Nosliwes Projekt

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Fick en mätarpanel idag med lite mätare. Ersätter ventilationen i mitten av instrumentbrädan.

Bild
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Ja vi sa ju att det skulle passa. Gött att det rör på sig igen. Hur var det nu. skulle du bygga quattro i bilen? Eller blir det "bara" turbo maskin? Coils finns ju att få tag på till s2;a Så då finns det att få tag på till coupe 88 och nyare. Har för mig att dom byte fjäderben där i kring. Så det borde finnas till dom. 80 med v6 motorn passar, 90 sedan/coupe passar, Så bara söka efter det. subframen är ju samma på alla dom modellerna som du märkt. Och det som jag märkte skillde på dom nyare och dom äldre är att spindelleden sitter lite längre ut än dom gamla. och då blir ju spårviden ändrad. Det kan finnas en risk att däcken tar i skärmarna Men lätt åtgärdat. Tänk på att växellådan kommer ta i kardantunneln. Men det har jag för mig att vi prata om tidigare. Kan ju kolla med totti. "Gröna putsade gt:n" Han har ju byt låda på sin till samma som du skall använda. Han byt eju hela kardantunneln från en nyare modell. *yes*
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Kommer inte konvertera till quattro.... än... Jo vet att många har skrivit att det passar. Men har lärt mig att inte ta ut någon seger i förskott då det alltid krånglar. Har tänkt att ta 100 turbo lådan utan quattro, då kan den ju knappast ta i tunneln? Pratat med totti hela kvällen via headset och är inga problem så länge jag tar FWD lådan. Då så, då blir det inga problem med coilsen.
Användarvisningsbild
Emil90q20v
GT-fanatiker
Inlägg: 337
Blev medlem: tor jun 28, 2007 22:33
Ort: Halmstad

Bygg!!

Inlägg av Emil90q20v »

Bygg coils!!

Finns custom!

Kolla www.rallyshop.se för 50mm rör och fjädrar.,..

Vet folk som kan hjälpa..

Med vänlig hälsning Emil
90 quattro -85
90 quattro 20v -89
gt 5E -84
Gt -87
80 5e -83
coupe quattro 20v -90
Coupe quattro 20v -91
Audi 90 20v -89
Audi 80 2.8 -92
Audi A6 avant Tdi S-line 05
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Jo jag har kikat på det där med. Men nu när jag får lösa spindlar så köper jag hellre ett helt färdigt fjäderben med fjäder och allt :) Känns som det blir mindre fraktande och åkande
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Har inte hänt så mycket här det senaste. Kommer hända en hel del i helgen.
Men i brist på något att göra och då det inte går att köpa, så ritade jag upp ett fjäderbenstag som jag ska tillverka.

Bild
Bild

Ja dimensionerna på röret blev helt åt fanders men har inte haft några mått, vet bara att den där konstruktionen kommer funka, ska mäta lite helgen.
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Så här ser de som säljs i Tyskland ut.

Bild
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Kikat lite på dom där med. Men billigare att tillverka för mig och så kräver dom där mer svets.

Har ju varken kvar batteriet eller bromsservon, så har rätt gott om plats där staget ska gå :)
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Kände mig riktigt nöjd idag när man drog till garaget och mätta på fjäderbenstornet. Satt och små kikade på en bild jag hade här hemma på tornet och kom fram till att brickan i toppen är nog 60mm, och visst fan var den det! Slapp jag rita om fästet haha.
Färdig designad med staget och alla mått stämmer. I morgon ska jag tillverka det har jag tänkt.

Bild
Bild

Färgerna stämmer dessutom.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Påbörjat!

Bild
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Som utlovat, uppdatering!

Bild
Bild
Bild

Bara 4 bult och 2 muttrar kvar till lyft :)

Bild

Viss skillnad mellan den nya och gamla. Får man ju dras med bomben, men den kan jag ju placera var jag vill.

Bild

Smacka dit generatorn och bytte servofästet.

I morgon ska lyfta ur motorn och börja snygga till lite delar.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Blev tyvärr inget motorlyft då vi behöver vara 2 för att häva den över bryggkanten.
Fick nöja mig med lite små pill.

Bild

Satt som gjutet gick att trycka fast skålen för hand men utan att den lossade lätt.

Bild
Bild

Snyggade till den "nya" huvudbromscylindern lite.
I veckan ska lite prylar iväg på gulkromatering och så hoppas jag på att kunna köpa insug, grenrör och turbo.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Då var staget färdigt för svetsning.

Bild

Bara ett problem. Måste ha M14x1.25 muttrar, höger och vänstergängad. Har sökt runt utan att hitta något ställe som säljer. Någon som vet?
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Vi köper all bult/skruv från JLI i Smålandsstenar, de brukar kunna fixa det mesta:
http://www.jliab.se/
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Helt klart intressant. Men frågan är om det går att beställa enbart 4 muttrar hehe. Kan iofs ta 8 för är samma som styrstagsbulten. Är ju en sån jag har använt mig av.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Ev. kan jag hämta de och skicka de i ett kuvert om inte de kan göra det *yes*
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Frågade först om fingängad M14 och det lät lite små besvärligt. Sen sa jag att den skulle vara i rostfritt. Då lät det lite svetigt i andra änden. Frågade efter vänstergängad då var det hel kört hehe. Verkar inte vara det lättaste.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Då var motorn ur!

Bild
Bild

Även växellådan åkte ur för första gången i min ägo och förmodligen någonsin.

Bild

Alu bussningar till framvagnen!
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Var i väg en sväng idag till garaget och krängde vinterpuckar till A4an. Han även med att slänga på en skvätt färg på balken och hämmaren.

Bild
Bild

Hoppas på att få tillbaks delarna ifrån gulkromatering i veckan så jag kan montera balken.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Vaknade av att regnet öste ner ute och motivationen till att åka till garaget var inte hög alls.
Meeeeeen abstinensen tog över och det blev en sväng iaf!

Bild

provmonterade framvagnsbalken idag efter att ha slagit i alu bussningarna. Satt perfekt.
Drog även dit hämmaren för att se lite hur det blir :) Har inte fått hem delarna ifrån gulkromatering än, vilket inkluderar fästena till hämmaren.

Bild

Börjat göra rent i motorrummet och tunneln. Kör med vinkelslip med stålborste och det är ett helvete att se vad man gör utan vettig belysning, så ska fixa det imorgon och dra av resten.

Bild

Tog även ner styrstagen och lyckades äntligen lossa bulten jag har svurit rejält över den här sommaren då jag inte har kunnat göra någon hjulinställning.
Mycket värme och rörtång, sen var den loss!


Vill helst rensa motorrummet, men rör ingen el förens jag har fått tag på en kabelhärva ifrån en 100/200 MC2 Audi.

Ska dit imorgon med och fortsätta. Vem vet, kanske blir lite färg i motorrummet!
Skriv svar