Totalrenovering motor och dyl Audi GT -85
Totalrenovering motor och dyl Audi GT -85
Tja tja motorskadade folk !
En norrlänning här som gillar tyska bilar, flickvännen, grillat å soundet av en nyknäckt bira eller 7 en sommarkväll (c:
Köpte en GT av en polare när suget efter en sportigare bil obönhörligt trängde sig på...camryn från 88 hade gjort sitt både i utseende (solbränna överallt!) och i rolighet (börnade med ett framhjul och fick smeknamnet skammen)...sagt å gjort, sportigare bil skulle inhandlas, och skiten inhandlades våren 07, ty detta var en dag av glädje! (c:
Körde en sommar + en vinter + en sommar utan problem, motorn gick som en nykter polis en måndagsmorgon, spikrakt men dock som med allt annat som jag äger så gillar jag stark när det är fint lite varstans saker byttes bara för sakens skull till nytt...nya länkarmar, nya bussningar överallt å bla bla bla...nytt är fräscht och nytt är fint som ja brukar säga
Över till trådens egentliga syfte...gick lääänge och störde mig på motorrummet, detta änglars paradis vid rätt omvårdnad! Egentligen var de inte särskilt farligt för att vara en GT, men en liten perfektionist inom mig skrek till slut av ilska, och totalrenovering insåg jag blev ett faktum! Sagt å gjort, december 08 stannade veven för sista ggn i sitt nuvarande skick och skede..
hmmm...men vad ska man köra denna vinter då blev ju den totala frågan med polarna..? nu ska vi se, vinter - halt - lätt bakparti...*fundera en stund*...en BMW såklart ! Köpte en E30 320 att sladda runt me ist av en annan polare som kom lite som en räddare i nöden (c:
Vill ni ha bilder ? de kommer kära konfirmander hehe GTn in i garaget och bara börja riva ! Sladdar hit å slangar dit, när man var som mest arg i stridens hetta så kom ja på en sak...ponera följande scenario:
Audi bygger bil - Audi bygger bil runt ett motorblock - Audi känner sig klar - Audi glömmer all kringutrustning - De vitklädda herrarna på Audi vänder sig om för att titta så ingen är i närheten - En vitklädd herre anställd på Audi blundar, slänger ner resten av all skit som bilen behöver under huven och ler som bara en vitklädd man kan - Vitklädd herre stänger huv och går visslande därifrån....
Motorrummet är fult på en GT...råttbo...så nu vet ni de
MEN NU ! efter mitt livs historia så börjar vi flickor små ! har en drös me bilder och en del är ganska gamla, bilen i sig har kommit betydligt längre än de på bilderna tex...men ja kommer att uppdatera lite nu å de me bilder för att stilla hungern
I'll be back
Rock on ! //ant
När de begav sig inför rivning
Don't ask...
Låda ute..YIPPIEEE!!..kladdig som få..YIPPIEEE!!
Efter lite ompyssling..resten av motorn får samma behandling :P
5 cyl audisnurra ute efter lite krig
*skruva* *muttra för sig själv* *vissla* *skruva*
kamaxel @ gone :O
toppitopp (c:
helt plötsligt låg dom bara där av sig själv..snart tror ja på tomten oxå! :O
That's it for now...kommer mer om nån dag säkert : P kan ju oxå tillägga att allt under huven, ALLT blästras och lackas på nytt...ALLA bultar, lager, en del kringomutrustning är nytt i hela motorn och bla bla osv osv...nu ska ja lämna er ensam me att glo på mina bilder tills nästa ggn
cya (c:
//ant
En norrlänning här som gillar tyska bilar, flickvännen, grillat å soundet av en nyknäckt bira eller 7 en sommarkväll (c:
Köpte en GT av en polare när suget efter en sportigare bil obönhörligt trängde sig på...camryn från 88 hade gjort sitt både i utseende (solbränna överallt!) och i rolighet (börnade med ett framhjul och fick smeknamnet skammen)...sagt å gjort, sportigare bil skulle inhandlas, och skiten inhandlades våren 07, ty detta var en dag av glädje! (c:
Körde en sommar + en vinter + en sommar utan problem, motorn gick som en nykter polis en måndagsmorgon, spikrakt men dock som med allt annat som jag äger så gillar jag stark när det är fint lite varstans saker byttes bara för sakens skull till nytt...nya länkarmar, nya bussningar överallt å bla bla bla...nytt är fräscht och nytt är fint som ja brukar säga
Över till trådens egentliga syfte...gick lääänge och störde mig på motorrummet, detta änglars paradis vid rätt omvårdnad! Egentligen var de inte särskilt farligt för att vara en GT, men en liten perfektionist inom mig skrek till slut av ilska, och totalrenovering insåg jag blev ett faktum! Sagt å gjort, december 08 stannade veven för sista ggn i sitt nuvarande skick och skede..
