Audi Coupe Gt - Projekt "Renovatio" - Äntligen igå

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Kitty
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: ons nov 19, 2008 01:18
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Audi Coupe Gt - Projekt "Renovatio" - Äntligen igå

Inlägg av Kitty »

Många har frågat efter bilder och undrat hur arbetet med den svarta "racern" går.. Nu har jag äntligen fått tummen ur och startat upp en projekttråd *yes*

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117381

Av bekvämlighetsskäl tänkte jag bara hålla igång en projekttråd, och det blir på garaget.org, men så snart tråden där uppdateras med ny info och bilder kommer jag skriva det även här.. Om admins tycker att det är okej, annars får vi väl göra ngt åt saken... :roll:
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag hoppas att du uppdaterar här också, det vore väl synd att inte visa upp kärran här :wink:
Det brukar gå snabbt att uppdatera olika forum, det är ju för det mesta bara att klippa och klistra. *yes*

Vi är ju många GT-tokar som kan svara på ev. frågor här inne om det dyker upp några. Förhoppningsvis går det att hitta en massa matnyttigt här också bland det som redan är skrivit också. :D

Jag ser iallafall fram emot bilder, jag kikar nästan aldrig på Garagets hemsida. Hänger på för många forum redan :oops: :lol:
Kitty
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: ons nov 19, 2008 01:18
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Inlägg av Kitty »

Lite så jag kände också med för många forum, blir en del klippa o klistra... Men.. det vore väl kanske inte alldeles för svårt att hålla igång det på två stållen iaf.. :wink:

Första biten får ni iaf läsa via länken i första inlägget (ja, jag är lat..:oops: )... men fortsättningsvis lägger jag väl upp här också då.. *yes*

Det här forumet är kanon förresten, hittat redan svar på väldigt många frågor jag hade.. :D
Kitty
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: ons nov 19, 2008 01:18
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Inlägg av Kitty »

Första updaten, det blev bara en snabb sväng till garaget häromdagen, men några bilder blev det på den senaste veckans jobb.. Det är inget vidare att skruva i ett trångt litet garage, men tillfälligt får det funka. :P

Såhär ser frontplåten ut nu iaf. Det finns en del ytrost på andra ställen runt om, så det blir en del jobb innan rutan åker i igen..
Bild

Här blev det tomt.. den gamla kylaren åkte ur..
Bild

"Nya" kylaren står och väntar fortfarande.. Den gamla smulades sönder mer eller mindre, men nu ska den här i snart.. :)

Bild


Såhär ser den ut invändigt just nu.. Förarstolen sitter löst, skitigt, mkt saknas.. Men det var lika bra, nu kan man passa på att göra sig av med det som fanns i rostväg och städa ur ordentligt.. ;)

Bild


Så, det var nog allt för idag.. Inget nytt under solen dom senaste dagarna, just nu är jag på jakt efter en fin nedre kylarslang så arbetet kan fortsätta.
Förhoppningsvis kommer det ett besked ikväll om jag kan hämta en i Falköping, isf finns det lite att göra i helgen, om det nu hinns med det också.. :)
Så fort nya kylaren är på plats är det dags att köra hem "racern" äntligen, och då kommer det börja hända grejer i lite högre tempo.. :D
Användarvisningsbild
Jimmen
GT-fanatiker
Inlägg: 361
Blev medlem: sön okt 30, 2005 13:41
Ort: Vicktory Lake

Inlägg av Jimmen »

vilken fin kylare...



Vadå mitt ute i ingenstans :-D stort seriöst företag som råkar ligga lite avsides bara! Bra priser och bra service, tycker du inte det :-)
Senast redigerad av 1 Jimmen, redigerad totalt 0 gånger.
Kitty
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: ons nov 19, 2008 01:18
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Inlägg av Kitty »

Jimmen skrev:vilken fin kylare...
Klart den är, den kommer ju från ett ställe mitt ute i ingenstans en bit ifrån örebro.. :roll: :D
Kitty
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: ons nov 19, 2008 01:18
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Inlägg av Kitty »

Jimmen skrev: Vadå mitt ute i ingenstans :-D stort seriöst företag som råkar ligga lite avsides bara! Bra priser och bra service, tycker du inte det :-)
Visst tycker jag det, det sa jag aldrig något om ju! :lol:
Kitty
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: ons nov 19, 2008 01:18
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Update 7/3

Inlägg av Kitty »

Äntligen lite update!

