NipOs GT
Idag har jag varit och inhandlat lite nya grejer till ÅDIN
har köpt bl.a.
- Kamremssats.
- vattenpump.
- Generator rem.
- X-tra O-ring till vattenpump (dålig erfarenhet av sånna )
- Oljefilter
- Olja (köpt av en bonna kompis till mig = BILLIGT ! )
Jag gav: 1320:- För hela paketet tyckte jag kom undan jäkligt billigt med allt de där
Tyvärr står det still med stackars Audin för tillfället men som ni ser är den LÅÅNGT ifrån bortglömd:)
har köpt bl.a.
- Kamremssats.
- vattenpump.
- Generator rem.
- X-tra O-ring till vattenpump (dålig erfarenhet av sånna )
- Oljefilter
- Olja (köpt av en bonna kompis till mig = BILLIGT ! )
Jag gav: 1320:- För hela paketet tyckte jag kom undan jäkligt billigt med allt de där
Tyvärr står det still med stackars Audin för tillfället men som ni ser är den LÅÅNGT ifrån bortglömd:)
Audi GT Quattro -85
har luggit o krupit lite under bilen idag.. nästan helt utan framgång.. regnet kom o gjorde meket väldigt blött så jag gav upp för dagen..
men jag hann knäppa några bilder, sen kom brorsan o tog kort me.
precis pallat upp den i baken så nu står den jämn högt , vilken skillnad de vart när man skulle under bilen
domkrafts försöket, gick inte något vidare tyvärr... men jag hamnade ganska nära, se bilden nedanför.
Såhär nära blev det..
Sen kom brorsan o knäppte en bild när jag låg o försökte få upp lådan för ren handkraft o bröstkraft..
shiat va tung lådan blir efter 20 minuter på bröstet... Fick tyvärr inte upp lådan på dom 20 minuterna innan det började bli för blött för att överhuvudtaget vara där under
men men, får ta det en annan dag nu tyvärr, man skulle ha tillgång till garage ibland.... vårat är tyvärr upptaget av brorsans projekt...
Här Dajjmen har du avtappning och påfylling till växellådan. (har för mig du sa du ville ha bilder på det ?! )
1: påfyllning
2: Avtappning
men jag hann knäppa några bilder, sen kom brorsan o tog kort me.
precis pallat upp den i baken så nu står den jämn högt , vilken skillnad de vart när man skulle under bilen
domkrafts försöket, gick inte något vidare tyvärr... men jag hamnade ganska nära, se bilden nedanför.
Såhär nära blev det..
Sen kom brorsan o knäppte en bild när jag låg o försökte få upp lådan för ren handkraft o bröstkraft..
shiat va tung lådan blir efter 20 minuter på bröstet... Fick tyvärr inte upp lådan på dom 20 minuterna innan det började bli för blött för att överhuvudtaget vara där under
men men, får ta det en annan dag nu tyvärr, man skulle ha tillgång till garage ibland.... vårat är tyvärr upptaget av brorsans projekt...
Här Dajjmen har du avtappning och påfylling till växellådan. (har för mig du sa du ville ha bilder på det ?! )
1: påfyllning
2: Avtappning
Audi GT Quattro -85
Gnista!
Kewl att se att du har "gnistan", det blir nog snart tillfälle att skruva igen ska du se.
[____]==OOOO==[____]
*Filosofen*
*Filosofen*
Update idag igen flitig nu
Idag har jag NÄSTAN fått upp lådan
Fick lite hjälp av en kompis o det underlättade mycket !
började med att plocka bort styr stängerna så inte växellådan tog i dom,
underlättade massor
Allt började jätte bra o de va frid och fröjd.. men sen rasade drömmen för dagen... centreringen hade flyttat på sig så låd-jä***n ville inte bli monterad idag.
försökte få iordning på det med lådan i princip på men det var lönlöst.
så imorgon ska jag lyfta ner lådan igen o sen centrera om det.. sen jäklar ska lådan upp om de inte blir för kallt
I slut ändan på mekat var nog händerna nere i -14*C
jäkla kalla va dom, delvis därför jag la ner mekandet.. så kall om händerna så att jag hade ingen känsel i dom.
lite nya bilder:
la runt en stropp runt växellådan och sen lyfte upp den sedan trädde jag in en 2*4 mellan stroppens ändar och sen byggde på med lite träklossar för att lådan skulle ligga paralellt med infästningen på motorblocket.
Så här såg det ut:
så här jäkla nära var det när jag kom fram till att centreringen hade flyttat sig. Hade till och med fått några bultar att ta gänga.
Här är kompisen som hänger över motorn. o försöker dra i några skruv.
Idag har jag NÄSTAN fått upp lådan
Fick lite hjälp av en kompis o det underlättade mycket !
började med att plocka bort styr stängerna så inte växellådan tog i dom,
underlättade massor
Allt började jätte bra o de va frid och fröjd.. men sen rasade drömmen för dagen... centreringen hade flyttat på sig så låd-jä***n ville inte bli monterad idag.
försökte få iordning på det med lådan i princip på men det var lönlöst.
så imorgon ska jag lyfta ner lådan igen o sen centrera om det.. sen jäklar ska lådan upp om de inte blir för kallt
I slut ändan på mekat var nog händerna nere i -14*C
jäkla kalla va dom, delvis därför jag la ner mekandet.. så kall om händerna så att jag hade ingen känsel i dom.
lite nya bilder:
la runt en stropp runt växellådan och sen lyfte upp den sedan trädde jag in en 2*4 mellan stroppens ändar och sen byggde på med lite träklossar för att lådan skulle ligga paralellt med infästningen på motorblocket.
