Nosliwes Projekt
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 264
- Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
- Ort: Helsingborg
Om du menar den slangen som är ca 30 cm lång så var jag tvungen att åka till Hydroscand eller liknande och få den pressad. Kostade ungefär 800:- (om jag minns rätt) eftersom slangen är värd lika mycket som 4 kg guld...Nosliwe skrev:Jo. Det är ju bara den där förbannade slangen till kopplingen som sätter stopp för allt.
MVH Phille
1 steg framåt och 2 tillbaks.
Plockade ner fjäderbenen för att svetsa om dom idag, givetvis tog tråden slut efter 1 sträng och pinnsvetsen var stendöd.
Kom på att downpipen skulle ju givetvis dit innan drivaxeln på höger sida med! Trångt som fan och fick till slut ta ner framvagnen och värmeskölden för damasken för att få dit det.
Väl på plats så tog fästet för växellådan i framvagnen i röret... Suck!
Får ta ner framvagnen på Lördag, kapa bort fästet då jag ändå inte har quattro, slipa till balken så den blir slät och fin, slänga upp den i bilen igen och se glad ut...
Plockade ner fjäderbenen för att svetsa om dom idag, givetvis tog tråden slut efter 1 sträng och pinnsvetsen var stendöd.
Kom på att downpipen skulle ju givetvis dit innan drivaxeln på höger sida med! Trångt som fan och fick till slut ta ner framvagnen och värmeskölden för damasken för att få dit det.
Väl på plats så tog fästet för växellådan i framvagnen i röret... Suck!
Får ta ner framvagnen på Lördag, kapa bort fästet då jag ändå inte har quattro, slipa till balken så den blir slät och fin, slänga upp den i bilen igen och se glad ut...
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 564
- Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
- Ort: Uppsala/Alunda
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 564
- Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
- Ort: Uppsala/Alunda
Tog en hel helg med övernattning vid garaget. Inte fan fick man något vettigt gjort för det...
Löste framvagnsproblemet med vinkelharry. Ska ju ändå så försöka behålla det lilla förstånd man har kvar och inte bygga om till quattro. Så fästet var ändå bara i vägen.
Nu återstår bara det tråkiga... Drivaxlarna passar inte!
Dom är längre än GT original, dvs medbringarna på 90 lådan sitter längre in...
Och jag kan inte ta dom yttre drivknutarna ifrån 90 axlarna och sätta dom på GT axlarna för splinsen på GT är mindre.
Så då återstår ju frågan om GT fjäderbenen passar på 90 bärarmarna och köra med GT axlarna den här sommaren? För jag är inte speciellt sugen på att börja bygga om växellådstunnel och länkage för att slänga upp 90 lådan nu när säsongen är igång redan.
Sen så tog jag mig en titt i kollektorn på grenröret till turbo motorn efter dom sedvanliga sprickorna. Och visst fan var det sprickor även i det här.
Får se om jag ska skruva i morgon, tappade orken lite idag.
Löste framvagnsproblemet med vinkelharry. Ska ju ändå så försöka behålla det lilla förstånd man har kvar och inte bygga om till quattro. Så fästet var ändå bara i vägen.
Nu återstår bara det tråkiga... Drivaxlarna passar inte!
Dom är längre än GT original, dvs medbringarna på 90 lådan sitter längre in...
Och jag kan inte ta dom yttre drivknutarna ifrån 90 axlarna och sätta dom på GT axlarna för splinsen på GT är mindre.
Så då återstår ju frågan om GT fjäderbenen passar på 90 bärarmarna och köra med GT axlarna den här sommaren? För jag är inte speciellt sugen på att börja bygga om växellådstunnel och länkage för att slänga upp 90 lådan nu när säsongen är igång redan.
Sen så tog jag mig en titt i kollektorn på grenröret till turbo motorn efter dom sedvanliga sprickorna. Och visst fan var det sprickor även i det här.
Får se om jag ska skruva i morgon, tappade orken lite idag.
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N
Blir så fint så. Jag sa ju att dom inte passade Det borde går att montera gt benen på s2 bryggan. Skilljer bara i kulbulten om inte annat så kan du ta länkarmen med. Har för mig att det enda som skiljer på nyare kulbulten och den gamla är att dom nya är lite mer vinklade bakåt eller om det var framåt. skit samma skiljer inte så mycket iaf. Länk armarna ska vara mer eller mindre lika.
Man ser ju klart och tydligt att det skiljer på axlarna. Det är inte mycket det skiljer i längd på dom, Var bara nån cm det diffade på. men det passade på ena sidan men inte andra. Iaf för mig. Hmm?