Förra veckan kom bilen hem till mitt garage så nu har det äntligen börjat röra på sig igen.. Ny kylare sitter monterad, oljan och diverse filter har blivit bytta, slangar o kablar har kollats över - mkt är söndergnagt (råttor? :( ) o behöver bytas ut. Det finns en del suspekta sladdar som verkar ha gått till ngt ljudbygge, ska forskas mera i. :rolleyes:
I tisdags fick jag dessutom en mindre trevlig överraskning när jag startade bilen.. Bränsleläckage. :O
Efter en bra stunds sökande o grubblande lyckades jag hitta läckan, en bränsleledning under batteriplattan som rostat sönder. :mad: Det står högst upp på morgondagens att-göra-lista..

Angie ville också vara med så hon fick riva ut resten av inredningen för att se hur illa det är med rosten.
Bild


Så kan luftfiltret se ut när man inte stänger lådan ordentligt.. :/
Bild


Nya bakbromsar har kommit iaf, men frambromsarna har jag väntat på i två månader o det gör mig inte glad!
Bild


I förrgår hade vi även Philip med i garaget, han skulle bara slipa bort lite rost i ena hörnet..
Bild


Det var inte mitt jobb att slipa, men jag slapp visst inte heller.. O det finns faktiskt en grovrengörare på borrmaskinen även om den inte fastnade på kameran.. :rolleyes: Smidig sak! Skonsam o effektiv
Bild


Philips "slipa lite i ena hörnet" slutade med att en bra bit fick sig en omgång där. :lol: Lika bra att ta allt o jobba på!
Bild


O här är det klart! :) Det är inte ofta man hör kommentarer som "Men det är roligt att slipa bort rost ju!" .. Tur att nån tycker det, då kanske jag slipper skitjobbet framöver.. :cool:
Bild
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Bränsleledningen under batterihyllan är en sjuka att rosta på Gamla Audisar.
Ganska idiotiskt placering av Audi med tanke på att det är hål in direkt från hjulhuset där styrstaget kommer igenom.

Fräsch frontplåt.*yes*
Kitty
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: ons nov 19, 2008 01:18
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Inlägg av Kitty »

blueman83 skrev:Bränsleledningen under batterihyllan är en sjuka att rosta på Gamla Audisar.
Ganska idiotiskt placering av Audi med tanke på att det är hål in direkt från hjulhuset där styrstaget kommer igenom.

Fräsch frontplåt.*yes*
Inget jag visste om innan, men den kommentaren har jag hört lite nu.. Då tanken finns att flytta batteriet till skuffen hoppas jag att det blir smidigast att komma åt att byta bränsleledningarna den vägen.

Frontplåten blev riktigt fin, dock var tanken att hinna med ännu mera den dagen, men tre personer vid sama ände av bilen brukar sluta med för mkt snack o för lite gjort.. :roll: Men imorgon får jag äntligen garaget för mig själv ö hoppas på att det blir lite mera gjort *yea*
Användarvisningsbild
Totti
GT-fanatiker
Inlägg: 898
Blev medlem: sön jul 01, 2007 11:49
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av Totti »

blev juh redigt bra jöh! *yes*
80quattro -85 ***
Audi Gt -86
Audi coupe -90
Kitty
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: ons nov 19, 2008 01:18
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Inlägg av Kitty »

Mkt mera hänt med bilen än vad som bjuds på, jag vet, jag ska skärpa mig. Kanske. Ngn gång.. När tiden räcker till för allt.. :roll:

Vi har haft mkt problem det sista, först bränsleläckage - när jag upptäckte det första gången var det under batteriplattan,
tydligen inte så ovanligt men inte heller så konstigt med tanke på konstruktionen.. :?
Det fixades efter lite kapning.. Nu har jag en underhållslucka i batteriplattan! :D
Det hade sparat mig en del tid att redan då veta att det forsade bensin även längre ner, nånstans ungefär halvvägs mellan motorrummet och golvet.. :P
Ja, där ledningarna löper längst med torpedväggen, mellan den och en värmeplåt.. Också ett ställe som verkade vara bra grogrund för rost, inte bra.. :(
Den dåliga biten där ersattes med kopparrör, funkar fint och håller tätt numera! :)


Rekommenderar inte Feltemas stålomspunna bränsleslang om man vill att det ska se snyggt ut.. :roll:
Bild


Vi har en seriös strömtjuv har vi konstaterat, kanske inte så konstigt med tanke på att det ligger lösa kablar överallt och
att en del av kablarna inne i kupén verkar ha varit med om en brand.. :/ Jag och el är tyvärr inte kompisar, så här behöver vi faktiskt seriös hjälp,
som förhoppningsvis ska dyka upp i vårt garage snart.

Dom gamla extramätarna har smält tom.. ::
Bild

Och jar har faktiskt en fråga ang den där ljusa lösa kabeln..
Efter lite forskning misstänker jag att den ska till batteriets plus, ngn som kan bekräfta detta?

Bild


Där emellan allt annat hade vi startproblem som verkar vara borta efter tändstiftsbyte och rengöring av fördelarlock och lite småsaker..
Även oljan är bytt troligtvis för första gången på 11-12 år, men tickandet har lika mystiskt kommit tillbaka, det däremot är ngt mindre prioriterat för tillfället..
Vår största prio just nu är den berömda tomgången, som självklart inte riktigt vill vara som den borde.
I jakt på att lösa det problemet har vi bytt ut en del dåliga vacuumslagar och nu håller tomgångsmotorn på att rengöras ordentligt.
Förhoppningsvis kommer det hjälpa, om inte, får vi gå vidare. Jag har iaf hittat en hel del matnyttigt här på forumet, får hoppas jag klarar mig på era tips. *yes*

Tomgångsmotorn innan..
Bild

.. och efter.. Den kunde lika gärna bli fin utvädnigt också tänkte jag.. :roll:
Bild

Och när man ändå har tagit bort saker kan man lika gärna fräscha upp dom lite innan dom ska tillbaka.. :)
Bild


Planerna på att flytta batteriet till skuffen ligger på is just nu, våren närmar sig med stormsteg och jag vill bara ha den körklar.. :cry:
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Den ljusa kabeln ser bara ut att vara en matarkabel till t.ex. ett extraljusrelä.
Du kan nog tabort den utan problem.

86an har hydrauliska lyftare, dom brukar slagga igen lite med tiden.
Nästa gång det är dags för oljebyte så kan du hälla ien speciell invändig motortvätt. Tror det är omega som gör den. Man häller i medlet i oljan låter bilen stå på tomgång i några minuter (Den får inte köras) sen tappar man ur oljan och gör en vanligt motorbyte. Sen brukar dom oftast bli tysta.

Om inte så får man gå den hårda vägen. låsa kamremen på kamdrevet med svetståg. Dra av kamredrevet från kamaxeln. och bort med ventilkåpan och kamaxeln. Och byta ut hydraul lyftarna. Det kan ta ett par timmar om man är ovan.

Om inte det räcker så får du spänna fjädern i vaccumpumpen som sitter på toppen.
Kitty
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: ons nov 19, 2008 01:18
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Inlägg av Kitty »

blueman83 skrev:Den ljusa kabeln ser bara ut att vara en matarkabel till t.ex. ett extraljusrelä.
Du kan nog tabort den utan problem.