Så här såg det ut:
så här jäkla nära var det när jag kom fram till att centreringen hade flyttat sig. Hade till och med fått några bultar att ta gänga.
Här är kompisen som hänger över motorn. o försöker dra i några skruv.
Audi GT Quattro -85
Peter urq : jo, det är lite trökigt, men de e bara hugga i igen
Det verkar vara så enkelt, hade isär det idag o de låg lite som de ville, har fårr låna ett centreringsdorn nu iaf
ja, det är en bättre begagnad låda som ska upp, okej, hmm...bra fråga :S Måste jag kolla upp, tack för tipset !
albin: jag har inte grejat med det så mycket men jag har däremot haft det nerplockat väldigt länge. har hållt på sammanlagt kanske runt 1 dag om man ska räkna timmar.
Det verkar vara så enkelt, hade isär det idag o de låg lite som de ville, har fårr låna ett centreringsdorn nu iaf
ja, det är en bättre begagnad låda som ska upp, okej, hmm...bra fråga :S Måste jag kolla upp, tack för tipset !
albin: jag har inte grejat med det så mycket men jag har däremot haft det nerplockat väldigt länge. har hållt på sammanlagt kanske runt 1 dag om man ska räkna timmar.
Audi GT Quattro -85
Farsans urtrampningslager skar på hans King kab och självklart fick jag äran att fixa det. Den har ju torsionsstavar till framfjädringen som är i vägen samt massa fördelningslådor m.m. som väger bly. Fördelen är att det är gott om utrymme under då bilen är hög. Hur som helst så saknade jag centreringsdon till den och försökte med hylsor m.m. Sen för att se om det var rätt så höll jag upp mobilkameran och tog massa bilder. Huvudet gick inte att få upp så långt för lådan var ivägen. Det var rätt enkelt att se om det var ok med kameran. Det kan hjälpa. Nu har jag en sats från biltema.
Centreringen borde inte kunna flytta sig om den har varit ok förut. Inte med handkraft utan att kopplingen har tryckts ner. Den har ju fullt tryck i viloläge. Sen undrar jag också om du har sett till att kopplingen är i viloläge. Annars måste du ju trycka isär lamellen också när du skruvar dit skruvarna.
Centreringen borde inte kunna flytta sig om den har varit ok förut. Inte med handkraft utan att kopplingen har tryckts ner. Den har ju fullt tryck i viloläge. Sen undrar jag också om du har sett till att kopplingen är i viloläge. Annars måste du ju trycka isär lamellen också när du skruvar dit skruvarna.
okej, jo jag har bytt lameller och sådant på 2 bilar innan o det har ju inte varit något speciellt där. bara plocka isär o plocka ihop.
jag har fått låna ett centreringsdorn av min mosters man som är bilmek på komunen här. så centrerings biten är löst, men man får tacka så mycket för tipset, ingen dum idé för att se om de ligger rätt
Nä, det var det jag tyckte med... men på nått vänster har det lyckats göra det. om det nu inte var så att det flyttade sig när jag drog åt.. efterkollade (dumt nog) aldrig. Skulle ju med min tur kunnat ha varit så.
jag har fått låna ett centreringsdorn av min mosters man som är bilmek på komunen här. så centrerings biten är löst, men man får tacka så mycket för tipset, ingen dum idé för att se om de ligger rätt
Nä, det var det jag tyckte med... men på nått vänster har det lyckats göra det. om det nu inte var så att det flyttade sig när jag drog åt.. efterkollade (dumt nog) aldrig. Skulle ju med min tur kunnat ha varit så.
Audi GT Quattro -85
NU ÄNTLIGEN är den på plats !
regnade lite så jag spände upp en presenning över bilen.
Vi började meka jag o min kompis... allt gick suveränt, allting satt där det skulle idag, det jag gjort fel innan är att jag hade för dålig lutning på motorn, hissade upp motorn så mycket det gick i framkant o sen var det bara hänga på lådan
Så nu är den på plats !
Det som återstår att montera nu är växel-länkage, drivaxlar o sen plocka ihop styrstängerna igen. Det bör inte ta några tider
Bilder på presenningen, Jäkla gött det va att ligga under bilen UTAN att bli blöt
Här är växellådan, på plats och fastskruvad
På med drivaxlarna o resten sen ska de luftas koppling o lite sådant efterpill
Hel nöjd med denna dag !
regnade lite så jag spände upp en presenning över bilen.
Vi började meka jag o min kompis... allt gick suveränt, allting satt där det skulle idag, det jag gjort fel innan är att jag hade för dålig lutning på motorn, hissade upp motorn så mycket det gick i framkant o sen var det bara hänga på lådan
Så nu är den på plats !
Det som återstår att montera nu är växel-länkage, drivaxlar o sen plocka ihop styrstängerna igen. Det bör inte ta några tider
Bilder på presenningen, Jäkla gött det va att ligga under bilen UTAN att bli blöt
Här är växellådan, på plats och fastskruvad
På med drivaxlarna o resten sen ska de luftas koppling o lite sådant efterpill
Hel nöjd med denna dag !
Audi GT Quattro -85