Skolprojekt

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
maitan
GT-intresserad
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 07, 2010 08:45
Ort: Stockholm

Skolprojekt

Inlägg av maitan »

Jag går sista året på gymnasiet och har fått i uppgift att göra ett projektarbete. Då jag går ellinjen så måste vi göra någon inom det området. Men jag har sökt och sökt efter ett vanligt gammalt hederligt elarbete, men utan framgång.

Så nu tänker jag fixa lite diverse elrelaterade saker i min Audi GT -88. Men jag har ett problem där också, jag kan inte speciellt mycket om bilar. Så om någon skulle känna sig sugen på att hjälpa mig under arbetets gång så skulle det uppskattas något enormt!

Jag har i och för sig ett problem till, jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på med bilen. Och arbetstiden ska bli 50 timmar allt som allt.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Hejsan och välkommen hit! *yes*

Låter kul om du får pyssla med bil-el :D

Är det något vi kan hjälpa till med så försöker vi lösa det, men kom ihåg att det är du som är elektriker :wink: :lol:

Behöver du hjälp med förslag på saker du kan göra? Jag har en del idéer, men det innebär nog en hel del mekjobb och inte bara el...

Vad får det kosta?
maitan
GT-intresserad
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 07, 2010 08:45
Ort: Stockholm

Inlägg av maitan »

Ja tack, lite tips på jobb skulle vara bra. Jag har lite funderingar på vad jag ska göra dock.

De tre mätarna i mitten funkar inte, i alla fall inte två av dem ^^. Sen ska jag sätta in stereo, baslåda, slutsteg och sätta in lite nya kablar till det..

Men om du har bättre förslag så skulle det vara fint :)
Användarvisningsbild
Emil90q20v
GT-fanatiker
Inlägg: 337
Blev medlem: tor jun 28, 2007 22:33
Ort: Halmstad

Vart??

Inlägg av Emil90q20v »

Hejsan!

Vart bor du??

Mvh Emil Nilsson , Elinstallatör , Halmstad
90 quattro -85
90 quattro 20v -89
gt 5E -84
Gt -87
80 5e -83
coupe quattro 20v -90
Coupe quattro 20v -91
Audi 90 20v -89
Audi 80 2.8 -92
Audi A6 avant Tdi S-line 05
maitan
GT-intresserad
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 07, 2010 08:45
Ort: Stockholm

Inlägg av maitan »

Jag bor på Värmdö, Stockholm - går också i skolan här.
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

Jag gjorde ett projektarbete som jag kallad " ljud och inredning " tog ca 100 timmar. beror ju helt på vad man ska göra ! det kan ta 50 timmar att bara bygga ljud. om man bygger och plastar egna lådor osv.
Audi GT Quattro -85
maitan
GT-intresserad
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 07, 2010 08:45
Ort: Stockholm

Inlägg av maitan »

NipO skrev:Jag gjorde ett projektarbete som jag kallad " ljud och inredning " tog ca 100 timmar. beror ju helt på vad man ska göra ! det kan ta 50 timmar att bara bygga ljud. om man bygger och plastar egna lådor osv.
Ja, det blir nog något med ljud. Funderar på att bygga egna lådor i bakluckan och dra in basen i själva bilen (hoppas du förstår vad jag menar, ursäkta min dåliga "biltermer"!), sen ska jag förmodligen klä in allt i något slags filttyg också ;) Dock är jag precis som jag skrev tidigare mycket dålig på bilar, så jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.

Är det möjligt att byta högtalare i dörrarna, eller är det jätte krångligt? :P
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Ett ljudbygge är aldrig fel *yes*

Jag tänkte ex.vis på fjärrstart, vilket då naturligtvis innebär att man måste känna av att bilen står i friläge.

Jag gillar moddar som finns, men inte syns för mycket. Ex.vis föredrar jag en dold musikanläggning som låter bra före en jättestor baslåda som låter bra (och mycket :wink: ). Sedan gillar jag naturligtvis snygga ljudinstallationer och baslådor också, det är alltid roligt att se hur fina installationer som görs i bilarna, men får jag välja går dolt välljud före. Men det är inte så lätt i en GT :lol:

Glöm inte att plåta och visa oss hur det går :D
maitan
GT-intresserad
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 07, 2010 08:45
Ort: Stockholm

Inlägg av maitan »

Edis skrev:Ett ljudbygge är aldrig fel *yes*

Jag tänkte ex.vis på fjärrstart, vilket då naturligtvis innebär att man måste känna av att bilen står i friläge.

Jag gillar moddar som finns, men inte syns för mycket. Ex.vis föredrar jag en dold musikanläggning som låter bra före en jättestor baslåda som låter bra (och mycket :wink: ). Sedan gillar jag naturligtvis snygga ljudinstallationer och baslådor också, det är alltid roligt att se hur fina installationer som görs i bilarna, men får jag välja går dolt välljud före. Men det är inte så lätt i en GT :lol:

Glöm inte att plåta och visa oss hur det går :D
Fjärrstart, det låter lite väl extremt för mig xD!

