das projekt - Update 12/12
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 264
- Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
- Ort: Helsingborg
angående el- eller vakum-styrt ellås så finns det ju för- och nack-delar med båda varianterna.
vakumstyrt: du slipper en massa kontakter som ärgar, kläms och känsligt för vatten och sådär.
nackdelen är väl att man måste ha tryck i systemet för att hela bilen ska låsas upp när du vrider om nyckeln. minsta lilla läckage och du får bygga upp trycket i systemet såfort som hela bilen ska låsas upp.
elstyrt: vatten och el hör inte ihop helt enkelt.
du slipper bygga upp tryck i systemet, men kräver ju ett bra batteri givetvis.
små kablar som är betydligt mindre än slangar överallt
personligen så föredrar jag nog en bil utan centrallås. jag orkar helt enkelt inte pilla med såna småsaker på mina bilar, och dom flesta bilarna jag haft har varit utan centrallås :P
finns ju för- och nack-delar med allt. man får ju se själv vad man föredrar. är ju en personlig smak som allt annat helt enkelt
MVH Phille
vakumstyrt: du slipper en massa kontakter som ärgar, kläms och känsligt för vatten och sådär.
nackdelen är väl att man måste ha tryck i systemet för att hela bilen ska låsas upp när du vrider om nyckeln. minsta lilla läckage och du får bygga upp trycket i systemet såfort som hela bilen ska låsas upp.
elstyrt: vatten och el hör inte ihop helt enkelt.
du slipper bygga upp tryck i systemet, men kräver ju ett bra batteri givetvis.
små kablar som är betydligt mindre än slangar överallt
personligen så föredrar jag nog en bil utan centrallås. jag orkar helt enkelt inte pilla med såna småsaker på mina bilar, och dom flesta bilarna jag haft har varit utan centrallås :P
finns ju för- och nack-delar med allt. man får ju se själv vad man föredrar. är ju en personlig smak som allt annat helt enkelt
MVH Phille
Hm okej, jag har inte vågat skruva upp generatorn än. Något man bör tänka på?blueman83 skrev:Snyggt.. Passa på och kolla upp skicket på kollektorn som kolen går emot.
Den kan behövas svarvas till ibland om kanten är för stor..
Ska göra likadant med en generator under våren.
Fick svar ikväll av blästerkillen..
Okej, såg att kolen vär rätt slitna..
Gött!
Phille: Ska riva lite i vakumstyrda imorgon så får vi se om det är något jag vill hålla på med =P Föredrar El oftast då man är elektriker =)
Å så är de ju som du säger för o nackdelar med allt
Die for metal!
Idag var jag iväg till pärlan
De första jag gjorde var att kolla på KL motorn, fästet till generatorn.. och mycke riktigt ett mycket användbart fäste
Så det kommer bli dubbla generatorer after all.. blir enklast så. Ev 2 110A generatorer.
Grå, Blågul och Brunröd
Den omtalade.. det är en"höjdkorrekturskontakt"
Men vad är lådan den sitter ihop med?
Var så jävla kallt så ja va tvungen att hitta på nå så man blev varm :P
Framvagnsbalk loss
Och på plats i 80´n..
Kommer att renovera upp balken efter provkörning förmodligen
Fortsatte med nermontering av 90´n
Tyvärr passade inte pedalstället bolt-on i 80´n, det första jag märkte var kopplingen som behöver ett nytt hål genom torpedväggen.. kan vara det enda som behövs.
Torpedväggen i 90´n, det äggformade hålet är för kopplingen
Och 80´n.. så de är lite fix, men inga stora grejjer =)
Nedrivningen fortsätter :P
Känns som jag gjort de här förut =P
Väl hemma så svängde ja förbi garaget å kollade hur generatorfästet passade
Blir nog bra.
Kommer behöva en generator med detta fäste... denna är bara på 65A... Original i audi 80
Mer hade jag tyvärr inte att bjuda på!
De första jag gjorde var att kolla på KL motorn, fästet till generatorn.. och mycke riktigt ett mycket användbart fäste
Så det kommer bli dubbla generatorer after all.. blir enklast så. Ev 2 110A generatorer.
Grå, Blågul och Brunröd
Den omtalade.. det är en"höjdkorrekturskontakt"
Men vad är lådan den sitter ihop med?
Var så jävla kallt så ja va tvungen att hitta på nå så man blev varm :P
Framvagnsbalk loss
Och på plats i 80´n..
Kommer att renovera upp balken efter provkörning förmodligen
Fortsatte med nermontering av 90´n
Tyvärr passade inte pedalstället bolt-on i 80´n, det första jag märkte var kopplingen som behöver ett nytt hål genom torpedväggen.. kan vara det enda som behövs.
Torpedväggen i 90´n, det äggformade hålet är för kopplingen
Och 80´n.. så de är lite fix, men inga stora grejjer =)
Nedrivningen fortsätter :P
Känns som jag gjort de här förut =P
Väl hemma så svängde ja förbi garaget å kollade hur generatorfästet passade
Blir nog bra.
Kommer behöva en generator med detta fäste... denna är bara på 65A... Original i audi 80
Mer hade jag tyvärr inte att bjuda på!
Die for metal!
Liten update, igår så slängde ja igång värmeelmentet på full fräs i garaget så ja skulle kunna spraya lite..
Dock vart det inte så mycket innan själva färgen tog slut =( så det vart en färdig del
Vart en till grej som vart grundad med kallgalv oxå som ska bli svart. Kommer dra iväg en vända idag oxå, så mer bilder kommer senare..
