Sida 18 av 20

Postat: tis jan 17, 2012 21:57
av blueman83
Idag fick rallycrosspumpen sällskap av ett justerbart högkvaliets kamdrev
från Catcams.
De tog hem ett extra kamdrev med som de har på lager.
http://webshop.cp-service.se/sv/audi/95 ... mdrev.html

Man får nästan en risig GT till priset av bara dessa 2 delarna.
Men det kostar att ligga på topp sägs det. :D

Till sommaren ska delarna på är det tänkt.
Får se om man tar hjälp till att ställa in kamaxeln då jag inte äger några indikatorklockor änn sålänge.

Bild

Postat: tis jan 17, 2012 22:29
av Edis
Ett riktigt godisbord! :D

Men de får nog justera texten på kamdrevet på CP-service hemsida, för det står ju att det är till 4-cylindriga kärror.

Edit:
Kollade på Catcams hemsida och är du säker på att du har fått rätt drev?

Postat: tis jan 17, 2012 22:35
av blueman83
Edis skrev:Ett riktigt godisbord! :D

Men de får nog justera texten på kamdrevet på CP-service hemsida, för det står ju att det är till 4-cylindriga kärror.
Javisst är det. :)

Tro det eller ej.
Men dessa kamdrev till Audi 5:orna är lika som till 8V Golfar osv.*yes*

Postat: tis jan 17, 2012 22:37
av Edis
OK, tur det *yes*

Postat: tis jan 17, 2012 22:44
av blueman83
Hehe ja..

Men man får vara lite uppmärksam.
Audi böt ju kamremsprofil på mitten/slutet av 80talet.:roll:

På min motor är det 44kuggars hjulet med rektangulära profilen.

Den andra profilen (Trapets) har 52 kuggars kamdrevet.
Typ. NG, AAR motorerna osv.

När det böts kamrem på min brukis A6 2.3 med AAR motor så kom det först fel vattenpump t.ex. *yes*

Postat: mån jan 23, 2012 22:39
av blueman83
Nu har jag fått hem den röda tempgivaren som styr endel av tomgångsregleringen.
Den sluter kretsen och säger till när tomgångsreläet ska skicka spänning till tomgångsventilen så att den kan öppna vid kall motor.

Då den är istort sett omöjlig att få tag i till våra gamla Audi 5cyl.
Så sade jag till CP-Service att fick de ta hem en åt mig.
De tog hem några extra med, för det lär vara fler som behöver den här givaren som sitter på vattenflänsen in mot topplocken.

Den finns att få tag i här:
http://webshop.cp-service.se/sv/givare/ ... choke.html

Bild

Så här ser TDC verktyget ut som jag köpte från USA.
Riktigt lämpligt att ha till hand då det är dags för att klocka in kamaxeln.
Man skruvar ner det i tändstifthålet. Så slipper man grejja med gradskiva och pianotråd. *yes*

Bild

Postat: fre jan 27, 2012 10:25
av evil.tweety
Jag tar 1500kr för en original 6bars pump :lol: Har även nya säkringsdosor. :lol:

Postat: mån jan 30, 2012 23:20
av blueman83
evil.tweety skrev:Jag tar 1500kr för en original 6bars pump :lol: Har även nya säkringsdosor. :lol:
Det var bra pris det.. Bra att veta.. *yes*

Säkringsdosa.?

Postat: fre feb 03, 2012 15:15
av evil.tweety
Ja hela elcentralen där alla säkringar sitter. :D om man nu råkar elda upp den eller om den blivit dålig. Btw jag har beställt hem ett gäng med sånna där tempgivare nu. om det skulle vara någon som vill ha det. men nu ska vi inte förstöra tråden med mer info om det.

Postat: fre feb 03, 2012 22:27
av blueman83
Jag fick ett glatt mejl från våran GT guru Edis..

