Tom's Audi GT -85

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
xe0n
GT-tok
Inlägg: 105
Blev medlem: lör jan 12, 2008 16:58

Inlägg av xe0n »

Då har jag varit och slitit igen.
Bort med skärmarna fram, plockat ner framrutan och sidkjolar.


Nedre framkant av vänster framskärm, ser lite ledsen ut :/
Bild

detta såg ju mindre roligt ut :/
Bild

okej, Det här SER illa ut. Men i verkliga fallet är det ingeting alls. rätt rostfritt där förutom lite ytrost.
Bild

Länkarmarna har klarat sig riktigt bra! jag är nöjd ;)
Bild

Här är rosthålet vid a-stolpen fast utan vindrutan, Lite småtråkigt att repa något sånt här, Det krävs en reservdelsbil.
Bild

Annars såg det rätt okej ut, mindre rost här och där.
Bild

Höger sida har klarat sig utan rost alls. Det märks att bilen togs in till sverige först 2001. :)
Bild

skärmarna är alltså monterade innan lackering av bilen, ren plåtyta under skärmen.
Bild

Det jag oroade mig över var trösklarna, plast på plåt brukar innebära massor med saltgömmor. Gissa om min förvåning att det inte fanns en enda centimeter med rost?! supernöjd :D
Bild
Bild

Sådärja! en lyckad onsdag kväll enligt mig, Fick hjälp av Fredrik så det gick undan där ;)
Jag börjar bli optimistisk nu, Det är i rättan tid att börja ta tag i rosten innan det är för sent. :)

Synpunkter? uppskattas! :)
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

äh de där va inte så farligt med rost! vill du se på rost? gör ett studiebesök hos mig :lol:
hehe, de där fixar du *yes*
Jonas
GT-fanatiker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis sep 18, 2007 06:39
Ort: Gefle

Inlägg av Jonas »

Så där vill jag att min trösklar ser ut när jag ska ta bort sidokjolarna för lite fix.

Bilen din blir nog kanon efter "några" timmar. *yes*
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08

Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
xe0n
GT-tok
Inlägg: 105
Blev medlem: lör jan 12, 2008 16:58

Inlägg av xe0n »

dagg skrev: äh de där va inte så farligt med rost! vill du se på rost? gör ett studiebesök hos mig
hehe, de där fixar du
Man blir bra optimistisk när man inte hittar rost bakom kjolar!
värre var det ju med min framskärm dock :/
Du får la fota lite så vi får se vad du menar med rost :)
Jonas skrev:Så där vill jag att min trösklar ser ut när jag ska ta bort sidokjolarna för lite fix.

Bilen din blir nog kanon efter "några" timmar. *yes*
Ja jag tror att jag faktiskt kommer att stå ut med det lilla som finns, Det blir inte så mycket svetsande. Iaf inte så mycket som jag trodde! :)
Det är ändå lite turen i oturen, hade ingen slitit isär bilen nu så hade det nog varit kört för den. :)
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

det mästa rost går ju att fixa om man har rätt maskiner. Allt som är ytrost hade jag blästrat, då är det garanterat rostfritt.
Bild
xe0n
GT-tok
Inlägg: 105
Blev medlem: lör jan 12, 2008 16:58

Inlägg av xe0n »

Dajjmen skrev:det mästa rost går ju att fixa om man har rätt maskiner. Allt som är ytrost hade jag blästrat, då är det garanterat rostfritt.
blästring vet jag inte, undrar vad en total blästring av hela bilen skulle kosta :P
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

kan du ta en till bild på spak stället fast frammi från?
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
xe0n
GT-tok
Inlägg: 105
Blev medlem: lör jan 12, 2008 16:58

Inlägg av xe0n »

zlobo skrev:kan du ta en till bild på spak stället fast frammi från?
Spakställ? du menar stället för växelspaken? Isåfall är det ju inga problem.
Du menar ett foto från torpeden riktad bakåt på det stället?
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

Bild

på denna.

ser det ut så här på vissa gt original eller har man bytt till en nyare låda?
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
xe0n
GT-tok
Inlägg: 105
Blev medlem: lör jan 12, 2008 16:58

Inlägg av xe0n »

nemas problemas, Jag fotar det ikväll. Ska ut nu när som helst.
Användarvisningsbild
coupesudden
GT-fanatiker
Inlägg: 255
Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
Ort: sunne

en undran ...

Inlägg av coupesudden »

undarar om 83:ans skärmar passar på den ?? isf har jag 2 skapliga liggandes från mitt spq bygge =) intresserad ??

// mvh janne sundin
xe0n
GT-tok
Inlägg: 105
Blev medlem: lör jan 12, 2008 16:58

Re: en undran ...

Inlägg av xe0n »

coupesudden skrev:undarar om 83:ans skärmar passar på den ?? isf har jag 2 skapliga liggandes från mitt spq bygge =) intresserad ??

// mvh janne sundin
Kanske, beroende på priset. Det är en bit att åka.
Vad ska du ha för dem?
Användarvisningsbild
coupesudden
GT-fanatiker
Inlägg: 255
Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
Ort: sunne

Inlägg av coupesudden »

Det blir inga fantasi summor iaf =) ska kolla närmare hur dom e i skick innan jag lovar nått ... jag fotar lite och återkommer !!

