GT projekt, lite tyskstuk och trimning.

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Gjorde några timmar på insuget idag, så nu är det färdigt..

Så här blev det.. Det får duga. Fryspluggen ska bytas.. :wink:

Bild[/img]

Bild[/img]

Bild[/img]
audienergy
GT-tok
Inlägg: 145
Blev medlem: sön sep 06, 2009 08:00

Inlägg av audienergy »

Snyggt :shock:
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Grymt snyggt!! :D
Fegis
GT-fanatiker
Inlägg: 647
Blev medlem: sön aug 24, 2008 16:49
Ort: Tidaholm

Inlägg av Fegis »

Blankt o fint :D
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

Jag trugar mig djupt för tålamodet
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Äntligen måste jag få säga så har jag lyckats fått tag ien kromad ventilkåpa.:D
Letat iflera år, att lämna in en ventilkåpa för kromning idag är inte ens att tänka på om man inte vill lägga ut en halvförmögenhet. *neutral*

Törs nog påstå att när min motor är färdigbyggd så är den värd att titta på. *yes*

Bild[/img]

Bild[/img]
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Inlägg av Erre »

Hög vill-ha-faktor på den kåpan vill jag lova :D
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

mkt najjs indeed ! *yea*

köpt av privatperson ? är det riktig krom eller bara superpolerad ? va kostar de att lämna in på kromning då ? har du hört dig för nånstans eller ?

keep up the good work ! *lite avis är man allt*
Rock on !
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Riktigt coolt, men hur är ytan? Det ser lite porigt ut på mitten.

Ditt motorrum kommer att bli grymt fint! :D
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Tackar.

Ja, den är köpt av en privatperson i Tyskland.

Den är kromad med (Riktigt krom)*yes*

Att lämna in en ventilkåpa på kromning kostar runt 3000kr. +frakter fram/tillbaka
Har mejlat med lite olika kromningsfirmor.

Ytan på kromningen blir olika beroende på materialet.
Lite porig är den på vissa ställen men inget som man stör sig på.
Kan vara så att plåten som kåpan är gjord i inte är helt slät?
Kåpan är trots allt gammal.

Blank och snygg är den iallf. *yes*
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Tidigare iveckan så fick jag hem kolvringarna. *yes*
Har hört att man ska köra in en nyrenoverad motor hårt.
Då håller dom längst. Förr itiden skulle man köra in motorer mjukt. Men med dagens material så är det hård inkörning som gäller.
Har någon hört liknande teori?

Kolven i bakgrunden kommer ifrån en Dragracing bil på några tusen hkr. *hehe*

Bild[/img]

Topplocksbultar och ventilkåpspackning i gummimaterial.
Jag gillar inte korkpackningar.

Bild[/img]
Mickel
GT-diggare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 06, 2009 19:48
Ort: V

Inlägg av Mickel »

blueman83 skrev:Tidigare iveckan så fick jag hem kolvringarna. *yes*
Har hört att man ska köra in en nyrenoverad motor hårt.
Då håller dom längst. Förr itiden skulle man köra in motorer mjukt. Men med dagens material så är det hård inkörning som gäller.
Har någon hört liknande teori?
Hörde av en mc-kille att när han trimmade motorcyklar (dragracing) så körde han in dom hårt, för att dom höll bättre. Sen om livslängden förkortas kan man ju undra, dom hade ju inte samma hoj i ett decennium.

Jag skulle nog köra in den mjukt, men sen är jag ingen expert heller.

(Lite kul är också att dom svetsade igen kylflänsarna på cylindrarna så dom kunde borra upp cylindrarna maximalt, och drog oljerören till toppen på utsidan :D )
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Det har blivit lite maskering och grundning/målning av delar sen sist.

Maskerad trimtopp.. Under,över och långsidorna. *yes*
Bild[/img]

Grundad med 2 komponents grund som biter sig fast hårt i aluminum.
Vad det blir för färg på toppen har jag inte bestämt änn.
Vad tycker ni? Motorblocket är blanksvart, ventilkåpan är kromad. :)

Bild[/img]

Oljepumpen som först har blivit sandblästrad, glasblästrad och grundad.
Bild[/img]

Lackad silver. Färgen är inte torr på bilden.
Bild[/img]

Lite fler delar har blivit grundad och målad med farten.
T.ex. generator halvor.
Bild[/img]
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Lite saker händer det allt.

Beställde en CatCams kamaxel idag..
Valde en ganska medel kamaxel. Inte allt för snäll och inte för vass.

Det blev en 291/285 graders kam.

Lite info:
Kamaxeldata: Insug/Avgas
Duration 0.1mm: 291/285°
Duration 1.0mm: 243/242°
Max valve lift: 11,35/11,40mm
Lift at TDC: 2,30/2,45mm

Äntligen har jag fått tummen ur "censur"
Bottendelen är numera ihop satt.

Henat cylinderloppen, monterat nya knaster i kolvarna, nya ram/vevlager/kolvringar osv.


Nej, det är inte smällt smör jag penslar på delarna.. Det är motorolja.. :D
Bild[/img]

Vevaxel, kolvar, stakar på plats..
Finns väll inte mkt att säga om det mer änn att det blir bra. *hehe*
Bild[/img]

Gammalt uttjänat skrot. *yes*

Bild[/img]

Det sitter ett nytt sumpsystem på motorn nu.
Gamla till vänster som är defekt har audi uvecklat vidare sedan 80talet.
Nu ser sumpen ut som den till höger samt fler detaljer till den.
Bild[/img]

Bild på nya sumpsystemet med skvalspärr och den nyrenoverade oljepumpen.*yes*

Bild[/img]

Skvälpspärr och insugsstuds.

Bild[/img]

Bild[/img]

Bilder från alla vinklar.. Tycker der ser ut att vara en rätt så bra lösning från V.A.G

Bild[/img]

Kommer nog bli bra färgsättning sen då den "riktiga toppen" blir målad i guld.
Tänker köra i Svart/Krom/Guld färgsättning.
Bild[/img]
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Nice! :D Då är det inte långt kvar innan du får äran att pressa ner den i motorrummet på GT:n *yes*

Kul med alla bilder, man blir bara mer och mer sugen på att renovera en spis :D
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Edis skrev:Nice! :D Då är det inte långt kvar innan du får äran att pressa ner den i motorrummet på GT:n *yes*

Kul med alla bilder, man blir bara mer och mer sugen på att renovera en spis :D
Precis. Man börjar se en ände på det hela nu.. *yes*

Klart du ska renovera en spis. :D
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Dags för bränslefördelaren..

Bild[/img]

Inmatning m.m

Bild[/img]

Styrtrycksventilen bortplockad
Bild[/img]


Justerar ventil med tryckfjäder.
Bild[/img]

Det är här nere i koppen man skruvar då man sticker ner insexnyckeln och skruvar.

Bild[/img]
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

mycket bra kämpat mannen !! mkt snyggt...keep up the good work hälsar ett annat renoverar-freak ! :D
Rock on !
Användarvisningsbild
Totti
GT-fanatiker
Inlägg: 898
Blev medlem: sön jul 01, 2007 11:49
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av Totti »

ser riktigt bra ut!!!:)
80quattro -85 ***
Audi Gt -86
Audi coupe -90
Mickel
GT-diggare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 06, 2009 19:48
Ort: V

Inlägg av Mickel »

blueman83 skrev:Dags för bränslefördelaren..
Hur gjorde du för att få det så rent/bra?

Och på tredje bilden menar du väl systemtrycksventil?
Skriv svar