Audi GT Coupe Renovering!

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Almen
GT-diggare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis mar 08, 2011 21:36
Ort: LKPG
Kontakt:

Audi GT Coupe Renovering!

Inlägg av Almen »

Tjenare alla!

Jag har hållt på med min GT nu ett tag och jag känner att det kanske är dags att dela med mig av det som har hänt och förmodligen kommer att hända.
Kom gärna med synpunkter och förbättringar på det jag gör så blir det ännu bättre! :)

Det som ska göras:

[/]Laga rost
[]Fräscha upp klädsel och inredning
[X]Service, byta kamrem och olja
[X]Byta hastighetsmätarhuset
[]Nytt avgassystem
[]Sätta dit ställbara Koni dämpare
[]Eventuellt nya fjädrar
[]Dimljus fram
[]Fräscha upp bakljus och ramp
[/]Fixa takluckan
[]Lite bättre ljud i framtiden


Listan kommer antagligen fyllas på hela tiden då bilen aldrig lär blir riktigt klar, jag kommer dona med den under den tiden jag har den!

Bilder kommer så småningom!

Mvh / Lucas
Almen
GT-diggare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis mar 08, 2011 21:36
Ort: LKPG
Kontakt:

Inlägg av Almen »

Taklucke Update!

Nu har jag lyckats få upp några bilder på takluckan som jag rostlagat och fixat ny list till.

Så såg det ut när jag köpte den, tråkigt med blekt list och massa rost i kanterna.. Som tur va bara ytrost :D
Bild

Ännu mer rost
Bild

Rost
Bild

Nu har jag tagit bort "inredningsbiten" som för övrigt satt så in i h-vete. Men med en kniv och ett nyslipat stämjärn gick det till slut. Undersidan är sen slipad och grundlackad, det får räcka eftersom "inredningsbiten" ändå ska limmas tillbaka igen. Den nya listen är också på väg att bli ditsatt. Ingen original utan det är en gummi list som är köpt på Swedool. Jag tycker den fungerar helt okej, det drar in lite men det går ju att täta mer sen om man vill :)
Bild

Ena fästet är ditsatt och listen är på plats.
Bild

Ett annat fäste ditsatt, listen är lite för tjock men det gick att trycka in den lite och då fastnade den ordentligt :D
Bild

Tada! Takluckan är på plats och ena hörnet är grundat, ska målas snarast!
Bild


/ Lucas
Användarvisningsbild
Emil90q20v
GT-fanatiker
Inlägg: 337
Blev medlem: tor jun 28, 2007 22:33
Ort: Halmstad

Jätterost...

Inlägg av Emil90q20v »

Hejsan!

Jättebra att du renoverar och visar bilder.

Men jag måste bara be dig lacka över grundlacken med något...

Grundfärg ska dra till sig fukt , ut från plåten .
Det är bland annat därför man har den.
Lägger man tex spackel direkt på plåten börjar det rosta igen , förseglar man inte porerna i grundfärgen kommer det mättas med fukt och rosta igen.
Så lacka över grundfärgen.

Speciellt i ett tak , där kondensen hänger...

Kör hårt!
Vi vill se ännu en tillvaratagen skönhet.

Mvh Emil
90 quattro -85
90 quattro 20v -89
gt 5E -84
Gt -87
80 5e -83
coupe quattro 20v -90
Coupe quattro 20v -91
Audi 90 20v -89
Audi 80 2.8 -92
Audi A6 avant Tdi S-line 05
Almen
GT-diggare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis mar 08, 2011 21:36
Ort: LKPG
Kontakt:

Inlägg av Almen »

Aj, jävlar då.. Det hade jag inte en tanke på :shock: Jag hade tänkt att ha bara grundfärg vid tröskellådorna också eftersom plastkjolarna täcker det.. Men då kanske det är bra att ha vanlig färg där också? :)

Mvh / Lucas
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Grundfärg-> Täckfärg-> Underedsmassa / body.
Användarvisningsbild
Cerwinski
GT-fanatiker
Inlägg: 395
Blev medlem: ons jan 02, 2008 23:40

Inlägg av Cerwinski »

Precis som Emil skriver.
En grundfärgs uppgift är att transportera fukt..

En yta lackad med endast grundfärg skulle i princip lika gärna vara plåtren.
Samma skydd...
Almen
GT-diggare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis mar 08, 2011 21:36
Ort: LKPG
Kontakt:

Inlägg av Almen »

Måste tacka så mycket för att ni säger det här och nu! Man blir så dumsnål när man håller på att måla, speciellt när kjolarna täcker trösklarna. Jag tänkte, Äsch, det syns ju inte i vilket fall som helst, och amatöör som jag är hade jag inte en aning om att grundfärg skulle transportera bort fukten. Men, men det är bara att göra om och förhoppningsvis göra rätt nästa gång :)

Åter igen, tack för tipsen! :D

Mvh / Lucas
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Kul med en ny tråd. *yes*

Det här ska följas.

