Sida 1 av 2

Mitt förra Gt projekt

Postat: mån jan 07, 2008 23:17
av blueman83
Jag funderar på om jag ska lägga upp endel bilder och en massa info. på den blåa gtn jag fortsatte att fixa upp.
Mellan 1998-2006 hamnade den renoveringen inkl köp av bilen på runt 53000kr..

Erbjöd köparen av bilen all info. jag hade om den.
Men det var tydl. inte av intresse. *neutral*

Tyvärr gick ett ramlager på Gtn första veckan han hade den.
Vid motorbytet kapade han upp frontbalken. ::
Sen har den tydligen stått stilla.
Såg den på blocket isomras en sväng, det medföljde en extra bil med den då.
Men utan info. om själva bilen.

Jag tror inte den GTn kommer att rulla mera på vägarna,:cry:
Men vem vet..*hehe*

Under vilken kategori lägger man sina f.d GT projekt?
Platsar den in under "Projekt"?

Postat: tor jan 10, 2008 22:57
av blueman83
Edis:
Ska jag slänga upp en projekttråd om blåa gtn även fast det är ett avslutat projekt?

Några bilder:

Ett kort från 1998, Ägaren före mig och en plåtslagare som byggde vingarna.
Bild

2005, 7år senare, här har jag lagt ner ett antal hundra timmar på bilen.:)
Bild

Postat: tor jan 10, 2008 23:27
av Edis
Jag flyttar över den till projekt, vi får helt enkelt låtsas att du håller på med den nu :wink: :lol:

Det är alltid roligt med bilder från bilbyggen *yes*

Postat: fre jan 11, 2008 18:22
av Wicked
Jodå, jag kommer ihåg när jag såg annonsen på blocket, med kapad balk och allmänt risigt utseende. "Nu är det någon som gråter i Viksjöfors" tänkte jag=/

Postat: sön jan 13, 2008 01:53
av blueman83
Kan börja med lite text fakta om bilen.. Jag lade ner en hel del tid och forskade lite om vem som hade ägt bilen förut. Vilka personer hade varit med och byggt om den. Letat tag i gamla bilder som jag fick inscannade av ägaren för flera årsen osv.
Gammal fakta är alltid kul. :D
Det hela började redan för 10 årsedan.
På diverse bilder har jag tagit bort reg. numret.

1998 fick en kille vid namn Niklas bosatt i Alfta ett erbjudande att byta bort en Cross emot denna Audi GT. Bytes värdet på den ”Vita” Audi Gtn var 5000kr. Bytet genomfördes och Audin stod nu på han gård.
En sak var säker den skulle inte renoveras till originalskick och färgen, ja den skulle vara blå-met.

Våren 1998 plockades bilen isär, De tråkiga stötfångarna som satt på de första mod. av GT
var inget att ha kvar likaså original vingen bak. När GTn väl var isärplockad blästrades rostfläckarna bort. Skärmar, dörrar samt bakluckan var allt för rostangripit så det var lika bra att byta ut. En kille i bygden hade nyligen importerat en GT ifrån tyskland som han sålde delar av. Så skärmar, dörrar samt bakluckan togs ifrån den. Tanklocket byttes även ut till ett snabb tanklock ifrån en Honda MC. För att få stuket på bilen anlitades en plåtslagare till hjälp.
Takvinge, bakvinge samt scoop i huven gjordes i plåt, instegslister gjordes i rostfritt, radioantenn monterades på taket. Stötfångare av nyare mod. inskaffades
samt sidokjolar. Kaross samt detaljer lackades sedan i PPG:s Stratosblå pearleffektlack. Gtn monterades sedan ihop, bakrutorna tonades, dörrsidor byggdes om, original blå AUDI GT överdrags klädsel monterades. Original växelspaksdamask i gummi böts ut till en i läder.
Vintern 1998 stod den klar.

Påkostad 1998:

Inbytesvärde 5000:-
Fram & Bakstötfångare samt Sidokjolar 2500:-
Skärmar, dörrar samt bakluckan 1100:-
Takvinge, bakvinge samt Scoop 2500:-
Färg + lackering 9000:-
Överdragsklädsel 2250:-
Framblinkers 300:-
MC tanklock "Honda" 1000:-

Summa: 23650:-


Påkostad 2001-2004

Motor:

Topplock renoverat, planfräst, nya ventilstyrningar.

