Megilturas Budget räser, uppdateringar 31/12

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Megilturas Budget räser, uppdateringar 31/12

Inlägg av Megiltura »

Eftersom det äntligen händer saker med bilen och det finns planer för de två kommande åren tänkte jag lägga upp en tråd och dela med mig av mina garagdagar/nätter.

Bilen är en Audi GT 2,2 l 1987 i stort sätt orginal och så har jag tänkt att hålla den förutom ett par förbättringar.

Just nu har bilen (förutom org.)
-Kall lufts intag till luftburken
-Spärrad EGR
-quattro växellåda (dock endast framhjulsdrift)
-Mocka sport ratt
-Eget avgassystem, Stora ljuddämparen är en simons 2,5" därefter är det draget 2,5" utan sissta ljuddämparen.

Emellanåt byter jag ut förarstolen mot en riktig sportstol och vill jag kan jag även sätta dit sexpunktsbälte. Detta är gjort med minimala ingräpp på inredningen.

I garaget står nu en extra motor
8) denna ska trimmas och snyggas till och sedan landa finfint i mitt motorrum. jag räknar med mellan 150-160 hk.

Det här ska jag göra framöver
(X)Stålomspunna bromsslangar
( )Slitsade skivor fram
( )Bättre broms klossar
( )Motorn, så klart
( )Sänkning samt hårdare dämpare
( )Bättre och snyggare Utblås till avgasröret
( )Galler längst ner i fronten
( )Klä in metallväggen bakom ryggstödet till baksätet i tyg
( )Måla och klä om bagagutrymmet
( )Rostlagning, känns som om det kommer att ta ett tag att bli av med alla små rost skador här och där.

Allt jag gör finns även dokumenterat på min hemsida www.garage11.se/coupe
där finns också allt jag gjort med bilen tidigare.
Tanken är att allt ska kosta minimalt, eftersom jag pluggar och inte har råd med så mycket extra. Givetvis kan jag inte räkna eftersom jag håller minimala studielån samtidigt som jag har en trevlig sportbil som jag kör rejsing med, jag har desutom en aktiv och trevlig fritid med icke bilintreserade kompisar. Jag känner bara för att bevisa att allt går om man vill. Bilen används idag till vardagsbil samt som räserbil på en och annan banträff, och det ska den fortsätta att klara av men ännu bättre.
Senast redigerad av 2 Megiltura, redigerad totalt 0 gång.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Du är väl från Halmstad? Vore ju guld med en miniträff här i krokarna, det finns ju några stycken som håller till i närheten :D

Alltid roligt att se när det pysslas och donas med en gammal GT! Vad ska du göra med den andra motorn? Några speciella trimplaner?
Användarvisningsbild
rallytobbe
GT-fanatiker
Inlägg: 566
Blev medlem: sön apr 03, 2005 14:47
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av rallytobbe »

Jag ser att du har lite att göra!! *hehe*
får invänta på lite bilder på projektet
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

Kul att se att du också har lagt upp en projekt tråd. Detta ser mycket lovande ut, kommer bli konon. Hur är det med ruquattro lådan, går det att bara montera en kardan på den eller har du tagit bort kardanfästet?

//Dajjmen
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Jupp är från Halmstad, men bor och pluggar i Kalmar nu mera men jag är i halmstad med jämna mellanrum eftersom jag har kompisar och garaget där. Let me know när det blir träff så dönar jag över.

Angående den andra motorn så blir det trimkam, trotts att flera säger att det är onödiga pengar, och ev ett annat spjällhus men det kanse jag får vänta med på grund av ekonomin. sen får jag se hur det blir med öppet filter men ska försöka att fixa det med. I övrigt så blir det småt och gått för att motorn ska vara fräsh.

Lådan vet jag inte hur det är med faktiskt, den satt på när jag köpte bilen. men jag kan kravla mig under och titta och fota lite.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Glömde jhu bilderna...