hmmm...men vad ska man köra denna vinter då blev ju den totala frågan med polarna..? nu ska vi se, vinter - halt - lätt bakparti...*fundera en stund*...en BMW såklart ! Köpte en E30 320 att sladda runt me ist av en annan polare som kom lite som en räddare i nöden (c:
Vill ni ha bilder ? de kommer kära konfirmander hehe GTn in i garaget och bara börja riva ! Sladdar hit å slangar dit, när man var som mest arg i stridens hetta så kom ja på en sak...ponera följande scenario:
Audi bygger bil - Audi bygger bil runt ett motorblock - Audi känner sig klar - Audi glömmer all kringutrustning - De vitklädda herrarna på Audi vänder sig om för att titta så ingen är i närheten - En vitklädd herre anställd på Audi blundar, slänger ner resten av all skit som bilen behöver under huven och ler som bara en vitklädd man kan - Vitklädd herre stänger huv och går visslande därifrån....
Motorrummet är fult på en GT...råttbo...så nu vet ni de
MEN NU ! efter mitt livs historia så börjar vi flickor små ! har en drös me bilder och en del är ganska gamla, bilen i sig har kommit betydligt längre än de på bilderna tex...men ja kommer att uppdatera lite nu å de me bilder för att stilla hungern
I'll be back
Rock on ! //ant
När de begav sig inför rivning
Don't ask...
Låda ute..YIPPIEEE!!..kladdig som få..YIPPIEEE!!
Efter lite ompyssling..resten av motorn får samma behandling :P
5 cyl audisnurra ute efter lite krig
*skruva* *muttra för sig själv* *vissla* *skruva*
kamaxel @ gone :O
toppitopp (c:
helt plötsligt låg dom bara där av sig själv..snart tror ja på tomten oxå! :O
That's it for now...kommer mer om nån dag säkert : P kan ju oxå tillägga att allt under huven, ALLT blästras och lackas på nytt...ALLA bultar, lager, en del kringomutrustning är nytt i hela motorn och bla bla osv osv...nu ska ja lämna er ensam me att glo på mina bilder tills nästa ggn
cya (c:
//ant
Rock on !
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 264
- Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
- Ort: Helsingborg
hej och välkommen till forumet!
kul med ännu en projekttråd och trevliga bilder!
fortsätt jobba på i denna takten och du kommer säkert ha en kanonbil!
hur är karossen på den? vad hade du tänkt dig att göra under huven? tänkte du köra lite tyskstuk under huven och flytta en massa prylar för att få ett cleant utseende utan en massa lådor, behållare och liknande eller?
har du något ungefärligt datum på när bilen är tänkt att rulla igen?
MVH Phille
kul med ännu en projekttråd och trevliga bilder!
fortsätt jobba på i denna takten och du kommer säkert ha en kanonbil!
hur är karossen på den? vad hade du tänkt dig att göra under huven? tänkte du köra lite tyskstuk under huven och flytta en massa prylar för att få ett cleant utseende utan en massa lådor, behållare och liknande eller?
har du något ungefärligt datum på när bilen är tänkt att rulla igen?
