Edis GT - småprojekt

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Edis GT - småprojekt

Inlägg av Edis »

Jag har ju spridit mina bilder lite överallt, men jag få väl skapa mig en projekttråd också :D

Jag skulle ha lackat min ventilkåpa förlängesedan för den skämmer verkligen hela motorrummet...
Bild

Igår tvättade jag bilen och gjorde den redo för lackbehandling. Eftersom det är bäst att låta bilen stå och torka ordentligt innan man börjar maskera lister m.m. så gjorde jag slag i saken och började skruva lite... Upptäckte att det var några slangar till vevhusventilationen som var väldigt dåliga i samband med detta. Fick iaf loss eländet till kåpa:
Bild

Efter ett antal timmars slipande och donande igår och ytterliggare ett par timmars jobb idag så ser den ut så här:
Bild
När jag beställde slangarna så kollade jag priser på denna kåpan och den kostar bara lite mer än 500kr, så jag beställde faktiskt en ny som jag kommer att montera. Beställde även kåpan till kamremmen, den kostade runt 600kr. Det kommer bli kalas! Beställde även lite nya slangklämmor och annat smått och gott, ska det vara original så ska det :D
Användarvisningsbild
Totti
GT-fanatiker
Inlägg: 898
Blev medlem: sön jul 01, 2007 11:49
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av Totti »

härligt! de kommer nog bli snyggt:)
rostiga föremål e juh inte så modernt^^
80quattro -85 ***
Audi Gt -86
Audi coupe -90
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

Mycket fint, hur gjorde du för at få det så blankt?? Massa lager klarlack eller? Kul att du med har fått en projekt tråd. Försök att uppdatera med många bilder ofta, så blir det en intessant tråd.

//Dajjmen
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Dajjmen skrev:Mycket fint, hur gjorde du för at få det så blankt?? Massa lager klarlack eller? Kul att du med har fått en projekt tråd. Försök att uppdatera med många bilder ofta, så blir det en intessant tråd.

//Dajjmen
Jag köpte ett par olika burkar med värmefärg, men eftersom jag ändå ska montera en helt ny så tog jag den billigaste... Från Biltema :D
Har bara lackat som vanligt, återstår att se om den är lika blank och fin imorgon när det har härdat.
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

Edis skrev:
Dajjmen skrev:Mycket fint, hur gjorde du för at få det så blankt?? Massa lager klarlack eller? Kul att du med har fått en projekt tråd. Försök att uppdatera med många bilder ofta, så blir det en intessant tråd.

//Dajjmen
Jag köpte ett par olika burkar med värmefärg, men eftersom jag ändå ska montera en helt ny så tog jag den billigaste... Från Biltema :D
Har bara lackat som vanligt, återstår att se om den är lika blank och fin imorgon när det har härdat.
okej, ja Biltema ha en tendens att mattas av lite under härdning. Varför just värmetålig färg?, jag lacka med vanlig matt färg och inte sett några bubblor eller liknande på min golf.

EDIT:

Såg att man hade kunna polera upp insuget på din bil, här är en guide som ja gjorde när jag höll på med moppar, men den funkar lika bra på andra aluminium sker.

http://www.freewebs.com/dajjmen/Dajjmen ... sguide.htm
/dajjmen
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag har köpt en massa olika polertrissor och sandpapper. Har ju kikat på rallytobbes polerade delar och hittade några länkar till några som verkligen var "polerskadade" :lol:

Vi får se var det slutar... Det är snuskigt mycket jobb om man ska polera allt... Det finns mycket som går att polera i motorrummet :roll:

Edit: Köpte motorfärg som klarar upp till 150 grader, kändes bäst så.
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

Edis skrev:Jag har köpt en massa olika polertrissor och sandpapper. Har ju kikat på rallytobbes polerade delar och hittade några länkar till några som verkligen var "polerskadade" :lol:

Vi får se var det slutar... Det är snuskigt mycket jobb om man ska polera allt... Det finns mycket som går att polera i motorrummet :roll:

Edit: Köpte motorfärg som klarar upp till 150 grader, kändes bäst så.
Gött för jag älskar att polera så det kommer bli en bra framtid under huven när man skaffat GT:D
Användarvisningsbild
rallytobbe
GT-fanatiker
Inlägg: 566
Blev medlem: sön apr 03, 2005 14:47
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av rallytobbe »

