Nosliwes Projekt
STORT TACK till Q-sovare för motorn med delar!
Fick mig en liten överaskning när det satt elektroniska spridare med fuelrail monterat. Detta kommer att utnyttjas!
Fick även med mig en hel del bromsdelar som kommer vara användbara vid konverteringen.
Kommer montera spisen i vinter då tidigare ägare har haft isär motorn och bytt alla packningar.
Köra med original sprut till reggbesiktning och hela sommaren. Sen ta ur motorn nästa vinter, byta lager, kolvringar/ ev kolvar. Och allt annat som kan vara slitet eller bör bytas. Montera den elektroniska insprutning och se vart det leder
Fick mig en liten överaskning när det satt elektroniska spridare med fuelrail monterat. Detta kommer att utnyttjas!
Fick även med mig en hel del bromsdelar som kommer vara användbara vid konverteringen.
Kommer montera spisen i vinter då tidigare ägare har haft isär motorn och bytt alla packningar.
Köra med original sprut till reggbesiktning och hela sommaren. Sen ta ur motorn nästa vinter, byta lager, kolvringar/ ev kolvar. Och allt annat som kan vara slitet eller bör bytas. Montera den elektroniska insprutning och se vart det leder
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 264
- Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
- Ort: Helsingborg
Då var man iväg en sväng till garaget idag då.
Plockade av insuget och titta vad som fanns där. Portade avgas och insugs kanaler!
Petade dit kupolmuttrar i brist på annat att göra
Sen så var det ju de lilla roliga samtalet med herr Gustaf Ridderstolpe på SFRO.
Kom fram till att det jag måste göra är:
Montera motor och växellåda med fullständig avgasrening. Motorn måste vara i original utförande, men man får modda insug och grenrör så motorn går ner i bilen.
IC och oljekyl är det fritt fram att byta ut.
Man måste montera en annan framvagn ELLER bakvagn.
Hela bromssystemet måste bytas ut.
Byggbesiktning slipper man så länge som man inte kapar eller svetsar något.
Frågade även om breddningen. Då det är ändrad spårvidd så måste man besiktiga även den. Spacers godtog han inte för att få ut hjulen. Så då är det kapa fram och bakvagn på mitten och sen bredda den. Eller lösningen som jag föredrar, åka till besiktning med hjulen en halvmil in i hjulhusen för att sedan montera spacers efter besiktningen
Det jag funderar på att göra är att behålla original framvagnen, montera fjäderben ifrån 200 turbo så man får 5bults och samma splines till drivaxlarna som växellådan. Byta ut bakvagnen då det är den billigaste lösningen. Slipper man dom svindyra bärarmarna som audi 100/200 har. Kommer förmodligen byta till den sen ändå, men just nu så ska man ju få igenom motorn till en början med.
Saker jag behöver då?:
Insug
Gasspjäll
Turbo
Wastegate
Grenrör
IC
Bränslevåg
Spridare. Samma som 10V N/A???
Styrbox
Kabelhärva
svänghjul
Koppling
Växellåda
Bakvagn
Bromsok
Bromsoksbyglar
Bromsskivor
Fjäderben fram
Böjt styrstag som inte tar i wastegaten?
En hel hög med slangar.
Har nog fixat många av sakerna redan.
Plockade av insuget och titta vad som fanns där. Portade avgas och insugs kanaler!
Petade dit kupolmuttrar i brist på annat att göra
Sen så var det ju de lilla roliga samtalet med herr Gustaf Ridderstolpe på SFRO.
Kom fram till att det jag måste göra är:
Montera motor och växellåda med fullständig avgasrening. Motorn måste vara i original utförande, men man får modda insug och grenrör så motorn går ner i bilen.
IC och oljekyl är det fritt fram att byta ut.
Man måste montera en annan framvagn ELLER bakvagn.
Hela bromssystemet måste bytas ut.
Byggbesiktning slipper man så länge som man inte kapar eller svetsar något.
Frågade även om breddningen. Då det är ändrad spårvidd så måste man besiktiga även den. Spacers godtog han inte för att få ut hjulen. Så då är det kapa fram och bakvagn på mitten och sen bredda den. Eller lösningen som jag föredrar, åka till besiktning med hjulen en halvmil in i hjulhusen för att sedan montera spacers efter besiktningen
Det jag funderar på att göra är att behålla original framvagnen, montera fjäderben ifrån 200 turbo så man får 5bults och samma splines till drivaxlarna som växellådan. Byta ut bakvagnen då det är den billigaste lösningen. Slipper man dom svindyra bärarmarna som audi 100/200 har. Kommer förmodligen byta till den sen ändå, men just nu så ska man ju få igenom motorn till en början med.
Saker jag behöver då?:
Insug
Gasspjäll
Turbo
Wastegate
Grenrör
IC
Bränslevåg
Spridare. Samma som 10V N/A???
Styrbox
Kabelhärva
svänghjul
Koppling
Växellåda
Bakvagn
Bromsok
Bromsoksbyglar
Bromsskivor
Fjäderben fram
Böjt styrstag som inte tar i wastegaten?
En hel hög med slangar.
Har nog fixat många av sakerna redan.
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N
Ja det är inte fel. Det finns dock ett problem. Splinsen i från gt passar inte i s2/coupes nav. utan antingen får man ta den jobbiga vägen och byta växelåda samt spindel till s2/coupe Eller så borde man kunna pressa dom gamla hjulagren med nav i s2:ans spindel borde vara likvärdigt men kan skilja. Inte testat det själv men har för mig att det skall gå. det skall bara skilja på själva navet.
- Emil90q20v
- GT-fanatiker
- Inlägg: 337
- Blev medlem: tor jun 28, 2007 22:33
- Ort: Halmstad
lättare väg
Hejsan!
Det finns en lättare väg
Ta växellådan ihop med drivaxlar och hjulnav/bromsar från 90 20v 89-91
Då får du samma bromsar som 100T och S2 , samma hjulnav som s2 , förutom bultdelningen. Det innebär att du kan behålla dina fälgar.
Har en 90 20v som reservdelsbil om du behöver delar.
Med vänlig hälsning Emil
Det finns en lättare väg
Ta växellådan ihop med drivaxlar och hjulnav/bromsar från 90 20v 89-91
Då får du samma bromsar som 100T och S2 , samma hjulnav som s2 , förutom bultdelningen. Det innebär att du kan behålla dina fälgar.
Har en 90 20v som reservdelsbil om du behöver delar.
Med vänlig hälsning Emil
90 quattro -85
90 quattro 20v -89
gt 5E -84
Gt -87
80 5e -83
coupe quattro 20v -90
Coupe quattro 20v -91
Audi 90 20v -89
Audi 80 2.8 -92
Audi A6 avant Tdi S-line 05
90 quattro 20v -89
gt 5E -84
Gt -87
80 5e -83
coupe quattro 20v -90
Coupe quattro 20v -91
Audi 90 20v -89
Audi 80 2.8 -92
Audi A6 avant Tdi S-line 05