hur högt man kan spela.. Så du får gärna ta med den.. kanske e fler som vill prova med *hehe*
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Skriv svar