Min GT coupé -88

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
mikth
GT-intresserad
Inlägg: 42
Blev medlem: tor jun 28, 2007 19:23
Ort: Hudiksvall

Min GT coupé -88

Inlägg av mikth »

Hej,

Har köpt en GT som säkert vissa av er känner igen. Jag köpte den i Jönköping för några veckor sedan. Den har tidigare gått i Vetlanda tror jag.

Jag har idag bytt kamrem, löprulle och vattenpump på GT:n. Ska även fixa nya ventillyftare, kylare mm bara ekonomin tillåter. Ny kopplingscylinder står också på tur.

Trevliga bilar i alla fall! Jag har mest haft gamla 200:or hittills men denna är riktigt kul!

/Micke i Iggesund


Bild
Fegis
GT-fanatiker
Inlägg: 647
Blev medlem: sön aug 24, 2008 16:49
Ort: Tidaholm

Inlägg av Fegis »

Oj oj vilken pärla rostfri? ;D
Användarvisningsbild
mikth
GT-intresserad
Inlägg: 42
Blev medlem: tor jun 28, 2007 19:23
Ort: Hudiksvall

Inlägg av mikth »

Nja, helt rostfri är nog ingen -88:a. Finns lite vid bagageluckans gångjärn och dörrarnas gångjärn. Annars har jag inte hittat nån annan rost än i alla fall :)
Fegis
GT-fanatiker
Inlägg: 647
Blev medlem: sön aug 24, 2008 16:49
Ort: Tidaholm

Inlägg av Fegis »

Okej,men det kunde varit värre ;)
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Ojojoj, den pärlan känner vi till :D

Ett stort grattis till en riktigt fin bil!! *asg*
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Jättefin GT. *yes*

Svimma inte när du ser priset på kylaren. :wink:
Användarvisningsbild
mikth
GT-intresserad
Inlägg: 42
Blev medlem: tor jun 28, 2007 19:23
Ort: Hudiksvall

Inlägg av mikth »

Tack för era kommentarer även om jag inte kan ta nån ära för skicket på bilen :)

Har kollat upp priset på kylaren och den är inte billig! Var nog mest spill efter kamremsbytet som gjorde att jag trodde att bilen behövde kylarbyte eftersom det rykte överallt, men idag har det funkat utan problem (nästan). Väntar ett tag innan jag beställer en ny i alla fall..

Kanske borde posta lite bilder på kamremsbytet eftersom jag postat detta i projekt-forumet, så jag skickar lite bilder på de gamla delarna i alla fall eftersom jag glömde fota vid bytet :oops:

Bild

Gamla kamremmen som det var hög tid att byta.

Det jag fått efter kamremsbytet är nån slags missljud i den nya vattenpumpen. Den ylar lite vid vissa vartal. Har jag spänt remmen för hårt eller för löst? Kan det bero på att pumpen behöver inkörning? Tacksam för tips.

Bild

Lika bra att byta löprullen också.

Bild

Gamla vattenpumpen med packning.

Bild

Man ser den nya vattenpumpen här i alla fall.

Bild

Denna är på tur.
Användarvisningsbild
frasseaudi
GT-diggare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jun 12, 2006 18:15

Hej Micke!

Inlägg av frasseaudi »

Det är så att man fäller en tår, när man ser den, hoppas du får många sköna mil med den, för det var en underbar tid dom 3-4 åren jag hade den.

Det är många slantar nedlagda på den men varenda krona är dom värda tycker jag. jag kollade kamremmen precis när jag köpt den o den har ju inte gått 1000 mil sen dess, men fanns då inga antydningar till sprickor, men det kanske är åldern som tar dom med...
tråkigt med kopplingscylindern o ventilyftarna, var inga problem med dom i höstas, slammrade några sekunder när man startade den, men sen tysnade dom alltid, men allt kanr hända...

Lycka till med bilen o hoppas vi ses nån gång framöver.

Mvh Mikael Vetlanda!
Användarvisningsbild
mikth
GT-intresserad
Inlägg: 42
Blev medlem: tor jun 28, 2007 19:23
Ort: Hudiksvall

Inlägg av mikth »

Hej!

Förstår att du saknar bilen. Du har tagit väldigt bra hand om den måste jag säga. Har nog aldrig fått så många positiva kommentarer av folk om nån annan bil tidigare. Det var t.o.m. en som väntade på att jag skulle komma ut från macken för några dagar sedan för han ville kolla på bilen.

