Audi 90 turbo

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Audi 90 turbo

Inlägg av evil.tweety »

Gör en ny tråd med 90;an istället. blir ju lite fel rubrik annars :? jaha fixat lite till i garaget idag då. lyckat blästra framvagnen och lacka den med hammarlack. sen fortsatte jag att bygga turbogrenröret. vart ju ganska bra iaf. hitta en bild på ett annat grenrörsbygge som jag byggde efter. ni känner säkert igen det. men men bra blir det. Bild
Bild Bild
Användarvisningsbild
sleeper
GT-fanatiker
Inlägg: 291
Blev medlem: tor dec 13, 2007 19:16
Ort: Eskilstuna

Inlägg av sleeper »

och den där går i Eskilstuna om jag inte fattat helt fel, varför har man inte sett den förut..? ::
Bilarna: http://www.garaget.org/quattro
Audi coupe quattro -87
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

He he ja anledningen kan ju vara att sist den var i kör dugligt skick var 99 så den har ståt ett par år i e garage sen köpte en kille den och skulle göra den i årdning men som för dom flesta räckte inte tiden till så den vart stående under en björk så ni kan ju föreställa er hur den såg ut efter 2 år under den björken. :lol: sen har jag jobbat med den till och från i mån om tid i 2 år till. men nu under semestern kom det i gång igen.

monterade min ny målade brygga i dag och hoppades på att driv axlarna skulle passa men icke sa nicke. tror att 85:ans låda är bredare än 90:ans. .plus att jag råkade sätta turbon lite väl nära inner skärmen så wastegate klockan tar i den men va fan den ska ju gå på fullt ladd så det behövs igen :lol: nja blir nog till att massera inner skärmen lite.
Senast redigerad av 1 evil.tweety, redigerad totalt 0 gånger.
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

hmm nu har jag fasen fått någe konstigt igen. monterade den nya bryggan i går och skulle montera drivaxlarna i dag men det konstiga är ju att den vänstra drivaxeln passar men inte den högra :? hur kommer det sig:? iaf så tog jag bort båda axlarna och mätte dom med dom gamla. både med knut och utan knut och dom är lika långa. men ändå vill det inte passa. någon som har en teori? Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Hur artar sig "o-passningen" då?

På bilden så ser det ju ut som att den högra axeln är längre till "lagerytan", men det kanske är en synvilla.

Har du fjäderben från en nyare kärra? Eller när kom det delade fjäderben? :?
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

ja hela paketet kommer från en 92;ans coupe "s2" liknande karossen. både brygga och länkarmar fjäderben bromsar nav samt axlar.det enda som inte kommer från den bilen är ju växelådan.tror att det började med delade fjäderben 88- hade det iaf på min audi 80 88:a och dom flesta bilar jag vart och titta på skroten bla och så är oxå delade från 88-
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

så nu börjar grenröret bli sig likt. lite små pil kvar. på med bandage sen så. Bild
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Du skrev att lådorna inte är lika stora och enligt bilden så ser det ju ut att skilja i längd mellan axlarna.

Du har fortfarande inte svarat på frågorna i mitt förra inlägg, mer än att delarna kom från en nyare kärra. Ju mer info man anger vid frågeställningarna, desto lättare blir det för oss att svara eller komma med teorier.
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

aså axlarna i sig är ju lika enda skillnaden som jag ser är ju ut formningen på dom. plus att det är olika splians på axeltapen samt själva axeln.men jag har mät lite och det borde gå att byta ut den inre "knuten" den som sitter på axeln i sig.lager ytan är ju lika breda. det är bara tapen som är längre på den gamla axeln.vet inte riktigt vad du menade med den första frågan.o-passningen. :?
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Men om splinesen är olika, bredden på lådan är annorlunda och det ser ju ut som att det skiljer en massa i avstånd mellan axlarna. Hur ser det ut om du lägger de bredvid varandra?

Ang. "o-passningen" så skulle jag vilja ha mer info om vad du råkade ut för när du testade. Det är ju svårt att bilda en uppfattning om vad det är som inte passade när du inte skriver vad som hände när du testade.
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

ah oki då ska jag förklara mig bättre på det.lådorna som jag har hemma så verkar det lika breda.i min teori så måste 90:ans låda vara smalare. fast den jag har lös kommer ju från en audi 100 90:a. och axlarna när jag lägger dom bredvid så är dom lika långa. samma om jag plockar i sär dom och mäter bara axeln. det som händer just nu är att den vänstra axeln är monterad och den högra går inte att montera det går inte att fälla upp navet så det sitter fast med fjäderbenet då blir axeln för lång. det konstiga är ju att den vänstra axeln passar.och det saknas ca 5cm för att kunna montera det. så någe bugg nånstans är det ska forska mer på det i morgon skulle vara skönt att komma på vad det är.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Spårvidden skiljer, här är några exempel:
En GT från 1986:
Spårvidd fram/bak: 1395/1420 mm (quattro 1403/1424 mm)

