Nosliwes Projekt

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det tar sig, snart redo för vägarna igen :D
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Jo. Det är ju bara den där förbannade slangen till kopplingen som sätter stopp för allt.
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Nosliwe skrev:Jo. Det är ju bara den där förbannade slangen till kopplingen som sätter stopp för allt.
Om du menar den slangen som är ca 30 cm lång så var jag tvungen att åka till Hydroscand eller liknande och få den pressad. Kostade ungefär 800:- (om jag minns rätt) eftersom slangen är värd lika mycket som 4 kg guld...

MVH Phille
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Jo jag har letat för fullt efter någon som kan pressa. Men utan att hitta någon...
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Då var turbo, wastegate, grenrör, insug med gasspjäll, bränslevåg, kabelhärva och styrbox inhandlat :)
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

1 steg framåt och 2 tillbaks.
Plockade ner fjäderbenen för att svetsa om dom idag, givetvis tog tråden slut efter 1 sträng och pinnsvetsen var stendöd.
Kom på att downpipen skulle ju givetvis dit innan drivaxeln på höger sida med! Trångt som fan och fick till slut ta ner framvagnen och värmeskölden för damasken för att få dit det.
Väl på plats så tog fästet för växellådan i framvagnen i röret... Suck!

Bild

Får ta ner framvagnen på Lördag, kapa bort fästet då jag ändå inte har quattro, slipa till balken så den blir slät och fin, slänga upp den i bilen igen och se glad ut...


Bild
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Nice snart kmr den gå som ett skott ;) Jag böt ju slang på min i höstas och åkte till slangservice elr hydroscand ska gå lika bra, så tog jag en stålomspunnen så flexar inte slangen lika mkt o ska ge bättre känsla i pedalen!
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Ja för visst fan är det vanlig fingängad m12? Verkar tydligen vara väldigt svårt för slangfirmorna häromkring att fixa...
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Ja det kan det nog vara :/Men för mig så spara dom en bit av gamla ja hylsan o lödde ihop med nya slangen, dom va tvungna o göra så då den här slängen är nåt special, det är väl mkt mer tryck på denna är bromsslangen, äre inte så? :D
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Jo jag skulle tro det.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Tog en hel helg med övernattning vid garaget. Inte fan fick man något vettigt gjort för det...
Löste framvagnsproblemet med vinkelharry. Ska ju ändå så försöka behålla det lilla förstånd man har kvar och inte bygga om till quattro. Så fästet var ändå bara i vägen.

Bild
Bild

Nu återstår bara det tråkiga... Drivaxlarna passar inte!
Dom är längre än GT original, dvs medbringarna på 90 lådan sitter längre in...
Och jag kan inte ta dom yttre drivknutarna ifrån 90 axlarna och sätta dom på GT axlarna för splinsen på GT är mindre.
Så då återstår ju frågan om GT fjäderbenen passar på 90 bärarmarna och köra med GT axlarna den här sommaren? För jag är inte speciellt sugen på att börja bygga om växellådstunnel och länkage för att slänga upp 90 lådan nu när säsongen är igång redan.

Sen så tog jag mig en titt i kollektorn på grenröret till turbo motorn efter dom sedvanliga sprickorna. Och visst fan var det sprickor även i det här.

Bild

Får se om jag ska skruva i morgon, tappade orken lite idag.
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Blir så fint så. Jag sa ju att dom inte passade :D Det borde går att montera gt benen på s2 bryggan. Skilljer bara i kulbulten om inte annat så kan du ta länkarmen med. Har för mig att det enda som skiljer på nyare kulbulten och den gamla är att dom nya är lite mer vinklade bakåt eller om det var framåt. skit samma skiljer inte så mycket iaf. Länk armarna ska vara mer eller mindre lika. *yes*

Man ser ju klart och tydligt att det skiljer på axlarna. Det är inte mycket det skiljer i längd på dom, Var bara nån cm det diffade på. men det passade på ena sidan men inte andra. Iaf för mig. Hmm?

Bild

Bild

Jag tog ju hela bryggan från en nyare Audi coupe och lyfte upp under men det var då jag kom på att det inte passade mot torpeden.

Bild

Men du kommer få till det där, Inga problem, Lite pyssel bara men inga svåra doningar att fixa. *yes*

Sprickorna inne i kollektorn är ingen fara. Problemet brukar vara att dom vill spricka mellan 4:an och 5:ans cylinder och då får man problem. :roll:
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Får pröva med det. Annars funderade jag på om det räcker med att byta medbringarna mellan lådorna?
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Ja det kan ju funka så länge det är samma bred på lådorna och samma splines. Jag kommer inte ihåg vart det skiljer sig. Det är ju inte bara drivaxlarna som skiljer sig det är nån annanstans med. Dock kan du ju kolla om du inte kan ta och pressa i gt navet i 90:ans spindel och på så sätt få det att passa. Jag har för mig att lagren var lika stora. skiljde bara på navet i et har jag för mig. forska lite på det så ska du se om det inte går att modda ihop det. *yes*
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Tvivlar tyvärr på att det räcker med att byta medbringarna.