Lite rostlagning...
Bild

Gammalt och nytt, det blev inte riktigt så graftig böj när det kom på platts
Bild

Så här ser bilen ut nu, fast jag ahr bytt framruta och satt en dekal på den.
Bild

Bild

Och full fart på Sturup förra sommaren
Bild
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

kul att du lagt upp en project tråd :) du måse lägga upp en bild på priset du vann på emmaboda me ;)
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Ja priset ja :) har haft mycket att göra så jag har inte hunnit ta en bild och lägga upp men här är en från hemsidan.

Bild

1:a pris i bilutställningen i klassen old timer, fan vad glad man blev då 8) Sånt gör att man verkligen bill bygga och göra sin bil ännu finare. Ok jag kan erkänna att motståndet i klassen var minst sagt klent, men jag vann i alla fall 1:a pris :D

Min dator fick för sig att lägga ner nu också, morrr, men efter helgen hoppas jag att jag kan uppdatera lite med motorbygget.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

Ja Ja fick ju 1:a pris i grup C ja hadde ju inte så mkt motstånd heller 1.40.00
Bild
Bild
Bild
Hadde varit kul o testa den med slicks.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

aaa, glömde bilden på audi clubens hemsida vilken glad vinnare :D
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Vid sidan av bilen håller jag ju på med en motor som ska i vad det lider. var i garaget för ett tag sedan och tog loss alla delar från den. En Del till en farthållare bland annat som jag kommer att göra mig av med.

Nu när motorn är nästan helt naken kanske man skulle passa på att måla den så den ser lite snyggare ut. Någon som vet någon bra färg man kan använda?

Kommer att lägga upp bilder snart också.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

Megiltura skrev:Vid sidan av bilen håller jag ju på med en motor som ska i vad det lider. var i garaget för ett tag sedan och tog loss alla delar från den. En Del till en farthållare bland annat som jag kommer att göra mig av med.

Nu när motorn är nästan helt naken kanske man skulle passa på att måla den så den ser lite snyggare ut. Någon som vet någon bra färg man kan använda?

Kommer att lägga upp bilder snart också.
Motorlack från biltema?
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

biltema, deras färger är väll enbart piss. typ vatten med lite nyans i. Har rätt dåliga efarenheter av deras färger.

Här kommer lite bilder:


Bild
Städade up bland mina audi delar, detta är från motorn och lite plock från en 100.

Bild
Denna är ju bara så ball, är det någon som har lurarna? är riktigt sugen på att bygga in den i bilen.

Bild
Här är delen till farthållaren, någon som är intreserad? pinnen är ganska rostig och som ni ser saknas ett litet klipp som håller pinnen vid vakumdosan, ananrs verkar den helt ok.

Bild
Närstudie på samma.

Bild
Avslutar med en bild på mtorn.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Äntligen börjar det hända saker i mitt garage också. Först rasade startmotorn så bilen gick inte ensa att starta, jag visste att den var på väg att ge upp men som dum snålänning så väntade jag lite för länge med att byta. Till slut fick jag och en polare åka till skroten och skaffa en bättre begagnad. Sen var det bara att lägga sig på gatan i vinterkylan och byta. Nåt jag inte inte vill göra om men ibland är det hårt att äga gammla bilar.

När bilen gått igång igen körde jag till Halmstad för att göra större mek. När jag bytte till vinterhjul så noterade jag hack och skador i bromsslangarna så det går inte att vänta med att byta ut dem. Eftersom även de längsgående är kassa så ska jag byta ut alla slangar och de längsgående rören. trodde jag...

Som ni kanske vet så har gammla bromsslangar en tendens att gifta sig med gammla bromsrör tills de är en och samma enhet. Det lädde till att jag endast lyckades spara ett bromsrör som var bytt sedan tidigare, de andra får bytas.

Men det är lika bra det, de var ju kassa de med. Så nu står jag med en bil som saknar bromsrör och slangar runt om. Ska köra in till stan nu och köpa delar och förhoppningsvis skruva ihop bilen i kväll och imon. Då kommer jag att ha stålomspunna slangar runt om.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Skriv svar