Totalrenovering motor och dyl Audi GT -85

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

dåligt me updates, ja vet å jag skäms :P har haft lite annat att göra här in life...

nåväl !

"an' update you have will now" <---- yoda från star wars

min motor säger en del folk är en riktig nolla...så varför inte göra slag i saken? x) här kommer 3 nollningar...den fjärde sitter baki ratten som sagt ;)

1. rätt nollat ?
Bild
2. rätt nollat ?
Bild
3. rätt nollat ?
Bild

Glömde ju packningen mot blocket på denna i all hast x) men nu sitter den så fint så

Bild

BONUS SHOT !

såg denna i en glasmonter på V.A.G idag...så sexi så...förebilden ;) dock avskräckte priset en aning :P

Bild

BONUS SHOT 2

sommar...grill..hund...båt...fisk...mumma...fin flicka ;) (dock enormt linslus)...sommar är guld..norrlands guld

Bild
yummie...
Bild


dags att lämna församlingen nu people..syns nästa ggn mina myggbitna fans :)
Rock on !
Användarvisningsbild
Totti
GT-fanatiker
Inlägg: 898
Blev medlem: sön jul 01, 2007 11:49
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av Totti »

fan vad nice det ser ut!: ) kommer bli bättre än nytt;)
80quattro -85 ***
Audi Gt -86
Audi coupe -90
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag kan inte svara på om du har gjort rätt, men jag blev sugen på grillat... :lol:
Mickel
GT-diggare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 06, 2009 19:48
Ort: V

Inlägg av Mickel »

Dra runt motorn några varv med handkraft först och så se allt står rätt även efter några varv och att inget tar i :lol:
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Ser riktigt lovande ut. fan va sugen jag blev på grillat. iaf bild 1 och 3 är rätt men den nere vid vevaxeln ser jag inte riktigt men du måste ha kåpan på tror jag för att du ska se markeringen.Har för mig den sitter på kåpan. men annars ser det bra ut. *yes*
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

Mickel : already done that my man ;)

evil.tweety : tack för infon, ska kolla upp detta =)
Rock on !
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

dåligt me comments nu tkr jag grabbar å gummor ;)

kan en "UPDATE !!!" göra saken bättre...?

vi börjar me lite karosseri tkr jag =)

grundfärg på efter blästring av front

Bild

efter lack + klarlack

Bild
Bild

tur att man har en firma i lilla piteå som fyller alla bilmärkens originalfärger på sprayburk...;) hyffsat samma nyans? syns någon skillnad alls? :P

Bild

har man inte ett mothåll för att dra remskivan 350nm så tillverkar man ett helt enkelt...denna modell kallas "antes skitiga lilla bonnameck AB"...3mm rostfri plåt...de funka faktiskt klockrent, tro de eller ej

Bild

va kan de nu vara för nån sak han drar fram ur hatten å fräschar upp...? någon som vet vad denna sitter på ? ;)

Bild

BONUS !! (mkt bonus nu...)

såhär ser utsikten ofta ut på sommarstugan ;)

Bild

en renmorsa å en liten rensparvel som ja jaga en stund me firmabilen för nån dag sen x)

Bild

"where does the rainbow end?" ;)

Bild

var ju PDOL (Piteå dansar och ler) förra helgen, var och såg Raubtier, Sonic Syndicate och Amorphis, så någon liten skitsak samla man ju på sig på försäljningsstånden...

Bild
Bild


över å ute //anteman
Rock on !
Mickel
GT-diggare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 06, 2009 19:48
Ort: V

Inlägg av Mickel »

anteman skrev:va kan de nu vara för nån sak han drar fram ur hatten å fräschar upp...? någon som vet vad denna sitter på ? ;)

Bild
Lätt, EGR-förstärkare 8)
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

mickel : rätt så rätt! du är king mannen ! *hehe*


är förkyld å har feber, så kan lika gärna slänga iväg en liten update i smygundan


de klassiska 350 NM som bulten på remskivan ska dras är inga probs om man har rtt verktyg + egenhändigt gjort motstånd ;)

Bild

nu jäklar ! riktiga grejjer skare va ! =D

Bild

en bäver skrek i mitt öra att denna specifika bult ska insmörjas me detta kletikladd före åtdragning:

Bild

loctitad, åtdragen å färdig =)

Bild


BONUS !! ( nån som kanske är less på bonus än...? =P )

ett gäng bärplockare från tjottaheiti eller nått annat land som skulle tanka sina juveler, volvo 745...grejen var den att dom smällde in var sin full tank me diesel i sina bensinbilar..dom klia sig i huvudet å tog sig inte därifrån..var bara tvungen att ta en bild xD

Bild

i norrland kör vi me cabbat husvagn som släp ist för att köpa ett separat..man tager va man haver var de en klok bäver som sade (c:

Bild

då man är på sommarstugan bara en själv å flickvännen är de lätt att de blir lite småporrigt framför brasan...you guys know what I'm talking about ;)

Bild


över å ute //ante
Rock on !
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

måååh, ingen som skriver i min lilla cybertråd :(

men men, ska förmodligen lyfta i snurran i karossen till veckan hoppas jag på ! update inom kort
Rock on !
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Haha, vi skrattar gott åt dina inlägg ska du veta :lol:

Ska bli spännande att se fortsättningen, det börjar närma sig nu :D
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

hehe tack Edis ! dig kan man lita på ! :D du är mitt solsken en mörk söndakväll...;)


lovar en datering uppåt till veckan !

..seriöst, ja lovar

....ett stort helt pompöst promise


gonatt Sverige :)
Rock on !
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Nollningen ser bra ut. Det där ska den gå igång på.

Du ser märkningen på vevaxeln bättre sen när motorn och växellådan sitter ihop och du kan kika i gluggen efter 1an och Noll märkningen på svänghjulet.

Men det är inte alltid att det stämmer till 100% på dessa motorer.
De är inte så kinkiga heller då det varken sitter kamlägesgivare eller vevaxellägesgivare. Bara det går fritt så är det lugnt.

Kamremsspänningen på vänstersida (framifrån sett) mellan kamaxeldrevet och kamdrevet nere på vevaxeln brukar jag finjustera spänningen genom att vrida vevaxeln lite motsols medans kamdrevet står stilla innan jag spänner det sista på vattenpumps sidan och drar åt allt slutgiltigt. Då får man spänningen precis som man vill ha den. *yes*

Ska bli spännande att följa monteringen och uppstarten. :D
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

hur går det för dig? fått i motorn?
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

blueman83: okok =) hur mkt brukar du spänna kamremmen btw? någon som vet i överlag? skare "slacka" ca 1 cm som på andra remmar ?

evil.tweety: ja skyndar, ja skyndar...lungn i stormblåsten :P


får väll retas lite då...

nära nu =)

Bild

btw gubbar å gummor...kikade på en polares nyinköpta gt, oxå den en -85, härom dagen och såg att hans tändfördelare satt annars än på min som ja nyss har nollat enligt haynes-boken :/ hans vacuumklocka var ganska mkt mer vriden till höger (mot pilens riktning) än va min är..hans är helt original..har ja nollat fel eller ? :/

Bild

stay tuned gubbs.....
Rock on !
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Jag brukar spänna kamremar så man kan vrida remen 90gr innan det tar emot.

Vaccumklockan kommer att ställa sig rätt sen när du har finjusterat tändningen med stroboskop lampan. Du riktar pickadollen mot markeringen på svänghjulen och vrider fördelaren till den står rätt sen drar du åt M8 muttern som låser fast fördelaren.
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Ser riktigt lovande ut. nu är det nära :D Jag tror att det inte har någon roll hur man sätter rotoraxeln i kammen. har för mig att det inte sitter någon kil eller liknande så att du bara kan sätta kammen på ett sett.på visa bilar finns det ett spår eller pigg eller liknande så man inte kan montera rotorn fel. men tror inte att audi 5:or har det. så med andra ord kan du montera den hur du vill. huvud saken är att markeringarna stämmer innan för locket.
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