Jag tog ju hela bryggan från en nyare Audi coupe och lyfte upp under men det var då jag kom på att det inte passade mot torpeden.
Men du kommer få till det där, Inga problem, Lite pyssel bara men inga svåra doningar att fixa.
Sprickorna inne i kollektorn är ingen fara. Problemet brukar vara att dom vill spricka mellan 4:an och 5:ans cylinder och då får man problem.
Man ser ju klart och tydligt att det skiljer på axlarna. Det är inte mycket det skiljer i längd på dom, Var bara nån cm det diffade på. men det passade på ena sidan men inte andra. Iaf för mig. Hmm?
Jag tog ju hela bryggan från en nyare Audi coupe och lyfte upp under men det var då jag kom på att det inte passade mot torpeden.
Men du kommer få till det där, Inga problem, Lite pyssel bara men inga svåra doningar att fixa.
Sprickorna inne i kollektorn är ingen fara. Problemet brukar vara att dom vill spricka mellan 4:an och 5:ans cylinder och då får man problem.
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N
Ja det kan ju funka så länge det är samma bred på lådorna och samma splines. Jag kommer inte ihåg vart det skiljer sig. Det är ju inte bara drivaxlarna som skiljer sig det är nån annanstans med. Dock kan du ju kolla om du inte kan ta och pressa i gt navet i 90:ans spindel och på så sätt få det att passa. Jag har för mig att lagren var lika stora. skiljde bara på navet i et har jag för mig. forska lite på det så ska du se om det inte går att modda ihop det.
Tvivlar tyvärr på att det räcker med att byta medbringarna.
Fortsatt grubbla över problemet idag. Och det passade på vänstersidan precis som du sa.
Då återstår ju bara ett problem till att lösa. Går det att korta den andra drivaxeln i svarven, slå på en hylsa i ca 5mm gods och svetsa ihop det igen? Får givetvis inte bli obalans.
Tog ner bromsoket på högersidan för att se om det skulle passa på dom gamla fjäderbenen. Givetvis passade det inte. Funderade på om jag kunde ta naven ifrån GT benen och montera på 90 benen men då stämmer inte ET och kommer bli knas med skivorna. Så som sagt, någon som har erfarenhet av att korta drivaxlar? Kan jämföra med GT axeln om den stämmer i längd även om den inte passar i splinsen.
Sen så fick jag äntligen tag i en slang som passade! Autoexperten kunde lösa det.
Sen för att få lite uppmuntran så beställde jag en liten pryl ifrån England.
En tow strap!
Måste ju få göra något med utseendet nu i år och inte bara framvagnen
Fortsatt grubbla över problemet idag. Och det passade på vänstersidan precis som du sa.
Då återstår ju bara ett problem till att lösa. Går det att korta den andra drivaxeln i svarven, slå på en hylsa i ca 5mm gods och svetsa ihop det igen? Får givetvis inte bli obalans.
Tog ner bromsoket på högersidan för att se om det skulle passa på dom gamla fjäderbenen. Givetvis passade det inte. Funderade på om jag kunde ta naven ifrån GT benen och montera på 90 benen men då stämmer inte ET och kommer bli knas med skivorna. Så som sagt, någon som har erfarenhet av att korta drivaxlar? Kan jämföra med GT axeln om den stämmer i längd även om den inte passar i splinsen.
Sen så fick jag äntligen tag i en slang som passade! Autoexperten kunde lösa det.
Sen för att få lite uppmuntran så beställde jag en liten pryl ifrån England.
En tow strap!
Måste ju få göra något med utseendet nu i år och inte bara framvagnen
Blev en tripp till garaget idag efter en husvisning på ett nyrenoverat hus som skulle kunna platsa i fuskbyggarna.
Så blev återigen mer hopp för cash till bilen
Bockade till ett nytt rör mellan slangen och huvudcylindern. Ska fixa fram brickor och gummi till fästet i karossen i morgon.
Sen så har jag gjort lite research angående kortning av drivaxel på nätet och pratat med en som har gjort det x antal gånger tidigare och som har kört med det på sin Triumph i många många år. Ska hålla på det sättet jag har tänkt mig.
Dela och korta axeln i svarven.
Pressa på en slitsad och borrad hylsa.
Montera upp delarna i ett v block.
Punkta ihop det.
Slänga upp det i svarven igen för att kontrollera med en indikatorklocka.
Svetsa resten.
Är ju bara vanlig gatkörning med det som finns kvar av dom 136 pollarna som gäller i år, så det borde hålla fram tills jag slänger i 90 lådan med en hel drivaxel nästa vinter.
