Motorbyte i Peters UrQuattro

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
Peter urq
GT-fanatiker
Inlägg: 187
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:43
Ort: Bj

Motorbyte i Peters UrQuattro

Inlägg av Peter urq »

Då var det dags...

Som några av er kanske vet så har jag tänkt byta motorn i min urq. Det är förvisso inget fel på orginal motorn som sitter i nu, men jag har planer på att stressa upp effekten en bit och då lämpar sig en 20V turbo bättre än orginal motorn.

Motorn som ska i är en 3B. Den sitter normalt i Audi S2 och Audi 200 20V. En 200 20V (styggan vet) är införskaffad som donator bil och nu börjar allvaret... :shock:


Denna:

Bild

Plus denna:

Bild


=Sant *asg*
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Trevligt värre. hur mycket mos hade du tänkt plocka ur?
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
Peter urq
GT-fanatiker
Inlägg: 187
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:43
Ort: Bj

Inlägg av Peter urq »

Det är klart att man vill ha hur mycket som helst *asg* Men en realistisk effekt som både motor och drivlina (och jag) klarar ligger väl på ca 400hk

Efter att jag fått i motorn så får de anabola komma efterhand ekonomin tillåter.... ::
Användarvisningsbild
Peter urq
GT-fanatiker
Inlägg: 187
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:43
Ort: Bj

Inlägg av Peter urq »

Blev inte så många timmar idag innan det var dags för söndagsmiddag hos svärmor. Men hann i alla fall rensa fronten på 200:an....

Ska fortsätta imorgon igen, så då kommer lite mer blder *yes*


Bild
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Spännande! :D

Ta måååånga bilder *yes* :D
Användarvisningsbild
styggan
GT-fanatiker
Inlägg: 387
Blev medlem: mån jun 25, 2007 22:58
Ort: V
Kontakt:

Inlägg av styggan »

Kul! men trist:P Va den roligaste bilen jag haft!! *yes*
Användarvisningsbild
Peter urq
GT-fanatiker
Inlägg: 187
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:43
Ort: Bj

Inlägg av Peter urq »

jo det känns lite fel att plocka sönder en fullt fungerande bil, men man får trösta sig med att slutresultatet (förhoppningsvis) blir ännu bättre *asg*
Användarvisningsbild
styggan
GT-fanatiker
Inlägg: 387
Blev medlem: mån jun 25, 2007 22:58
Ort: V
Kontakt:

Inlägg av styggan »

hehe a, vad vill du ha för bilen sen när motorn är ur? :P
Användarvisningsbild
Peter urq
GT-fanatiker
Inlägg: 187
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:43
Ort: Bj

Inlägg av Peter urq »

Du får PM:a mig ett bud :wink:
Användarvisningsbild
Peter urq
GT-fanatiker
Inlägg: 187
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:43
Ort: Bj

Inlägg av Peter urq »

En liten komunikationsmiss har gjort att jag inte kan använda mitt ord. garage/mekplats nu... :: Det står en ford sönderplockad som väntar på delar :evil:

Det innebär att jag får stå ute på uppfarten och hålla på, lagom roligt när det regnat 20mm idag...

Men, men lite har blivigt gjort i alla fall. Fortsatte plocka grejerna "runt om kring". Måste ge kylaren & AC kylaren beröm för en god kamp! Att det skulle vara så svårt att få loss trodde jag inte!! Men till slut så...

Bild


Skitigt och kladdigt som alltid ::

Bild



När mörkret kom och jag var dyngsur fick jag ge upp på 200:an. Började plocka lite på urisen istället. Började med att riva fronten i brist på annat.

Dålig bild, jag vet. Men i "parkerings garaget" så är där så trångt så att man knappt kan röra sig runt bilen.

Bild
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Imponerande att stå ute i rgent och meka *yes*

Motorrummet i din uris ser ju riktigt fint ut, nästan synd att skruva isär den, men det är ju för en god sak :lol:
Användarvisningsbild
Peter urq
GT-fanatiker
Inlägg: 187
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:43
Ort: Bj

Inlägg av Peter urq »

Motorrummet i din uris ser ju riktigt fint ut, nästan synd att skruva isär den, men det är ju för en god sak
tja, när man börjar kika närmre så är det nog lika skitigt och äckligt som alla andra bilar tyvärr ::

Men i samband med att motorn åker ur så ska det tvättas ordentligt, likaså med den nya motorn innan den åker in.
Användarvisningsbild
Peter urq
GT-fanatiker
Inlägg: 187
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:43
Ort: Bj

Inlägg av Peter urq »

Nu är motorn ur 200:an i alla fall *yes*

Måste säga att den gav en god kamp innan den ville släppa taget om bilen helt, men den hade väl seperationsångest! Jag fick prata snällt med den och berätta om sitt nya, mycket finare hem som den skulle få *asg*

Bild



Nu är Urisen också redo för att bli av med 5 cylindrar. Tyvärr så blir det inget mekande imorgon, men på söndag så *yea*


Bild
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Riktigt kul att se bilderna och framförallt så blir man ju lite nyfiken på kärran bakom 200:an, är det din bil den med? Hög dregelfaktor på den iallafall :D *yes*
AudiArt
GT-fanatiker
Inlägg: 410
Blev medlem: tis okt 17, 2006 18:13
Ort: Solna

Inlägg av AudiArt »

Edis skrev:Riktigt kul att se bilderna och framförallt så blir man ju lite nyfiken på kärran bakom 200:an, är det din bil den med? Hög dregelfaktor på den iallafall :D *yes*
Edis? ÄR du het på volvo r eller? :lol:
Användarvisningsbild
Peter urq
GT-fanatiker
Inlägg: 187
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:43
Ort: Bj

Inlägg av Peter urq »

Riktigt kul att se bilderna och framförallt så blir man ju lite nyfiken på kärran bakom 200:an, är det din bil den med? Hög dregelfaktor på den iallafall
He he! Nej tyvärr. R:n tillhör en kompis. Själv kör jag en vanlig 855:a till vardags. Inte lika spännande direkt, men den tar mig dit jag ska *yes*
Användarvisningsbild
Peter urq
GT-fanatiker
Inlägg: 187
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:43
Ort: Bj

Inlägg av Peter urq »

Skit också :!: Jag skulle ju haft ut moton ur urisen igår, men den höll på och trilskades med allt som gick :: Till slut fick vi ge upp för dagen...

Är dock "bara" ett stag kvar nu som ställer till det, ska se om jag kan få loss det ikväll kanske. (hoppas, hoppas)
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

det är som jag brukar säga " Alltid är det nått"

ja, hoppas du får ur den!

Lycka till !
Audi GT Quattro -85
Användarvisningsbild
Peter urq
GT-fanatiker
Inlägg: 187
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:43
Ort: Bj

Inlägg av Peter urq »

Till slut så.....

Mycket som bråkade på slutet innan motorn ville ur, men skam den som ger sig *yes*


Bild



Då är det dags att ge sig på elen, d.v.s. kabelstockar, styrboxar och en massa givare :?

Måste erkänna att jag har en klump i magen över elen, motorn som ska i är ju betydligt modernare i elektroniken än orginalet så det kan nog bli en utmaning :shock:

Någon som har gjort liknande operation får jätte gärna dela med sig av erfarenheter.... *asg*
Användarvisningsbild
styggan
GT-fanatiker
Inlägg: 387
Blev medlem: mån jun 25, 2007 22:58
Ort: V
Kontakt:

Inlägg av styggan »

Nice! Bara det roliga kvar nu ja :p hehe
Hoppas allt går relativt smärtfritt!
Skriv svar