Nosliwes Projekt
Eller köper en IC med anslutningarna på samma sida
Trångt?
Kofångaren är på, men ICn ligger emot remskivan. Oljekylet vette fasen vart det ska hamna. Lär ju få kapa ur kofångaren lite.
Gjort färdigt det sista på elen. Nu finns det oljetrycksgivare, bränslevärmare och tempgivare med 100a kontakten.
Mer i morgon!
Trångt?
Kofångaren är på, men ICn ligger emot remskivan. Oljekylet vette fasen vart det ska hamna. Lär ju få kapa ur kofångaren lite.
Gjort färdigt det sista på elen. Nu finns det oljetrycksgivare, bränslevärmare och tempgivare med 100a kontakten.
Mer i morgon!
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 564
- Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
- Ort: Uppsala/Alunda
Då är en av två heldagar i garaget avklarade.
Trasslade halva morgonen med att få bränslefördelaren till att sitta fast. Lättare sagt än gjort då ingående bränsleslang med alla 7 tusen delar tog i insuget. Avslutade dagen med att skruva loss den från bränslefördelaren och började vrida runt slangarna så man kan montera den vid sidan av bakom. Då fick jag helt plötsligt ca 50mm spel mellan insug och fördelare.
Behöver få ner den några millimeter för att den inte ska ta i huven.
Så som den sitter nu blir den dessutom lite sned. Inte helt optimalt med tanke på att det är K-jet.
Kommer försöka få till något med hjälp av original slangarna från HY motorn.
Började även trassla med den hydrauliska bromsservon, vilket även det är ett smått h*lvete.
Gamla rostiga rör och fel fäste till bomben. Hade varit så mycket lättare om det fanns anslutning för vakuumpumpen på toppen :P
Bromsrören sitter nu på plats iaf. Tog även loss servo oljebehållaren. Behöver göra om fästet till den med.
Satte dit kylet och drog dom flesta slangarna till det. så nu är nästan kylsystemet komplett, bara 1 slang kvar. Dock så ska ju pumpen till efterkylningen på plats. Måste lösa hur den ska sitta och kopplas in med.
Mer i morgon!
Trasslade halva morgonen med att få bränslefördelaren till att sitta fast. Lättare sagt än gjort då ingående bränsleslang med alla 7 tusen delar tog i insuget. Avslutade dagen med att skruva loss den från bränslefördelaren och började vrida runt slangarna så man kan montera den vid sidan av bakom. Då fick jag helt plötsligt ca 50mm spel mellan insug och fördelare.
Behöver få ner den några millimeter för att den inte ska ta i huven.
Så som den sitter nu blir den dessutom lite sned. Inte helt optimalt med tanke på att det är K-jet.
Kommer försöka få till något med hjälp av original slangarna från HY motorn.
Började även trassla med den hydrauliska bromsservon, vilket även det är ett smått h*lvete.
Gamla rostiga rör och fel fäste till bomben. Hade varit så mycket lättare om det fanns anslutning för vakuumpumpen på toppen :P
Bromsrören sitter nu på plats iaf. Tog även loss servo oljebehållaren. Behöver göra om fästet till den med.
Satte dit kylet och drog dom flesta slangarna till det. så nu är nästan kylsystemet komplett, bara 1 slang kvar. Dock så ska ju pumpen till efterkylningen på plats. Måste lösa hur den ska sitta och kopplas in med.
Mer i morgon!
Blev inget skruvat igår. Söndag och omställning till sommartid med tillhörande väder fick mig till att bara vilja krypa ner under täcket igen och sova bort gårdagen.
Hämtade mitt paket ifrån 034motorsport idag. Då kunde man inte hålla sig borta ifrån garaget.
Ny michelin gubbe slang till insuget i silikon och tog även med ett nytt oljelock då mitt gamla läckte.
Sen så bytte jag till vakuum bromsservon då den är mycket lättare att installera.
Ny slang till den så är hela bromssystemet på plats.
Borrade även dit övre frontstaget. Plåtarna ska kapas ner lite bara så dom följer fronten.
Imorgon hämtar jag ut en Saab 900 IC i hopp om att den ska passa med lite små modifikationer.
Hämtade mitt paket ifrån 034motorsport idag. Då kunde man inte hålla sig borta ifrån garaget.
Ny michelin gubbe slang till insuget i silikon och tog även med ett nytt oljelock då mitt gamla läckte.
Sen så bytte jag till vakuum bromsservon då den är mycket lättare att installera.
Ny slang till den så är hela bromssystemet på plats.
Borrade även dit övre frontstaget. Plåtarna ska kapas ner lite bara så dom följer fronten.
Imorgon hämtar jag ut en Saab 900 IC i hopp om att den ska passa med lite små modifikationer.
Skruvat lite idag.
Fick hem en 900 IC från evil.tweety i veckan som passar perfekt. Blir lagom rördragningar.
Rakt in i insugsslangen och en kort stump från turbon.
Nu blev nästan problemet att få dit en dump istället
Även trasslat dit trasslet (bränslet)
Behöver dock ha tag på spridartätningarna i plast.
