Ljudbygge

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Nenne
GT-diggare
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jun 05, 2005 21:04
Ort: G

Ljudbygge

Inlägg av Nenne »

Är i färd med at bygga ihop något trevligt ljud i min lilla GT. Framför allt då någon sorts låda i skufferten.
Men eftersom den e något konstigt konstruerad, så vill jag gärna ha lite tipps och idéer från Er där ute.
Är det någon som gjort någon kul bas i sin GT? Bild o så?

/Nenne
dalmasens
GT-diggare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis feb 22, 2005 11:05
Ort: L
Kontakt:

jag har

Inlägg av dalmasens »

Jag har en låda med en sluten tia i. Har prövat mig fram för att få bäst ljud, märkte att man fick mera tryck i basen genom att rikta själva högtalarelementet ut mot skuffen. Hade man den riktad mot tanken och kupen så blev de inte lika mycket tryck.
Räcker bra med en tia och 6,9or i hatthyllan, blir ett alldeles lagom system faktikst. Inte alls så dyrt heller.
*yes*
Nenne
GT-diggare
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jun 05, 2005 21:04
Ort: G

Inlägg av Nenne »

Problemet blir ju med en lös låda i skuffern att den typ alltid är ivägen bara! Samt att den går att sno....Vill ha en fast installation, och ett riktigt golv i skuffern. (inte vanligt bland GT-folket....)
*yea*
dalmasens
GT-diggare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis feb 22, 2005 11:05
Ort: L
Kontakt:

jaha

Inlägg av dalmasens »

jaha okey du menar så.
Men riktigt golv är du tokig hehe :shock:
Nenne
GT-diggare
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jun 05, 2005 21:04
Ort: G

Inlägg av Nenne »

Hehe....ja antagligen. Men det vore snyggt!
Ett helt golv, så man kan se bas, steg, batteri o konding typ...lite neon o så....
Sedan e jag inne på att sätta 6½'or i sidofacken bak och bygga högtalarlådor av sidofacken i dörrarna. Har skrikare i panelen, och 6*9'or i hatthyllan redan idag.

Men behöver lite inspiration, men sen så.... *hehe*
Spikey
GT-intresserad
Inlägg: 41
Blev medlem: fre okt 29, 2004 12:11
Ort: Enk

Inlägg av Spikey »

Men det kan inte vara så krångligt..
Klippa ur en mall som man har ritat/klippt ut efter golvet i skuffen..
Så man får ut hur "locket" ska se ut.. Sen e det bara att gjuta låda en på varje sida. (i varje balja)
Höja upp lite så man kan byga ner steg och så i mitten..

Iof kan det vara svårt att gjuta lådor efter baljorna men..annars så kan man ju skräddar bygg lådor i bljorna..

Hursomhelst så kommer det att ta tid innan det blir klart..

Har haft liknade tankar om min men det dyker bara upp massa annat hela tiden som man måste göra innan. Byta bussningar osv..

Lycka till!

//Alexander
Användarvisningsbild
Krisse
GT-diggare
Inlägg: 72
Blev medlem: sön maj 08, 2005 18:19
Ort: Kramfors

Inlägg av Krisse »

Jag har bas, slutsteg och delningsfilter inbyggt i bagaget. Svårt att förklara och hittar inte nåt ställe där man kan ladda upp bild. Nån som är intresserad av hur det ser ut kan lämna mailen så skickar jag bild.
dalmasens
GT-diggare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis feb 22, 2005 11:05
Ort: L
Kontakt:

hmm

Inlägg av dalmasens »

kul att de är flera än jag som funderar på att bygga något rejält för en gång skull. Men ska ju snart byta bil igen så de känns inte som någon mening med att göra det i denna i alla fall. :roll:
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

Jag har några små planer på stereo till min gt, Bara jag kan fundera ut lite saker med basåtergivning och lite andra saker så blir det nog bra :)
Användarvisningsbild
Krisse
GT-diggare
Inlägg: 72
Blev medlem: sön maj 08, 2005 18:19
Ort: Kramfors

Inlägg av Krisse »

Några har mailat efter bild på hur mitt ljudbygge ser ut. Min mail strejkar då och då så jag vet inte hur många som har fått några bilder. Ni som inte fått några bilder kan nu hitta en i min bilprofil.
Användarvisningsbild
black_driver
GT-diggare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis okt 12, 2004 16:13
Ort: H
Kontakt:

Inlägg av black_driver »

visst golv i skuffen är inte svårt och fixxa till snickrade ihop ett inte så avancetat till min bil... skivorna plockade jag ur mossans 900 hehe :: .... men en stor kartong å rita av som mall... och såga... inte så svårt men sköjj å se resultatet *yes*
Användarvisningsbild
black_driver
GT-diggare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis okt 12, 2004 16:13
Ort: H
Kontakt:

Inlägg av black_driver »

det var ett tag sen får man se nån bild ????? :wink:
Skriv svar