Nosliwes Projekt
Drog en sväng till garaget igår för att ta lite mått på rambenen.
Passade på att skruva upp något att hänga fronten på så den slipper stå på golvet
Och varför tog jag mått då? Jo jag måste ju ha något att fästa intercooler, front och motorfäste i nu när man slopar det lilla som var kvar av frontplåten.
Rostfritt 40mm rör med tillhörande rostfria front infästningar
Ritade upp intercoolern för att se hur närma marken den kommer hamna ifrån rambenen. Ska mäta i morgon på bilen. Finns en 140mm hög intercooler med som passar bra mellan rambenen utan att sabba den redan kassa motorkylningen. Den på bilden är 180mm
Passade på att skruva upp något att hänga fronten på så den slipper stå på golvet
Och varför tog jag mått då? Jo jag måste ju ha något att fästa intercooler, front och motorfäste i nu när man slopar det lilla som var kvar av frontplåten.
Rostfritt 40mm rör med tillhörande rostfria front infästningar
Ritade upp intercoolern för att se hur närma marken den kommer hamna ifrån rambenen. Ska mäta i morgon på bilen. Finns en 140mm hög intercooler med som passar bra mellan rambenen utan att sabba den redan kassa motorkylningen. Den på bilden är 180mm
Firade farsan igår men hann med lite innan det iaf!
Börjat montera alla slangar och rör. En del pusslande när man inte har sett det ihopsatt tidigare.
Upptäckte även detta jätte fina rör till vattenkylningen av turbon... Suck.
Krökte tillbaks det så gott det gick och kändes som ett bra flöde igenom röret fortfarande iaf.
Tog även loss kamdrevet för att montera bakre skyddsplåten. Var väl en jävla tur det! Krysskilen saknades... :rolleyes:
Tomggångsmotorn på plats. Får väl se om den funkar eller inte. Ingen av mina 3 tidigare har gått att få liv i.
Kylvatten rören på plats med. Måste ha ur den andra motorn innan jag kommer åt oljerören.
Tänkte försöka få ur den idag. Ska bara gräva fram bilen först.
Börjat montera alla slangar och rör. En del pusslande när man inte har sett det ihopsatt tidigare.
Upptäckte även detta jätte fina rör till vattenkylningen av turbon... Suck.
Krökte tillbaks det så gott det gick och kändes som ett bra flöde igenom röret fortfarande iaf.
Tog även loss kamdrevet för att montera bakre skyddsplåten. Var väl en jävla tur det! Krysskilen saknades... :rolleyes:
Tomggångsmotorn på plats. Får väl se om den funkar eller inte. Ingen av mina 3 tidigare har gått att få liv i.
Kylvatten rören på plats med. Måste ha ur den andra motorn innan jag kommer åt oljerören.
Tänkte försöka få ur den idag. Ska bara gräva fram bilen först.
Jo det var en jäkla tur, kostar ju trots allt bara 8kr hos Audi dock
Äntligen är skiten ur!
Hade lossat allt och skulle lyfta ur motorn. Den gled ifrån lådan en bit men sen tog det tvärstopp...
Trodde den nöp på vänster motorfäste och axeln på växellådan. Stod och slet i ca 30min på alla sätt och vis, tillslut så lossade den äntligen! Tänkte inte så mycket mer på det och började skruva av allt jag skulle ha.
Kör sen ner huvudet i motorrummet för att se hur fästena till bromsbomben ser ut och hittar en jordkabel där öglan har dragits isär i 2 delar... tror jag fick förklaringen på vad det var som höll emot
Fruktansvärt trångt på den sidan med dubbla kyl, abs, kompressor och allt som hör till bromsar och servo.
Flyttade även över bränslehuvet till GT boxen.
Fick äntligen loss oljeslangarna nu när man slapp stå på huvud ner i motorrummet och trilskas med rund dragna insexbultar.
Ska dra till wurth och köpa på mig lite bultar och muttrar till motorn någon dag i veckan. Slangarna sitter bara lite provisoriskt för att inte tappas bort
Tog även loss svänghjul och alla givare ifrån MC2an.
Kvar innan motormontering är:
Svetsa torpedväggen.
Flytta växellådan från 100an till GTn.
Lösa alla problem som dyker upp redan där.
Fixa bromsarna.
Får se om jag gör något i veckan.
Äntligen är skiten ur!
Hade lossat allt och skulle lyfta ur motorn. Den gled ifrån lådan en bit men sen tog det tvärstopp...
Trodde den nöp på vänster motorfäste och axeln på växellådan. Stod och slet i ca 30min på alla sätt och vis, tillslut så lossade den äntligen! Tänkte inte så mycket mer på det och började skruva av allt jag skulle ha.