86an har hydrauliska lyftare, dom brukar slagga igen lite med tiden.
Nästa gång det är dags för oljebyte så kan du hälla ien speciell invändig motortvätt. Tror det är omega som gör den. Man häller i medlet i oljan låter bilen stå på tomgång i några minuter (Den får inte köras) sen tappar man ur oljan och gör en vanligt motorbyte. Sen brukar dom oftast bli tysta.

Om inte så får man gå den hårda vägen. låsa kamremen på kamdrevet med svetståg. Dra av kamredrevet från kamaxeln. och bort med ventilkåpan och kamaxeln. Och byta ut hydraul lyftarna. Det kan ta ett par timmar om man är ovan.

Om inte det räcker så får du spänna fjädern i vaccumpumpen som sitter på toppen.

Hmm, väldigt blandade uppgifter om den där ljusa kabeln, ngn annan var helt säker på att den skulle till batteriets plus.. Svårt det där! :roll:

Tack för tipsen, jag missade nog det nu, kör en billig biltema olja för att rensa ur motorn, sen tänkte jag göra ännu en oljebyte inom kort. Kanske därför dom tickar också, jag menar det är ju trligtvis inte världens bästa olja precis?
Vilken olja kör ni med?
Användarvisningsbild
stampep
GT-diggare
Inlägg: 58
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:57
Ort: St

Inlägg av stampep »

jag slog i lite diesel i min och varmkörde, sen billigaste oljan jag hittade, 50mils körning sen byte igen.
detta på Passaten 1,8t och den har då gått 1000 mil efter detta, tyst och fint.

Nog ska biltema oljan duga.. kör med "billig olja" i alla "billiga" motorer, även i 90turbon. byter skapligt ofta på dom som lever hårdare bara.
Audi 90q -86
90tq -85
Gt coupe
Kitty
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: ons nov 19, 2008 01:18
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Inlägg av Kitty »

stampep skrev:jag slog i lite diesel i min och varmkörde, sen billigaste oljan jag hittade, 50mils körning sen byte igen.
detta på Passaten 1,8t och den har då gått 1000 mil efter detta, tyst och fint.

Nog ska biltema oljan duga.. kör med "billig olja" i alla "billiga" motorer, även i 90turbon. byter skapligt ofta på dom som lever hårdare bara.
Tack för tipset! Hur mkt diesel ska man hälla i då?
Den här motorn blir förskonad från ett hårt liv, men att köra på biltemas olja känns.. ja! :wink:


Snabbupdate: Bilen startar utan problem, och tomgången har stabiliserats även om jag inte är helt nöjd än. Men nu är den körbar iaf och snart ska den få en ny ruta! *yes*
Kitty
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: ons nov 19, 2008 01:18
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Inlägg av Kitty »

Snabb update med få bilder, men alltid ngt.. :roll:

När jag äntligen fick igång bilen lämnades den till Tommy i Skövde igen för en liten korrigering då jag inte var helt nöjd med jobbet han hade gjort med frontplåten och den dåligt inpassade huven och dörren på förarsidan.
Efter att det var fixat blev det påsk o massa annat att tänka på, veckan efter påsk hade vi långväga gäster så tiden bara försvann o inget blev gjort.. :/

Jag kom också in en period då det blev svårt att motiveras, strul med garaget, ekonomin o i det privata livet gjorde att jag tappade orken med bilen också. Utan pojkvännen hade jag aldrig orkat hålla humöret uppe; stort tack även till er andra som kommer med uppmuntrande ord o goda råd, dom är uppskattade. :)

Nu börjar det iaf ljusna lite, hela bilsäsongen 2009 ska inte spenderas bara i garaget, så nu ska det jobbas!



