Nosliwes Projekt

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

*yes*
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Drivaxeln passade perfekt! Och lagret stämde med. Antar inget i förväg nu för tiden hehe.

Så nu är höger sida helt ihop och vänstersida hade varit ihop med om jag inte hade lyckats slarva bort muttern till styrleden. Men men, löser det tills i morgon. Ska slabba på lite färg på drivaxeln då med och några ställen där jag lyckades skava av. Lika bra att göra det på plats så behöver man inte ta i det något mer sen.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Hade tänkt att provköra nu helgen. Men kom inte ens ner ifrån bryggan.
Bilen startar utan problem och växlarna går i rätt läge. Men när jag släpper upp kopplingen händer det ingenting oavsett växel. Även prövat att ta loss kopplingscylindern för ifall den hade hängt sig. Inte hjälpte det heller.
Någon som har en aning om vad det kan vara för fel? Har försökt att se urtrampningslagret genom hålen i lådan utan att lyckas och länkaget går inte att sätta fel.

Sen så avslutade jag dagen med att plasta ihop grillen igen och sätta mig på en sprayburk så jag sprutmåla mig själv i arslet :rolleyes: Dags att köpa en trisslott tror jag :)
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Tog ner lådan idag och allt satt som det skulle :mad:
Skickade upp skiten igen efter att ha tillkallat fan själv med alla dess benämningar.

Prövade att dra runt motorn på starten och medbringarna snurrade. Glad blev man men inte fan fick man vara det länge. För varje gång som jag drog runt den på starten så snurrade dom mindre och mindre tills dom stod helt stilla...

Va fan kan det vara för fel :S
Jonas
GT-fanatiker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis sep 18, 2007 06:39
Ort: Gefle

Inlägg av Jonas »

Ta ner lådan och kolla om växlarna funkar om du vrider på axeln där kopplingen sitter, kolla om medbringarna på lådan rör sig.

Om de funkar.
Är det rätt koppling till lådan så det inte är fel splines?

Det går alltså att lägga i vilken växel som helst när motorn är igång utan att koppla?
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08

Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Tog ner lådan och vred på ena medbringar och höll emot den andra, då snurrade ingående axel.

Körde med koppling, låda och motor förra sommaren utan problem. bara haft nere det i vinter utan att röra något av det.

Japp jag kan lägga i vilken växel som helst utan att det händer något. Och man känner att växlarna går i.
Jonas
GT-fanatiker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis sep 18, 2007 06:39
Ort: Gefle

Inlägg av Jonas »

Skumt, då borde de ju funka ;) om du lägger i några olika växlar när du vrider på medbringarna, rör sig ingående axeln olika fort då?

Jäkligt fint jobb du gör på bilen *yes*
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08

Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Det testade jag iofs inte. Men ska plocka ner lådan helt på Söndag och kontrollera så inte tryckplattan har fått sig en smäll. Kan ta en titt på det då med.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Felet löst! Armen till urtrampningslagret satt 180 grader fel. Trodde inte ens att det passade på det hållet. Nu är det bara nästa problem. Går inte att lufta kopplingen. Tror kopplingscylindern har gett sig då den har varit kass i ca 2 år.

Men det ska lösas i morgon!
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Och efter det pinsamma förra felet så hittade jag kopplingsfelet efter ca 2 min i morse. Armen mellan kopplingscylinder och pedal hade gått av, så slängde dit en ny och luftade sen var det nästan bara ut och åka typ :P Halvvägs ner ifrån bryggan så fick jag backa upp igen för den var på väg med att ta i under. Så fick lägga under lite under bakhjulen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Satte även fast golvmattorna. Så nu slipper man att dom glider runt.
Köpte rökfärgade sidoblinkers i Fredags på Elmia, så nu är det samma runtom.
Provkörde och fanns inga vibrationer och låg riktigt bra på vägen, enda är att den drar lite åt vänster men måste göra en hjulinställning direkt när den är besiktigad så löser det sig. Annars så känns den riktigt bra och styrningen är riktigt skarp. Testade även bromsarna och det tog tvärstopp med 2 svarta spår bakom utan att ens trycka hårt :)

Nu återstår bara:

Göra klart grillen.
Korta tankröret och sätta dit en slang (do88 bränsleslang beställd)
Ny luftningsnippel till kopplingen.
Svetsa lite till där jag fick anmärkning förra sommaren vid bakvagnen.
Justera in ljuset så gott det går.
Lite övrigt ej besiktningsrelaterat små tjaffs.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Härligt! Tur att det inte var värre *yes*
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Nä det är väl bara "stoltheten" som fick sig en känga ;)

Kapade tankröret idag och plastade vidare lite på grillen med.
Bytte även luftningsnippeln och kopplingen blev grymt bra!
Jonas
GT-fanatiker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis sep 18, 2007 06:39
Ort: Gefle

Inlägg av Jonas »

Grymt fin i solljus och inredningen blev mycket fin efter påhälsningen *yes*

Skönt att det löste sig med kopplingen.
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08

Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Pysslat med lite annat idag, men fick slangen och kollade så den passa och det gjorde den :)
Imorgon ska listerna på plats, lite svetsning under och grillen slipas färdigt. Sen så hoppas jag att mina nya justerskruvar dyker upp! :)
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Lite hets mek idag så fick man äntligen ihop bilen! Lite trist bara att jag inte fick mina justerskruvar till ljuset. Så kommer troligtvis inte bli blankt papper :(

Bild

Ligger riktigt fint på vägen nu iaf. Har hört att S2 framvagnen ska vara bredare än GTns och det stämmer. Förut skrapade bilen bara med 10mm spacers när man svänger. Nu gör den det utan, trots mindre dimension på däcken i år. :lol:
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Idag hämtade jag ut justerskruvarna. Lite sent, men nu ska dom dit iaf!

Bild

Var även iväg till Mekonomen och skaffade mig en kasse bilvårdsprylar inför sommaren, så nu klarar man väl sig för i år iaf :)

Imorgon blir det hjulinställning.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Inte så sugen på att det regnar in i bagaget och i väntan på semestern så man kan svetsa igen tanklocket fick det bli en annan lösning fram tills dess.

Bild
Bild

Nu är det tätt iaf! sen så blev även tanklocket försänkt mellan delarna och hyfsat slätt med karossen.
Kommer använda mig av dom här plåtarna när jag ska svetsa igen hålet med.

Lackade även om hela vänster bakskärm då jag ändå hade framme sprutan. Krupit fram lite irriterande rost i skärmkanten.
Orkar inte lägga någon större tid åt det dock då jag ändå ska kapa bort hela sidan sen.

Idag blir det äntligen tvätt då det ser ut som om någon har tömt ut en säck cement på huven och sedan spolat vatten på det! Garage damm är inge roligt! :D
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Blev som sagt en tvätt idag med lackförsegling av fälgar och skinnrengöring av dörrsidorna.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Har väl tänkt att byta justerskruvarna till ljuset i morgon. Men får se lite hur det blir. Grillning i kväll med diverse drycker som man ångrar dagen efter :lol:
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Beställt nya alu Sellholm topplagringar till framvagnen. Är dock ca 3 veckors leveranstid då jag är omständig och bad om rödeloxerade istället för blåa som dom har i lager :D

Bild[/img]
Senast redigerad av 1 Nosliwe, redigerad totalt 0 gånger.
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Men bra blir det *yes* hur gick besiktningen då?
Skriv svar