MVH Phille
Tack till bägge 2...kul när ens jobb uppskattas (c:
hehe faktum är att bilen redan är i ett ganska långt gånget tillstånd...dessa bilder är gamla...har en drös me bilder ja lägger upp allt eftersom
Karossen är faktiskt riktigt bra på detta ex...norrlandskörd = i de stora hela rostfri enda bruna chromet är vid framrutan som vanligt, men ska fixas å donas !
Vad som händer under huven frågar du ?...egentligen en väl bevarad hemlighet, men kan avslöja så mkt som att det inte längre är en helt standard 2.2 liters maskin som ruvar...vissa modifikationer har gjorts...updates med bilder kommer kära konirmander, updates kommer ; )
bilen ska rulla till sommaren är det tänkt...som sagt är det redan betydligt mer långt gånget än dessa startbilder som mest var till för att mjuka upp...mer kommer...har massor me bilder...mer kommer (c:
hehe faktum är att bilen redan är i ett ganska långt gånget tillstånd...dessa bilder är gamla...har en drös me bilder ja lägger upp allt eftersom
Karossen är faktiskt riktigt bra på detta ex...norrlandskörd = i de stora hela rostfri enda bruna chromet är vid framrutan som vanligt, men ska fixas å donas !
Vad som händer under huven frågar du ?...egentligen en väl bevarad hemlighet, men kan avslöja så mkt som att det inte längre är en helt standard 2.2 liters maskin som ruvar...vissa modifikationer har gjorts...updates med bilder kommer kära konirmander, updates kommer ; )
bilen ska rulla till sommaren är det tänkt...som sagt är det redan betydligt mer långt gånget än dessa startbilder som mest var till för att mjuka upp...mer kommer...har massor me bilder...mer kommer (c:
Rock on !
ok, here we go again gott folk ! eller kanske nattfåglar är bättre ord den här tiden ; )
lite mer bilder kommer nu som på ett efterlängtat bräde (c:
de här var ju riktigt toppen tkr jag ( :
close up...sot fick man på köpet när man handlade bil 1985
pumpa på pumpa på...
wohooo ! *ser stolt ut*
vissa säger renat brännvin...jag säger renat motorblock (c:
mer spännande än kinderägg!...va kan detta vara måntro...? x)
"vi ses i dimman" (ni som gissade rätt kanske får ett kinderägg me posten)
bonus shot !
fula saker som blev fina saker med sandens + luftens hjälp
sen målar man...sen lånar man mammas ugn, sätter på 280 grader, lämnar skiten i ugnen ca 1 timme, sover en stund för att sedan komma tebax för att känna lukten av varm, härdad färg...ja resonerar ju som en snabbmatskedja...ungefär...sen repeterar man alla grejer man målar (c:
meeera grejjor...
se där...nyrepad med nya kol, nya släpringar, rengjorda lindningar, blästrat, lackat osv osv osv
topp utan inälvor :o
bonus shot ! likbilen till vänster x) snösituationen i piteå
that's it for now people...kommer mer sen
cya //ant
lite mer bilder kommer nu som på ett efterlängtat bräde (c:
de här var ju riktigt toppen tkr jag ( :
close up...sot fick man på köpet när man handlade bil 1985
pumpa på pumpa på...
wohooo ! *ser stolt ut*
vissa säger renat brännvin...jag säger renat motorblock (c:
mer spännande än kinderägg!...va kan detta vara måntro...? x)
"vi ses i dimman" (ni som gissade rätt kanske får ett kinderägg me posten)
bonus shot !
fula saker som blev fina saker med sandens + luftens hjälp
sen målar man...sen lånar man mammas ugn, sätter på 280 grader, lämnar skiten i ugnen ca 1 timme, sover en stund för att sedan komma tebax för att känna lukten av varm, härdad färg...ja resonerar ju som en snabbmatskedja...ungefär...sen repeterar man alla grejer man målar (c:
meeera grejjor...
se där...nyrepad med nya kol, nya släpringar, rengjorda lindningar, blästrat, lackat osv osv osv
topp utan inälvor :o
bonus shot ! likbilen till vänster x) snösituationen i piteå
that's it for now people...kommer mer sen
cya //ant
Rock on !