Så blev återigen mer hopp för cash till bilen
Bockade till ett nytt rör mellan slangen och huvudcylindern. Ska fixa fram brickor och gummi till fästet i karossen i morgon.
Sen så har jag gjort lite research angående kortning av drivaxel på nätet och pratat med en som har gjort det x antal gånger tidigare och som har kört med det på sin Triumph i många många år. Ska hålla på det sättet jag har tänkt mig.
Dela och korta axeln i svarven.
Pressa på en slitsad och borrad hylsa.
Montera upp delarna i ett v block.
Punkta ihop det.
Slänga upp det i svarven igen för att kontrollera med en indikatorklocka.
Svetsa resten.
Är ju bara vanlig gatkörning med det som finns kvar av dom 136 pollarna som gäller i år, så det borde hålla fram tills jag slänger i 90 lådan med en hel drivaxel nästa vinter.
Blev väl inte så där värst mycket gjort idag.
Bytt hjul på min och sambons bil, samt tvättat bil och hennes fälgar.
Hann iaf med att byta olja, montera kylet, expansionkärlet och alla kylarslangar. Dra åt slangen mellan slav och kopplingscylinder. Monterat den lilla 9.2L spolarvätskbehållaren som jag svurit att aldrig mer stoppa i.
Ta loss vänster nav för byte av hjullager då jag knappast hade behövt använda styrstaget på den sidan
Sen skulle jag mäta in drivaxeln på höger sidan men hade ingen domkraft då farsan bytte däck.
Får ta det i morgon. Och så hoppas jag på att kunna vrida om nyckeln i morgon
Bytt hjul på min och sambons bil, samt tvättat bil och hennes fälgar.
Hann iaf med att byta olja, montera kylet, expansionkärlet och alla kylarslangar. Dra åt slangen mellan slav och kopplingscylinder. Monterat den lilla 9.2L spolarvätskbehållaren som jag svurit att aldrig mer stoppa i.
Ta loss vänster nav för byte av hjullager då jag knappast hade behövt använda styrstaget på den sidan
Sen skulle jag mäta in drivaxeln på höger sidan men hade ingen domkraft då farsan bytte däck.
Får ta det i morgon. Och så hoppas jag på att kunna vrida om nyckeln i morgon
Motorn startad!
Gick igång direkt efter att man kom på att dra ihop bränsleledningarna vid vågen ordentligt Tur man är van vid att ha brandsläckaren i högsta hugg vid uppstarter nu för tiden.
Så har mixtrat med allt runtom motorn för att få färdigt i motorrummet.
Sen så mätte jag in drivaxeln och kom fram till att jag behöver korta 30mm. Så det kommer ske i veckan.
Sen började jag plocka ihop fronten och insåg att jag tyvärr kommer få köra med kromlisterna fram tills det är dags för den "riktiga" SPQ fronten.
Kommer ske lite små saker i veckan som tex att putsa vidare på grillen då den fick sig en smäll på höger sida när jag tog loss den i höstas. Sen så är alla lampsarger ojämna som fan
Tow strapen vette fasen vart jag ska placera.
Gick igång direkt efter att man kom på att dra ihop bränsleledningarna vid vågen ordentligt Tur man är van vid att ha brandsläckaren i högsta hugg vid uppstarter nu för tiden.
Så har mixtrat med allt runtom motorn för att få färdigt i motorrummet.
Sen så mätte jag in drivaxeln och kom fram till att jag behöver korta 30mm. Så det kommer ske i veckan.
Sen började jag plocka ihop fronten och insåg att jag tyvärr kommer få köra med kromlisterna fram tills det är dags för den "riktiga" SPQ fronten.
Kommer ske lite små saker i veckan som tex att putsa vidare på grillen då den fick sig en smäll på höger sida när jag tog loss den i höstas. Sen så är alla lampsarger ojämna som fan
Tow strapen vette fasen vart jag ska placera.
Hämtade drivaxeln idag. Delarna är avfasade och sedan ihopsvetsade med en tapp i pressad innuti axeln. Sedan svarvades svetsen av och en slitsad hylsa slogs på som sedan svetsades i slitsarna och runtom. Ska nog hålla fanns en ynka futtig knappt märkbar obalans vid 3000 varv i svarven. Och jag hoppas inte mina hjul ska snurra så snabbt i sommar hehe
Även nytt hjullager på plats. Allt ska monteras i morgon.
Även nytt hjullager på plats. Allt ska monteras i morgon.