Mitt GT projekt.

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Ser jätte bra ut!
Ska bli intressant att se vilken kulör det blir.
Ska du göra nåt med motorn?
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Det blir orginal "Stengrå Metallic" möjligen en lite kallare (mer blå) nyans än orginal. Motorn har lämnats i ett orört skick i det här skedet, har inte ens plockat ur den före lackering. Har bytt kylare och sen blir det nog lite färg på ventilkåpan, översyn av slangar och ett sportluftfilter. :roll:

Hemma i mitt andra garage står dock en 2,1 liters Audi 100 motor med mekanisk topp, ett par hinkar Audi 200 och URQ grejor (oljekylare, insprutning, insug etc). Sen har jag en GT motor till på ingång, bara jag hittar någonstans att göra av den. Så planen är att när bilen har puts och går att köra kommer någon sorts motorprojekt att starta vid sidan om på låg fart. Drömmer om ett VEMS system med bredbandslambda, sekventiell insprutning och coil on plug - kompletterat med portad topp, argare kam, mekaniska lyftare, högre komp och extraktorgrenrör. Då borde man lätt kunna plocka ut 200 ärliga hästar. Men det är som sagt bara en dröm just nu...

/Christian
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Helt klart rätt färg Audi GT Coupé liksom många andra bilar passar i silver/grå.
Det är ju lite onödigt att lasta ur motorn bara för lackering speciellt om man ska lacka bilen i typ samma kulör.
Själv har jag planer på att lacka om min GT riktigt ljus gul eller guld färg verkar vara riktigt ovanligt.

Lät intressant det där med motorerna...hoppas det blir nånting grymt i framtiden.
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Nu har bilen rest på lackering...

Blev visst inte riktigt samma färg, ändrade mig till en lite gråare ton ifrån VW koncernen G7Z+ (Zinkgrå med extra metalliceffekt, som jag förstod det). Allt utom motorrummet ska ändå lackas... :D

Gick i stort sett bra förutom att kopplingen hade sagt upp sig när det var dags att ta ut bilen ur garaget, tre luftningar senare ville den iaf inte. Då slängde jag i backen startade - gasade och klev på bromsen och kopplingen samtidigt. Då lossnade den stackars kopplingen iaf, SEGER! *asg*

mvh

/Christian
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Ska bli intressant tror den kommer att bli jävligt snygg efter lackeringen...
Inte roligt med strejkande koppling...
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Miniuppdatering

Inlägg av Christian_J »

Hej!

Har slarvat som tusan med att ta bilder och uppdatera projekthemsidan. Men bilen har kommit tillbaka ifrån lackering och jag har varit hos Hasse i kolbäck och köpt en bättre begangnad framruta. *yes*

En kompis har dock tagit lite bilder som man kan titta på så länge om man vill:

http://www.garmic.nu/gallery/view_album ... gt_project

Nu väntar jag med spänning på taklucka, tanklock, kjolar och stötfångare. Fast färgen mår nog bra av att få härda ett par veckor i lugn och ro innan man börjar skruva. Sålänge så har jag försökt lägga lite tid på kompisens busprojekt, det har iof hittills mest varit att riva ur bilen och skrapa asfaltsmatta. Men han har iaf passat in grenrör och turbo och gjort lite kompromisslösa ombyggnationer av motorrum och ramben. Motorn gick 8.038s, 160km/h på 201m i slutet av förra säsongn i en Audi 100TQ, den nya bilen blir nog lite lättare då den ska ha plastskärmar runt om, plastrutor, plastmotorhuv, plastbaklucka, plastdörrar och plastrutor... :D

Här är lite bilder på projektet:

http://www.garmic.nu/gallery/view_album ... pq_project


mvh

/Christian
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

WOW!! :D Rikigt imponerande! *yes*

Mycket roligt att kolla på bilderna! Snacka om inspirationshöjare :D
Matte
GT-intresserad
Inlägg: 43
Blev medlem: ons jan 04, 2006 14:46
Ort: Pite

