Tom's Audi GT -85

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
xe0n
GT-tok
Inlägg: 105
Blev medlem: lör jan 12, 2008 16:58

Tom's Audi GT -85

Inlägg av xe0n »

Det är väl lika bra att jag slänger upp en projekt tråd här då jag kommer att fräsha upp min egen GT.
Varmgaraget kommer i slutet av denna månad, Alltså Januari.

Inköpt för små pengar, Finns rost i bilen men inte mycket.
Det som behövs fixas är
  • Rost:
    [ ] Skärmkanterna
    [ ] nedanför vänster a-stolpe
    [ ] vänster framskärm
    [ ] höger bakljus

    motor:
    [ ] ny kylare, nuvarande läcker i nedre gaveln
    [ ] expansionskärl, dåligt skick
    [ ] oljebyte samt filterbyten

    inredning:
    [ ] stolarna ska bytas ut
    [ ] mattan finns inte, skapa en ny
    [ ] bygga om instrumentpanelen, ev byta ut mot audi 80/90
    [ ] gjuta nya dörrsidor
    [ ] ev gjuta ny hatthylla

    kaross:
    [ ] svetsa igen takluckan, läckage
    [ ] byta ut vingen
    [ ] lackering
    [ ] fräsha upp Compomotive fälgarna. Rallystuk ;)

    Elektronik:
    [ ] fixa lyset framtill
    [ ] fixa vindrute reglaget
    [ ] fixa spjällen, samt fläktstyrningen i panelen
Också lite bilder på aset :D
Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 xe0n, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Aha, håller du till i Jönköpingskrokarna? Den var på annons i de krokarna iallafall.

Ser ut som att den hamnar i bra händer :D *yes*
Användarvisningsbild
styggan
GT-fanatiker
Inlägg: 387
Blev medlem: mån jun 25, 2007 22:58
Ort: V
Kontakt:

Inlägg av styggan »

fränt!!

LÅG baktill *yes*
xe0n
GT-tok
Inlägg: 105
Blev medlem: lör jan 12, 2008 16:58

Inlägg av xe0n »

Edis skrev:Aha, håller du till i Jönköpingskrokarna? Den var på annons i de krokarna iallafall.

Ser ut som att den hamnar i bra händer :D *yes*
Jag bor i Mjölby, Jag hämtade bilen i Nässjö.
Ja den var på blocket, Först för 9000:- vilket var för mycket enligt mig.
Inredningen är verkligen dålig, hmm nej mer som en katastrof. Jag ska fota den så får ni se.

Lite lurigt dock, Jag ringde faktiskt upp tidigare ägare på bilen som pratade på rätt duktigt och berättade om kabelbranden som enligt säljaren inte existerade. Och då fungerade inte lyset framtill p.g.a en "säkring" enligt honom. Vilket jag betvivlar.

Bilen har nog allt hamnat i rätt händer. Jag har en reservdelsbil från 88 med 85ans inredning, kablage o.s.v. Den reservkarossen som jag har är rätt rostfri men krockad. Tanken var att göra bilen i bra skick då jag ska bygga ljud. fint ljud och inget db drag. har redan idag sponsorer som vill ha sina prylar i bilen.
xe0n
GT-tok
Inlägg: 105
Blev medlem: lör jan 12, 2008 16:58

Inlägg av xe0n »

styggan skrev:fränt!!

LÅG baktill *yes*
Jag har ingen aning om vad dom har gjort med bilen faktiskt, men den låg som ett strykjärn på vägen hem :)
En dröm på vägen :)
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Åh, Mjölby! Då är du ju nära en hel hög med GT-tokar *yes* :lol:

Nära till den årliga träffen på Vätterviksbadets Camping utanför Vadsten också *yes*
xe0n
GT-tok
Inlägg: 105
Blev medlem: lör jan 12, 2008 16:58

Inlägg av xe0n »

Edis skrev:Åh, Mjölby! Då är du ju nära en hel hög med GT-tokar *yes* :lol:

Nära till den årliga träffen på Vätterviksbadets Camping utanför Vadsten också *yes*
hinner jag bara få i ordning på bilen sånär som, så kommer jag också att finnas där :)
xe0n
GT-tok
Inlägg: 105
Blev medlem: lör jan 12, 2008 16:58

Inlägg av xe0n »