Men det blir nog ett ljudbygge, får se hur det går. Men jag börjar kanske lite lätt till helgen. Men som sagt, är det svårt att byta högtalare i dörrarna? Jag läste lite om det i forumet tidigare idag - och det verkade ju inte speciellt enkelt?

Sen vill jag också fråga, hur stor effekt har valet av kablar? Jag har ett par som ligger (vet inte vad det är för några), men om någon har tips på ett par bra för respektabelt pris så köper jag nytt ;)!
Användarvisningsbild
Emil90q20v
GT-fanatiker
Inlägg: 337
Blev medlem: tor jun 28, 2007 22:33
Ort: Halmstad

OM!!

Inlägg av Emil90q20v »

Hejsan!

Om du gör det snyggt och smakfullt , så!

Det måste vara snyggt , diskret , och se orginal ut.
Gör en snygg välljudande installation , som inte syns i första ögonkastet.

Fundera igenom hur du ska göra.
Jag har en bekant som har bildemontering , och får in en del grejer i kabel och högtalarväg...
Tycker jag om vad du planerar och presenterar , så....
Men du får pröjsa frakten...

Tänkvärt är att du måste ta reda på och dokumentera kablarnas area och förläggningssätt , beroende på belastning mm .
Gör du en grundlig genomgång med kompletta genomräkningar av strömmar mm , så blir det bra.
Men tänk på att du måste rita olika elscheman mm.
Jag kan förklara närmare sen.
Kablarna ska vara skyddade i genomförningar , fastklamrade rätt och avsäkrade rätt.
Presentera din ide här!

Mvh Emil
90 quattro -85
90 quattro 20v -89
gt 5E -84
Gt -87
80 5e -83
coupe quattro 20v -90
Coupe quattro 20v -91
Audi 90 20v -89
Audi 80 2.8 -92
Audi A6 avant Tdi S-line 05
maitan
GT-intresserad
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 07, 2010 08:45
Ort: Stockholm

Inlägg av maitan »

Oj, det låter som ganska mycket jobb.

Hur vill du ha det presenterat? Alltså hur menar du? (Ursäkta min eviga dumhet :P )
maitan
GT-intresserad
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 07, 2010 08:45
Ort: Stockholm

Inlägg av maitan »

Kanske någon som kan skriva en liten lista på vad jag kommer behöva för grejer till detta ljudbygge? Jag har som sagt ingen koll alls, och kommer behöva mycket hjälp.

Det jag har just nu (i alla fall vad jag tror) är baslåda, slutsteg & två st 6,9' till "hatthyllan". Jag är inte säker på att jag har har låda och slutsteg, har tappat bort det lite. Men om jag lägger manken till så ska jag nog hitta grejerna ;) Jag tror jag har "baskablar" också (vet inte vad man kallar dem)..

En fråga till, för nu, hur bygger jag lättast in grejerna i bakluckan?
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

Till ljudbygge så behöver du 1st HU (huvudenhet själva stereon) med RCA utgångar tillräckligt många till så många slutsteg du ska ha. Det antalet slutsteg som du vill ha. Högtalar till dörrar fram. diskanter om du ska ha 2 vägs system och inte koaxialer.

jag rekommenderar alltid ett bättre framsystem det vill säga högtalare fram än i hatthyllan och baslåda.

kablar behöver du högtalar kabel strömkabel lågnivå kablar (RCA) vanliga kablar då det är rekommenderat att dra nya till stereon då org är tvär kass på alla bilar.
maitan
GT-intresserad
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 07, 2010 08:45
Ort: Stockholm

Inlägg av maitan »

Okej, tack :)

Men jag måste säga att jag inte förstår speciellt mycket av det du skrev. Som jag har sagt tidigare, men det kan vara värt att repetera - jag kan ingenting om bilar. Och det är lite därför jag väljer detta projekt också. Jag gillar utmaningen ;)

Men nu har jag en liten fråga. Vilken storlek bör jag ha på högtalarna i dörrarna? 4", funkar det?
Fegis
GT-fanatiker
Inlägg: 647
Blev medlem: sön aug 24, 2008 16:49
Ort: Tidaholm

Inlägg av Fegis »

Mina högtalare som jag hade på min bil var 4" original satte sedan in 5,25 var precis att dom gick att få i dock dock göra nya hål för skruvarna då :P
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

i instrument brädan sitter det 3.5tum eller 4 tum. I dörrarna finns inte färste för högtalar öht men går att bygga. det är bara du PMar om det är något mer du behöver fråga om. eller ta min mail/msn martinhultqvist@hotmail.com
maitan
GT-intresserad
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 07, 2010 08:45
Ort: Stockholm

Inlägg av maitan »

Scorpio86 skrev:i instrument brädan sitter det 3.5tum eller 4 tum. I dörrarna finns inte färste för högtalar öht men går att bygga. det är bara du PMar om det är något mer du behöver fråga om. eller ta min mail/msn martinhultqvist@hotmail.com
Tack, jag kommer förmodligen höra av mig till dig senare då :)!
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

ja det är inga problem
Skriv svar