Totalrenovering motor och dyl Audi GT -85

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Totalrenovering motor och dyl Audi GT -85

Inlägg av anteman »

Tja tja motorskadade folk !

En norrlänning här som gillar tyska bilar, flickvännen, grillat å soundet av en nyknäckt bira eller 7 en sommarkväll (c:

Köpte en GT av en polare när suget efter en sportigare bil obönhörligt trängde sig på...camryn från 88 hade gjort sitt både i utseende (solbränna överallt!) och i rolighet (börnade med ett framhjul och fick smeknamnet skammen)...sagt å gjort, sportigare bil skulle inhandlas, och skiten inhandlades våren 07, ty detta var en dag av glädje! (c:

Körde en sommar + en vinter + en sommar utan problem, motorn gick som en nykter polis en måndagsmorgon, spikrakt ;) men dock som med allt annat som jag äger så gillar jag stark när det är fint lite varstans ;) saker byttes bara för sakens skull till nytt...nya länkarmar, nya bussningar överallt å bla bla bla...nytt är fräscht och nytt är fint som ja brukar säga

Över till trådens egentliga syfte...gick lääänge och störde mig på motorrummet, detta änglars paradis vid rätt omvårdnad! Egentligen var de inte särskilt farligt för att vara en GT, men en liten perfektionist inom mig skrek till slut av ilska, och totalrenovering insåg jag blev ett faktum! Sagt å gjort, december 08 stannade veven för sista ggn i sitt nuvarande skick och skede..

hmmm...men vad ska man köra denna vinter då blev ju den totala frågan med polarna..? nu ska vi se, vinter - halt - lätt bakparti...*fundera en stund*...en BMW såklart ! Köpte en E30 320 att sladda runt me ist av en annan polare som kom lite som en räddare i nöden (c:

Vill ni ha bilder ? de kommer kära konfirmander ;) hehe GTn in i garaget och bara börja riva ! Sladdar hit å slangar dit, när man var som mest arg i stridens hetta så kom ja på en sak...ponera följande scenario:
Audi bygger bil - Audi bygger bil runt ett motorblock - Audi känner sig klar - Audi glömmer all kringutrustning - De vitklädda herrarna på Audi vänder sig om för att titta så ingen är i närheten - En vitklädd herre anställd på Audi blundar, slänger ner resten av all skit som bilen behöver under huven och ler som bara en vitklädd man kan - Vitklädd herre stänger huv och går visslande därifrån....

Motorrummet är fult på en GT...råttbo...så nu vet ni de

MEN NU ! efter mitt livs historia så börjar vi flickor små ! :) har en drös me bilder och en del är ganska gamla, bilen i sig har kommit betydligt längre än de på bilderna tex...men ja kommer att uppdatera lite nu å de me bilder för att stilla hungern ;)

I'll be back

Rock on ! //ant

När de begav sig inför rivning
Bild

Don't ask... ;)

Bild

Låda ute..YIPPIEEE!!..kladdig som få..YIPPIEEE!!

Bild

Efter lite ompyssling..resten av motorn får samma behandling :P

Bild

5 cyl audisnurra ute efter lite krig

Bild

*skruva* *muttra för sig själv* *vissla* *skruva*

Bild

kamaxel @ gone :O

Bild

toppitopp (c:

Bild

helt plötsligt låg dom bara där av sig själv..snart tror ja på tomten oxå! :O

Bild


That's it for now...kommer mer om nån dag säkert : P kan ju oxå tillägga att allt under huven, ALLT blästras och lackas på nytt...ALLA bultar, lager, en del kringomutrustning är nytt i hela motorn och bla bla osv osv...nu ska ja lämna er ensam me att glo på mina bilder tills nästa ggn

cya (c:

//ant *yea*
Rock on !
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

hej och välkommen till forumet! :)

kul med ännu en projekttråd och trevliga bilder! :)

fortsätt jobba på i denna takten och du kommer säkert ha en kanonbil! :)
hur är karossen på den? vad hade du tänkt dig att göra under huven? tänkte du köra lite tyskstuk under huven och flytta en massa prylar för att få ett cleant utseende utan en massa lådor, behållare och liknande eller?

har du något ungefärligt datum på när bilen är tänkt att rulla igen?


MVH Phille
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Riktigt roligt att läsa och roligt att se ännu en GT som det satsas på! Underbart! :D

Välkommen hit och jag ser fram emot uppdateringar! *yes*
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

Tack till bägge 2...kul när ens jobb uppskattas (c:

hehe faktum är att bilen redan är i ett ganska långt gånget tillstånd...dessa bilder är gamla...har en drös me bilder ja lägger upp allt eftersom ;)

Karossen är faktiskt riktigt bra på detta ex...norrlandskörd = i de stora hela rostfri ;) enda bruna chromet är vid framrutan som vanligt, men ska fixas å donas !