Lite tekniska prylar som ev. får sitta i bilen.
Eftersom det kommer att sitta en dator i bilen så tänkte jag ha den till att övervaka de slutsteg som också kläms in någonstans. Både temperatur och varvtal på fläktarna

här är en övervakare för 4 fläktar: temp och rpm
Bild

7,5" LCD display med touchscreen: (släkt lyse)
Bild

och så här ser skönheten ut:
Det blir endel pill med lödningar för video signal, Detta är ingen skärm man köper som ett komplett kitt. Samma sak med övervakaren.
Bild

Funderar på att slänga upp en 15" skärm i taket, Men jag är nog lite skeptisk till det, Trots att den vore perfa till GPS :)
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

ooooh! porrigt!!

edit: vad får man ge för övervakaren? =)
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

NICE ! du bor ju inte alls långt ifrån mig :) jag bor i Tranås :) Hoppas jag får se dig här ibland, min lär du kunna se på MCdonalds så fort jag får körkort.. fyller tyvärr i december bara :(

Lycka till med inredningen !
Audi GT Quattro -85
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Läckert :D

Vad ska du ha för PC?
Har du hittat något smart sätt att starta datorn på, typ en extern knapp?
xe0n
GT-tok
Inlägg: 105
Blev medlem: lör jan 12, 2008 16:58

Inlägg av xe0n »

Edis skrev:Läckert :D

Vad ska du ha för PC?
Har du hittat något smart sätt att starta datorn på, typ en extern knapp?
Vet inte exakt vad för pc det blir, Har pendlat mellan bärbar och stationär.
Bärbara blir ju lite svårt med extra hårdvara, Jag vill ha ström så jag kan driva på lite andra saker som övervakaren till exempel.
Men det blir troligtvis en vanlig PC byggd på Micro ATX någonstans under instrumenteringen eller bagaget.

Att starta datorn är enkelt. Bara att koppla en brytare på pwr.
Det svåra är att få allt att klaffa, Datorn måste ju boota snabbt så man inte behöver sitta och vänta, Samt att den stänger ner snabbt.
Jag har köpt en IDE->SD adapter från Usa som gör att jag kan köra Windows XP på ett SD minne. Har bantat ner en XP version till ca 150mb.

Övervakaren är en kontrollpanel som jag slet ur en Zalman MFC2.
Datorn är nog ingen prio när det gäller bygget, Utan allt jobb på paneler, gjutningar o.s.v till ljudanläggningen.

Jag har sett folk som sätter audi 80/90 instrumentering på GT, hur fungerar det e.g? Är det lika kontakter för hastighet, varvmätare etc etc?
Den panelen är mycket trevligare att bygga på som det ser ut.
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

xe0n skrev:
Edis skrev:Läckert :D

Vad ska du ha för PC?
Har du hittat något smart sätt att starta datorn på, typ en extern knapp?

Övervakaren är en kontrollpanel som jag slet ur en Zalman MFC2.
Datorn är nog ingen prio när det gäller bygget, Utan allt jobb på paneler, gjutningar o.s.v till ljudanläggningen.

Jag har sett folk som sätter audi 80/90 instrumentering på GT, hur fungerar det e.g? Är det lika kontakter för hastighet, varvmätare etc etc?
Den panelen är mycket trevligare att bygga på som det ser ut.
va är en Zalman MFC2 :?: =P
Om du menar den tidigare audi 80 så är instrumentpanel exakt likadan.. har en 84:a som brukis nämligen
EDIT: googlade på zalman så nvm ;) ska nog köpa en sån! =D tack för "tipset" om man nu får härmas lite? :)
Die for metal!
xe0n
GT-tok
Inlägg: 105
Blev medlem: lör jan 12, 2008 16:58

Inlägg av xe0n »

NipO skrev:NICE ! du bor ju inte alls långt ifrån mig :) jag bor i Tranås :) Hoppas jag får se dig här ibland, min lär du kunna se på MCdonalds så fort jag får körkort.. fyller tyvärr i december bara :(

Lycka till med inredningen !
Jag har inte så mycket erfarenhet av Tranås, Polarna brukar åka dit och partaja men jag har inte alls varit där mycket. Men blir det någon träff där så lär jag också finnas på plats. Jag försöker hålla mig på samtliga träffar runt om i Östergötland, Kommer nog att åka mot Stockholm och Göteborts hållen också.
xe0n
GT-tok
Inlägg: 105
Blev medlem: lör jan 12, 2008 16:58