Kör sen ner huvudet i motorrummet för att se hur fästena till bromsbomben ser ut och hittar en jordkabel där öglan har dragits isär i 2 delar... tror jag fick förklaringen på vad det var som höll emot
Fruktansvärt trångt på den sidan med dubbla kyl, abs, kompressor och allt som hör till bromsar och servo.
Flyttade även över bränslehuvet till GT boxen.
Fick äntligen loss oljeslangarna nu när man slapp stå på huvud ner i motorrummet och trilskas med rund dragna insexbultar.
Ska dra till wurth och köpa på mig lite bultar och muttrar till motorn någon dag i veckan. Slangarna sitter bara lite provisoriskt för att inte tappas bort
Tog även loss svänghjul och alla givare ifrån MC2an.
Kvar innan motormontering är:
Svetsa torpedväggen.
Flytta växellådan från 100an till GTn.
Lösa alla problem som dyker upp redan där.
Fixa bromsarna.
Får se om jag gör något i veckan.
Var iväg en sväng till garaget idag då jag låna brorsans intolv sats.
Så nu är drivaxlarna loss och växellådan sitter enbart med länkaget. Den åker ur på Söndag.
Sen så har jag fått 60grader rörböjar i 50mm rostfritt och köpt ett rakt 50mm rör. Så imorgon ska dom fixas ihop!
Kände att det var dags för en intercooler med så man kan göra färdigt hela staget nu när motorn snart ska leta sig i GTn. Så beställde en 700x180x65 IC. Vågar inte ta någon större då jag måste leda tillbaks rören till högersidan någonstans.
Så nu är drivaxlarna loss och växellådan sitter enbart med länkaget. Den åker ur på Söndag.
Sen så har jag fått 60grader rörböjar i 50mm rostfritt och köpt ett rakt 50mm rör. Så imorgon ska dom fixas ihop!
Kände att det var dags för en intercooler med så man kan göra färdigt hela staget nu när motorn snart ska leta sig i GTn. Så beställde en 700x180x65 IC. Vågar inte ta någon större då jag måste leda tillbaks rören till högersidan någonstans.
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N
Fan va fint det blir. Riktig puts på motorn Du får nog kolla igenom det mesta på den där motorn innan du startar den. hadde ju plockat ner den totalt men kommer inte i håg om jag skruva fast allt. Tänkte på två saker. Kör inte du med spq front? tänkte på ic placeringen. Och ett tips till. Använd för guds skulle inte plast lådan till bränslehuvudet. Då blir det brand efter en dags hård körning. har testat det skaffa urquattrons burk i aluminium. Passar perfekt. och lika så "slangen" ovan på bränsleluft vågen. Den är oxå i aluminium. bara som tips. köpte mitt för 500kr
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N
Sa till mig själv att jag inte skulle göra ett skit förns nästa vecka för att försöka bli frisk innan vasan. Gick ju som det gick
Klättrat på väggarna här hemma i 10 dagar så idag fick det fasen bli en sväng till garaget.
Blev väl inte jätte mycket gjort, men lossat turbon iaf och börjat göra rent det andra sunkiga härket.
Fanns tydligen lite aluminium under all ingrodd olja.
Blev lite tomt här
Skruva även loss den "nya" bränslefördelaren då den ifrån MC1an jag gjorde i ordning inte heller passar på motorn.
Lite störande att någon lossat alla slangar på både motor och fördelare :rolleyes: tur man kan kolla på MC1 fördelaren.
Ska tillverka en ersättning till original luftfilterboxen som bara är någon cm tjock och sen dra rör till ett öppet filter ifrån den. Sparar man lite plats.
Händer det nog inget förns nästa vecka då det är konsert i Karlstad som gäller på Lördag.
Klättrat på väggarna här hemma i 10 dagar så idag fick det fasen bli en sväng till garaget.
Blev väl inte jätte mycket gjort, men lossat turbon iaf och börjat göra rent det andra sunkiga härket.
Fanns tydligen lite aluminium under all ingrodd olja.
Blev lite tomt här
Skruva även loss den "nya" bränslefördelaren då den ifrån MC1an jag gjorde i ordning inte heller passar på motorn.
Lite störande att någon lossat alla slangar på både motor och fördelare :rolleyes: tur man kan kolla på MC1 fördelaren.
Ska tillverka en ersättning till original luftfilterboxen som bara är någon cm tjock och sen dra rör till ett öppet filter ifrån den. Sparar man lite plats.