Framskivorna anlände för några veckor sen, äntligen! Kommer nog bli snyggt det här. :D
Bild


Börjat riva ner bromsarna i bak. Oken är numera renslipade o uppfräschade, kommer bli kanon sen med nya skivor o belägg där. Tyvärr är det bråttom att få ihop bilen, den måste ut ur garaget till helgen, så resten där får vänta lite..
Bild


Philip fortsatte med frontplåten medan jag höll på med bromsar. Blev mkt bättre efter korrigeringen, helt annan passform nu. Snart klara med den biten också, då ska det bokas tid för ny ruta. :)
Bild
Användarvisningsbild
rallytobbe
GT-fanatiker
Inlägg: 566
Blev medlem: sön apr 03, 2005 14:47
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av rallytobbe »

skönt att du har fått lite motivation tillbaka nu när sommaren närmar sig med stormsteg det går lite för fort bara hehe
ser att det va stort behov med skivbytet iaf bak va inte mycket att hurra för isf,
framskivorna kommer att bli läckert hoppas att du hinner få den färdig till träffen blir i sommar nu bara :D
Kitty
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: ons nov 19, 2008 01:18
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Inlägg av Kitty »

rallytobbe skrev:skönt att du har fått lite motivation tillbaka nu när sommaren närmar sig med stormsteg det går lite för fort bara hehe
ser att det va stort behov med skivbytet iaf bak va inte mycket att hurra för isf,
framskivorna kommer att bli läckert hoppas att du hinner få den färdig till träffen blir i sommar nu bara :D
Det går aldrig för fort när värmen kommer, bara skönt. :)

Den borde hinna bli besiktigad till träffen iaf, även om den inte blir så mkt att visa upp.. :oops:
Kitty
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: ons nov 19, 2008 01:18
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Äntligen lite nytt! :)

Inlägg av Kitty »

Dags för update!

Som vanligt har både privata saker kommit ivägen såväl som mera problem med bilen. Jag har hunnit flytta sedan sist o bli sambo, o massa tid o nerver hade besparats om man felsökte problem med bilen i rätt ordning.. :P
Men nu börjar det äntligen kännas som att besiktningen inte alls är långt bort, o ju varmare det blir desto mer motiverad blir jag till att göra klart det sista som behövs nu innan den är klar för ett första försök!



Inredningen är sakta men säkert på väg att sättas ihop, började med dörren..

Bild


Innan det gick att fortsätta med instrumentpanelen var jag tvungen att riva ut allt vad gamla kablar hette.. Det blev en del över, dom här är bara det som gick till larmet en gång i tiden. Massa jobb, men jag har iaf kunnat konstatera att min strömtjuv är borta sedan allt det här slets ut! :)

Bild


Frontplåten o rutramen äntligen klara, kanske inte världens bästa jobb, men tanken är att bilen ändå ska lackas om med tiden. Nu är den iaf rostfri där! :) Rutan är numera på plats också, men den är sprucken tvärs över så en ny ska i snart..

Bild


Behövde lite motivation så jag satte dit mina svarta sidoblinkers.. ;)

Bild


Ett skepp kom lastat med godis till gt:n.. :D

Bild


Och sista bilden för idag är mina nya 6*9or, inflyttningspresent från min sambo! Tacka vet jag killar som köper vettiga saker istället för blommor.. ;)

Bild



Förutom allt det där har vi sysselsatt oss med att byta generator till en ngt fräschare, Magnus donerade en bättre begagnad från sitt gamla skepp.. :) Passade på att byta generator- och servorem i samma veva också, och lacka kamremskåpan när vi är hade fritt med plats där innanför.. Tyvärr fastnade det inte med på bild innan kåpan hamnade på plats igen, men det blev snyggt! :)
Ett "nytt" batteri inhandlades, då Biltemas splitternya gav upp.. Där lärde vi oss en sak också, vi ska inte köpa skit på Feltema längre.. :P

Nu väntas det en bättre begagnad tomgångsmotor vilken dag som helst, då jag inte lyckas få ordning på tomgången helt. Bilen är fullt körbar men den ska ju helst vara helt felfri.. :roll:
En tur förbi närmaste VAG blir det också, det ska beställas lite o-ringar till spridarna mm, o så ska vi se när dom kan ha tid för rutbyte.

En liten motivationshöjare är på väg hem från England snart, gt:n ska få riktiga dimljus istället för dummies.. :D
Skriv svar