Nosliwes Projekt
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 564
- Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
- Ort: Uppsala/Alunda
Då skaffar jag hellre en annan HY motor som bara är att stoppa i + service.
Och sen skaffar en topp osv brevid och grejjar med. Har inte råd med att ge mig på att göra iordning hela motorn igen den här vintern. Utlands resa i september nästa år som kostar en del + att jag är hemma ifrån jobbet ungefär 1 gång i veckan pga migrän. Hittat en HY motor som har gått 18500mil, fungerade innan den monterades ur och kostar endast 500kr.
Och sen skaffar en topp osv brevid och grejjar med. Har inte råd med att ge mig på att göra iordning hela motorn igen den här vintern. Utlands resa i september nästa år som kostar en del + att jag är hemma ifrån jobbet ungefär 1 gång i veckan pga migrän. Hittat en HY motor som har gått 18500mil, fungerade innan den monterades ur och kostar endast 500kr.
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N
Nu är motorn klar för montering! Ska bara byta packningar i kopplingscylindern först.
Men om allt går som det ska så sitter spisen i imorgon.
Svabbade av motorn lite snabbt ifrån ett tjockt lager med gammal olja och skit. Bytte tätningen till vevaxeln emot en ny nu när motorn ändå är ur.
Svänghjul och koppling överflyttad.
Motorn färdig för montering.
Det gamla aset i nuläget.
Imorgon blir en spännande dag!
Men om allt går som det ska så sitter spisen i imorgon.
Svabbade av motorn lite snabbt ifrån ett tjockt lager med gammal olja och skit. Bytte tätningen till vevaxeln emot en ny nu när motorn ändå är ur.
Svänghjul och koppling överflyttad.
Motorn färdig för montering.
Det gamla aset i nuläget.
Imorgon blir en spännande dag!
Äntligen är motorn igång!
Ville inte starta först. Men kollade gnistan och den var väldigt svag.
Kollade fördelarlocket och det var rejält ärjat. Skrapade ur det och motorn startade direkt när jag vred om nyckeln.
Gick fint och lät "bra", iof bara främreröret ditsatt
Klockan 4 idag.
Och motorn när jag åkte hem vid 7 på kvällen.
Börjar få in vanan vid motorbyte nu. Dock inte pga av en bra anledning hehe.
Har beslutat mig för att det kommer bli ett turbo bygge vid sidan av nu istället. Får se när man hittar något roligt utgångsobjekt. Blir iaf elektroniskt sprut.
Imorgon ska kamremmen bytas, kylsystemet monteras, fronten monteras och avgaset sättas ihop.
Ville inte starta först. Men kollade gnistan och den var väldigt svag.
Kollade fördelarlocket och det var rejält ärjat. Skrapade ur det och motorn startade direkt när jag vred om nyckeln.
Gick fint och lät "bra", iof bara främreröret ditsatt
Klockan 4 idag.
Och motorn när jag åkte hem vid 7 på kvällen.
Börjar få in vanan vid motorbyte nu. Dock inte pga av en bra anledning hehe.
Har beslutat mig för att det kommer bli ett turbo bygge vid sidan av nu istället. Får se när man hittar något roligt utgångsobjekt. Blir iaf elektroniskt sprut.
Imorgon ska kamremmen bytas, kylsystemet monteras, fronten monteras och avgaset sättas ihop.
Då har man fått lite gjort idag med.
Bytt kamremmen, tändkablar, tändstift, fördelarlock och rotor.
Satt dit avgassystemet hela vägen.
Fixat så alla mätare fungerar.
Monterat lite givare till oljan.
Satt dit kylet och expansionkärlet.
Felsökt varför inte fläkten startar när motorn blir varm, visade sig att det var givaren i botten på kylet som är kass.
Imorgon fyller flickvännen år så då blir det inget skruvat.
På söndag ska resten av fronten ihop och jag ska börja flytta batteriet.
Ska försöka snygga till alla kabel och slangdragningar med så man slipper se allt när man öppnar huven.
Bytt kamremmen, tändkablar, tändstift, fördelarlock och rotor.
Satt dit avgassystemet hela vägen.
Fixat så alla mätare fungerar.
Monterat lite givare till oljan.
Satt dit kylet och expansionkärlet.
Felsökt varför inte fläkten startar när motorn blir varm, visade sig att det var givaren i botten på kylet som är kass.
Imorgon fyller flickvännen år så då blir det inget skruvat.
På söndag ska resten av fronten ihop och jag ska börja flytta batteriet.
Ska försöka snygga till alla kabel och slangdragningar med så man slipper se allt när man öppnar huven.
Har äntligen tagit tag i batteriet. Satan va plats det blev! Hade behövt ta bort hyllan INNAN jag satte i motorn och skulle ha dit främre röret. Man fick väl ner 1 finger mellan motorn och hyllan förut
Såg även att ett bränslerör låg 2-3mm ifrån främre röret nu när jag äntligen kunde se något vid torpedväggen.
Får se om jag åker och skruvar någon dag i veckan. Har varit grymt trött efter jobbet det senaste.
Såg även att ett bränslerör låg 2-3mm ifrån främre röret nu när jag äntligen kunde se något vid torpedväggen.
Får se om jag åker och skruvar någon dag i veckan. Har varit grymt trött efter jobbet det senaste.
Jisses vad luftigt det blev
Faktum är att det är precis där under batterilådan som bränslerören rostar sönder. Men de är nog bytta på din bil, för de är väl gröna original. Se till att ha pluskabeln från det nya batteriet REJÄLT skyddad, för du vill inte ha den grova kabeln avgnagd någonstans. Effektivare svets får man leta efter
Faktum är att det är precis där under batterilådan som bränslerören rostar sönder. Men de är nog bytta på din bil, för de är väl gröna original. Se till att ha pluskabeln från det nya batteriet REJÄLT skyddad, för du vill inte ha den grova kabeln avgnagd någonstans. Effektivare svets får man leta efter