Händer det nog inget förns nästa vecka då det är konsert i Karlstad som gäller på Lördag.
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N
Hem kommen ifrån slaskets mora och med ett dåligt utfört öppet spår bakom sig så har jag äntligen varit en sväng i garaget!
Har plockat ut motorn igen för att försöka få i växellådan ordentligt då den j*veln vägra glida på plats.
Upptäckte då att min centrering av lamellen gjort i bäcksvart mörker inte var så där jätte bra.
Efter en ny centrering med hjälp av solen så sitter nu växellådan på plats och motorn är bultad i bilen!
Nollade även motorn och drog dit kamremmen. Motorn går runt iaf så det är ju en ljusning på det hela
Nu börjar det jobbiga. Rör, slang och ELEN står på tur. Ja ni ser ju själva trasslet på förarsidan.... Suck.
Har plockat ut motorn igen för att försöka få i växellådan ordentligt då den j*veln vägra glida på plats.
Upptäckte då att min centrering av lamellen gjort i bäcksvart mörker inte var så där jätte bra.
Efter en ny centrering med hjälp av solen så sitter nu växellådan på plats och motorn är bultad i bilen!
Nollade även motorn och drog dit kamremmen. Motorn går runt iaf så det är ju en ljusning på det hela
Nu börjar det jobbiga. Rör, slang och ELEN står på tur. Ja ni ser ju själva trasslet på förarsidan.... Suck.
Skulle skruvat igår men fick jobba över, så fick bli idag i stället.
Borrat och gängat ett hål i downpipen för lambdan.
Tog halva kvällen att få dit röret då jag fick ta ur motorn IGEN för att få dit röret... suck :P
Men nu ska den inte ur igen iaf! (får jag säkert äta upp)
Tror jag drar dit en sväng i morgon med i ren förhoppning om att få ur elen ur 100an.
Borrat och gängat ett hål i downpipen för lambdan.
Tog halva kvällen att få dit röret då jag fick ta ur motorn IGEN för att få dit röret... suck :P
Men nu ska den inte ur igen iaf! (får jag säkert äta upp)
Tror jag drar dit en sväng i morgon med i ren förhoppning om att få ur elen ur 100an.
Blev en sväng idag med.
Skulle ta ur kabelhärvan ur 100an var tanken. Men med värmen kom källossningen och man fick stå i leran i år igen. (Bild finns på första sidan)
Efter att känseln i fötterna var väck och händerna bestod av mer blod utvändigt än invändigt så är äntligen härvan ur!
Hängde in den där den ska vara och börjat kolla så jag hittade vart allt ska va. Blev ca 4 kontakter över bara och jag vet vart andra änden på dom är
Kommer nästan kunna fimpa hela härvan som hänger ut från förarsidan
I morgon tar jag det nog lugnt och på Lördag ska jag till svågern och ta en titt på hur det går med hans Porsche.
Skulle ta ur kabelhärvan ur 100an var tanken. Men med värmen kom källossningen och man fick stå i leran i år igen. (Bild finns på första sidan)
Efter att känseln i fötterna var väck och händerna bestod av mer blod utvändigt än invändigt så är äntligen härvan ur!
Hängde in den där den ska vara och börjat kolla så jag hittade vart allt ska va. Blev ca 4 kontakter över bara och jag vet vart andra änden på dom är
Kommer nästan kunna fimpa hela härvan som hänger ut från förarsidan
I morgon tar jag det nog lugnt och på Lördag ska jag till svågern och ta en titt på hur det går med hans Porsche.
fixat till en liten ersättning av luftfilterboxen.
Gott om plats? givetvis rostfritt.
Även löst problemet med att få luften till turbon.
Uris igloon växer inte på träd och kostar multum nu för tiden i dåligt skick.
Upptäckte i en tråd att någon hade tagit bälgen från en golf mk2 gti som tydligen passar bolt on.
Så en sådan beställdes illa kvickt
Så nu så slipper man den här "fina" lösningen
.
klantarsel som man är så lyckades jag dock få den nya boxen ca 3mm för grund så vågen slår i botten.
Men lätt löst med en distans.
Gott om plats? givetvis rostfritt.
Även löst problemet med att få luften till turbon.
Uris igloon växer inte på träd och kostar multum nu för tiden i dåligt skick.
Upptäckte i en tråd att någon hade tagit bälgen från en golf mk2 gti som tydligen passar bolt on.
Så en sådan beställdes illa kvickt
Så nu så slipper man den här "fina" lösningen
.
klantarsel som man är så lyckades jag dock få den nya boxen ca 3mm för grund så vågen slår i botten.
Men lätt löst med en distans.