4 av 5 höll vid demontering från 10V N/A motorn. Satt ju elektroniska spridare på motorn när jag köpte den.
Så ingen uppstart i helgen Hade hoppats på det.
Fick hem en 900 IC från evil.tweety i veckan som passar perfekt. Blir lagom rördragningar.
Rakt in i insugsslangen och en kort stump från turbon.
Nu blev nästan problemet att få dit en dump istället
Även trasslat dit trasslet (bränslet)
Behöver dock ha tag på spridartätningarna i plast.
4 av 5 höll vid demontering från 10V N/A motorn. Satt ju elektroniska spridare på motorn när jag köpte den.
Så ingen uppstart i helgen Hade hoppats på det.
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N
Nedre frontstaget inpassat. Blev mycket bättre nu när motorn sitter som den ska.
Ska bara punktas ihop för att sedan helsvetsas på jobbet.
Även fått dit alla bränslelsangar utom 1. Den sista spridaren som jag saknar en hylsa till. Kommer beställas i morgon.
Även tändkablarna sitter nu på plats och monterade i ventilkåpan.
Sen så har jag läst en hel del om att gasvajern ifrån 100an absolut inte går att ta då fästet i pedalen ser annorlunda ut och man måste börja skarva ihop vajrarna eller bygga nya fästen osv. Trodde dom ja!
Originalet har den här typen av krok i änden som sitter igenom ett runt gummi på gaspedalen.
Medans 100ans är påträdd ovanifrån.
Enkelt. Bort med GTns vajer, behåll gummit, sätter öglan emot gummit och dra en bult rakt igenom. Funka klockrent
Ska bara punktas ihop för att sedan helsvetsas på jobbet.
Även fått dit alla bränslelsangar utom 1. Den sista spridaren som jag saknar en hylsa till. Kommer beställas i morgon.
Även tändkablarna sitter nu på plats och monterade i ventilkåpan.
Sen så har jag läst en hel del om att gasvajern ifrån 100an absolut inte går att ta då fästet i pedalen ser annorlunda ut och man måste börja skarva ihop vajrarna eller bygga nya fästen osv. Trodde dom ja!
Originalet har den här typen av krok i änden som sitter igenom ett runt gummi på gaspedalen.
Medans 100ans är påträdd ovanifrån.
Enkelt. Bort med GTns vajer, behåll gummit, sätter öglan emot gummit och dra en bult rakt igenom. Funka klockrent
Fick äntligen hem en hylsa till den sista spridaren idag! Nästan omöjliga att få tag på. Vänner kan man aldrig få för få av! Tack Evil.tweety.
Sen i brist på plats så bad jag farsan svarva bort AC spåret på remskivan. Fick det fixat idag.
Fick man lite mindre massa att försöka sätta snurr på som bonus.
Sen i brist på plats så bad jag farsan svarva bort AC spåret på remskivan. Fick det fixat idag.
Fick man lite mindre massa att försöka sätta snurr på som bonus.
Mest trasslat med att dra elen på bra ställen och dra dit lite kylarslangar idag.
Snyggade även till ICn lite då den såg bedrövlig ut.
Satt dit spridarbryggan, servopumpen och generatorn med.
Det som kvarstår innan uppstart är lite slangar och startmotorn. Så hoppas på att kunna göra en provstart i morgon.
Snyggade även till ICn lite då den såg bedrövlig ut.
Satt dit spridarbryggan, servopumpen och generatorn med.
Det som kvarstår innan uppstart är lite slangar och startmotorn. Så hoppas på att kunna göra en provstart i morgon.
Ingen uppstart tyvärr och inget värt att ta bilder på då allt ser i princip likadant ut som innan bortsett från lite ointressanta kabeldragningar.
Har satt dit och kopplat in startmotorn och generatorn.
Satt dit växellänkaget.
Kopplat in ECUn.
Säkert något mer som jag inte kommer på nu.
Har iaf satt dit batteriet och kört runt motorn på startmotorn UTAN att behöva använda brandsläckaren!
Första gången någonsin det inte gnistrar när man sätter dit + polen. Så något måste man ha gjort rätt med elen iaf!
Enda missödet var att jag dränkte högersidan i bränsle när jag kopplade in bränslepumpen efter att ha kört runt motorn. Ville inte ha på den när jag körde motorn på starten.
Får se om man lyckas pilla igång motorn i veckan.
Har satt dit och kopplat in startmotorn och generatorn.
Satt dit växellänkaget.
Kopplat in ECUn.
Säkert något mer som jag inte kommer på nu.
Har iaf satt dit batteriet och kört runt motorn på startmotorn UTAN att behöva använda brandsläckaren!
Första gången någonsin det inte gnistrar när man sätter dit + polen. Så något måste man ha gjort rätt med elen iaf!
Enda missödet var att jag dränkte högersidan i bränsle när jag kopplade in bränslepumpen efter att ha kört runt motorn. Ville inte ha på den när jag körde motorn på starten.
Får se om man lyckas pilla igång motorn i veckan.