Vad som händer under huven frågar du ?...egentligen en väl bevarad hemlighet, men kan avslöja så mkt som att det inte längre är en helt standard 2.2 liters maskin som ruvar...vissa modifikationer har gjorts...updates med bilder kommer kära konirmander, updates kommer ; )

bilen ska rulla till sommaren är det tänkt...som sagt är det redan betydligt mer långt gånget än dessa startbilder som mest var till för att mjuka upp...mer kommer...har massor me bilder...mer kommer (c:
Rock on !
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

Kul att det tas vara på gt:s =)
Die for metal!
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

ok, here we go again gott folk ! eller kanske nattfåglar är bättre ord den här tiden ; )

lite mer bilder kommer nu som på ett efterlängtat bräde (c:

de här var ju riktigt toppen tkr jag ( :

Bild

close up...sot fick man på köpet när man handlade bil 1985

Bild

pumpa på pumpa på...

Bild

wohooo ! *ser stolt ut*

Bild

vissa säger renat brännvin...jag säger renat motorblock (c:

Bild

mer spännande än kinderägg!...va kan detta vara måntro...? x)

Bild

"vi ses i dimman" :) (ni som gissade rätt kanske får ett kinderägg me posten)

Bild

bonus shot !

Bild

fula saker som blev fina saker med sandens + luftens hjälp

Bild

sen målar man...sen lånar man mammas ugn, sätter på 280 grader, lämnar skiten i ugnen ca 1 timme, sover en stund för att sedan komma tebax för att känna lukten av varm, härdad färg...ja resonerar ju som en snabbmatskedja...ungefär...sen repeterar man alla grejer man målar (c:

Bild

meeera grejjor...

Bild

se där...nyrepad med nya kol, nya släpringar, rengjorda lindningar, blästrat, lackat osv osv osv

Bild

topp utan inälvor :o

Bild

bonus shot ! likbilen till vänster x) snösituationen i piteå

Bild


that's it for now people...kommer mer sen

cya //ant :)
Rock on !
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Kul att se! :D

Gissar att din mor var mindre nöjd med ditt "lackbak" :lol:
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Välkommen.
Trevligt att följa din tråd. *yes*
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

Edis skrev:Kul att se! :D

Gissar att din mor var mindre nöjd med ditt "lackbak" :lol:
hennes enda kommentar var: "kommer du köra in bilen där oxå eller ?" x)

hehe ja är då fortfarande bjuden dit på middagar iaf så...min mor är snäll (c:
Rock on !
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Intressant där med vevaxeltappen.
Du verkar ha de lite bredare tapparna eftersom det sitter pumpen med
de 4 urtagen i. Då kan du köra med både S2/S4 och diesel oljepump med högre kapacitet.

Jag provmonterade en S2 oljepump på min vevaxel förra helgen men tapparna glappade typ 2mm. *neutral*
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

blueman83: graciás för tipset .. ska kollas upp så småningom !


tack för feedbacken !! den uppskattas ! men nu, liten update .. en liten en bara sådär i smygundan (c:


tvättklocka är bra att tillhandahålla ibland:

Bild

topp rengjord från smuts, kalk, fågelskit, grodlort och dylika tilltugg...

Bild

som sagt var...nytt är fint, och nytt är fräscht ;)

Bild


more to come ! tålamod mina unga padawans, tålamod...kommer större update imorrn (c:
Rock on !
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

sry för alla skyhigh förväntningar, men blev akut tvungen att ta tag i en annan renovering :O skotern koka för mä, så var bara riva den å byta kolvar, alla packningar å tvätta hela motorrummet...norrland utan skoter är som stockholm utan backslick ;)

men nu mina konfirmander !! update ! :D


ja sätter på toppen ninjamask ! :O

Bild

helmig hemlig...bara bara 5 st ninjaknivar blottas för åskådaren !

Bild

har hört att ninjor ska vara propert klädda i svart :)

Bild

welcome to the other side

Bild

smått polerade förbränningsrum...lite skillnad mot innan ? ;)

innan:
Bild
nuvarande:
Bild

...nämen?? vad i allsin dar ? vilken goding till bild :)

Bild

va har hänt här då ? :D

Bild


som svar på mitt förra uttalande så svarar jag såhär:

Recept Audi GT -85: *harklar sig å berättar med stor inlevelse*

- block borrat till 83 mm vilket ger 2.3 L ist för 2.2

- nya lager överallt i hela motorn

- 5 st nya kolvar "kolbenschmidt" från tyskland vilka är 82.485 mm i diameter inklusive nya ringar, kolvbultar, låsringar etc etc

- hela motorn blueprintad som betyder för er som inte kan att ALLT i motorn är invägt och balanserat..rubb å stubb...vevaxel, stakar, kolvar, svänghjul med koppling och bla bla bla osv osv

- lättat svänghjul ca 2.8 kg

- toppen rengjord, planad, portad, tillagt radiesäten på insugssidan

- ny kamaxel "catcams" 267 graders

- allt i toppen är nytt, ventiler både på insug/avgas, fjädrar, tryckbrickor, knaster, ventilstyrningar osv osv

