GT:n i fråga är en silvergrå GT automat -85. För ca ett år sedan köpte jag den av en äldre herre som hade ärvt den när hans far dog ett par år tidigare, och sen bara haft den stående.
När jag köpte bilen var tanken att jag skulle kunna ägna all min tid åt att fräscha upp den på alla tänkbara vis, och eftersom jag var arbetslös skulle ju detta vara klart till sommaren. Men första dagen då jag hade gett mig på rosten ringde telefonen mitt i alltihop.. Min nuvarande chef undrade om jag kunde komma och jobba en vecka hos honom. Veckan blev veckor. Veckorna blev månader. Månaderna resulterade i anställning, och GT:n fick fungera som pendlarbil.

Vintern närmade sig nu med stormsteg, och jag började oroa mig över salt.. detta mög... 2 veckor innan besiktningen fick jag ett stenskott i vä strålkastare. En vecka senare hade jag bråttom hem från jobbet och kom lite för fort på ett farthinder. Hmmmm, nånting klonkar konstigt från bakvagnen... *pallar upp bilen i verkstan* Vänta lite.. ska där inte vara en balk runt denna bulten?..

En Saab köptes för att avlasta GT:n under vintern, och ge möjlighet för renovering

Förra helgen var jag och köpte en reservdels-GT som lyckligtvis har många hela delar som den andra saknar, bakljusen, lite inredningsdetaljer m.m. En kollega påpekade en gång att jag är en hamster, han höll på att trilla av stolen när jag berättade att jag köpt en hel bil för att jag behövde bakljusena, och att resten är "bra att ha"

Projektets slutmål är inte alls bestämt, men några punkter är givna..
- Rosten ska döden dö!

- Allt som är trasigt ska lagas/bytas.
- De 8 misskötta (j#%! kantstötta och lacksläppande) fälgarna jag fick med duger inte riktigt...
På önskelistan står i nuläget även:
- Dimljusen (inköpta, men inte monterade)
- Vita blinkersglas fram
- Ny framruta
- Kjolpaket
- Bort med dragkroken
- Omlackering (färg är ännu inte bestämt..)
- Turbomotor
- Seriöst stereobygge
I övrigt funderar jag på att byta till manuell växellåda, för även om detta är den roligaste automatlådan jag kört med så är den fortfarande en automat..

Hoppas jag ska kunna inspirera någon lite med min tråd, som er andras trådar har inspirerat mig