GT projekt, lite tyskstuk och trimning.
Äntligen måste jag få säga så har jag lyckats fått tag ien kromad ventilkåpa.
Letat iflera år, att lämna in en ventilkåpa för kromning idag är inte ens att tänka på om man inte vill lägga ut en halvförmögenhet.
Törs nog påstå att när min motor är färdigbyggd så är den värd att titta på.
[/img]
[/img]
Letat iflera år, att lämna in en ventilkåpa för kromning idag är inte ens att tänka på om man inte vill lägga ut en halvförmögenhet.
Törs nog påstå att när min motor är färdigbyggd så är den värd att titta på.
[/img]
[/img]
Tackar.
Ja, den är köpt av en privatperson i Tyskland.
Den är kromad med (Riktigt krom)*yes*
Att lämna in en ventilkåpa på kromning kostar runt 3000kr. +frakter fram/tillbaka
Har mejlat med lite olika kromningsfirmor.
Ytan på kromningen blir olika beroende på materialet.
Lite porig är den på vissa ställen men inget som man stör sig på.
Kan vara så att plåten som kåpan är gjord i inte är helt slät?
Kåpan är trots allt gammal.
Blank och snygg är den iallf.
Ja, den är köpt av en privatperson i Tyskland.
Den är kromad med (Riktigt krom)*yes*
Att lämna in en ventilkåpa på kromning kostar runt 3000kr. +frakter fram/tillbaka
Har mejlat med lite olika kromningsfirmor.
Ytan på kromningen blir olika beroende på materialet.
Lite porig är den på vissa ställen men inget som man stör sig på.
Kan vara så att plåten som kåpan är gjord i inte är helt slät?
Kåpan är trots allt gammal.
Blank och snygg är den iallf.
Tidigare iveckan så fick jag hem kolvringarna.
Har hört att man ska köra in en nyrenoverad motor hårt.
Då håller dom längst. Förr itiden skulle man köra in motorer mjukt. Men med dagens material så är det hård inkörning som gäller.
Har någon hört liknande teori?
Kolven i bakgrunden kommer ifrån en Dragracing bil på några tusen hkr.
[/img]
Topplocksbultar och ventilkåpspackning i gummimaterial.
Jag gillar inte korkpackningar.
[/img]
Har hört att man ska köra in en nyrenoverad motor hårt.
Då håller dom längst. Förr itiden skulle man köra in motorer mjukt. Men med dagens material så är det hård inkörning som gäller.
Har någon hört liknande teori?
Kolven i bakgrunden kommer ifrån en Dragracing bil på några tusen hkr.
[/img]
Topplocksbultar och ventilkåpspackning i gummimaterial.
Jag gillar inte korkpackningar.
[/img]
Hörde av en mc-kille att när han trimmade motorcyklar (dragracing) så körde han in dom hårt, för att dom höll bättre. Sen om livslängden förkortas kan man ju undra, dom hade ju inte samma hoj i ett decennium.blueman83 skrev:Tidigare iveckan så fick jag hem kolvringarna.
Har hört att man ska köra in en nyrenoverad motor hårt.
Då håller dom längst. Förr itiden skulle man köra in motorer mjukt. Men med dagens material så är det hård inkörning som gäller.
Har någon hört liknande teori?
Jag skulle nog köra in den mjukt, men sen är jag ingen expert heller.
(Lite kul är också att dom svetsade igen kylflänsarna på cylindrarna så dom kunde borra upp cylindrarna maximalt, och drog oljerören till toppen på utsidan )
Det har blivit lite maskering och grundning/målning av delar sen sist.
Maskerad trimtopp.. Under,över och långsidorna.
[/img]
Grundad med 2 komponents grund som biter sig fast hårt i aluminum.
Vad det blir för färg på toppen har jag inte bestämt änn.
Vad tycker ni? Motorblocket är blanksvart, ventilkåpan är kromad.
[/img]
Oljepumpen som först har blivit sandblästrad, glasblästrad och grundad.