- ny koppling "sachs" vilket är en volvo performance som klarar upp till 400nm i vrid vilket är mer än tillräckligt ;) dock är detta ingen sinter då ja även vill cruisa i stan då och då...denna koppling är en organisk sådan som de så fint kallas vilket betyder att den är snällare på dragläget i princip =)

- ALLT är rengjort, blästrat å lackat i vackra kulörer (god bless kompressor)

- en hel del kringomutrustning som olika styrningar av motorn, vattenslangar, vacuumslangar, gummitutor, damasker och annat är oxå splitter nya


var detta ja har i minne för tillfället ^^ kommer ja på nått mer så updaterar ja listan sen helt enkelt =) anledningen till att jag itt valde en vassare kam är pga av att jag är mer intresserad av att ha kraften tidigt på låg och mellanregister...tycker de är sällan man ligger på toppvarv med en vanlig bil för att få ut nån effekt...jag trimmar mkt för att få en accsnabb bil från start ist för att vara i princip orkeslös från botten...så en kamaxel över 270 grader tkr jag bara är onödigt helt enkelt...267 grader lämpar sig ypperligt till blandad körning!..men allting är ju en definitionsfråga och vad man ska använda skiten till som sagt (c:

kommer mer sen...har mer att skriva men nu räcker de för den här ggn gott folk (c:

kommer ett bonus shot på saken som tog upp en del av min tid ist...Polaris Pro X2 800 -04 den som inte har kört skoter har inte heller levt livet till fullo än..lär er det kära konfirmander, lär er det...enjoy ;)

Bild
Rock on !
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Snyggt portningsjobb du har gjort på toppen.

En liten undran: Räcker verkligen inte std utförande av förbrännings utrymmet till vid trimning eller är det ett expriment som du gör?

Vad vägde ditt svänghjul innan lättning?
Mitt väger 10.445kg så jag valde att inte lätta mitt.

Trevligt tråd att följa.. *yes*
Ska du testa motorn i bromsbänk sen när den är inkörd?

Det blir trevligt att se hur du har löst det med Insug/avgas flödet med insugsrör och grenrör.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Grymt kul att se detta! Helt klart ett seriöst och intressant projekt! Snabbt går det också :D

Mycket bra jobb!! *yes*
ViktorGT
GT-intresserad
Inlägg: 21
Blev medlem: fre feb 26, 2010 18:45
Ort: Gnosj

Inlägg av ViktorGT »

Bra jobbat *yes* Det ska bli spännande att se allt ihopsatt :D
Audi GT-86
Volvo Amazon -70
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

ser riktigt trevligt ut! :)

men en sak jag kom att tänka på var spridarna. är det orginal spridare du köpt? och isf, hur pass långt räcker dom? d.v.s. hur många hästkrafter orkar dom med?

fortsätt i den här stilen, och har du mer info och bilder på lager så är det bara att lägga upp tycker jag :)

MVH Phille
Användarvisningsbild
Totti
GT-fanatiker
Inlägg: 898
Blev medlem: sön jul 01, 2007 11:49
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av Totti »

läär följas!:) jobbajobba joooba:)
sug trimmas??:)
80quattro -85 ***
Audi Gt -86
Audi coupe -90
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

Totti : klart de sugtrimmas ! turbo är för fuskare och ketchupfanatiker ; )

Updatetime (c: lite bilder på nya, shiny stuff


*bling* nya ventiler å sånt..liknar en topp nu faktiskt

Bild

måla måla varje fredag *nynnar på en ful melodi*

Bild

tips om du skall rengöra denna tomgångsstyrningstjolahoppsangrunkagrejstjosan..blås ICKET i de lilla röret med tryckluft..då smäller de som ett gevärsskott, membranet går sönder å du blir 950 kr fattigare..egen erfarenhet små barn, egen erfarenhet x)

Bild

enligt V.A.G så är jag den enda hittills som har beställt en ny skvalpplåt (plast?) till dessa maskiner i deras historia enligt deras register...en liten cool notis bara (c:

Bild

hålla toppen på plats så den inte rymmer :O

Bild

najjs...en del av das clutch :)

Bild

få se nu...soppa, vatten, remmar och luftkanal...sen skare väll starta ? Bosch 044 pump för övrigt...DEN e najjs :)

Bild

I like it...I like it alot !! :D

Bild


mera kommer mera kommer .. lugn i stormen (c:
Rock on !
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

Fredasupdate mellan heinikenflaskorna !! (c:

Saker å ting går framåt minsann...väntar på att mina beställda gummitätningar ska trilla in från V.A.G, så tills dess får ni 2 smarriga bilder !

hett tips - innan montering av nya ventiler, sno mammas burk me nyligt inhandlade tops från coop å rengör styrningarna innan montering å smutsa ner hela burken..hon blir jätteglad på dig då ! lovar !

Bild

har så brutala grejjer på G så man måste fräsa ur i godset för att nockarna på nya kammen ska gå fritt..DE e coolt små barn ;)

Bild

Sprätta en bira eller 7 å njut innan nästa update :D

cheers mates !
Rock on !
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Kul läsning och mycket intressanta bilder! :D

Ser med spänning fram emot fortsättningen *yes*
Skriv svar