Inlägg av xe0n »

dagg skrev:va är en Zalman MFC2 :?: =P
Om du menar den tidigare audi 80 så är instrumentpanel exakt likadan.. har en 84:a som brukis nämligen
EDIT: googlade på zalman så nvm ;) ska nog köpa en sån! =D tack för "tipset" om man nu får härmas lite? :)
säg bara till om du vill ha den lite billigare, Jag kan alltid köpa lös från jobbet.
Vi är faktiskt generalagentur för Zalman i Norden så alla Zalman prylar du köper är nog mest troligt från oss :)

Tidigare Audi80 bara? Hur är det med de nyare Audi 80 ?
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Perfekt med operativet på ett minneskort! Jag trodde du skulle modda en bärbar, därav "knappfrågan", skulle ha varit smidigt med en USB-knapp för extern start annars.

hmmm, det är nästan så att man är sugen på att bygga något i bil-PC-väg igen, för hoppar allt igång snabbt så blir det ju faktiskt lite användbart :lol:
xe0n
GT-tok
Inlägg: 105
Blev medlem: lör jan 12, 2008 16:58

Inlägg av xe0n »

Edis skrev:Perfekt med operativet på ett minneskort! Jag trodde du skulle modda en bärbar, därav "knappfrågan", skulle ha varit smidigt med en USB-knapp för extern start annars.

hmmm, det är nästan så att man är sugen på att bygga något i bil-PC-väg igen, för hoppar allt igång snabbt så blir det ju faktiskt lite användbart :lol:
Det är just start tiden som är det viktiga.
alltså det är inte svårt att göra likadant med en bärbar, bara att löda om knappen vid instrumenteringen och dra kablar .
Jag har faktiskt ett komplett set med vattenkylning för PC/stereo.
funderingarna runt att ha vattenkylda steg är ju rätt frän, Men väldigt onödigt.

Vad tycker ni?
Känns som att det är överdrivet.
Jag kommer hinna ändra mig 100 gånger innan jag kommer någonstans iaf :)
Men jag är väldigt intresserad på hur nyare audi 80/90 instrumentering passar på GTn, Kanske nyare Audi 100? jag hade en Audi 100 TQA -88b en gånbg och den instrumenteringen gillar jag.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

xe0n skrev:Det är just start tiden som är det viktiga.
alltså det är inte svårt att göra likadant med en bärbar, bara att löda om knappen vid instrumenteringen och dra kablar .
Vista hoppar ju faktiskt igång snabbt som tusan efter att det har hoppat ner i "parkeringsläge", men det är väl det enda riktigt positiva med Vista...

Nja, på de bärbara jag har haft isär så har det varit omöjligt att löda till en sådan lösning... Men det finns säkert vissa som det fungerar på, men en USB-pryl hade varit perfekt.

Rallytobbe har monterat in instrumentbräda m.m. från en Audi 90, men det är inte helt plug n´play. Kolla i hans projekttråd, där finns en del info om jag inte minns fel.
Senast redigerad av 1 Edis, redigerad totalt 0 gånger.
xe0n
GT-tok
Inlägg: 105
Blev medlem: lör jan 12, 2008 16:58

Inlägg av xe0n »

Edis skrev:
xe0n skrev:Det är just start tiden som är det viktiga.
alltså det är inte svårt att göra likadant med en bärbar, bara att löda om knappen vid instrumenteringen och dra kablar .
Vista hoppar ju faktiskt igång snabbt som tusan efter att det har hoppat ner i "parkeringsläge", men det är väl det enda riktigt positiva med Vista...

Nja, på de bärbara jag har haft isär så har det varit omöjligt att löda till en sådan lösning... Men det finns säkert vissa som det fungerar på, men en USB-pryl hade varit perfekt.

Rallytobbe har monterat in instrumentbräda m.m. från en Audi 90, men det är inte helt plug n´play. Kolla i hans projekttråd, där finns en del info om jag inte minns fel.
Schysst! Drar genast iväg och kikar *yes*
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Aj då, bilderna är nog flyttade, men texten finns kvar. Här kan du se några bilder iallafall:
http://kent.lundin.dinstudio.se/gallery1_2_1.html
Skriv svar