En Coupé från 1991:
Spårvidd fram/bak: 1447/1447 mm (quattro 1449/1442 mm),
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

hmm ja då måste ju lådan vara smalare. :? konstigt att axlarna är lika långa.tack för hjälpen iaf. blir till att köpa lådan oxå då.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Frågan är bara vad det är som verkligen gör att spårvidden skiljer. Det känns ju rent spontant som att en förändrad underdel av framvagnen och bibehållna fjäderbenstorn skulle kunna gör att det blir en väldigt skum vinkel på fjäderbenen, men det kan ju även vara vid själva hjullagret som det skiljer, men samtidigt kan jag inte förstå hur du kan få ihop det på ena sidan. :?

Jag kan nog inte tillföra mycket mer känner jag :oops: :lol:
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

ja jag vet inte inte heller om det skiljer med fjäder tornen.men det tror jag inte.jag motade på min bryggor samt länk armarna och konstaterade iaf att det är lika breda det som skiljde var utformningen på dom men att själva spindelleden sitter längre ut. på den nya. Men det är ju jävligt konstigt att jag får i hop den på ena sidan men inte på andra :? :roll:
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

ja ha då har jag vart i garaget igen då och funderat lite och mät lite. har iaf konstaterat i dag att båda axlarna är lika långa utan knutarana. Bild det skilde 1,5mm ca i längd på dom. konstaterade en annan sak på vägen oxå att inre drivknuten är lika på båda modellerna. samma splins. så här blir det när jag monterar dit axeln och försöker sätta i hop det. Bild lite dålig bild men som ni ser så saknas det nån cm för att det ska fungera. men jag har en teori om att, om man tar dom gamla axlarna och behåller den inre knuten men tar denna från den gamla Bild och monterar i den i den nya knuten då borde det fungera . ska måtta och se så det funkar i morgon. då borde det fasen kunna gå att få det att funka. i såna fall har vi ju en lösning på ett problem mindre om man vill byta fjäderben utan att byta låda.det kan ju vara skönt. :lol:
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

provade att montera iner delen i nya knuten men det passade inte. vart inte förvånad.men det skilde jätte lite på dom den nya knuten har tjockare kullor än den gamla provade även att montera inner ringen men den var lite för liten skiljde bara 0.5mm med det räckte för att det skulle låsa sig. typiskt. men ska fortsätta klura på det där. borde gå.
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

jaha en lite update nu har jag vart i väg till valla bildemontering och köpt lådan från samma bil som allt annat kommer i från. glad i kanelen och in i garaget för montering efter rengöring. klong! va fan nu då. tänkte jag för mig själv. äh kom väl inte rätt första gången provade igen. inte lätt att vara själv och montera motor med låda med ett block i taket. samma visa igen. klong! titta efter lite nogranare jaha men. såg då att växelådan tar i kardantuneln samt lite i torpedvägen. suck. så nu är det bara att kapa upp tuneln och trixa till en ny plåt så lådan får plats. hoppas bara att värme paketet får plats sen. så mina lila enkla byte av fjäderben vart till en komplett om byggnad av bilen. allt bara för att axlarna är 1cm för långa. ska fixa lite kort på det senare. så nu vet ni det ni som har samma planer som jag. det tar ett tag det här. inget hitils passade rakt i förutom framvagns bryggan och fjäderbenen.
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

insugsbygget.

Inlägg av evil.tweety »

Jaha nu är det dax för lite mer uppgradering på bygget. håller på och fixar till lite olika insug det första med monterat luftfilter är tänkt som besiktning insug.och det andra är för turbon. blir lite seriösare byggt lite framöver med svetsad helt i aluminium. ta lite delar från saab insuget och audi. Det jobbiga är ju att det insuget jag tänkte ha inte passar längre det verkar som om motron vart längre fram än förut :? men men. nu sitter det på plats med nya fjäderben drivaxlar brygga bromsar växellåda.

Bild
Bild
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

beslutsångest

Inlägg av evil.tweety »

F*n jag har beslutsångest över mitt bygge vet inte om jag ska sälja det eller behålla det.ska ju flytta till jönköping/nässjö från eskilstuna men vet inte om jag orkar släpa med den ner dit.hmm är det någon son är sugen så.för rätt peng kan jag tänka mig sälja den.
Låst