Sprickorna i kamremmen tror jag också beror på åldern. Förmodligen hade den hållit några tusen mil till, men jag ville byta i alla fall. Lyftarna är ju inget akut egentligen men det låter trevligare när motorn bara låter 5-cylindrigt utan tick :) Kopplingscylindern krånglar på så sätt att den knäpper när man trampar på kopplingen och att den ibland fastnar på hälften så att man får pumpa till några gånger innan den börjar funka igen. Ska sätta dit den nya nästa vecka.

Lovar att jag ska ta hand om bilen och att den inte ska få se nån snö. Vore kul att åka ner på nån träff framöver och kolla på fler GT:s. Jag lovar att du får provköra din gamla pärla i så fall :D

/mvh Micke
Användarvisningsbild
mikth
GT-intresserad
Inlägg: 42
Blev medlem: tor jun 28, 2007 19:23
Ort: Hudiksvall

Inlägg av mikth »

Liten uppdatering i alla fall...

Vita blinkers och dimljus.

Bild

Avgas väntar..

Bild
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det blev ett grymt lyft med blinkers och dimljusen :D
jockelind
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: sön nov 18, 2007 10:17
Ort: Skellefte�

Inlägg av jockelind »

är det ett simons avgasystem?? 2,5¨ isåfall rekomenderar jag att du provar att ta bort sista burken om du tycker att den låter för lite.. min lät ingenting nästan så jag tog bort sista ljuddämparen och svetsade dit ett rör... låter mycket trevligare nu... :D
Användarvisningsbild
frasseaudi
GT-diggare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jun 12, 2006 18:15

Hej angående ljudet!

Inlägg av frasseaudi »

Jag hade satt dit ett nytt simons 2,5 tums på den bilen när jag ägde den och tyckte precis som du jocke att det blev för tyst, o andra sidan tycker jag att bilen kanske var i ljudligaste laget om man åkte långt, antar att det är därför du byter, för det gamla systemet måste ju fortfarande vara rätt fräscht??
hoppas bilen fortfarande är till belåtenhet...

Mvh Mikael
Användarvisningsbild
mikth
GT-intresserad
Inlägg: 42
Blev medlem: tor jun 28, 2007 19:23
Ort: Hudiksvall

Inlägg av mikth »

När jag köpte bilen satt ett vanligt Walker "originalsystem" på bilen som sitter ihopsvetsat med främre röret. Antar att killen i Jönköping som jag köpte bilen av tyckte Simons lät för mycket? :)

Jag tänkte montera nytt Simons avgas och nytt främre rör i mellandagarna. Låter den för lite så gör jag som Jocke säger och kapar bakre ljuddämparen. :) Måste ha det rätta 5cyl-ljudet.

Svar på din fråga frasse.. Jag är supernöjd! Längtar som fasen till våren då jag ställer på pärlan igen och låter femman andas ut på småvägarna i hälsingland :)
Användarvisningsbild
frasseaudi
GT-diggare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jun 12, 2006 18:15

Typiskt!

Inlägg av frasseaudi »

Jag som la några timmar på att få fram det rätta femcylindriga ljudet och så gick han och bytte till sån skit. Lycka till och hoppas att vi ses någon gång fram över!
Användarvisningsbild
Emil90q20v
GT-fanatiker
Inlägg: 337
Blev medlem: tor jun 28, 2007 22:33
Ort: Halmstad

Blev ju...

Inlägg av Emil90q20v »

Hejsan!

Blev ju kalasfint med nya dimljus och vita blinkers...

Ska byta botten på min ena sida me d, så jag kan få ihop detta på min med...

Ha det gött!

Mvh Emil
90 quattro -85
90 quattro 20v -89
gt 5E -84
Gt -87
80 5e -83
coupe quattro 20v -90
Coupe quattro 20v -91
Audi 90 20v -89
Audi 80 2.8 -92
Audi A6 avant Tdi S-line 05
Användarvisningsbild
mikth
GT-intresserad
Inlägg: 42
Blev medlem: tor jun 28, 2007 19:23
Ort: Hudiksvall

Inlägg av mikth »

Hoppas på fint 5cyl-ljud efter byte av avgas! Synd att inte avgaset du satte dit fanns på bilen när jag köpte den! Hade sparat lite pengar i alla fall även om jag är lite småkär i bilen, så jag kostar ju på vad som behövs :)

Vill passa på att tacka Emil också för dimljus och blinkers. Passar perfekt på bilen!

Ha det gott!!
Skriv svar