blueman83: graciás för tipset .. ska kollas upp så småningom !
tack för feedbacken !! den uppskattas ! men nu, liten update .. en liten en bara sådär i smygundan (c:
tvättklocka är bra att tillhandahålla ibland:
topp rengjord från smuts, kalk, fågelskit, grodlort och dylika tilltugg...
som sagt var...nytt är fint, och nytt är fräscht
more to come ! tålamod mina unga padawans, tålamod...kommer större update imorrn (c:
tack för feedbacken !! den uppskattas ! men nu, liten update .. en liten en bara sådär i smygundan (c:
tvättklocka är bra att tillhandahålla ibland:
topp rengjord från smuts, kalk, fågelskit, grodlort och dylika tilltugg...
som sagt var...nytt är fint, och nytt är fräscht
more to come ! tålamod mina unga padawans, tålamod...kommer större update imorrn (c:
Rock on !
sry för alla skyhigh förväntningar, men blev akut tvungen att ta tag i en annan renovering :O skotern koka för mä, så var bara riva den å byta kolvar, alla packningar å tvätta hela motorrummet...norrland utan skoter är som stockholm utan backslick
men nu mina konfirmander !! update !
ja sätter på toppen ninjamask ! :O
helmig hemlig...bara bara 5 st ninjaknivar blottas för åskådaren !
har hört att ninjor ska vara propert klädda i svart
welcome to the other side
smått polerade förbränningsrum...lite skillnad mot innan ?
innan:
nuvarande:
...nämen?? vad i allsin dar ? vilken goding till bild
va har hänt här då ?
som svar på mitt förra uttalande så svarar jag såhär:
Recept Audi GT -85: *harklar sig å berättar med stor inlevelse*
- block borrat till 83 mm vilket ger 2.3 L ist för 2.2
- nya lager överallt i hela motorn
- 5 st nya kolvar "kolbenschmidt" från tyskland vilka är 82.485 mm i diameter inklusive nya ringar, kolvbultar, låsringar etc etc
- hela motorn blueprintad som betyder för er som inte kan att ALLT i motorn är invägt och balanserat..rubb å stubb...vevaxel, stakar, kolvar, svänghjul med koppling och bla bla bla osv osv
- lättat svänghjul ca 2.8 kg
- toppen rengjord, planad, portad, tillagt radiesäten på insugssidan
- ny kamaxel "catcams" 267 graders
- allt i toppen är nytt, ventiler både på insug/avgas, fjädrar, tryckbrickor, knaster, ventilstyrningar osv osv
- ny koppling "sachs" vilket är en volvo performance som klarar upp till 400nm i vrid vilket är mer än tillräckligt dock är detta ingen sinter då ja även vill cruisa i stan då och då...denna koppling är en organisk sådan som de så fint kallas vilket betyder att den är snällare på dragläget i princip =)
- ALLT är rengjort, blästrat å lackat i vackra kulörer (god bless kompressor)
- en hel del kringomutrustning som olika styrningar av motorn, vattenslangar, vacuumslangar, gummitutor, damasker och annat är oxå splitter nya
var detta ja har i minne för tillfället ^^ kommer ja på nått mer så updaterar ja listan sen helt enkelt =) anledningen till att jag itt valde en vassare kam är pga av att jag är mer intresserad av att ha kraften tidigt på låg och mellanregister...tycker de är sällan man ligger på toppvarv med en vanlig bil för att få ut nån effekt...jag trimmar mkt för att få en accsnabb bil från start ist för att vara i princip orkeslös från botten...så en kamaxel över 270 grader tkr jag bara är onödigt helt enkelt...267 grader lämpar sig ypperligt till blandad körning!..men allting är ju en definitionsfråga och vad man ska använda skiten till som sagt (c:
kommer mer sen...har mer att skriva men nu räcker de för den här ggn gott folk (c:
kommer ett bonus shot på saken som tog upp en del av min tid ist...Polaris Pro X2 800 -04 den som inte har kört skoter har inte heller levt livet till fullo än..lär er det kära konfirmander, lär er det...enjoy
men nu mina konfirmander !! update !