Tjena
det blev lite skillnad på ventilkåpan ser ju blank och fin ut ,bara att börja poler fram ringarna på kåpan så det blänker.
Gillade det du skrev om polerskadade det är en liten sjukdom (ha ha)
bara att börja att polera insuget nu då ,jobbigt men det blir snyggt
roligt att du har en liten tråd i projekt

Rallytobbe
http://kent.lundin.dinstudio.se
Användarvisningsbild
Totti
GT-fanatiker
Inlägg: 898
Blev medlem: sön jul 01, 2007 11:49
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av Totti »

Tkr nu när den e svart skaru poleru
ut kanterna på audi märket och VW märket^^
grymt snyggt...så inte allt e svart:)
80quattro -85 ***
Audi Gt -86
Audi coupe -90
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Idag blev det lackbehandling, tog bort vingen så att det skulle gå att polera bakluckan också.
Bild

Det gäller att maskera det mesta, men tejpen hade svårt att sitta ordentligt på de lite feta listerna :?
Bild

Bild

Bild

Bild
Det tar sin lilla tid att polera. Först kör jag Lahega Finecut med min Festomaskin, därefter kör jag Lahega Brightgard 37A och till slut 37B. Jag har gjort ett tips en gång i tiden, kolla här: http://backspegeln.com/tips_lahega.asp

Efter det så snyggade jag till tomgångsventilen lite, det behövdes...
Bild

Bild

Snyggade till två av slangarna, väntar ju på tre nya i nästa vecka...
Bild
Användarvisningsbild
rallytobbe
GT-fanatiker
Inlägg: 566
Blev medlem: sön apr 03, 2005 14:47
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av rallytobbe »

Tjena Edis
Här snackar vi finnish på lacken med STORT f polerat rätt bra tror jag.
det blev lite skillnad på tomgångsventilen som du har fixat till ,men lite vatten slip med ett 1200 papper så man får bort lite av slipreperna och en polertrissa så skulle den blänka ännu mer.
(det är bara en polerskadad tips )

Rallytobbe
http://kent.lundin.dinstudio.se
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jo, det hade nog blivit bättre med 1000-papper :D

Stod dock och spanade ordentligt i motorrummet och insåg att såvida jag inte ska skruva isär allt, så kommer det att se dumt ut att inte ha allt polerat, så jag gjorde så att jag slipade bort klisterlappen på tomgångsventilen också och lackade den runda mittendelen svart som ventilkåpan. Slipade även rent röret till vevhusventilationen och lackade det svart också... Det är inte helt lätt att lacka krokiga rör :oops:

Hållaren till batteriet såg fruktansvärt ful ut också, så den slipade jag rent och lackade svart den också.

Det blev ett par timmat till i garaget igen då och mitt nästa inköp till garaget kommer att bli ett blästerskåp. Antingen detta:
http://www.jula.se/Butik/default.asp?Or ... 0&dept_id=
Fast det finns inte hemma förrän i augusti...
Eller detta:
http://www.verktygsboden.se/?id=50843
Har kika på dessa också:
http://www.blocket.se/vi/12088260.htm?ca=20_s
Skulle dock vilja kika på de innan jag handlar, det kanske är rena skrotet för det priset. :?
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Tusan det blir ju kanonläckert. Jag har också funderat lite. Om man ska göra ett jättejobb och polera allt så är man ju tvungen att löpa hela linan ut. Mitt block till att börja med är rostigt så det är ju det första som ska målas o.s.v. Om man som du Edis tar det till mera fabriksfinnish så ser det stiligt ut utan att vara för bling. Helt i min stil.

Skulle också vilja ha ett blästerskåp. Saknar det ofta. Jag saknar också en kompressor så det står högre på min lista.

Lycka till!
Bruzze
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

bruzze skrev:Tusan det blir ju kanonläckert. Jag har också funderat lite. Om man ska göra ett jättejobb och polera allt så är man ju tvungen att löpa hela linan ut. Mitt block till att börja med är rostigt så det är ju det första som ska målas o.s.v. Om man som du Edis tar det till mera fabriksfinnish så ser det stiligt ut utan att vara för bling. Helt i min stil.