// mvh janne sundin
xe0n
GT-tok
Inlägg: 105
Blev medlem: lör jan 12, 2008 16:58

Inlägg av xe0n »

coupesudden skrev:Det blir inga fantasi summor iaf =) ska kolla närmare hur dom e i skick innan jag lovar nått ... jag fotar lite och återkommer !!

// mvh janne sundin
Låter bra! det är vänster skärm egentligen som är dålig. Högra är precis rostfri.
La mig under bilen idag och hittar ingen rost någonstans. *yea*

Lite ytrost på bromsledningar, kollat dom. samt lite på soppafiltret och omkring där. tror jag har kommit över ett rejält rostfritt exemplar förutom fronten och vänstra skärmen.

Jag har även spånat lite på renoverinen av motorn, ett komplett kit för bara toppen (Sotnings sats) kostar i runda slänger 3000:- :evil:

Det finns kompletta motorer från C4 med elektroniskt insprut för mindre pengar. Så min plan är nu att hitta en motor från Audi 100 C4 -91 och uppåt.

Kikade över mina bromsskivor och dom är rätt slut, Och mekonomen vill ha 800 spänn per skiva :( :( :(
Men jag märkte att bromsoken är jäääävligt lik ford sierrans, och skivorna till dem kostar 195:- respektive 198:-
Med lite tur så går skivorna rakt på, Eller så får jag helt enkelt norpa bromsoken från en sierra.

Synpunkter? Jag är inte så jättesäker på allt det här så alla kommentarer och kritik är väldigt välkommet!
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Intressant det där med sierra. Det är inte kul att slanta upp 800 per skiva när det är dags. Väntar med intresse på den undersökningen!
Användarvisningsbild
coupesudden
GT-fanatiker
Inlägg: 255
Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
Ort: sunne

hmmm....

Inlägg av coupesudden »

Blir det inte tufft att få dom centrerade när vw audi kör med 57,1 mm nav ocg forden har större .... hade audin haft pinnbult så hade jag nog köpt iden.....

rätta mig om jag har fel =))

Edit: ford har 63,3 i navdiameter ..... det blir pilligt som f*n att få dit hjulen sen och få skivan centrerad ordentligt !!


// mvh janne sundin
xe0n
GT-tok
Inlägg: 105
Blev medlem: lör jan 12, 2008 16:58

Re: hmmm....

Inlägg av xe0n »

coupesudden skrev:Blir det inte tufft att få dom centrerade när vw audi kör med 57,1 mm nav ocg forden har större .... hade audin haft pinnbult så hade jag nog köpt iden.....

rätta mig om jag har fel =))

Edit: ford har 63,3 i navdiameter ..... det blir pilligt som f*n att få dit hjulen sen och få skivan centrerad ordentligt !!


// mvh janne sundin
Jag vet att sierrans nav är större, Jag har ju delarna så jag ska kolla lite om det går att pussla ihop.
Att betala 800 spänn per skiva är rent absurt, Det hade väl varit okej om det hade varit riktigt bra bromsar.

Jag har kört Audi fälgar på Sierra så det är inga problem, det är väl centreringen av skivan som kan vara lite pilligt. inte omöjligt iaf tror jag.
Återkommer med resultat senare.
Användarvisningsbild
coupesudden
GT-fanatiker
Inlägg: 255
Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
Ort: sunne

hehe...

Inlägg av coupesudden »

Ett välkänt program och biltema e allt som behövs =))

art no : 64-035 kostar 299:-/st och passar bättre än sierrans kan jag lova !!


// mvh janne sundin
xe0n
GT-tok
Inlägg: 105
Blev medlem: lör jan 12, 2008 16:58

Re: hehe...

Inlägg av xe0n »

coupesudden skrev:Ett välkänt program och biltema e allt som behövs =))

art no : 64-035 kostar 299:-/st och passar bättre än sierrans kan jag lova !!


// mvh janne sundin
Stämmer bra, Sierrans ET är på tok fel.
Experimenterar vidare med A6'ans skivor :)
xe0n
GT-tok
Inlägg: 105
Blev medlem: lör jan 12, 2008 16:58

Inlägg av xe0n »

Har varit ute och ryckt ur kylaren idag.
Ursäkta dom dåliga bilderna, Glömde kameran så det fick bli mobilkameran
den var i värre kondition än jag trodde, Om man kunde ta VM-guld i minst fuknktionsdugliga kylare så hade jag vunnit.
Bild

Bild

Detsamma gäller nog förre ägarens installation av kablar, Varför sätta dit en säkring när man ändå inte kan göra det seriöst?
Bild

Pillade lite på brukisen också, Om någon här inne förstår sig på det elektroniska insprutet till en 2.8 EFI så vore all hjälp tacksam. Har problem med LMM'arna. När man inte begriper sig på problemen så slutar det ofta såhär.. Massa öl våldtog min mun och ville posera i motorutrymmet på den "manliga" V6an *yea*
Bild

Zlobo:
Ledsen jag har nog missat ditt inlägg, Jag kan verkligen inte svara på din fråga. Jag är inte så hemma på audi gt, det här är min första.
Skriv svar