ja sätter på toppen ninjamask ! :O
helmig hemlig...bara bara 5 st ninjaknivar blottas för åskådaren !
har hört att ninjor ska vara propert klädda i svart
welcome to the other side
smått polerade förbränningsrum...lite skillnad mot innan ?
innan:
nuvarande:
...nämen?? vad i allsin dar ? vilken goding till bild
va har hänt här då ?
som svar på mitt förra uttalande så svarar jag såhär:
Recept Audi GT -85: *harklar sig å berättar med stor inlevelse*
- block borrat till 83 mm vilket ger 2.3 L ist för 2.2
- nya lager överallt i hela motorn
- 5 st nya kolvar "kolbenschmidt" från tyskland vilka är 82.485 mm i diameter inklusive nya ringar, kolvbultar, låsringar etc etc
- hela motorn blueprintad som betyder för er som inte kan att ALLT i motorn är invägt och balanserat..rubb å stubb...vevaxel, stakar, kolvar, svänghjul med koppling och bla bla bla osv osv
- lättat svänghjul ca 2.8 kg
- toppen rengjord, planad, portad, tillagt radiesäten på insugssidan
- ny kamaxel "catcams" 267 graders
- allt i toppen är nytt, ventiler både på insug/avgas, fjädrar, tryckbrickor, knaster, ventilstyrningar osv osv
- ny koppling "sachs" vilket är en volvo performance som klarar upp till 400nm i vrid vilket är mer än tillräckligt dock är detta ingen sinter då ja även vill cruisa i stan då och då...denna koppling är en organisk sådan som de så fint kallas vilket betyder att den är snällare på dragläget i princip =)
- ALLT är rengjort, blästrat å lackat i vackra kulörer (god bless kompressor)
- en hel del kringomutrustning som olika styrningar av motorn, vattenslangar, vacuumslangar, gummitutor, damasker och annat är oxå splitter nya
var detta ja har i minne för tillfället ^^ kommer ja på nått mer så updaterar ja listan sen helt enkelt =) anledningen till att jag itt valde en vassare kam är pga av att jag är mer intresserad av att ha kraften tidigt på låg och mellanregister...tycker de är sällan man ligger på toppvarv med en vanlig bil för att få ut nån effekt...jag trimmar mkt för att få en accsnabb bil från start ist för att vara i princip orkeslös från botten...så en kamaxel över 270 grader tkr jag bara är onödigt helt enkelt...267 grader lämpar sig ypperligt till blandad körning!..men allting är ju en definitionsfråga och vad man ska använda skiten till som sagt (c:
kommer mer sen...har mer att skriva men nu räcker de för den här ggn gott folk (c:
kommer ett bonus shot på saken som tog upp en del av min tid ist...Polaris Pro X2 800 -04 den som inte har kört skoter har inte heller levt livet till fullo än..lär er det kära konfirmander, lär er det...enjoy
Rock on !
Snyggt portningsjobb du har gjort på toppen.
En liten undran: Räcker verkligen inte std utförande av förbrännings utrymmet till vid trimning eller är det ett expriment som du gör?
Vad vägde ditt svänghjul innan lättning?
Mitt väger 10.445kg så jag valde att inte lätta mitt.
Trevligt tråd att följa..
Ska du testa motorn i bromsbänk sen när den är inkörd?
Det blir trevligt att se hur du har löst det med Insug/avgas flödet med insugsrör och grenrör.
En liten undran: Räcker verkligen inte std utförande av förbrännings utrymmet till vid trimning eller är det ett expriment som du gör?
Vad vägde ditt svänghjul innan lättning?
Mitt väger 10.445kg så jag valde att inte lätta mitt.
Trevligt tråd att följa..
Ska du testa motorn i bromsbänk sen när den är inkörd?
Det blir trevligt att se hur du har löst det med Insug/avgas flödet med insugsrör och grenrör.
