GT projekt, lite tyskstuk och trimning.
Hann inte så mkt som jag ville idag.
Hammarlacken är inte torr nog på delarna för montering.
Växellådan är renogjord iallf. och urtrampningslager samt packbox på utgående axel är beställd. Packboxen kommer inte förräns på måndag.
Den var svår att få tag i, vi letade efter den i Etka på V.A.G men hittade den inte.
Eftersom dom som jobbar där vet att jag har Etka hemma så åkte jag hem och fortsatte leta, men utan resultat. Slutade med att jag fick läsa av numret på orig. packboxen. Han på reservdels avd. sa att han önskade att fler hade typ etka hemma så dom kunde komma med art.numren och beställa delar. =)
Växellådan är nu rengjord.
Skaplig skillnad.?
[/img]
[/img]
[/img]
Ikväll blev det inte mkt gjort, har mest tränat fika muskeln och hämtat glödgat kopparör hemma hos en rörmokare.
[/img]
[/img]
Hammarlacken är inte torr nog på delarna för montering.
Växellådan är renogjord iallf. och urtrampningslager samt packbox på utgående axel är beställd. Packboxen kommer inte förräns på måndag.
Den var svår att få tag i, vi letade efter den i Etka på V.A.G men hittade den inte.
Eftersom dom som jobbar där vet att jag har Etka hemma så åkte jag hem och fortsatte leta, men utan resultat. Slutade med att jag fick läsa av numret på orig. packboxen. Han på reservdels avd. sa att han önskade att fler hade typ etka hemma så dom kunde komma med art.numren och beställa delar. =)
Växellådan är nu rengjord.
Skaplig skillnad.?
[/img]
[/img]
[/img]
Ikväll blev det inte mkt gjort, har mest tränat fika muskeln och hämtat glödgat kopparör hemma hos en rörmokare.
[/img]
[/img]
Uppdatering från igår.
Svänghjul och koppling på plats.
Monterade gamla Kamremskåpa och ventilkåpan som skydd.
Växellåda och extraktorrör på plats.
Uppfräschade motorkuddar
Drivlinan påväg i chassiet.
En bild på tagen underifrån på de 2hålen mellan motorn och växellådan som man kan stoppa iett mothåll i. Jag körde med en M10 bult då jag låste vevaxeln och drog åt remskivan med 350NM. Vi hade en stor momentnyckel på jobbet.
Men gillar inte att använda nya verktyg som man inte är van vid.
Tyckte jag hörde ett annat klick ljud med förutom när momentnyckeln löste ut.
Kanske bäst att tabort remskivan och kika så att den berömda kilen är hel??
Svänghjul och koppling på plats.
Monterade gamla Kamremskåpa och ventilkåpan som skydd.
Växellåda och extraktorrör på plats.
Uppfräschade motorkuddar
Drivlinan påväg i chassiet.
En bild på tagen underifrån på de 2hålen mellan motorn och växellådan som man kan stoppa iett mothåll i. Jag körde med en M10 bult då jag låste vevaxeln och drog åt remskivan med 350NM. Vi hade en stor momentnyckel på jobbet.
Men gillar inte att använda nya verktyg som man inte är van vid.
Tyckte jag hörde ett annat klick ljud med förutom när momentnyckeln löste ut.
Kanske bäst att tabort remskivan och kika så att den berömda kilen är hel??
Precis, en sak man kan tänka på är att verje gång man använder en momentnyckel så kan man sätta fast den iett skruvstäd och testa så man hör klicket en gång.Edis skrev:Ojojoj, nu är det nära
Fasiken vad man kan bli nojig för märkliga ljud. I de flesta av fallen är det något ofarligt som har låtit, men vågar man chansa? Man skulle gräma sig rejält om det visar sig att man hörde "rätt"
Sen känner man igen ljudet när det väl är dags.
Ska kolla kilen strax, vågar inte chansa. Bra ska det bli.
Blir spännande och känna trycket i GTn om nu motorn startar..
Startade upp motorn inatt.
