Sida 2 av 2

Postat: lör apr 16, 2011 09:11
av Erre
I väntan på plåt har jag börjat pyssla med lite annat så länge.

- Dimljusena är monterade, inkopplade och testade. Helt klart en förbättring av utseendet *hehe*
- Vita blinkersglas är beställda
- Jag har monterat bort bakljusena från reservdelsbilen. Eller ja... det högra monterade jag bort. Det vänstra satt med silikon. Mycket silikon. :: Jag blev arg. Tog vinkelslipen och tänkte att det måste gå lättare om man kommer åt baksidan av lyset. Det blev inte lättare :? Någon som vet hur man får bort ett fastlimmat lyse?..

Postat: lör apr 16, 2011 12:03
av Fegis
Provat ståltråd eller en väldigt fin rakbladskniv?

Postat: lör apr 16, 2011 12:28
av lasseliten
Erre skrev: ...
- Jag har monterat bort bakljusena från reservdelsbilen. Eller ja... det högra monterade jag bort. Det vänstra satt med silikon. Mycket silikon. :: Jag blev arg. Tog vinkelslipen och tänkte att det måste gå lättare om man kommer åt baksidan av lyset. Det blev inte lättare :? Någon som vet hur man får bort ett fastlimmat lyse?..
Vanlig silikon kan lösas med ättika. Dock är det korrosivt, men eftersom det var revservdelsvbilen så spelar det mindre roll.

Postat: sön apr 24, 2011 08:19
av Erre
Med hjälp av ättika, en kniv, en skruvmejsel, ett stämjärn, lite våld och mycket tur så är nu det sista bakljuset också borta från.. eeh.. biten av reservdelsbilen.. Helt och fint är det iaf, så nu ska jag bara lyckas få tag på nåt bättre att täta med än silikon. Såg nånstans på forumet för längesen att det finns original tätningslist att köpa hos VAG, så ska försöka komma från jobbet några timmar tidigare nån dag och åka in och beställa bl.a. några meter sån list.
Igår pressade jag i alla bussningarna i bakaxeln och tvärstaget, så nu är det bara att fixa bakaxelfästena, sen kan det monteras tillbaka.. Innan dess måste jag byta returledningen som går ända framifrån bränslefördelaren bak till tanken, den var nästan avrostad på två ställen, så jag utgår från att det var den som började läcka helt plötsligt. Hoppas det går att få tag i en ny sådan..

Jag vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt med skärmkanterna. Alla skärmkanterna måste bytas. De fram börjar bli lite bubbliga i lacken, och de bak har jag rostlagat tidigare, men totalt misslyckats med att få det snyggt. En kompis har lovat att han ska försöka valsa till nya skärmkanter till mig, men om jag känner honom rätt kommer han väl ha tid med det om en sisådär 10-15 år, så jag får nog börja jobba på en plan B..

Postat: lör maj 07, 2011 17:49
av Erre
Dåså, en dag i verkstan avklarad, full av frustration och vrede. :?

Tröskellådan innehåller väldigt många olika plåtbitar har jag kommit fram till, och när allt är ihopsvetsat ska det ju helst sitta fast överallt.. Mycket pilljobb gjort, och ännu mer kvar..

Började byta bromsskivor och belägg bak. Beläggen var mycket tjockare än vad som går att sätta i oket.. :: Jag fattar nada.. Imorron blir det konsultation av en broder, får hoppas att han hittar något enkelt som jag missat.. :)

Postat: sön maj 08, 2011 14:38
av Erre
Ni som har sysslat med elektrolys av bromsok, ska man låta packningar och sånt sitta kvar så att elektrolysvätskan inte tränger in i oket, eller kan man plocka ur kolven och bort med packningarna? Håller på och provar på lite skrotbitar för tillfället, men tanken är att oken ska få bada i veckan :D

Postat: sön maj 08, 2011 20:29
av evil.tweety
ja du kan låta packningar och sådant sitta kvar. det spelar ingen roll. Det viktiga i det hela är att koppla strömen rätt. plus i baljan på dom delar du ska göra rent och gjord på ofranoden. lite jumet vatten och ca 3dl kaustiksoda på 10 liter vatten. 12volt och en massa amp. gärna ett batteri i mellan eller stark laddare.