Inlägg av Matte »

Ser mkt bra ut! Vad ska du ha för fälgar till bilen?
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

15" Toora fälgar med 205/50 däck, dom har legat så länge i garaget att gummit förmodligen börjar hårdna... :roll:

Bild

mvh

/Christian
Matte
GT-intresserad
Inlägg: 43
Blev medlem: ons jan 04, 2006 14:46
Ort: Pite

Inlägg av Matte »

Mmmmm......*dreglar*

Helt rätt val! Blir nog oerhört snyggt! Tycker även att 15" eller kanske 16" är det största man ska ha på en GT. Större än så stör bara linjerna...

Mmmmm.....Toora....

Mvh. Mattias
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Nu har jag börjat plocka ihop bilen: popnitade huvlåsen och sprutade in ett par liter vaxbaserat rostskyddsmedel i dom hålrum jag kunde komma på. Till helgen kanske den slutat droppa och stinka så man kan plocka på lite mer grejor... :roll:

Isåfall ska jag plocka med kameran.

/Christian
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Oj ett par liter lät mycket men det kanske går åt så mycket, sen vill man ju också vara på säkra sidan.
Vissa typer av vaxbaserade rostskydd är inte nåt som man helst vill andas in.
Ser fram emot nya bilder.
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Typ två sprayburkar + en halv liter i varje tröskellåda. FY FAN! Jag tyckte inte att det luktade så illa som thinner så så jag körde utan mask - idag har allt jag smakat på smakat tändvätska eller lacknafta... :oops:

/Christian
Användarvisningsbild
stive35
GT-intresserad
Inlägg: 38
Blev medlem: sön feb 27, 2005 23:17

vill ha dina fästen till rieger fram kjolen.... går det?

Inlägg av stive35 »

skulle vilja ha en ritning eller ifalla du skulle ´kunna fixa fästen så får du pröjs av mig????
MVH//steffe
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Det är orginalfästen som är lite nedkapade och har en fått lite fyrkantstål (15x40x3mm) påssvetsat på sig, balken passar precis att klämma in mellan överdelen och blinkers/dimljushålet. Sedan limmade jag med 1 komponent PU lim. (Biltema bilfönstertätning, 49kr) :wink:

Tyvärr har jag inga bra bilder, kan kanske ta någon mer i helgen på själva limmningen. Sen återstår det att se om det blir bra, min tyska är rätt knackig så jag improviserade helt och hållet. Enligt Rieger så tror jag det borde vara 20x40x3 millimeters stål och en 5mm glipa mot karossen, det struntade jag i...

mvh

/Christian

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
stive35
GT-intresserad
Inlägg: 38
Blev medlem: sön feb 27, 2005 23:17

tack för hjälpen!

Inlägg av stive35 »

tackar tackar. då vet jag hur jag ska göra men har jag fått alla måtten??
man limmar alltså på fyrkant röret va??
Hur går det med dittt projekt då???
framåt hoppas jag.
MVH//steffe
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Inga två GT jag sett har varit helt lika... :roll:

Men börja med att bulta dit orginalfästena, måtta med fyrkantrören. Vinkelslipa svetsa bänd och böj - provmontera fronten - den ska hänga på fyrkanprofilen som ska stå på högkant. Prova, måtta ändra prova etc... Avlsuta med att dränka fästena i lim och häng dit fronten så att den sitter som den ska, sätt fast med tvingar i hjulhuskanten och avvakta 3-4 dagar för limmet att torka, borra för skruven i hjulhuskanten, skruva och bulta loss - klart!

/Christian
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Nu har jag varit i garaget och skruvat & limmat igen, finns några bilder här:

http://ritalin.sdf.nu/~chris/

Mvh

/Christian
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Ser jättebra ut. Mycket att hålla reda på hoppas allt går vägen och att inga delar fattas.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Ser mycket lovande ut!! :D *yes*

Är lite avis på spq-huven... :oops:
Skriv svar