Mitt GT projekt.
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Inlägg: 272
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
- Ort: S
- Kontakt:
Det blir orginal "Stengrå Metallic" möjligen en lite kallare (mer blå) nyans än orginal. Motorn har lämnats i ett orört skick i det här skedet, har inte ens plockat ur den före lackering. Har bytt kylare och sen blir det nog lite färg på ventilkåpan, översyn av slangar och ett sportluftfilter.
Hemma i mitt andra garage står dock en 2,1 liters Audi 100 motor med mekanisk topp, ett par hinkar Audi 200 och URQ grejor (oljekylare, insprutning, insug etc). Sen har jag en GT motor till på ingång, bara jag hittar någonstans att göra av den. Så planen är att när bilen har puts och går att köra kommer någon sorts motorprojekt att starta vid sidan om på låg fart. Drömmer om ett VEMS system med bredbandslambda, sekventiell insprutning och coil on plug - kompletterat med portad topp, argare kam, mekaniska lyftare, högre komp och extraktorgrenrör. Då borde man lätt kunna plocka ut 200 ärliga hästar. Men det är som sagt bara en dröm just nu...
/Christian
Hemma i mitt andra garage står dock en 2,1 liters Audi 100 motor med mekanisk topp, ett par hinkar Audi 200 och URQ grejor (oljekylare, insprutning, insug etc). Sen har jag en GT motor till på ingång, bara jag hittar någonstans att göra av den. Så planen är att när bilen har puts och går att köra kommer någon sorts motorprojekt att starta vid sidan om på låg fart. Drömmer om ett VEMS system med bredbandslambda, sekventiell insprutning och coil on plug - kompletterat med portad topp, argare kam, mekaniska lyftare, högre komp och extraktorgrenrör. Då borde man lätt kunna plocka ut 200 ärliga hästar. Men det är som sagt bara en dröm just nu...
/Christian
Helt klart rätt färg Audi GT Coupé liksom många andra bilar passar i silver/grå.
Det är ju lite onödigt att lasta ur motorn bara för lackering speciellt om man ska lacka bilen i typ samma kulör.
Själv har jag planer på att lacka om min GT riktigt ljus gul eller guld färg verkar vara riktigt ovanligt.
Lät intressant det där med motorerna...hoppas det blir nånting grymt i framtiden.
Det är ju lite onödigt att lasta ur motorn bara för lackering speciellt om man ska lacka bilen i typ samma kulör.
Själv har jag planer på att lacka om min GT riktigt ljus gul eller guld färg verkar vara riktigt ovanligt.
Lät intressant det där med motorerna...hoppas det blir nånting grymt i framtiden.
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Inlägg: 272
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
- Ort: S
- Kontakt:
Nu har bilen rest på lackering...
Blev visst inte riktigt samma färg, ändrade mig till en lite gråare ton ifrån VW koncernen G7Z+ (Zinkgrå med extra metalliceffekt, som jag förstod det). Allt utom motorrummet ska ändå lackas...
Gick i stort sett bra förutom att kopplingen hade sagt upp sig när det var dags att ta ut bilen ur garaget, tre luftningar senare ville den iaf inte. Då slängde jag i backen startade - gasade och klev på bromsen och kopplingen samtidigt. Då lossnade den stackars kopplingen iaf, SEGER!
mvh
/Christian
Blev visst inte riktigt samma färg, ändrade mig till en lite gråare ton ifrån VW koncernen G7Z+ (Zinkgrå med extra metalliceffekt, som jag förstod det). Allt utom motorrummet ska ändå lackas...
Gick i stort sett bra förutom att kopplingen hade sagt upp sig när det var dags att ta ut bilen ur garaget, tre luftningar senare ville den iaf inte. Då slängde jag i backen startade - gasade och klev på bromsen och kopplingen samtidigt. Då lossnade den stackars kopplingen iaf, SEGER!
mvh
/Christian
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Inlägg: 272
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
- Ort: S
- Kontakt:
Miniuppdatering
Hej!
Har slarvat som tusan med att ta bilder och uppdatera projekthemsidan. Men bilen har kommit tillbaka ifrån lackering och jag har varit hos Hasse i kolbäck och köpt en bättre begangnad framruta.
En kompis har dock tagit lite bilder som man kan titta på så länge om man vill:
http://www.garmic.nu/gallery/view_album ... gt_project
Nu väntar jag med spänning på taklucka, tanklock, kjolar och stötfångare. Fast färgen mår nog bra av att få härda ett par veckor i lugn och ro innan man börjar skruva. Sålänge så har jag försökt lägga lite tid på kompisens busprojekt, det har iof hittills mest varit att riva ur bilen och skrapa asfaltsmatta. Men han har iaf passat in grenrör och turbo och gjort lite kompromisslösa ombyggnationer av motorrum och ramben. Motorn gick 8.038s, 160km/h på 201m i slutet av förra säsongn i en Audi 100TQ, den nya bilen blir nog lite lättare då den ska ha plastskärmar runt om, plastrutor, plastmotorhuv, plastbaklucka, plastdörrar och plastrutor...
