Nosliwes Projekt

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

STORT TACK till Q-sovare för motorn med delar!

Fick mig en liten överaskning när det satt elektroniska spridare med fuelrail monterat. Detta kommer att utnyttjas!
Fick även med mig en hel del bromsdelar som kommer vara användbara vid konverteringen.

Bild
Bild
Bild

Kommer montera spisen i vinter då tidigare ägare har haft isär motorn och bytt alla packningar.
Köra med original sprut till reggbesiktning och hela sommaren. Sen ta ur motorn nästa vinter, byta lager, kolvringar/ ev kolvar. Och allt annat som kan vara slitet eller bör bytas. Montera den elektroniska insprutning och se vart det leder :D
Användarvisningsbild
q-sovare
GT-fanatiker
Inlägg: 330
Blev medlem: tor aug 18, 2011 16:19
Ort: Taberg
Kontakt:

Inlägg av q-sovare »

Lycka till och hoppas att det blir bra drag med motorn! Har inte tid att vara här mer , måste gå och äta lite smörgåstårta 😜
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Haha är den inte slut än? :D
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

vad är det för elektronisk insprutning det handlar om? vad för spridare är det och vad är gjort för att dom ska passa i toppen?

MVH Phille
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Väntar på svar ifrån evil_tweety som har monterat dom. Hörde något om saab dock.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Måste helt klart vara fel insug på motorn. Ska ju vara vänt åt andra hållet och stå turbo på. Det som sitter monterat just nu har samma nummer som HY motorns insug... Kan det ha något kompressor konverteringen förra personen som skruva med motorn höll på med?
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Någon som kan gissa vad jag har fått för mig att börja tillverka nu?

Bild
Fegis
GT-fanatiker
Inlägg: 647
Blev medlem: sön aug 24, 2008 16:49
Ort: Tidaholm

Inlägg av Fegis »

nånting till batteriet eller en den där plast saken över kylen kanske ?
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Fel! inget i motorrummet.
Fegis
GT-fanatiker
Inlägg: 647
Blev medlem: sön aug 24, 2008 16:49
Ort: Tidaholm

Inlägg av Fegis »

gör en sista vild gissning, ett nytt handsfack? eller ett fack av något slag till instrumentbrädan
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Nära. Måste ju kunna övervaka lite mer motorsaker nu. Ska likna något som redan finns i en viss bil :)
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Mittpanel för 3 mätare på instrumentbrädan?
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Stämmer bra det. Ska bli kläs i mocka.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Då var man iväg en sväng till garaget idag då.
Plockade av insuget och titta vad som fanns där. Portade avgas och insugs kanaler!
Petade dit kupolmuttrar i brist på annat att göra :)

Bild
Bild

Sen så var det ju de lilla roliga samtalet med herr Gustaf Ridderstolpe på SFRO.

Kom fram till att det jag måste göra är:

Montera motor och växellåda med fullständig avgasrening. Motorn måste vara i original utförande, men man får modda insug och grenrör så motorn går ner i bilen.
IC och oljekyl är det fritt fram att byta ut.

Man måste montera en annan framvagn ELLER bakvagn.
Hela bromssystemet måste bytas ut.

Byggbesiktning slipper man så länge som man inte kapar eller svetsar något.

Frågade även om breddningen. Då det är ändrad spårvidd så måste man besiktiga även den. Spacers godtog han inte för att få ut hjulen. Så då är det kapa fram och bakvagn på mitten och sen bredda den. Eller lösningen som jag föredrar, åka till besiktning med hjulen en halvmil in i hjulhusen för att sedan montera spacers efter besiktningen :D


Det jag funderar på att göra är att behålla original framvagnen, montera fjäderben ifrån 200 turbo så man får 5bults och samma splines till drivaxlarna som växellådan. Byta ut bakvagnen då det är den billigaste lösningen. Slipper man dom svindyra bärarmarna som audi 100/200 har. Kommer förmodligen byta till den sen ändå, men just nu så ska man ju få igenom motorn till en början med.

Saker jag behöver då?:

Insug
Gasspjäll
Turbo
Wastegate
Grenrör
IC
Bränslevåg
Spridare. Samma som 10V N/A???
Styrbox
Kabelhärva
svänghjul
Koppling
Växellåda
Bakvagn
Bromsok
Bromsoksbyglar
Bromsskivor
Fjäderben fram
Böjt styrstag som inte tar i wastegaten?
En hel hög med slangar.

Har nog fixat många av sakerna redan.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Var samma spridare såg jag på vagcat nu, så dom kan man stryka.
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Du kan ju ta alla bromsar och axlar från en s2/coupe. Då får du annan spår vid och andra bromsar samt bult mönster. Finns inget som säger att man måste bygga om. just ja det hade jag ju gjort lite grann,
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Jo jag beställde S2 subframe med krängningshämmare och bromsar. Ska man bara ha spindlar och bärarmar med. Det bästa är att jag nu kan köpa S2 coilovers :D
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Ja det är inte fel. Det finns dock ett problem. Splinsen i från gt passar inte i s2/coupes nav. utan antingen får man ta den jobbiga vägen och byta växelåda samt spindel till s2/coupe Eller så borde man kunna pressa dom gamla hjulagren med nav i s2:ans spindel borde vara likvärdigt men kan skilja. Inte testat det själv men har för mig att det skall gå. det skall bara skilja på själva navet.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Måste byta växellåda oavsett. Går inte igenom SFRO besiktningen med original låda. Så det har jag redan tänkt på. Men kan ju inte ta S2 låda och bakaxel då det är quattro.
Användarvisningsbild
Emil90q20v
GT-fanatiker
Inlägg: 337
Blev medlem: tor jun 28, 2007 22:33
Ort: Halmstad

lättare väg

Inlägg av Emil90q20v »

Hejsan!

Det finns en lättare väg :)

Ta växellådan ihop med drivaxlar och hjulnav/bromsar från 90 20v 89-91

Då får du samma bromsar som 100T och S2 , samma hjulnav som s2 , förutom bultdelningen. Det innebär att du kan behålla dina fälgar.

Har en 90 20v som reservdelsbil om du behöver delar.

Med vänlig hälsning Emil
90 quattro -85
90 quattro 20v -89
gt 5E -84
Gt -87
80 5e -83
coupe quattro 20v -90
Coupe quattro 20v -91
Audi 90 20v -89
Audi 80 2.8 -92
Audi A6 avant Tdi S-line 05
Skriv svar