GT projekt, lite tyskstuk och trimning.
Idag fick rallycrosspumpen sällskap av ett justerbart högkvaliets kamdrev
från Catcams.
De tog hem ett extra kamdrev med som de har på lager.
http://webshop.cp-service.se/sv/audi/95 ... mdrev.html
Man får nästan en risig GT till priset av bara dessa 2 delarna.
Men det kostar att ligga på topp sägs det.
Till sommaren ska delarna på är det tänkt.
Får se om man tar hjälp till att ställa in kamaxeln då jag inte äger några indikatorklockor änn sålänge.
från Catcams.
De tog hem ett extra kamdrev med som de har på lager.
http://webshop.cp-service.se/sv/audi/95 ... mdrev.html
Man får nästan en risig GT till priset av bara dessa 2 delarna.
Men det kostar att ligga på topp sägs det.
Till sommaren ska delarna på är det tänkt.
Får se om man tar hjälp till att ställa in kamaxeln då jag inte äger några indikatorklockor änn sålänge.
Hehe ja..
Men man får vara lite uppmärksam.
Audi böt ju kamremsprofil på mitten/slutet av 80talet.
På min motor är det 44kuggars hjulet med rektangulära profilen.
Den andra profilen (Trapets) har 52 kuggars kamdrevet.
Typ. NG, AAR motorerna osv.
När det böts kamrem på min brukis A6 2.3 med AAR motor så kom det först fel vattenpump t.ex.
Men man får vara lite uppmärksam.
Audi böt ju kamremsprofil på mitten/slutet av 80talet.
På min motor är det 44kuggars hjulet med rektangulära profilen.
Den andra profilen (Trapets) har 52 kuggars kamdrevet.
Typ. NG, AAR motorerna osv.
När det böts kamrem på min brukis A6 2.3 med AAR motor så kom det först fel vattenpump t.ex.
Nu har jag fått hem den röda tempgivaren som styr endel av tomgångsregleringen.
Den sluter kretsen och säger till när tomgångsreläet ska skicka spänning till tomgångsventilen så att den kan öppna vid kall motor.
Då den är istort sett omöjlig att få tag i till våra gamla Audi 5cyl.
Så sade jag till CP-Service att fick de ta hem en åt mig.
De tog hem några extra med, för det lär vara fler som behöver den här givaren som sitter på vattenflänsen in mot topplocken.
Den finns att få tag i här:
http://webshop.cp-service.se/sv/givare/ ... choke.html
Så här ser TDC verktyget ut som jag köpte från USA.
Riktigt lämpligt att ha till hand då det är dags för att klocka in kamaxeln.
Man skruvar ner det i tändstifthålet. Så slipper man grejja med gradskiva och pianotråd.
Den sluter kretsen och säger till när tomgångsreläet ska skicka spänning till tomgångsventilen så att den kan öppna vid kall motor.
Då den är istort sett omöjlig att få tag i till våra gamla Audi 5cyl.
Så sade jag till CP-Service att fick de ta hem en åt mig.
De tog hem några extra med, för det lär vara fler som behöver den här givaren som sitter på vattenflänsen in mot topplocken.
Den finns att få tag i här:
http://webshop.cp-service.se/sv/givare/ ... choke.html
Så här ser TDC verktyget ut som jag köpte från USA.
Riktigt lämpligt att ha till hand då det är dags för att klocka in kamaxeln.
Man skruvar ner det i tändstifthålet. Så slipper man grejja med gradskiva och pianotråd.
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N
Jag fick ett glatt mejl från våran GT guru Edis..
En annons på min GT publicerad i Teknikens Värld nr 19, År 1988
Detta tackar jag stort för.
Idag lär den knappt vara värd hälften jämfört med då.
Men vem vet. Den kanske tickar upp på marknaden så småningom.
Btw. vad tycker ni. Ska man montera tillbaka sidolisterna som så på bilden eller
ska man ha dom borta så som GTn är nu.?:roll:
En annons på min GT publicerad i Teknikens Värld nr 19, År 1988
Detta tackar jag stort för.
Idag lär den knappt vara värd hälften jämfört med då.
Men vem vet. Den kanske tickar upp på marknaden så småningom.
Btw. vad tycker ni. Ska man montera tillbaka sidolisterna som så på bilden eller
ska man ha dom borta så som GTn är nu.?:roll:
Har gått igenom rätt många tidningar genom åren och ibland hittar man bilar man känner igen, det är alltid lika roligt
Det värsta är när man hittar en pärla där det står att den är i toppskick och allt är perfekt, men så kollar man i bilregistret så är den skrotad.
Personligen gillar jag att listerna sitter på bilen, jag gillar den linjen i karossen, plus att en bil utan lister skvallrar om att den har blivit omlackad.
Det värsta är när man hittar en pärla där det står att den är i toppskick och allt är perfekt, men så kollar man i bilregistret så är den skrotad.
Personligen gillar jag att listerna sitter på bilen, jag gillar den linjen i karossen, plus att en bil utan lister skvallrar om att den har blivit omlackad.
Ja, alltid tråkigt när en pärla hamnar på skroten.Edis skrev:Har gått igenom rätt många tidningar genom åren och ibland hittar man bilar man känner igen, det är alltid lika roligt
Det värsta är när man hittar en pärla där det står att den är i toppskick och allt är perfekt, men så kollar man i bilregistret så är den skrotad.
Personligen gillar jag att listerna sitter på bilen, jag gillar den linjen i karossen, plus att en bil utan lister skvallrar om att den har blivit omlackad.
Har funderat lite på att montera sidolisterna.
Min GT har lackas både 1-2ggr, men det är ju en gammal bil med.
Så jag ser det som en fördel med fräsch lack.
Snart dags för våren och sista uppgraderingen på motorn och väghållningen.
Dock så säger kroppen och lederna ifrån så jag får ta och muta nån duktig/utvald bekant.
För vem som helst får inte mecka på min GT minsann. hehe
En liten teaser på vad som inväntas från Tyskland för bättre väghållning.
Klisterdekalen imitten ska bort och så ska jag sätta en egen dekal där.
Dock så säger kroppen och lederna ifrån så jag får ta och muta nån duktig/utvald bekant.
För vem som helst får inte mecka på min GT minsann. hehe
En liten teaser på vad som inväntas från Tyskland för bättre väghållning.
Klisterdekalen imitten ska bort och så ska jag sätta en egen dekal där.
Javisst.
Den är rapp och fin.
Finns inga vaccumläckor kvar längre.
Som den är nu så är tomgången kall motor ca 600varv
och varm motor 1200varv med 30gr förtändning.
Jag skulle vilja ha 1200varv på både kall och varm motor.
Ska gå igenom ström matningen till tomgångsventilen samt byta givaren på toppen
då montering av kamdrevet och bosch pumpen sker.
Så det blir bra det.
Den är rapp och fin.
Finns inga vaccumläckor kvar längre.
Som den är nu så är tomgången kall motor ca 600varv
och varm motor 1200varv med 30gr förtändning.
Jag skulle vilja ha 1200varv på både kall och varm motor.
Ska gå igenom ström matningen till tomgångsventilen samt byta givaren på toppen
då montering av kamdrevet och bosch pumpen sker.
Så det blir bra det.