Frästa ventilsäten och slipade ventiler 1765:- inkl. frakt, privat i skåne.

Sotningssats inkl: ventiltätningar, Mekonomen 1492:-

Kamaxeltätning ”främre”, , Mekonomen 100:-

Topplocks bultar, , Mekonomen 240:-

Kamrem & spännrulle 230:-

Servopumpsrem, Autoexperten 65:-

Termokontakt, , Mekonomen 111:-

Beg. kylare, Bollnäs Bildemont. 600:-

Termostat inkl: packning, Biltema 120:-

Luftfilter, Biltema 45:-

Bränslefilter, Biltema 160:-

Spridar tätningar 5st O-ring, VAG 100:-
Motorolja, Autoexperten 225:-

Rotor, Autoexperten 150:-

Beg.motorkudde, Bollnäsbildemont. 100:-

Oljefilter, Biltema 35:-

Värmekran, VAG 310:-

Kylarglykol, Mekonomen 100:-


Framvagn:

Framfjädrar, par, Biltema 460:-

Stötdämpare fram H+V, Mekonomen 1000:-

Genomslagsgummin & damskydd fram, VAG 140:-

Spindelled Vänster, Mekonomen 389:-

Styrled, Mekonomen 290:-

Hjullager fram H+V, Biltema 528:-

Mont. hjullager, Lån av Hydraulpress, m.m 200:-

Bromssköldar fram H+V, Original VAG. 319:-

Bromsskiva HF, Biltema 179:-

Länkarms bussningar x4 160kr/st, VAG. 640:-

Drivknut vä + damask hö. 1600:- + 150:- 1750:-


Bakvagn:

Bakfjädrar, Mekonomen 610:-

Genomslagsgummin & damskydd bak, Mekonomen 316:-

Bromsbackar + hjulcylindrar bak, Autoexperten 700:-

Hjullager VB, Autoexperten 300:-


Kaross:

Rostfrilist vid Framstötfångaren, Bollnäs Bildemont. 200:-

Tätningslister dörrar, original VAG 360:-

Fönsterlist, original VAG 100:-

Rep. + lackering av bakvinge, Billack i Bollnäs 850:-

Färg Stratos blå 0.5l bakvinge & motorutrymmet, spray, klarlack 660:-

Färg till undersida motorhuv, blank industrilack 180:-


Inredning:

Hatthylla, beg. 200:-

Golvmatta ”Svart” komplett, beg, Bollnäs Bildemont. 300:-

Stereo kablage, Biltema 285:-

Pedalgummin, Biltema 30:-

Beg. bagagerums matta, Bollnäs Bildemont. 200:-


Belysning:

Beg. strålkastare, Bollnäs Bildemont. 300:-

Lamphållare till baklysen, Bollnäs Bildemont. 150:-


Däck/Fälg:

Sommardäck Dunlop SP10, 195/50 -15 2335:-

Fondmetall Alu. fälgar 15”, beg. privat 1600:-


Avgas:
Bakre ljuddämpare. 2” + mont. Detalj. Bollnäs Bildemont. 244:-

Övrigt:
Diverse rostskydd, grundfärg, sprayer, förbrukning. 1000:-


Detta gjordes 2005:

Sänkningssats sänker ca: 40mm ”Lesjöfors” 1434:-

Bakstötdämpare 2st "SACHS" 1545:-

Styrled, Autoexperten. 290:-

3” slutdämpare, material kostnad ca: 700:-

Renovering av bef. Generator, Startmotor. 1000:-



Detta gjordes 2006:

Byte av värmepaket. 900:-

Framvagnsinställning. 750:-

Summa 2001-2006: 29.382:-

Sammanlagd summa sedan 1998: 53032:-


Postat: sön jan 13, 2008 02:19
av blueman83
Våren 1999 hamnade bilen ifel händer framtills vintern 2001 då jag köpte bilen som ett vinter projekt. GTn togs in i varmgaraget, jag gick igenom bilen noggrant och letade efter fel.

