NipOs GT

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

joo, vart ju chockad när jag fick syn på det. hehe okej, då har de gått långt :shock:

ja, framåt går det men det går VÄLDIGT segt, tyvärr.
Audi GT Quattro -85
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

Idag har jag varit och inhandlat lite nya grejer till ÅDIN :D

har köpt bl.a.

- Kamremssats.
- vattenpump.
- Generator rem.
- X-tra O-ring till vattenpump (dålig erfarenhet av sånna :roll: )
- Oljefilter
- Olja (köpt av en bonna kompis till mig = BILLIGT ! :D)

Jag gav: 1320:- För hela paketet :D tyckte jag kom undan jäkligt billigt med allt de där :)

Tyvärr står det still med stackars Audin för tillfället men som ni ser är den LÅÅNGT ifrån bortglömd:)
Audi GT Quattro -85
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

har luggit o krupit lite under bilen idag.. nästan helt utan framgång.. regnet kom o gjorde meket väldigt blött så jag gav upp för dagen..

men jag hann knäppa några bilder, sen kom brorsan o tog kort me.

precis pallat upp den i baken :) så nu står den jämn högt , vilken skillnad de vart när man skulle under bilen :D

Bild

domkrafts försöket, gick inte något vidare tyvärr... men jag hamnade ganska nära, se bilden nedanför.

Bild

Såhär nära blev det..
Bild

Sen kom brorsan o knäppte en bild när jag låg o försökte få upp lådan för ren handkraft o bröstkraft..
Bild
shiat va tung lådan blir efter 20 minuter på bröstet... Fick tyvärr inte upp lådan på dom 20 minuterna innan det började bli för blött för att överhuvudtaget vara där under :(

men men, får ta det en annan dag nu tyvärr, man skulle ha tillgång till garage ibland.... vårat är tyvärr upptaget av brorsans projekt...

Här Dajjmen har du avtappning och påfylling till växellådan. (har för mig du sa du ville ha bilder på det ?! :D)
Bild

1: påfyllning
2: Avtappning
Audi GT Quattro -85
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Gnista!

Inlägg av Dompers »

Kewl att se att du har "gnistan", det blir nog snart tillfälle att skruva igen ska du se. :wink:
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

haha såg lite roligt ut när du hade lådan på bröstet=P
synd att du inte fick dit den
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

tusen tack NipO för bilden :D kul att se att det går framåt

//Dajjmen
Bild
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

Dompers: ja, jag tänker ta minsta lilla tillfälle, måste ha upp lådan snart, så jävla sugen på att köra den :D

Dagg: haha, jaa, tungt var de med.. hehe ^^

Dajjemen: Inga bekymmer:D lycka till med oljebytet ! :D
Audi GT Quattro -85
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

Update idag igen :) flitig nu :D

Idag har jag NÄSTAN fått upp lådan :)
Fick lite hjälp av en kompis o det underlättade mycket ! :D

började med att plocka bort styr stängerna så inte växellådan tog i dom,
underlättade massor :D

Allt började jätte bra o de va frid och fröjd.. men sen rasade drömmen för dagen... centreringen hade flyttat på sig så låd-jä***n ville inte bli monterad idag.
försökte få iordning på det med lådan i princip på men det var lönlöst.
så imorgon ska jag lyfta ner lådan igen o sen centrera om det.. sen jäklar ska lådan upp om de inte blir för kallt :D

I slut ändan på mekat var nog händerna nere i -14*C :lol:
jäkla kalla va dom, delvis därför jag la ner mekandet.. så kall om händerna så att jag hade ingen känsel i dom.

lite nya bilder:

la runt en stropp runt växellådan och sen lyfte upp den sedan trädde jag in en 2*4 mellan stroppens ändar och sen byggde på med lite träklossar för att lådan skulle ligga paralellt med infästningen på motorblocket.
Så här såg det ut:
Bild

så här jäkla nära var det när jag kom fram till att centreringen hade flyttat sig. Hade till och med fått några bultar att ta gänga.
Bild

Här är kompisen som hänger över motorn. o försöker dra i några skruv.
Bild
Audi GT Quattro -85
Användarvisningsbild
Peter urq
GT-fanatiker
Inlägg: 187
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:43
Ort: Bj

Inlägg av Peter urq »

Trist när det bråkar trots tappra försök :evil:

Men en tanke.... Tror du verkligen att det är centreringen på lamell som har flyttat på sig??

Det är en "ny" låda som du ska ha på väl? Stämmer storleken på nållager på veven? Finns två storlekar på dessa nämligen...

En tanke bara...