[/img]
Lackad silver. Färgen är inte torr på bilden.
[/img]
Lite fler delar har blivit grundad och målad med farten.
T.ex. generator halvor.
[/img]
Maskerad trimtopp.. Under,över och långsidorna.
[/img]
Grundad med 2 komponents grund som biter sig fast hårt i aluminum.
Vad det blir för färg på toppen har jag inte bestämt änn.
Vad tycker ni? Motorblocket är blanksvart, ventilkåpan är kromad.
[/img]
Oljepumpen som först har blivit sandblästrad, glasblästrad och grundad.
[/img]
Lackad silver. Färgen är inte torr på bilden.
[/img]
Lite fler delar har blivit grundad och målad med farten.
T.ex. generator halvor.
[/img]
Lite saker händer det allt.
Beställde en CatCams kamaxel idag..
Valde en ganska medel kamaxel. Inte allt för snäll och inte för vass.
Det blev en 291/285 graders kam.
Lite info:
Kamaxeldata: Insug/Avgas
Duration 0.1mm: 291/285°
Duration 1.0mm: 243/242°
Max valve lift: 11,35/11,40mm
Lift at TDC: 2,30/2,45mm
Äntligen har jag fått tummen ur "censur"
Bottendelen är numera ihop satt.
Henat cylinderloppen, monterat nya knaster i kolvarna, nya ram/vevlager/kolvringar osv.
Nej, det är inte smällt smör jag penslar på delarna.. Det är motorolja..
[/img]
Vevaxel, kolvar, stakar på plats..
Finns väll inte mkt att säga om det mer änn att det blir bra.
[/img]
Gammalt uttjänat skrot.
[/img]
Det sitter ett nytt sumpsystem på motorn nu.
Gamla till vänster som är defekt har audi uvecklat vidare sedan 80talet.
Nu ser sumpen ut som den till höger samt fler detaljer till den.
[/img]
Bild på nya sumpsystemet med skvalspärr och den nyrenoverade oljepumpen.
[/img]
Skvälpspärr och insugsstuds.
[/img]
[/img]
Bilder från alla vinklar.. Tycker der ser ut att vara en rätt så bra lösning från V.A.G
[/img]
Kommer nog bli bra färgsättning sen då den "riktiga toppen" blir målad i guld.
Tänker köra i Svart/Krom/Guld färgsättning.
[/img]
Beställde en CatCams kamaxel idag..
Valde en ganska medel kamaxel. Inte allt för snäll och inte för vass.
Det blev en 291/285 graders kam.
Lite info:
Kamaxeldata: Insug/Avgas
Duration 0.1mm: 291/285°
Duration 1.0mm: 243/242°
Max valve lift: 11,35/11,40mm
Lift at TDC: 2,30/2,45mm
Äntligen har jag fått tummen ur "censur"
Bottendelen är numera ihop satt.
Henat cylinderloppen, monterat nya knaster i kolvarna, nya ram/vevlager/kolvringar osv.
Nej, det är inte smällt smör jag penslar på delarna.. Det är motorolja..
[/img]
Vevaxel, kolvar, stakar på plats..
Finns väll inte mkt att säga om det mer änn att det blir bra.
[/img]
Gammalt uttjänat skrot.
[/img]
Det sitter ett nytt sumpsystem på motorn nu.
Gamla till vänster som är defekt har audi uvecklat vidare sedan 80talet.
Nu ser sumpen ut som den till höger samt fler detaljer till den.
[/img]
Bild på nya sumpsystemet med skvalspärr och den nyrenoverade oljepumpen.
[/img]
Skvälpspärr och insugsstuds.
[/img]
[/img]
Bilder från alla vinklar.. Tycker der ser ut att vara en rätt så bra lösning från V.A.G
[/img]
Kommer nog bli bra färgsättning sen då den "riktiga toppen" blir målad i guld.
Tänker köra i Svart/Krom/Guld färgsättning.
[/img]