Sida 6 av 9

Postat: sön jun 27, 2010 09:23
av Totti
riktigt snygga färgen du använt dej av till motorn!!:) blire några uppgraderingar på bilen med?

Postat: sön jun 27, 2010 12:10
av Erre
Var sitter den bulten som ska dras 350 NM? Och framför allt, var hittar man en momentnyckel som går till 350?..

Skitsnyggt blir det ju iaf *yes*

Postat: ons jun 30, 2010 02:45
av phille_hbg
Erre skrev:Var sitter den bulten som ska dras 350 NM? Och framför allt, var hittar man en momentnyckel som går till 350?..

Skitsnyggt blir det ju iaf *yes*
bl.a. Teng Tools har momentnycklar som går till 1000 Nm. vi hade såna på mitt förra jobb till vissa saker som hjulbultar t.ex.

ingen momentnyckel man har i bröstfickan precis :P
nä men 350 Nm är ju inte mycket. 35 kg bara. visst, det är ju en del på en liten skruv, men den såg ju ganska gedigen ut :)


MVH Phille

Postat: ons jun 30, 2010 08:00
av fprobban
Riktigt snyggt! om man endå hade tid å ett garage och kunna göra en renovering så skulle jag inte göra mycket annat ;)

Riktigt fint!

MVH Robin

Postat: ons jun 30, 2010 16:47
av anteman
Totti : tackar tackar ! alla brukar göra blocket svart, insug silver /grå...I'm against the mainstream ;)

bilen i sig är redan i princip helrepad under me massa nya saker å dyl..sitter även en sänkningssats från förra ägaren innehållandes koni-dämpare och H&R-fjädrar...ett sjujäkla strykjärn är precis va de är de ;) Grp B-vinge kommer dock så småningom

Erre : bulten drar åt remskivan som sitter på vevaxeltappen som i sin tur mynnar ut i oljepumpen fram på motorn =)

phille_hbg : sant så sant, frågan är bara va man ska ha som mothåll när man drar så de inte blir som för Rallytobbe...surt sånt :/

fprobban : tackar tackar mannen! garage ? är ju sommar ! var ute å mecka *yea*

Postat: ons jun 30, 2010 18:48
av blueman83
Mothållet att dra åt bulten med är alltid en klurig fråga.

På min KL motor är det 2urtag i svänghjulet.
När det är det så brukar jag brukar jag vrida runt motorn när den sitter på plats tills jag får urtaget synligt mellan motor/växellåda och stoppa ien bult där.
Sen är det bara att dra åt.
En av anledningarna till att jag inte lättade svänghjulet, då jag vill ha kvar urtagen.

Igentligen ska man ha ett specialverktyg som låser remskivan mot främre motorfäste.
Fästet som går mot frontplåten.

Vet även folk som har låst svänghjulet med hjälp av en mejsel eller liknande på startkransen.

Postat: fre jul 02, 2010 09:49
av NipO
bara på med muttermaskinen o lite känsla ;)

Postat: fre jul 02, 2010 11:01
av blueman83
Inte mutterdragare, då slår man av kilen.

Postat: fre jul 02, 2010 15:18
av NipO
blueman83 skrev:Inte mutterdragare, då slår man av kilen.
Fungerade ypperligt när jag gjorde det på både den helvita och den med urquattro breddare iaf *yes*

Postat: fre jul 02, 2010 20:37
av evil.tweety
jag har oxå kört med mutter picka och det höll men ska man vara på den säkra sidan med en sån fin motor skulle jag oxå låsa vevaxeln på någe sett.är det dock en skräp motor som man har kasta i spill olja och lite annt dynga i spelar det ju ingen roll.

Postat: sön jul 04, 2010 12:39
av anteman
blueman83: hur stora är hålen på svänghjulet där du brukar låsa isf ? M4? M6? M8?

Postat: sön jul 04, 2010 22:38
av blueman83
Bra fråga, har använt samma bult varje gång och det var flera årsen sist nu.
Men jag gissar på att den är mellan M10-M14

Postat: tis jul 06, 2010 18:48
av anteman
..smygupdate på sommarkvisten :D

kan någon gissa va detta är, än mindre avläsa denna beskrivning...?

Bild

...just de ! splitter ny! :D tips! denna kostar 1495 kr på V.A.G (elring) men bara 745 kr på mekonomen, oxå denna är elring, så är precis samma..funderar du på ny bakre tätningsram till vevaxeln, köp den på mekonomen ist, halva priset för samma del ! =)

Bild

on the plats, så fine så fine :')

Bild

även oljetråg på plats nu

Bild

nån som kanske minns denna lilla krabat...? ;)

Bild

tjosan ! generator on station ! :D

Bild

ÖGONBLICK 1 !! tog fram å vaskade av henne idag efter 2.5 års surande på gården..fin är hon :')

Bild

ÖGONBLICK 2 !!

Bild

Bonus-shot ! såhär ser en CD ut i en GT efter 2.5 år i sunshine =)

Bild

närmar sig nu flickor små...

över å ute //ant

Postat: tis jul 06, 2010 18:54
av Fegis
Vackert!

Postat: tis jul 06, 2010 19:11
av evil.tweety
så fint så. *yes* fattas bara ett ställbart kamdrev.

Postat: tis jul 06, 2010 19:47
av Edis
Bra tips med tätningen :D

Kul att se bilder på GT:n också! *yes*

Postat: tis jul 06, 2010 20:24
av audienergy
Längtar till uppstart :)

Postat: fre jul 09, 2010 10:35
av anteman
audienergy skrev:Längtar till uppstart :)
tro mig...jag oxå =D de börjar klia i både fingrar och trumhinnor nu :D

Postat: mån jul 12, 2010 21:46
av Totti
blev kanon du! har med en sån uppsättning av fälgar, men ska nog säljas dessvärre...

färg valet av maskin va redigt snyggt!

Postat: tis jul 13, 2010 16:06
av anteman
Fegis: graciás mannen *yea*


evil.tweety: hehe tackar ^^ om herr dahlbäck sponsrar me ett extra hålsågat kamdrev så ska ja natuuurligtvis hänga detta som ett fint litet smycke på kamaxeln! *hehe*


Edis: som på reklamen som sagt var...överspacklade bruden på mekonomen: "naturligtvis kör vi enbart med originaldelar" x) hehe mjoo ja tyckt att GTn skull få kunna glänsa lite hon oxå..glad blev både hon å jag ! :')


Totti: se där se där, va skaru ha för dom ? skick ? ja tyck personligen att dom passar in riktigt bra på GT-karossen, dom skull bara ha vari 1 tum större :roll: