Totalrenovering motor och dyl Audi GT -85

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Alltid lika kul att följa en trimmare. *yes*

Klart det ska sugtrimmas,

Topstricket var en bra idé.. :D

Du har inte funderat något på att bygga motorn med en bottendel från NG motorn när du ska trimma så hårt?
Den bottendelen har sprutmunstycken som oljekyler kolvarna lika som på turbomodellerna? Men det kommer nog att hålla ändå..
Bygger själv på en gammal KL bottendel utan oljekylda kolvar.. *yes*

Ta gärna en bild när skvalpskyddet är monterat, det sitter inget sånt på KL bottendelarna så det blir till att lösa på någotvis.. Kanske går att beställa ett lika som du har köpt och modda dit. Vem vet..
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

Alltid kul med bra feedback grabbar..sånt gör att man fortsätter i gladhet många ggr (c:

blueman83: jo vet de dära med oljekylning...men grejen är den att ha "matching numbers" så att säga...att sätta mejseln i originalmotorn som sitter där sen fabrik är lite speciellt ist för att byta...ja förstår precis din tanke, men är ju inga extrema stålmannen-batman-effekter som ska ut ur puffran, så ja går i tron om att det håller ändå..men tack så hemskt mkt för omtanken iaf (c:

lovar att återkomma me massa bilder spec åt dig gällande skvalpskyddet då detta är monterat eftersom du ber så snällt (c:
Rock on !
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

nån som är sugen på nåra nybakade, heta pix ? (c:

tog arslet ur vagnen å rengjorde en massa kladd som låg å skräpa :) men nu!! enjoy

detta ÄR kladd:

Bild

men detta däremot ÄR ett rent kladd...va tkr folket då ? :)
Bild
Bild

separated with precision of a frog :O
Bild

together again..love at first sight ! :D
Bild


*hett tips till alla med GT som har taskig tomgång osv, RENGÖR UNDERSIDAN AV SPRIDARHUSET ! ett hem till mkt lort å grejjer*


mammas tops hjälper till med mer än bara rensa öronen på stora pojkar...MEN!! väl i garaget, ta dessa tops med andakt och ta upp dom med en liten sketen tång, på detta sätt slipper du skita ner halva burken, på detta sätt slipper du få smisk av din mor pga detta faktum ! (insidertips) :O

Bild

*konstpaus*

Bild

kliniskt rengjord och uppmätt oljepumpare...denna var i mkt gott skick invändigt, så varför inte göra samma utvändigt ? (:

Bild
Bild

dessa är gifta med varann hörde jag en fågel viska i mitt öra ! :O

Bild

måla måla

Bild

mitt nymålade, invändigt syratvätttade in-suck (:

Bild

bonus shot ! grannen ville ha lite *brumma* *brumma* så verktygen åkte fram ! hi-tech-shit :D

Bild

håll ut till nästa ggn !
Rock on !
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Haha, kul läsning som vanligt! *asg*

Delarna blev ju som nya! *yes* :D
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Inlägg av Wallin »

snyggt jobbat! *yes*
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Inlägg av Erre »

Snyggt blire! *yes* Ska bli kul att se resultatet så småningom :D
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Snyggt,, Diggar leksaks bilen.. *yes*
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

phille_hbg skrev:ser riktigt trevligt ut! :)

men en sak jag kom att tänka på var spridarna. är det orginal spridare du köpt? och isf, hur pass långt räcker dom? d.v.s. hur många hästkrafter orkar dom med?

fortsätt i den här stilen, och har du mer info och bilder på lager så är det bara att lägga upp tycker jag :)

MVH Phille
jupp de är originalspridare...jag knalla in på en auktoriserad Bosch-återförsäljare å angav numret som står på dom bara...as simple as that (:

sry så har ja intet den blekaste av aningar hur långt originalspridarna räcker i en GT...nån som känner sig manad att fylla på med info ? Kan ju tillägga att min ska in hos en audiexpert när den är färdig...ska skruva på soppatrycket, ställa tändning och lite annat...har hört av denna man förut att man kan pressa ut ca 30% till av spridarna än vad originaltrycket är från fabrik..om man nu har fräscha spridare vill säga ;)

men men, någon som kan någon ungefärlig effektsiffra på originalspridare ?
Rock on !
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

anteman skrev:
phille_hbg skrev:ser riktigt trevligt ut! :)

men en sak jag kom att tänka på var spridarna. är det orginal spridare du köpt? och isf, hur pass långt räcker dom? d.v.s. hur många hästkrafter orkar dom med?

fortsätt i den här stilen, och har du mer info och bilder på lager så är det bara att lägga upp tycker jag :)

MVH Phille
jupp de är originalspridare...jag knalla in på en auktoriserad Bosch-återförsäljare å angav numret som står på dom bara...as simple as that (:

sry så har ja intet den blekaste av aningar hur långt originalspridarna räcker i en GT...nån som känner sig manad att fylla på med info ? Kan ju tillägga att min ska in hos en audiexpert när den är färdig...ska skruva på soppatrycket, ställa tändning och lite annat...har hört av denna man förut att man kan pressa ut ca 30% till av spridarna än vad originaltrycket är från fabrik..om man nu har fräscha spridare vill säga ;)

men men, någon som kan någon ungefärlig effektsiffra på originalspridare ?

Finns dom som säger att org bränsle system i Audi 10V håller till 250hk. Visserligen turbo motorer men likaväl 10V.
Jag ska se hur mycket jag kan kräma ur mitt sprut innan det inte orkar mer så kan jag komma med bättre siffror i sommar
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Ska man vara riktigt seriös när det gäller spridarna ska man ju provtrycka de och mäta flödet. Vi träffade några Audi-kunniga på Mantorp för några årsedan som hade trimmat mycket sugis, och han sa att de testade en massa olika spridare och valde ut de som var jämnast.

Han sa att de behöver inte vara bättre bara för att de är nya heller.

Det hade varit riktigt roligt att göra en sådan manöver och testa sina spridare!
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

Edis skrev:Han sa att de behöver inte vara bättre bara för att de är nya heller.
Sant så sant, men kändes allmänt dåligt att sätta tillbax dom gamla även om nån av dom kanske är snäppet bättre flöde på än dom nya ja har köpt...har inte råd att köpa en hel uppsättning nya bara för att testa vilka som flödar bäst så att säga ;)

men men iaf!! tack för alla kommentarer små barn ! sånt värmer ett kallt ishjärta (c:

ska och hämta ut nya ventiltätningar imorrn på V.A.G...efter detta faktum kommer en update.. stay tuned people ! :)
Rock on !
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

Tjosan hoppsan i lingonskogen ! :D

hmmmm...vill nån ha update ? i vilket fall som helst, vare sig du som läser detta vill eller inte så kommer en obönhörligt här iaf :P

nya gummituttar! :D en upp och ner bara för sakens skull ;)

Bild

down down down we go *nynnar på en skitful melodi*

Bild

efter 10 st nya, hårda mojänger som pressas på ventilstyrningen så får man en så kallad "gummituttartumme"

Bild

1...

Bild

2... (om jag var en miniatyrmänniska så skulle ja vilja åka rutschbana nerför en ventilfjäder, de vill alla pojkar)

Bild

3 !!

Bild

inklusive monterade knaster å dyl tilltugg

Bild

10-cylindrig moppetopp ! :D

Bild

looking good my man ! de här blir ganska bra tror jag :)

Bild

over and ute //ant
Rock on !
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Trevligt, det blir uppstart lagomt till sommaren.?

Hade du några bilder på skvalpskyddet i bottendelen?
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

Uppstart till sommaren är ju ett måste ;)

btw, hade bara en gammal bild på skyddet, men ja hoppas att du ser vart de ska sitta iaf

Bild
Rock on !
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Mycket intressant att se dessa bilder för en annan som aldrig har skruvat isär en sådan här motor :D

Bra jobbat! *yes*
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

hehe graciás Edis...tummen upp från självaste "mr site-director" himself, DE mina barn är inte dåligt (c:

som sagt, ja gillar att dokumentera de ja gör, och då har man bevis ifall man nån ggn syndar mot jesus och säljer iväg kärran :P

hatar projekttrådar utan bilder på sånt man pillar med, så ja ska ta mä tusan vara mot strömmen jag ;) bilder är najjs

come along nu Edis, nu vill vi på forumet se lite action och en totalrep av din snurra i gammelpärlan ! 5000 hk minst ! *yea*

...bli inte stöddig bara för att du har skaffat uris :wink: *hehe*
Rock on !
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

blueman83 skrev:Snyggt portningsjobb du har gjort på toppen.

En liten undran: Räcker verkligen inte std utförande av förbrännings utrymmet till vid trimning eller är det ett expriment som du gör?

Vad vägde ditt svänghjul innan lättning?
Mitt väger 10.445kg så jag valde att inte lätta mitt.

Det blir trevligt att se hur du har löst det med Insug/avgas flödet med insugsrör och grenrör.
De är faktiskt std utförande av förbränningsutrymmet, även om de verkar moddat, de enda jag har gjort är bara att polera upp å ta bort all grodlort å dylika tilltugg :P

Mitt flywheel vägde oxå strax över 10 kg, så ja har lättat mitt 2.5 kg...blir spännande att se resultatet på upp/nervarvning av motorn sen och jämföra (c:

Insug/avgas är fortfarande en liten julnöt att knäcka för jag dock :/ ja ska börja att köra me original insug hadd ja tänkt till en början, går ju alltid att ändra i efterhand...däremot så vägrar jag sätta dit en ful, oavstämd original avgaslimpa som ser ut som 70 svåra år + 3 världskrig...nej, extraktorrör äro ett måste !! *hehe*
Rock on !
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Okey.:D

Så skvalpskyddet är helt enkelt en plastkåpa som sitter fastsnäppt på oljesilen?

Håller med där. Gör man en helrenovering och trimning så vill man inte sätta dit en avgaslimpa som ser ut som något som katten har släpat in.:shock:
Finns högrisk för att gjutjärnet spricker oxå.
Rostfritt eller Svartstål så håller det länge. *yes*
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

blueman83 skrev:Okey.:D

Så skvalpskyddet är helt enkelt en plastkåpa som sitter fastsnäppt på oljesilen?
Precajs mannen : ) kanske inte så graciöst skvalpskydd, men nog fyller det säkert sin funktion skull ja tro : P
Rock on !
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

Har varit dött som i en tom grav här ett tag nu, har haft lite annat att göra...MEN ! nu äre miniupdate folket ! *yea*

som sagt tidigare i den lilla lilla tråden, ALLT gås igenom å rengörs...som den här vacuumförstärkaren tex...gott råd = blästra ICKET denna makapär, då får du ta den i smådelar å pilla bort all sand sen...egen erfarenhet x)

Bild

de tar sig sa terroristen ! tillflligt montage, looking good or bad ? *nynnar på michael jacksons -black or white-* :O

Bild


more to come, stay tuned all of you stolsitters behind the skärm ! ;)

//ant out *yea*
Rock on !
Skriv svar