En heldel hade hänt under perioden 99-01
Under perioden 2001-2004 gjordes bl.a. detta:
Inredningen togs ur och gjordes rent, golvet målades om, original blå golvmatta böts ut till en i svart.
Kaross och balkar rostskyddades med vax. Plastlist vid handsfacket lackades i bilens färg.
Nya Dunlop sommardäck 195/50-15 införskaffades,
Vid genomgång av framvagn byttes dessa delar ut emot nya:
Fjädrar, stötdämpare, vä.spindelled, styrleder, hjullager, länkarmsbussningar
samt vänster drivknut. Höger drivknut hade tidigare ägare bytt.
Böt även ut bromsarna runt om och fjädrarna bak.
April 2003 var det dags för motorn. Plockade bort toppen och ersatte den med en nyrenoverad topp, böt även O-ringarna till spridarna.
Passade även då på att måla motorutrymmet ibilens färg.
Plus att jag gjorde rent, putsade samt målade delarna i motorutrymmet. Kamrem och spännrulle böts även ut. Tratten vid gasspjället togs bort. Värmekranen böts ut.
Reflektorerna i strålkastarna böts ut. m.m


Börjar med lite bilder på ovanliga detaljer.. :D

MC tanklock ifrån en Honda.

Bild

Luftintag i huven. s.k scoop.

Bild

Formbyggda instegslister i rostfritt.
Bild

Omklädda dörrsidor.

Bild

Bakvingarna, tonadebaklysen och 3" utblås.

Bild

Lackad list ibilens färg.

Bild

Original överdragsklädsel.

Bild

15" fälgar med nya lågprofilsdäck.


Bild

Kommer snart att lägga upp lite bilder under sänkningen och topprenoveringen.
*yes*

Postat: sön jan 13, 2008 08:21
av Jonas
Riktigt fin den där, det var när den låg ute på blocket efter renoveringen som mitt Audi Gt intresse vaknade *yes*

Postat: sön jan 13, 2008 14:17
av xe0n
Jag kan meddela om att jag känner personen som äger bilen idag.
Och att det går frammåt, men långsamt. men det rör på sig.

Motorn är utbytt, Sitter en från -88 i den nu.
Samt all inredning är från -88.

Kan ju alltid förmedla mer information om dagsläget om det finns intresse.

Postat: sön jan 13, 2008 16:05
av blueman83
Ok. Trevligt. *yes*

Ja, du får gärna förmedla hur det går för honom.

Ta gärna något kort på hur den ser ut nu med nya motorn, inredningen osv. *hehe*

Är det den här bilen som är ute på blocket nu för 15000kr?
Det stod att det var en Laserblå.. Stratosblåa kan man förknippa med laserblå.
Det som skiljer är att Stratosblåa är med pearl i och skiftar mellan ljusblå/mörkblå beroende på dagsljuset. *yea*

Postat: sön jan 13, 2008 16:17
av xe0n
blueman83 skrev:Ok. Trevligt. *yes*

Ja, du får gärna förmedla hur det går för honom.

Ta gärna något kort på hur den ser ut nu med nya motorn, inredningen osv. *hehe*

Är det den här bilen som är ute på blocket nu för 15000kr?
Det stod att det var en Laserblå.. Stratosblåa kan man förknippa med laserblå.
Det som skiljer är att Stratosblåa är med pearl i och skiftar mellan ljusblå/mörkblå beroende på dagsljuset. *yea*
Det är den bilen som är på blocket ja.
Det lite tråkiga är ju att han har kapat i främre balken. men det är inget som inte går att fixa.
Jag var i dagarna och kikade på bilen och den är i riktigt fint skick.
Säljaren är ingen klåpare så bilen är lagad seriöst.

Vad jag förstår av det när jag pratade med honom så är det startreläet som han inte bli klok på. Annars så är den klar för att köras igång.
Kan fixa lite bilder på bilen :)

*EDIT*
Kom just att tänka på att elsystemet från denna blåa bil är i mina ägor nu.
Samt all inredning.
Den blåa har fått sig en uppgradering av ungefär allt.
15 papp är ju bara en struntsumma av vad allt från början har kostat nu när man vet om vad allt har kostat. nån som är sugen på en tokfräsh GT så är denna en bra kandidat!

Postat: sön jan 13, 2008 16:31
av xe0n
Snackat med Ronny och han skickar över biler på bilen så kan jag posta dom här.
15 papp är alltså priset med all uppgradering. Han är medveten om vad bilen har kostat i grund och botten.
Priset är satt p.g.a platsbristen i garaget.

Återkommer ikväll med bilder!

Postat: sön jan 13, 2008 20:30
av Jojjan
Är det där med främre balken fixat nu då?
Trafiksäker och klar att besikta?

Postat: sön jan 13, 2008 23:03
av Edis
Är sänkningssatsen från Kilen monterad på de bilderna du visade ovan? Den ser ju ganska hög ut där.