En annons på min GT publicerad i Teknikens Värld nr 19, År 1988
Detta tackar jag stort för.:D

Idag lär den knappt vara värd hälften jämfört med då.
Men vem vet. Den kanske tickar upp på marknaden så småningom. *yes*

Btw. vad tycker ni. Ska man montera tillbaka sidolisterna som så på bilden eller
ska man ha dom borta så som GTn är nu.?:roll:

Bild

Postat: fre feb 03, 2012 22:39
av Edis
Har gått igenom rätt många tidningar genom åren och ibland hittar man bilar man känner igen, det är alltid lika roligt :D
Det värsta är när man hittar en pärla där det står att den är i toppskick och allt är perfekt, men så kollar man i bilregistret så är den skrotad.

Personligen gillar jag att listerna sitter på bilen, jag gillar den linjen i karossen, plus att en bil utan lister skvallrar om att den har blivit omlackad.

Postat: fre mar 16, 2012 00:39
av blueman83
Edis skrev:Har gått igenom rätt många tidningar genom åren och ibland hittar man bilar man känner igen, det är alltid lika roligt :D
Det värsta är när man hittar en pärla där det står att den är i toppskick och allt är perfekt, men så kollar man i bilregistret så är den skrotad.

Personligen gillar jag att listerna sitter på bilen, jag gillar den linjen i karossen, plus att en bil utan lister skvallrar om att den har blivit omlackad.
Ja, alltid tråkigt när en pärla hamnar på skroten.

Har funderat lite på att montera sidolisterna.
Min GT har lackas både 1-2ggr, men det är ju en gammal bil med.
Så jag ser det som en fördel med fräsch lack. :D

Postat: fre mar 16, 2012 00:46
av blueman83
Snart dags för våren och sista uppgraderingen på motorn och väghållningen.
Dock så säger kroppen och lederna ifrån så jag får ta och muta nån duktig/utvald bekant.
För vem som helst får inte mecka på min GT minsann. hehe *yes*

En liten teaser på vad som inväntas från Tyskland för bättre väghållning. :lol:

Klisterdekalen imitten ska bort och så ska jag sätta en egen dekal där.

Bild

Postat: fre mar 16, 2012 05:45
av Nosliwe
Oh! Ett sånt har man ju inte letat efter :O

Postat: fre mar 23, 2012 17:33
av blueman83
Vann auktion på Tradera och ebay på sportdämpare.
Kortare slag och 30% hårdare.

Kan ju vara bra att ha.:D

Tog bild på en av varje.

Bild

Postat: sön mar 25, 2012 21:14
av blueman83
Startade upp den idag från vintervilan.
Small igång direkt utan att tveka..

Tog även och kollade ventilspel när man ändå var i farten.:D

Postat: sön mar 25, 2012 22:00
av Edis
Härligt! :D

Går den som den ska nu?

Så fort gruset är bortsopat på vägarna så får det bli lite påställningar! Snacka om gött väder den senaste tiden! :D

Postat: tis mar 27, 2012 01:10
av blueman83
Javisst. :)

Den är rapp och fin.

Finns inga vaccumläckor kvar längre.
Som den är nu så är tomgången kall motor ca 600varv
och varm motor 1200varv med 30gr förtändning.
Jag skulle vilja ha 1200varv på både kall och varm motor.

Ska gå igenom ström matningen till tomgångsventilen samt byta givaren på toppen
då montering av kamdrevet och bosch pumpen sker.
Så det blir bra det. :)

Postat: fre mar 30, 2012 00:50
av blueman83
Hittade en bild imobilen som kan vara rolig och kika på.?

Det är pipercrossfiltret som jag hade över och var defekt.
Tog stommen från det och lekte lite metallslöjd.

En polare ska tigga ihop delarna någon helg är det tänkt.
Sen blir det optimalt med kalluftintag.:D

Luftkanalen in är lite ändrad nu.

Bild

Postat: tis apr 03, 2012 00:57
av blueman83
Polarn har lekt klart med tig svetsen. :)

Vad tycks?

Bild

Bild

Bild