Skulle också vilja ha ett blästerskåp. Saknar det ofta. Jag saknar också en kompressor så det står högre på min lista.

Lycka till!
Bruzze
Jo, det ska bli spännande att se hur det blir med de delarna på plats. Ska försöka snygga till bromspaketet också, men det får bli senare i höst. Misstänker att bilen blir stående ett tag då med, för det behövs säkert en hög med delar då också.

Jag köpte en ny kompressor för två årsedan, den är kanonbra:
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp? ... 0&KundeID=
Bra pris, hög kapacitet och det är ingen som kommer och frågar om de får låna den en stund, den är rätt stor och otymplig :lol:

Ska beställa nytt expansionskärl och spolarbehållare också. Ska kanske satsa på den lilla modellen som Christian bl.a. hade på sin. Den är ju "lite" mindre och smäckrare om man säger så.
Användarvisningsbild
rallytobbe
GT-fanatiker
Inlägg: 566
Blev medlem: sön apr 03, 2005 14:47
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av rallytobbe »

Det var ett väldigt bra pris på en så pass stor kompressor,skulle också vilja ha ett blästerskåp elller ett bläster aggregat men den kräver en hel del luft

skåpet tror jag inte kräver lika mycke,men det skulle ju underlätta lite.

Rallytobbe
http://kent.lundin.dinstudio.se
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Ja det var helt OK pris. Blir lite sugen. Hade en mindre till låns från min fars firma men det var hopplöst när man skruvade. Fick vänta i 5 minuter mellan varje bult. Går och väntar på att man ska ramla på en kompressor som är lämplig men det verka dröja. Helt plötsligt så hittar man en som ägaren kan bli av med mot en billig summa men det har inte skett än. Jag har ju investerat en del nu ett tag så jag har fått näringsförbud från sambon :cry: Jag har inte lämnat tillbaka husvagnen än och jag försöker få tillstånd att köpa den. Jag ska ta ett allvarligt snack med ägaren och se om dom kan göra ett bra pris. Sen får vi se. Har lite planer för den. Nytt golv och lite uppfrächning av inredningen skulle sitta fint. Sen lite tornadoröd lack på utsidan *yes*

/Bruzze
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Kan förstå att du är sugen på att köpa den, ditt ekipage såg riktigt coolt ut. Blir kanon som tornadoröd 8)

Har inte varit mer än någon timme i garaget idag, det var ju F1 m.m. :oops: Var dock tvungen att fota lite.

Ser fortfarande blankt och fint ut. Fast å andra sidan ska jag ju använda den nya kåpan som kommer i veckan... Får se hur jag gör, det beror på hur snygg den nya är...
Bild

Dessa ska bytas, de ser sunkiga ut. Lutar dock åt att jag satsar på en liten spolarbehållare istället. Kör ju sällan med bilen ändå :roll:
Bild

Lossade servopumpen m.m. för att kunna ta bort denna kåpan. Kommer ju en ny i veckan också.
Bild

Så såg det ut efter dagens övningar, lite småfix bara...
Bild

Här är min reservspis, från en GT quattro
Bild
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Skulle också behöva en utbytesmaskin att plocka delar från. Får se om man kan köpa ett vrak och ställa in i ladan. Fast risken är att man börjar putsa på den med! ::

/B
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Idag var det jobbardag igen... Blev bara 1,5 timme GT-pill ikväll... Slipade rent kamremskåpan och lackade den också.
Bild
Nu när mina gamla delar är så snygga så vetetusan om jag inte skruvar dit de igen... De nya delarna får nog ligga och goa till sig på hyllan, de lär väl behövas någon gång...
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Hämtade lite delar nyss:
Bild
Fast jag kommer nog att köra med mina nylackade kåpor ett tag iallafall, dessa är lite "mattare".
Slangarna och diverse klammer är till vevhusventilationen m.m. Det kommer inlägg med artikelnummer och pris efter att jag har sett att allt passar...

Hinner inte meka ikväll, ska iväg på klubbträff om en liten stund (med Volvon)...
Skriv svar