Fortsatt grubbla över problemet idag. Och det passade på vänstersidan precis som du sa.

Då återstår ju bara ett problem till att lösa. Går det att korta den andra drivaxeln i svarven, slå på en hylsa i ca 5mm gods och svetsa ihop det igen? Får givetvis inte bli obalans.

Tog ner bromsoket på högersidan för att se om det skulle passa på dom gamla fjäderbenen. Givetvis passade det inte. Funderade på om jag kunde ta naven ifrån GT benen och montera på 90 benen men då stämmer inte ET och kommer bli knas med skivorna. Så som sagt, någon som har erfarenhet av att korta drivaxlar? Kan jämföra med GT axeln om den stämmer i längd även om den inte passar i splinsen.

Bild

Sen så fick jag äntligen tag i en slang som passade! Autoexperten kunde lösa det.

Bild

Sen för att få lite uppmuntran så beställde jag en liten pryl ifrån England.

Bild
Bild

En tow strap!

Bild

Måste ju få göra något med utseendet nu i år och inte bara framvagnen :)
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Blev en tripp till garaget idag efter en husvisning på ett nyrenoverat hus som skulle kunna platsa i fuskbyggarna.
Så blev återigen mer hopp för cash till bilen :lol:

Bockade till ett nytt rör mellan slangen och huvudcylindern. Ska fixa fram brickor och gummi till fästet i karossen i morgon.

Bild

Sen så har jag gjort lite research angående kortning av drivaxel på nätet och pratat med en som har gjort det x antal gånger tidigare och som har kört med det på sin Triumph i många många år. Ska hålla på det sättet jag har tänkt mig.

Dela och korta axeln i svarven.
Pressa på en slitsad och borrad hylsa.
Montera upp delarna i ett v block.
Punkta ihop det.
Slänga upp det i svarven igen för att kontrollera med en indikatorklocka.
Svetsa resten.

Är ju bara vanlig gatkörning med det som finns kvar av dom 136 pollarna som gäller i år, så det borde hålla fram tills jag slänger i 90 lådan med en hel drivaxel nästa vinter.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Blev väl inte så där värst mycket gjort idag.
Bytt hjul på min och sambons bil, samt tvättat bil och hennes fälgar.

Hann iaf med att byta olja, montera kylet, expansionkärlet och alla kylarslangar. Dra åt slangen mellan slav och kopplingscylinder. Monterat den lilla 9.2L spolarvätskbehållaren som jag svurit att aldrig mer stoppa i.
Ta loss vänster nav för byte av hjullager då jag knappast hade behövt använda styrstaget på den sidan :lol:

Bild

Sen skulle jag mäta in drivaxeln på höger sidan men hade ingen domkraft då farsan bytte däck.

Får ta det i morgon. Och så hoppas jag på att kunna vrida om nyckeln i morgon :D
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Då håller vi tummarna för dig imorgon! *yes*
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Motorn startad!

Gick igång direkt efter att man kom på att dra ihop bränsleledningarna vid vågen ordentligt :lol: Tur man är van vid att ha brandsläckaren i högsta hugg vid uppstarter nu för tiden.

Så har mixtrat med allt runtom motorn för att få färdigt i motorrummet.
Sen så mätte jag in drivaxeln och kom fram till att jag behöver korta 30mm. Så det kommer ske i veckan.

Bild

Sen började jag plocka ihop fronten och insåg att jag tyvärr kommer få köra med kromlisterna fram tills det är dags för den "riktiga" SPQ fronten.

Bild
Bild

Kommer ske lite små saker i veckan som tex att putsa vidare på grillen då den fick sig en smäll på höger sida när jag tog loss den i höstas. Sen så är alla lampsarger ojämna som fan :)

Tow strapen vette fasen vart jag ska placera.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Hämtade drivaxeln idag. Delarna är avfasade och sedan ihopsvetsade med en tapp i pressad innuti axeln. Sedan svarvades svetsen av och en slitsad hylsa slogs på som sedan svetsades i slitsarna och runtom. Ska nog hålla :) fanns en ynka futtig knappt märkbar obalans vid 3000 varv i svarven. Och jag hoppas inte mina hjul ska snurra så snabbt i sommar hehe

Bild
Bild

Även nytt hjullager på plats. Allt ska monteras i morgon.
Skriv svar