Här är lite bilder på projektet:
http://www.garmic.nu/gallery/view_album ... pq_project
mvh
/Christian
Har slarvat som tusan med att ta bilder och uppdatera projekthemsidan. Men bilen har kommit tillbaka ifrån lackering och jag har varit hos Hasse i kolbäck och köpt en bättre begangnad framruta.
En kompis har dock tagit lite bilder som man kan titta på så länge om man vill:
http://www.garmic.nu/gallery/view_album ... gt_project
Nu väntar jag med spänning på taklucka, tanklock, kjolar och stötfångare. Fast färgen mår nog bra av att få härda ett par veckor i lugn och ro innan man börjar skruva. Sålänge så har jag försökt lägga lite tid på kompisens busprojekt, det har iof hittills mest varit att riva ur bilen och skrapa asfaltsmatta. Men han har iaf passat in grenrör och turbo och gjort lite kompromisslösa ombyggnationer av motorrum och ramben. Motorn gick 8.038s, 160km/h på 201m i slutet av förra säsongn i en Audi 100TQ, den nya bilen blir nog lite lättare då den ska ha plastskärmar runt om, plastrutor, plastmotorhuv, plastbaklucka, plastdörrar och plastrutor...
Här är lite bilder på projektet:
http://www.garmic.nu/gallery/view_album ... pq_project
mvh
/Christian
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Inlägg: 272
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
- Ort: S
- Kontakt:
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Inlägg: 272
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
- Ort: S
- Kontakt:
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Inlägg: 272
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
- Ort: S
- Kontakt:
vill ha dina fästen till rieger fram kjolen.... går det?
skulle vilja ha en ritning eller ifalla du skulle ´kunna fixa fästen så får du pröjs av mig????
MVH//steffe
MVH//steffe
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Inlägg: 272
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
- Ort: S
- Kontakt:
Det är orginalfästen som är lite nedkapade och har en fått lite fyrkantstål (15x40x3mm) påssvetsat på sig, balken passar precis att klämma in mellan överdelen och blinkers/dimljushålet. Sedan limmade jag med 1 komponent PU lim. (Biltema bilfönstertätning, 49kr)
Tyvärr har jag inga bra bilder, kan kanske ta någon mer i helgen på själva limmningen. Sen återstår det att se om det blir bra, min tyska är rätt knackig så jag improviserade helt och hållet. Enligt Rieger så tror jag det borde vara 20x40x3 millimeters stål och en 5mm glipa mot karossen, det struntade jag i...
mvh
/Christian
Tyvärr har jag inga bra bilder, kan kanske ta någon mer i helgen på själva limmningen. Sen återstår det att se om det blir bra, min tyska är rätt knackig så jag improviserade helt och hållet. Enligt Rieger så tror jag det borde vara 20x40x3 millimeters stål och en 5mm glipa mot karossen, det struntade jag i...
mvh
/Christian
tack för hjälpen!
tackar tackar. då vet jag hur jag ska göra men har jag fått alla måtten??
man limmar alltså på fyrkant röret va??
Hur går det med dittt projekt då???
framåt hoppas jag.
MVH//steffe
man limmar alltså på fyrkant röret va??
Hur går det med dittt projekt då???
framåt hoppas jag.
MVH//steffe
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Inlägg: 272
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
- Ort: S
- Kontakt:
Inga två GT jag sett har varit helt lika...
Men börja med att bulta dit orginalfästena, måtta med fyrkantrören. Vinkelslipa svetsa bänd och böj - provmontera fronten - den ska hänga på fyrkanprofilen som ska stå på högkant. Prova, måtta ändra prova etc... Avlsuta med att dränka fästena i lim och häng dit fronten så att den sitter som den ska, sätt fast med tvingar i hjulhuskanten och avvakta 3-4 dagar för limmet att torka, borra för skruven i hjulhuskanten, skruva och bulta loss - klart!
/Christian
Men börja med att bulta dit orginalfästena, måtta med fyrkantrören. Vinkelslipa svetsa bänd och böj - provmontera fronten - den ska hänga på fyrkanprofilen som ska stå på högkant. Prova, måtta ändra prova etc... Avlsuta med att dränka fästena i lim och häng dit fronten så att den sitter som den ska, sätt fast med tvingar i hjulhuskanten och avvakta 3-4 dagar för limmet att torka, borra för skruven i hjulhuskanten, skruva och bulta loss - klart!
/Christian
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Inlägg: 272
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
- Ort: S
- Kontakt:
Nu har jag varit i garaget och skruvat & limmat igen, finns några bilder här:
http://ritalin.sdf.nu/~chris/
Mvh
/Christian
http://ritalin.sdf.nu/~chris/
Mvh
/Christian