Man ska egentligen inte räkna ut vad man lägger på bilarna, då blir man mörkrädd... Det är pengar man aldrig får tillbaka iallafall. Fast å andra sidan finns det inte många hobbies som är gratis :lol:

Postat: sön jan 13, 2008 23:11
av blueman83
xe0n skrev:Snackat med Ronny och han skickar över biler på bilen så kan jag posta dom här.
15 papp är alltså priset med all uppgradering. Han är medveten om vad bilen har kostat i grund och botten.
Priset är satt p.g.a platsbristen i garaget.

Återkommer ikväll med bilder!
Jättebra.. Då kör vi den här tråden då :D
Jaa, Den här Gtn kan inte ha gått många hundra mil efter renoveringen.
Jag körde ca: 50mil sammanlagt med den.
Den är värd att kosta på. *yes*
Lite tråkigt att man kapar frontbalken för att byta motorn.
Det blir svets jobb det sen då..
Böt han växellådan oxå samtidigt?

Postat: sön jan 13, 2008 23:18
av blueman83
Edis skrev:Är sänkningssatsen från Kilen monterad på de bilderna du visade ovan? Den ser ju ganska hög ut där.

Man ska egentligen inte räkna ut vad man lägger på bilarna, då blir man mörkrädd... Det är pengar man aldrig får tillbaka iallafall. Fast å andra sidan finns det inte många hobbies som är gratis :lol:
På bilden där GTn ser hög ut så sitter det nya Audi 80 Fjädrar.
Men det gick inte att ha. Det såg inte klokt ut. ::
På dom andra bilderna så sitter det 40mm Lesjöfors sänksats.

Hade jag sänkt den idag så hade jag nog köpt 60/40 fjädrar motsv.
Det ska tydl finnas på ex. ebay. Frågan är då om original stötdämparna klarar av så mkt sänkning.? :?

Nej. det är ju sant. Hobbies ska kosta pengar.
Men det är bra att skriva upp allt man kostar på.. *hehe*

Postat: sön jan 13, 2008 23:29
av xe0n
Jojjan skrev:Är det där med främre balken fixat nu då?
Trafiksäker och klar att besikta?
Det som är kvar att göra är att få startreläet att fungera, Svetsa tillbaka frambalken och sedan besiktiga.
Svetsningen tar nog Ronny hand om direkt någon visar intresse.
Han är absolut inte omöjlig att diskutera med.

Postat: mån jan 14, 2008 17:22
av xe0n
Här kommer lite bilder:

snett bakifrån
Bild

Bakifrån
Bild

Höger bak med tanklock
Bild

spisen monterad
Bild

spisen igen
Bild

dörrsida
Bild

höger framsäte
Bild

baksäte
Bild

baksäte med hatthylla
Bild

Finns lite småpill, Inget som är meningslöst iaf.
Hade jag vetat om denna bil innan jag köpte min så hade valet varit enkelt.

Postat: mån jan 14, 2008 22:11
av blueman83
Kanon med bilder. *yes*

Hade varit kul att se hur den ser ut med nya instrumentbrädan osv.
För den var väll oxå bytt?

Jag får ta och ladda upp lite mer bilder under renoveringen jag oxå. *hehe*

Du får sälja din och köpa Ronnys då? :roll:

Postat: mån jan 14, 2008 22:27
av xe0n
blueman83 skrev:Kanon med bilder. *yes*

Hade varit kul att se hur den ser ut med nya instrumentbrädan osv.
För den var väll oxå bytt?

Jag får ta och ladda upp lite mer bilder under renoveringen jag oxå. *hehe*

Du får sälja din och köpa Ronnys då? :roll:

Det är den vanliga analoga instrumentbrädan i bilen, Ser ut som i min 85'a?

Det är ju en ide, Men det blir endel pengar imellan isåfall.
Tror faktiskt jag behåller min ändå, Har ju lagt upp projekt-tråd och allt nu :P
Men hade jag inte köpt min från början så hade det blivit ronnys.
Jag är för lat för att lägga ut annons, Har ju kvar min sierra pinto enbart för att jag inte orkar lägga ut annonsen :P

Postat: mån jan 14, 2008 22:46
av zlobo
Bild

dörrsidorna va snygga har du klätt dom med högtalartyg eller?
tpg fu bort den gamla klädsen innan?