!!! UPDATE !!!

ja skrev stort så att folk ska se ^^ x)

hehe nu hänger den å dinglar för första ggn på 2 år, som flickan sa :D

Bild

dax för clutch

Bild

speed-turbo-tvättat svängis

Bild

dessvärre behöver ja a little help from my undersåtar för en ggn =D ska nolla svänghjul, koppling osv men hittar inga markeringar :/ detta står i haynes-bibeln, notera markeringarna på prickarna:

Bild

men ja ser inga sånna på min vevaxel? :/

Bild

sen har vi flywheel...ärligt talat nu grabbs...ja fattar ingenting :/ haynes-bibeln:

Bild

mitt:

Bild

haynes:

Bild

mitt:

Bild

ska markeringarna I och 0 bara peka rakt upp mot toppen eller vad?

...i'm in desperate need of help! :(

rock on ! //ant
Rock on !
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Hmm. Oftast brukar det vara så att håldelningen på svänghjulet mot vevaxeln bara stämmer iett läge. Så var det på min iallf.
Kan vara värt att kolla upp.?

Eftersom även din bottendel är balanserad så ska det däremot finnas en nolla på svänghjulet och en nolla på tryckplattan som är inknackat av pers. som utförde balanseringen.

0 och 1 Markeringen på svänghjulet kan du läsa av sen när motor/växellådan sitter ihop. Då kommer du att se det genom ett urtag upptill på växellådan.
0an betyder Övre dödpunkt, 1an är oftast 18gr (före övre dödpunkt)
Det är då gnistan ska komma. *yes*
Alltså, vid nollning av motorn är det 0an du ska läsa av.
Vid tändinställning med stroboskoplampa så är det 1an lampan ska blinka på när du vrider på fördelaren medans motorn är igång eller s.k shuggning.

Hoppas det hjälpte något?
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

blueman83: de löste sig genom att ja la dit lådan provisoriskt å nolla efter sprängkåpan..funka prima :)

!!! CRITICAL UPDATE !!! !!! CRITICAL UPDATE !!!


nu ni barn, what you all been waiting for..........



håll nu fast era stjärthål kära konfirmander så dom inte rymmer, för nu blire häftigt ! :D

wohoooooo !!!! *love* (c:

Bild
Bild

nu har ja efter 2 år plocka fram denna lille rackare oxå x)

Bild

lite skillnad på gammal ihopdegad kylarslange jämtemot en ny fräsch å spänstig..?

Bild

äre detta rör som går till förvärmningen eller va hare för uppgift ? behövs eller ej ? :P

Bild


som sagt så blev de original horroravgaslimpan tills ja får tag i ett extraktorrör till min bebis....men denna limpa ser så brutalt överhorror ut så den får ni itt se :/


var tvungen väga flywheel före "påsättning" x) vågen visar dock lite för mkt...julas egna you know :p

Bild


ja ledsnar aldrig på BONUS-SHOT !! xD

kände mig plötsligt musikaliskt bildengagerad å knäppte ett panorama :D

Bild

såg en småcool gammal scirocco utanför willys för nån dag sen (svar ja, willys är helt ok att handla på era pissnissar som kommer att svara emot) å blev ganska impad..börjar itt finnas så många sånna här kvar =)

Bild
Bild

någon som sett filmen gremlins..? med allas våran egna teddy-söt-björn-varelse gizmo =) här i norrland fick ja tydligen reda på att på V.A.G uttalar man honom "gszmeu" -----> uttalas giiizzmeeuuuuu på pitemål

Bild

var bara tvungen att knäppa ett kort på ett barn-dvärg-skithus på jobbet ! xD checka in storleken på dass å handfat ! fatet är typ 40 cm över golv, ja pröva sätta mig på dass men skinkorna rymdes knappt xD

Bild

över å ute...snart i en GT nära dig...;)
Rock on !
Skriv svar