Nosliwes Projekt

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Ritade lite på tryckrören idag. Kommer ju givetvis försöka köra på så mycket svetsade rör som möjligt. Men nu fick man en uppfattning om vilka längder som går åt.

Bild

Inte helt optimalt med 180 graders böjar och så långa rör. Men va fasen gör man när audi satte insuget på fel sida :D
Användarvisningsbild
Jimmen
GT-fanatiker
Inlägg: 361
Blev medlem: sön okt 30, 2005 13:41
Ort: Vicktory Lake

Inlägg av Jimmen »

Man bygger en ny topp ;-)
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Eller köper en IC med anslutningarna på samma sida ;)

Trångt?

Bild

Kofångaren är på, men ICn ligger emot remskivan. Oljekylet vette fasen vart det ska hamna. Lär ju få kapa ur kofångaren lite.
Gjort färdigt det sista på elen. Nu finns det oljetrycksgivare, bränslevärmare och tempgivare med 100a kontakten.

Bild
Bild

Mer i morgon!
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Röjde lite idag och kapade bort dom sista bitarna av frontplåten.

Bild

Fick även hem min nya gummibälg ifrån en golf mk2 GTI. sparade massor av plats, rördragning och kapning i hjulhusen.

Bild

Blir lätt att få luft till turbon nu iaf!
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Nu så finns det luft till turbon iaf!

Bild
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Riktigt trevligt du :D
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Ja. Att ett blankt rör kan liva upp så mycket i motorrummet?! Hur ska det gå när det tillkommer 2-3 stycken till då! :D

Inväntar för övrigt en IC från evil.tweety och en insugsslang från 034motorsport.
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Den är på G *yes*
Användarvisningsbild
warniee
GT-tok
Inlägg: 133
Blev medlem: lör sep 01, 2007 10:56
Ort: Venjan

Inlägg av warniee »

Blir ju kanon må jag säga *yes* Smidigt med bälgen från en golf skönt att slippa kapa upp hjulhuset..
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Då är en av två heldagar i garaget avklarade.
Trasslade halva morgonen med att få bränslefördelaren till att sitta fast. Lättare sagt än gjort då ingående bränsleslang med alla 7 tusen delar tog i insuget. Avslutade dagen med att skruva loss den från bränslefördelaren och började vrida runt slangarna så man kan montera den vid sidan av bakom. Då fick jag helt plötsligt ca 50mm spel mellan insug och fördelare.
Behöver få ner den några millimeter för att den inte ska ta i huven.
Så som den sitter nu blir den dessutom lite sned. Inte helt optimalt med tanke på att det är K-jet.
Kommer försöka få till något med hjälp av original slangarna från HY motorn.

Började även trassla med den hydrauliska bromsservon, vilket även det är ett smått h*lvete.
Gamla rostiga rör och fel fäste till bomben. Hade varit så mycket lättare om det fanns anslutning för vakuumpumpen på toppen :P
Bromsrören sitter nu på plats iaf. Tog även loss servo oljebehållaren. Behöver göra om fästet till den med.

Satte dit kylet och drog dom flesta slangarna till det. så nu är nästan kylsystemet komplett, bara 1 slang kvar. Dock så ska ju pumpen till efterkylningen på plats. Måste lösa hur den ska sitta och kopplas in med.

Bild

Mer i morgon!
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Nytt fäste till bomben ritat och klart för tillverkning :)

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Blev inget skruvat igår. Söndag och omställning till sommartid med tillhörande väder fick mig till att bara vilja krypa ner under täcket igen och sova bort gårdagen.

Hämtade mitt paket ifrån 034motorsport idag. Då kunde man inte hålla sig borta ifrån garaget.
Ny michelin gubbe slang till insuget i silikon och tog även med ett nytt oljelock då mitt gamla läckte.

Bild

Sen så bytte jag till vakuum bromsservon då den är mycket lättare att installera.
Ny slang till den så är hela bromssystemet på plats.

