GT -- SPQ = Regbesikting?!

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Audi_Henke
GT-intresserad
Inlägg: 47
Blev medlem: tis dec 04, 2007 12:58
Ort: Huskvarna

GT -- SPQ = Regbesikting?!

Inlägg av Audi_Henke »

Hej på er!

Ska dra igång mitt drömprojekt sedan många år tillbaka, ska i dagarna inhandla en Gt Coupe som ska bli donatorbil för mitt Spq bygge.
Mina stora frågor ligger runt besiktningen, är det möjligt att en kortad bil med turbo motor mm går att regga in igen?

Problemet är ju Quattron, de är mycket jobb att få till den biten eftersom Gt:n i nuvarande läger är framhjulsdriven! Men de går väl o lösa om man ger de lite tid.

Så, vad jag undrar är, går det att besiktiga?? Var inte blyga, skriv nu! ;)


Mvh Henke
Audi_Henke
GT-intresserad
Inlägg: 47
Blev medlem: tis dec 04, 2007 12:58
Ort: Huskvarna

Re: GT -- SPQ = Regbesikting?!

Inlägg av Audi_Henke »

Audi_Henke skrev:Hej på er!

Ska dra igång mitt drömprojekt sedan många år tillbaka, ska i dagarna inhandla en Gt Coupe som ska bli donatorbil för mitt Spq bygge.
Mina stora frågor ligger runt besiktningen, är det möjligt att en kortad bil med turbo motor mm går att regga in igen?

Problemet är ju Quattron, de är mycket jobb att få till den biten eftersom Gt:n i nuvarande läger är framhjulsdriven! Men de går väl o lösa om man ger de lite tid.

Så, vad jag undrar är, går det att besiktiga?? Var inte blyga, skriv nu! ;)


Mvh Henke

Har snackat med Bilprovningen och SFRO, har allt klart för mig nu..
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

vad kom du fram till då?? var de okej??
Bild
Användarvisningsbild
Peter urq
GT-fanatiker
Inlägg: 187
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:43
Ort: Bj

Inlägg av Peter urq »

Senaste nr av bilsport har ett reportage om detta. Är inte mycket för tidningen bilsport annars, men köpte nummret för denna artikel. Gav lite mer baskunskaper i vad man kan göra med en bil och ändå besiktiga/köra lagligt.

Står bl.a. om motorbyten som många på forumet har varit inne på. Klart genomförbart med positivt resultat från bilprovningen enligt artiklen.

Köp och läs, ni som är sugna på "ombyggt fordon" *yes*
Audi_Henke
GT-intresserad
Inlägg: 47
Blev medlem: tis dec 04, 2007 12:58
Ort: Huskvarna

Inlägg av Audi_Henke »

Japp, de går.. "inget är omöjligt" sa killen på SFRO!
Totalt satt jag i telefonen i typ 1,5timme med både Bilprovningen o SFRO, de beror lite på hur och vad man gör.. men att besiktiga ett ombygt fordon eller ett amatörbygt fordon är inga problem sålänge man håller sig inom vissa ramar mm.
Kruxxet för mig blir med att svetsa i ett annat golv från en quattro, men de är ju ett senare problem änsålänge :)

Mvh Henke
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

Audi_Henke skrev:Japp, de går.. "inget är omöjligt" sa killen på SFRO!
Totalt satt jag i telefonen i typ 1,5timme med både Bilprovningen o SFRO, de beror lite på hur och vad man gör.. men att besiktiga ett ombygt fordon eller ett amatörbygt fordon är inga problem sålänge man håller sig inom vissa ramar mm.
Kruxxet för mig blir med att svetsa i ett annat golv från en quattro, men de är ju ett senare problem änsålänge :)

Mvh Henke
kör du med ett annat golv så kan det bli problem (med bäriigheten i chassiet), för du har en viss bär het i golvet på en quattro och då kommer den klassas för amatörbyggt fordon. Det e den infon ja fick när ja pratade me dom. sen är det många andra punkter med man måste kolla på.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Audi_Henke
GT-intresserad
Inlägg: 47
Blev medlem: tis dec 04, 2007 12:58
Ort: Huskvarna

Inlägg av Audi_Henke »

zlobo skrev:
Audi_Henke skrev:Japp, de går.. "inget är omöjligt" sa killen på SFRO!
Totalt satt jag i telefonen i typ 1,5timme med både Bilprovningen o SFRO, de beror lite på hur och vad man gör.. men att besiktiga ett ombygt fordon eller ett amatörbygt fordon är inga problem sålänge man håller sig inom vissa ramar mm.
Kruxxet för mig blir med att svetsa i ett annat golv från en quattro, men de är ju ett senare problem änsålänge :)

Mvh Henke
kör du med ett annat golv så kan det bli problem (med bäriigheten i chassiet), för du har en viss bär het i golvet på en quattro och då kommer den klassas för amatörbyggt fordon. Det e den infon ja fick när ja pratade me dom. sen är det många andra punkter med man måste kolla på.


Japp, den infon fick jag också, Om man bygger 4wd på en framhjusdriven bil så blir det automatiskt amatörbygd fordon för då har man ändrat för mycket på bilen. Får se lite hur jag gör.. Måste ha tag i en motor också! :)

Förresten, jag tror vi har snackats vid på telefonen engång, du ringde på min svarta Uris som jag sålde, stämmer de? :)

Mvh Henke
:)
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

stämmer nog, skall köpa mig en uris någon gång med o renovera måste ha en 10v turbo med.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

vad ligger kostnaderna på om man ska besiktia ett amatörbygge, och försäkring m.m??
Bild
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

sfro tar 4000 + ev resa
buller prov 1250
+ bilprovningens avgifter för regg bes
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Skriv svar