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 264
- Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
- Ort: Helsingborg
ser riktigt trevligt ut!
men en sak jag kom att tänka på var spridarna. är det orginal spridare du köpt? och isf, hur pass långt räcker dom? d.v.s. hur många hästkrafter orkar dom med?
fortsätt i den här stilen, och har du mer info och bilder på lager så är det bara att lägga upp tycker jag
MVH Phille
men en sak jag kom att tänka på var spridarna. är det orginal spridare du köpt? och isf, hur pass långt räcker dom? d.v.s. hur många hästkrafter orkar dom med?
fortsätt i den här stilen, och har du mer info och bilder på lager så är det bara att lägga upp tycker jag
MVH Phille
Totti : klart de sugtrimmas ! turbo är för fuskare och ketchupfanatiker ; )
Updatetime (c: lite bilder på nya, shiny stuff
*bling* nya ventiler å sånt..liknar en topp nu faktiskt
måla måla varje fredag *nynnar på en ful melodi*
tips om du skall rengöra denna tomgångsstyrningstjolahoppsangrunkagrejstjosan..blås ICKET i de lilla röret med tryckluft..då smäller de som ett gevärsskott, membranet går sönder å du blir 950 kr fattigare..egen erfarenhet små barn, egen erfarenhet x)
enligt V.A.G så är jag den enda hittills som har beställt en ny skvalpplåt (plast?) till dessa maskiner i deras historia enligt deras register...en liten cool notis bara (c:
hålla toppen på plats så den inte rymmer :O
najjs...en del av das clutch
få se nu...soppa, vatten, remmar och luftkanal...sen skare väll starta ? Bosch 044 pump för övrigt...DEN e najjs
I like it...I like it alot !!
mera kommer mera kommer .. lugn i stormen (c:
Updatetime (c: lite bilder på nya, shiny stuff
*bling* nya ventiler å sånt..liknar en topp nu faktiskt
måla måla varje fredag *nynnar på en ful melodi*
tips om du skall rengöra denna tomgångsstyrningstjolahoppsangrunkagrejstjosan..blås ICKET i de lilla röret med tryckluft..då smäller de som ett gevärsskott, membranet går sönder å du blir 950 kr fattigare..egen erfarenhet små barn, egen erfarenhet x)
enligt V.A.G så är jag den enda hittills som har beställt en ny skvalpplåt (plast?) till dessa maskiner i deras historia enligt deras register...en liten cool notis bara (c:
hålla toppen på plats så den inte rymmer :O
najjs...en del av das clutch
få se nu...soppa, vatten, remmar och luftkanal...sen skare väll starta ? Bosch 044 pump för övrigt...DEN e najjs
I like it...I like it alot !!
mera kommer mera kommer .. lugn i stormen (c:
Rock on !
Fredasupdate mellan heinikenflaskorna !! (c:
Saker å ting går framåt minsann...väntar på att mina beställda gummitätningar ska trilla in från V.A.G, så tills dess får ni 2 smarriga bilder !
hett tips - innan montering av nya ventiler, sno mammas burk me nyligt inhandlade tops från coop å rengör styrningarna innan montering å smutsa ner hela burken..hon blir jätteglad på dig då ! lovar !
har så brutala grejjer på G så man måste fräsa ur i godset för att nockarna på nya kammen ska gå fritt..DE e coolt små barn
Sprätta en bira eller 7 å njut innan nästa update
cheers mates !
Saker å ting går framåt minsann...väntar på att mina beställda gummitätningar ska trilla in från V.A.G, så tills dess får ni 2 smarriga bilder !
hett tips - innan montering av nya ventiler, sno mammas burk me nyligt inhandlade tops från coop å rengör styrningarna innan montering å smutsa ner hela burken..hon blir jätteglad på dig då ! lovar !
har så brutala grejjer på G så man måste fräsa ur i godset för att nockarna på nya kammen ska gå fritt..DE e coolt små barn
Sprätta en bira eller 7 å njut innan nästa update
cheers mates !
Rock on !