Bild

Borrade även dit övre frontstaget. Plåtarna ska kapas ner lite bara så dom följer fronten.

Bild

Imorgon hämtar jag ut en Saab 900 IC i hopp om att den ska passa med lite små modifikationer.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Skruvat lite idag.
Fick hem en 900 IC från evil.tweety i veckan som passar perfekt. Blir lagom rördragningar.
Rakt in i insugsslangen och en kort stump från turbon.
Nu blev nästan problemet att få dit en dump istället :lol:

Bild
Bild

Även trasslat dit trasslet (bränslet)
Behöver dock ha tag på spridartätningarna i plast.
4 av 5 höll vid demontering från 10V N/A motorn. Satt ju elektroniska spridare på motorn när jag köpte den.

Bild

Så ingen uppstart i helgen :( Hade hoppats på det.
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Men det är bra nära nu. Du kan ju starta utan dom där tätningarna om du vill testa. *yes*
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Nedre frontstaget inpassat. Blev mycket bättre nu när motorn sitter som den ska.
Ska bara punktas ihop för att sedan helsvetsas på jobbet.

Bild

Även fått dit alla bränslelsangar utom 1. Den sista spridaren som jag saknar en hylsa till. Kommer beställas i morgon.
Även tändkablarna sitter nu på plats och monterade i ventilkåpan.

Bild
Bild

Sen så har jag läst en hel del om att gasvajern ifrån 100an absolut inte går att ta då fästet i pedalen ser annorlunda ut och man måste börja skarva ihop vajrarna eller bygga nya fästen osv. Trodde dom ja! :D

Originalet har den här typen av krok i änden som sitter igenom ett runt gummi på gaspedalen.

Bild

Medans 100ans är påträdd ovanifrån.

Bild

Enkelt. Bort med GTns vajer, behåll gummit, sätter öglan emot gummit och dra en bult rakt igenom. Funka klockrent :)
Användarvisningsbild
q-sovare
GT-fanatiker
Inlägg: 330
Blev medlem: tor aug 18, 2011 16:19
Ort: Taberg
Kontakt:

Inlägg av q-sovare »

Det blir kanon det där! Ännu mer fantastiskt är ju att VAG faktiskt har nya gummi till gaspedalen!
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Inte som när jag ringde om plasthylsa då. "Ja den har vi! Beställer en åt dig." gick 1min. "Den gick inte att beställa och har utgått." Glädjedödare...
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Fick äntligen hem en hylsa till den sista spridaren idag! Nästan omöjliga att få tag på. Vänner kan man aldrig få för få av! :D Tack Evil.tweety.

Bild

Sen i brist på plats så bad jag farsan svarva bort AC spåret på remskivan. Fick det fixat idag.

Bild
Bild

Fick man lite mindre massa att försöka sätta snurr på som bonus. ;)
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Mest trasslat med att dra elen på bra ställen och dra dit lite kylarslangar idag.
Snyggade även till ICn lite då den såg bedrövlig ut.

Bild

Satt dit spridarbryggan, servopumpen och generatorn med.

Bild

Det som kvarstår innan uppstart är lite slangar och startmotorn. Så hoppas på att kunna göra en provstart i morgon.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Ingen uppstart tyvärr och inget värt att ta bilder på då allt ser i princip likadant ut som innan bortsett från lite ointressanta kabeldragningar.

Har satt dit och kopplat in startmotorn och generatorn.
Satt dit växellänkaget.
Kopplat in ECUn.
Säkert något mer som jag inte kommer på nu.

Har iaf satt dit batteriet och kört runt motorn på startmotorn UTAN att behöva använda brandsläckaren! :lol:
Första gången någonsin det inte gnistrar när man sätter dit + polen. Så något måste man ha gjort rätt med elen iaf!

Enda missödet var att jag dränkte högersidan i bränsle när jag kopplade in bränslepumpen efter att ha kört runt motorn. Ville inte ha på den när jag körde motorn på starten.

Får se om man lyckas pilla igång motorn i veckan.
Skriv svar