Hittade på ett presentkort på mekonomen, så då brännde ja iväg å handla lite
Dock vart det inte så mycket innan själva färgen tog slut =( så det vart en färdig del
Vart en till grej som vart grundad med kallgalv oxå som ska bli svart. Kommer dra iväg en vända idag oxå, så mer bilder kommer senare..
Hittade på ett presentkort på mekonomen, så då brännde ja iväg å handla lite
Die for metal!
Update då, har inte gått nå vidare idag!
Var iväg till garaget för att få klart pedalstället så att de passade.. men vart inte mycket gjort alls, kallt!
Började med att kapa bort fästet för original gaspedalen.. sen kapade jag upp ett hål så att kopplingen kom igenom torpedväggen, och då gick det att fästa hela spakstället..
Så nu ser ja vart hålet blir... Kommer att ta plåt ifrån 90´n så det ser original ut
Dessa fästen lär flyttas fram
Troligen passar inte styrstången heller, får se sen om jag kommer behöva flytta över fästet för den å
Sen vart de inge mer med bilen.. åkte hem till motorn ist
Kallgalv på servopumpen
Var iväg till garaget för att få klart pedalstället så att de passade.. men vart inte mycket gjort alls, kallt!
Började med att kapa bort fästet för original gaspedalen.. sen kapade jag upp ett hål så att kopplingen kom igenom torpedväggen, och då gick det att fästa hela spakstället..
Så nu ser ja vart hålet blir... Kommer att ta plåt ifrån 90´n så det ser original ut
Dessa fästen lär flyttas fram
Troligen passar inte styrstången heller, får se sen om jag kommer behöva flytta över fästet för den å
Sen vart de inge mer med bilen.. åkte hem till motorn ist
Kallgalv på servopumpen
Die for metal!
Nu kommer lite bilder på servopumpen =)
en lite reminder om utgångsobjektet:
Ni kanske undrar varför de ser ut så här.. jo.. ja hade färg på först, men var tvungen att slipa bort det för skivan gick inte på :/.. så de blir såhär, fast lite blankare...
Har inte bestämt mig för vilken färg skivan ska ha än.. va tror ni, Svart, galva brite eller elförzinkad (krom)?
en lite reminder om utgångsobjektet:
Ni kanske undrar varför de ser ut så här.. jo.. ja hade färg på först, men var tvungen att slipa bort det för skivan gick inte på :/.. så de blir såhär, fast lite blankare...
Har inte bestämt mig för vilken färg skivan ska ha än.. va tror ni, Svart, galva brite eller elförzinkad (krom)?
Die for metal!
Helt rätt inte många detaljer kvar på motorn, har två stora detaljer, Topplocket å blocket typ.. lite slangar m.m kvar .. Blocket ska jag ta tag i själv ganska snart (byta alla lager, packningar, kolvringar etc) Topplocket tänkte jag lämna iväg till wetterskog(?) som verkar vara ganska kunnig med topplock.. måste samla ihop lite pengar först, å som ni vet är jag för tillfället arb. lös. så det får vänta ett tag... men är grymt sugen på att börja skruva ihop allt :PEdis skrev:Hmmm, nu kan det banne mig inte vara så många detaljer kvar. Det blir grymt bra, men man inser ju att det är en hel del jobb framför sig om man ska göra samma sak!
Jo de är lite jobb, har man bara tålamod så. har man fått puts på en grej så blir man genast inspirerad att ta tag i nästa
Die for metal!
Har inte blivit nå gjort idag.. men kan bjuda på en bild på några slangklämmor som ja tvättade å borstade förut :P kommer förmodligen behöva köpa nya oxå då några kasserades.. men är de en renovering så äre
Lite slangklämmor borstade å tvättade
Imorgon ska jag nog ta tag i blocket... ska försöka få bort bulten till vevaxelns remskiva.. någon som har tips på vad man kan använda som mothåll?? motorn sitter alltså på stativ...
Kan inte använda mig av svänghjulet, då de inte får plats på stativet...
Lite slangklämmor borstade å tvättade
Imorgon ska jag nog ta tag i blocket... ska försöka få bort bulten till vevaxelns remskiva.. någon som har tips på vad man kan använda som mothåll?? motorn sitter alltså på stativ...
Kan inte använda mig av svänghjulet, då de inte får plats på stativet...
Die for metal!
Okej, löste det på ett annat sätt. lyckades få dit svänghjulet, så ja använde mig av metoden dom visar i haynes boken till slut. man låser mot kuggarna med en liten metalbit format som ett Vblueman83 skrev:Det går ett använda ett svänghjulsverktyg som är Y format med 2piggar ivarsin ända.
Leta upp 2 urtag/balanshål på remskivan och håll mot med det verktyget medans du kör loss vevaxeln bulten med mutterdragarn..
Finns säkert fler alternativ, men det var det första jag kom att tänka på och har provat.
Die for metal!
Update!
Körde igång imorse med att tömma ur oljan.. sen höll ja på å jävlades med den omtalade bulten bra länge!! men nu är den lös =)
bult fan
Vart lite dåligt med kort dock, var ordentligt oljig så ja ville inte dränka kameran =P men några vart det.
Kolvarna väck
veven väck
tomt vart de
här får de ligga i väntan på tvättning, slipning å balansering (veven)
Vart lite mer grejjer att putsa upp:P
Körde igång imorse med att tömma ur oljan.. sen höll ja på å jävlades med den omtalade bulten bra länge!! men nu är den lös =)
bult fan
Vart lite dåligt med kort dock, var ordentligt oljig så ja ville inte dränka kameran =P men några vart det.
Kolvarna väck
veven väck
tomt vart de
här får de ligga i väntan på tvättning, slipning å balansering (veven)
Vart lite mer grejjer att putsa upp:P
Die for metal!