Postat: ons maj 18, 2011 19:27
av Erre
Ett bromsok är elektrolysat och lackat, hänger nu på tork, det andra oket har precis åkt ner i badet :) Dock har jag lärt mig att man aldrig ska lita på folk som säljer färg. Personalen i färgaffären i byn vet jag att man inte kan lita på, men när jag köpte bromsoksfärg på AD-center frågade jag en av de anställda om jag skulle ha grundfärg under. Han svarade att grundfärg bara ställer till med problem under bromsoksfärgen. När jag kommit hem och börjat måla läste jag på burken.. "Grundmåla med vit grundfärg" ::

På fredag blir det rengöring och grundmålning av ok nr 2, samt ihopmontering av ok nr 1 :D

Postat: ons maj 18, 2011 19:31
av Erre
evil.tweety skrev:Det viktiga i det hela är att koppla strömen rätt. plus i baljan på dom delar du ska göra rent och gjord på ofranoden.
Btw, är du säker på att du skrev rätt här?.. Jag har nämligen kört med pluskabeln på offeranoden och minus i baljan, och vad jag har märkt är det rätt delar som blivit rena..

Postat: tor maj 19, 2011 05:26
av evil.tweety
sorry fel av mig ja det är rätt som du skrev.

Postat: lör maj 21, 2011 20:52
av Erre
Ok nr1 Är ihopmonterat med nya packningar, och provmonterat med nya klossar och skiva :) Ok nr2 är rengjort efter badet, grundmålat och lackat. Mycket bättre med grundfärg under *yes*

Tröskellådan med bakaxelfästet är nästan inpassad, så imorgon kommer den förhoppningsvis bli fastsvetsad. All underredsmassa och rost är borta, och rostskyddsgrundad.

Nya hjullager är införskaffade. Dock vet jag inte om de är rätt.. Tydligen byttes lagren vid årsskiftet 84-85, och eftersom min är en tidig 85a chansade jag på att den tillverkades 84. Får se imorron om de passar.. Hur får man veta när bilen är tillverkad? Har letat i pappren, men har inte hittat nåt om det..

Jag har gjort ett litet experiment med expansionskärlet till kylsystemet. Det har legat i citronsyrabad i en vecka nu, i hopp om att det ska förlora lite av rostfärgen, resultatet kommer imorgon :)


Och min kamera är fortfarande sönder... :?

Postat: sön maj 29, 2011 15:59
av Erre
Hänt en del sen sist :)

Allt är svetsat, slipat, grundat, och nästan allt spacklat. Bakaxel, bromsar, nya bromsrör o slangar m.m. är monterat, bromsarna är luftade och handbromsvajern justerad. Dock har jag fått ett ganska stort problem med den. Handbromsen tar nämligen bara på ett hjul. :( Verkar nästan som om något gått sönder inne i oket, för även om staget på oket rör sig så händer det inget..

Imorgon ska det sista spacklas, slipas och lackas, och så får jag riva loss vä bakok på reservdelsbilen och hoppas att det funkar bättre..

Postat: fre jun 10, 2011 14:47
av Erre
Besiktning avklarad, blankt papper! *hehe* Nu blir det tvätt och städning av pärlan.

Postat: fre jun 10, 2011 16:07
av warniee
Fan så trevligt.. en får gratulera *yes*

Postat: fre jun 10, 2011 19:16
av Erre
Tackar tackar :)

Blev en liten nöjestur ikväll, bjuder på en liten bild 8)

Bild

Kommer slänga av extraljusena snart, måste ju nästan se bättre ut utan dem..