Kämpa på *yes*
Albin
GT-fanatiker
Inlägg: 503
Blev medlem: fre nov 02, 2007 17:52
Ort: Bor

Inlägg av Albin »

Hur länge har du hålt på och förstökt få upp lådan??? ::
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

Peter urq : jo, det är lite trökigt, men de e bara hugga i igen :)
Det verkar vara så enkelt, hade isär det idag o de låg lite som de ville, har fårr låna ett centreringsdorn nu iaf :)
ja, det är en bättre begagnad låda som ska upp, okej, hmm...bra fråga :S Måste jag kolla upp, tack för tipset ! :)

albin: jag har inte grejat med det så mycket men jag har däremot haft det nerplockat väldigt länge. har hållt på sammanlagt kanske runt 1 dag om man ska räkna timmar.
Audi GT Quattro -85
Albin
GT-fanatiker
Inlägg: 503
Blev medlem: fre nov 02, 2007 17:52
Ort: Bor

Inlägg av Albin »

okioki.. jobbigt de låter... hade nogfått rycket å tatt fram slägga *hehe* hoppas de går vägen nu då....
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

haha, jaa de e de me. haha , fan du kanske ska bli lastbilsmekaniker ? :lol: *hehe*
Audi GT Quattro -85
Albin
GT-fanatiker
Inlägg: 503
Blev medlem: fre nov 02, 2007 17:52
Ort: Bor

Inlägg av Albin »

NipO skrev:haha, jaa de e de me. haha , fan du kanske ska bli lastbilsmekaniker ? :lol: *hehe*



oohnej..... men köra skiten är helt okey... men lycka till me uppsättandet..
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

Albin: hehe, dom brukar ju säga " fram me släggan!" annars :D
Ja, tack. kan behövas :D

Peter urq: Kollade om dt var samma dimension idag på morgonen o de va de ! men tack ännu en gång för tipst... måste erkänna jag vart lite orolig *hehe*
Audi GT Quattro -85
Användarvisningsbild
Peter urq
GT-fanatiker
Inlägg: 187
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:43
Ort: Bj

Inlägg av Peter urq »

ok det är ju bra *yes* Bara att kämpa vidare i så fall så ska den väl dit tillslut...
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

ja, det var en riktig lättnad när det visade sig vara samma dimension :)

jajemen, ska få hjälp av kompisen till helgen nu igen så då ska den dit bara :D
Audi GT Quattro -85
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Farsans urtrampningslager skar på hans King kab och självklart fick jag äran att fixa det. Den har ju torsionsstavar till framfjädringen som är i vägen samt massa fördelningslådor m.m. som väger bly. Fördelen är att det är gott om utrymme under då bilen är hög. Hur som helst så saknade jag centreringsdon till den och försökte med hylsor m.m. Sen för att se om det var rätt så höll jag upp mobilkameran och tog massa bilder. Huvudet gick inte att få upp så långt för lådan var ivägen. Det var rätt enkelt att se om det var ok med kameran. Det kan hjälpa. Nu har jag en sats från biltema.

Centreringen borde inte kunna flytta sig om den har varit ok förut. Inte med handkraft utan att kopplingen har tryckts ner. Den har ju fullt tryck i viloläge. Sen undrar jag också om du har sett till att kopplingen är i viloläge. Annars måste du ju trycka isär lamellen också när du skruvar dit skruvarna.
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

okej, jo jag har bytt lameller och sådant på 2 bilar innan o det har ju inte varit något speciellt där. bara plocka isär o plocka ihop.
jag har fått låna ett centreringsdorn av min mosters man som är bilmek på komunen här. så centrerings biten är löst, men man får tacka så mycket för tipset, ingen dum idé för att se om de ligger rätt *yes*

Nä, det var det jag tyckte med... men på nått vänster har det lyckats göra det. om det nu inte var så att det flyttade sig när jag drog åt.. efterkollade (dumt nog) aldrig. Skulle ju med min tur kunnat ha varit så.
Audi GT Quattro -85
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

NU ÄNTLIGEN är den på plats ! :D

regnade lite så jag spände upp en presenning över bilen.

Vi började meka jag o min kompis... allt gick suveränt, allting satt där det skulle idag, det jag gjort fel innan är att jag hade för dålig lutning på motorn, hissade upp motorn så mycket det gick i framkant o sen var det bara hänga på lådan :)

Så nu är den på plats !
Det som återstår att montera nu är växel-länkage, drivaxlar o sen plocka ihop styrstängerna igen. Det bör inte ta några tider :)

Bilder på presenningen, Jäkla gött det va att ligga under bilen UTAN att bli blöt :)

Bild

Bild

Bild

Här är växellådan, på plats och fastskruvad :D
Bild

På med drivaxlarna o resten sen ska de luftas koppling o lite sådant efterpill :D

Hel nöjd med denna dag ! :)
Audi GT Quattro -85
Skriv svar