Den går fint, känns rappare och att motorn är balanserad.
Men jag har 1 problem.
Tomgången rusar upp till mellan 2500-3500varv.
Motorn reagerar inte alls på tomgångskruven som sitter på gasspjället.
När man startar motorn så finns till en början knappt nån tomgång alls medans ibland när man startar den så rusar den direkt.
När ingen tomgång finns så får man hålla den i liv med lite pump gas.
Så kan den hålla på i 1minut, så fort jag gasar lite så båda spjällen öppnas så rusar den iväg på tomgången.
Dessa saker har jag kollat:
Microbrytaren så gasspjället klickar som det ska.
Testat att dra ur kontakten för kallstarten, värmeregulatorn, spjällmotorn.
Tomgångmotorn är den samma som satt på gammel motorn.
Alla tips och idéer är välkomna.
Vill gärna ut och testa den lite nu snart.
Den går fint, känns rappare och att motorn är balanserad.
Men jag har 1 problem.
Tomgången rusar upp till mellan 2500-3500varv.
Motorn reagerar inte alls på tomgångskruven som sitter på gasspjället.
När man startar motorn så finns till en början knappt nån tomgång alls medans ibland när man startar den så rusar den direkt.
När ingen tomgång finns så får man hålla den i liv med lite pump gas.
Så kan den hålla på i 1minut, så fort jag gasar lite så båda spjällen öppnas så rusar den iväg på tomgången.
Dessa saker har jag kollat:
Microbrytaren så gasspjället klickar som det ska.
Testat att dra ur kontakten för kallstarten, värmeregulatorn, spjällmotorn.
Tomgångmotorn är den samma som satt på gammel motorn.
Alla tips och idéer är välkomna.
Vill gärna ut och testa den lite nu snart.
Det låter som det klassiska tomgångsmotor-problemet när den hängt sig.
~3000 varv konstant. Ryck kontakten eller ta bort den helt och plugga slangarna för att testa.
~3000 varv konstant. Ryck kontakten eller ta bort den helt och plugga slangarna för att testa.
Bilarna: http://www.garaget.org/quattro
Audi coupe quattro -87
Audi coupe quattro -87
Kul att ni gillar det ni ser.
Inatt testade jag även att rycka kontakten till tomgångmotorn.
Men ingen skillnad blev det, motorerna brukar nästan dö då.
Men jag ska kolla upp tomgångmotorn ändå.
Ska leta upp här på forumet hur man provkör tomgångmotorn bredvid bilen.
Antar att man skickar på ström direkt på kontakterna bara man vet vilken som är
+ och -
Ikväll blir det ett genomgång, men först 30års kalas hos brorsan.
Inatt testade jag även att rycka kontakten till tomgångmotorn.
Men ingen skillnad blev det, motorerna brukar nästan dö då.
Men jag ska kolla upp tomgångmotorn ändå.
Ska leta upp här på forumet hur man provkör tomgångmotorn bredvid bilen.
Antar att man skickar på ström direkt på kontakterna bara man vet vilken som är
+ och -
Ikväll blir det ett genomgång, men först 30års kalas hos brorsan.
Jo, om tomgångsmotorn har hängt sig i öppet läge spelar det ingen roll hur mycket man rycker i sladden.blueman83 skrev:Kul att ni gillar det ni ser.
Inatt testade jag även att rycka kontakten till tomgångmotorn.
Men ingen skillnad blev det, motorerna brukar nästan dö då.
Men jag ska kolla upp tomgångmotorn ändå.
Ska leta upp här på forumet hur man provkör tomgångmotorn bredvid bilen.
Antar att man skickar på ström direkt på kontakterna bara man vet vilken som är
+ och -
Ikväll blir det ett genomgång, men först 30års kalas hos brorsan.
Jag "duttade" med 12 Volt mellan kontakterna i tomgångsmotorn, så hör man hur den öppnar och stänger. Kolla kablarna till kontakten, är det inte brun som är jord? Då vet du hur den ska kopplas.
Smörj lite i den också, så blir det nog liv i den