Lämpligt med en Vit solid färg,. Det går att bättra och kladda nästan hur som helst utan att det syns. :) Rusa ut färgen och polera bort ruset så blir det bra.
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Inlägg av Erre »

Oj, tur att jag läste denna tråden :shock: Blir nog till att riva bort förra årets rostlagning och göra om, och göra rätt.. Dumsnål som jag är tänkte ju jag att om man spacklar över plåten blir det ju tätt, så kommer det inte in nån mer fukt... *neutral*

Nu när vi ändå är inne på detta, vad är skillnaden på rostskyddsgrund och rostskyddsprimer? Killen i färgaffären tyckte heeeelt klart att jag skulle ha rostskyddsprimer istället för rostskyddsgrund, även om han inte kunde förklara skillnaden.. Ska jag skita i vad den killen säger i fortsättningen?.. ::
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Almen
GT-diggare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis mar 08, 2011 21:36
Ort: LKPG
Kontakt:

Inlägg av Almen »

Jag köpte original kulör på Mekonomen, färgkod L90E. Han sa att man inte behövde klarlacka då det va typ klarlck i färgen eller nått. Den är på sprayburk. Om man skulle köpa färg för spruta skulle man behöva klarlacka eftersom den färgen var vattenbaserad..

Mvh / Lucas
Noicyman
GT-fanatiker
Inlägg: 173
Blev medlem: fre apr 30, 2010 20:17
Ort: Bor

Inlägg av Noicyman »

Almen skrev:Jag köpte original kulör på Mekonomen, färgkod L90E. Han sa att man inte behövde klarlacka då det va typ klarlck i färgen eller nått. Den är på sprayburk. Om man skulle köpa färg för spruta skulle man behöva klarlacka eftersom den färgen var vattenbaserad..

Mvh / Lucas
Så länge färgen inte är vattenbaserat så behöver du ingen klarlack. korrekt *yes*
Men det finns ju matta färger som inte är vattenbaserade och då kanske du vill ha klarlack över det.
Almen
GT-diggare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis mar 08, 2011 21:36
Ort: LKPG
Kontakt:

Inlägg av Almen »

Jag var på mekonomen idag och handlade ännu en burk färg samt en burk grundfärg. Jag kör med Corrostabils rostskyddande grundfärg. Han som jobbar där sa att den i princip är vattentät, medans andra grundfärger blir porösa om man utsätter dom för vatten.. Men han påpekade också att man inte nödvändigtvis behöver utsätta färgen för vatten, bara att den klarar det..
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

jag har samma färg på min audi och jag har bättrat på lite fläckvis på den. personligen så tycker jag att den nya lacken är klart mattare än orginal-lacken, men då har jag varken vattenslipat eller polerat den nya lacken på dom olika ställena eller den gamla lacken.
killen jag köpte färgen av på min lokala VAG-handlare sa att man inte behövde någon klarlack på den, men att man kunde ha det och att vissa har det... vet inte riktigt vad han menade med det sista, men vi får se... :P

MVH
Almen
GT-diggare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis mar 08, 2011 21:36
Ort: LKPG
Kontakt:

Inlägg av Almen »

Okej, min Audi är omlackad (antar att hela bilen är det) amatörmässigt skulle jag vilja säga då det finns rinningar här och var. Men jag tycker att bättringsfärgen är ljusår mycket blankare än originalfärgen, men då har jag varken tvättat eller vaxat bilen, tror inte den förra ägaren lade ner speciellt mycket tid på det heller.. Så en omgång rubbing och vax på den så blir han nog som ny igen, hoppas jag :D

Mvh / Lucas
Almen
GT-diggare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis mar 08, 2011 21:36
Ort: LKPG
Kontakt:

Update!

Inlägg av Almen »

Update!


Lite grejor gled in för ett tag sedan..
Bild

Gamla damasken..
Bild

Nya damasken :D
Bild

På plats :) Skaplig skillnad kan jag säga! Skinn är det som gäller :)
Bild




Jag har även lagat nästan all rost på högersidan :)


Bild

Skärmkanterna..

Bak..
Bild

Fram..
Bild

Takluckan färdig..
Bild

En till..
Bild


Fler bilder kommer så småningom! :)


Mvh / Lucas[/b]
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Snyggt och fräscht med ny växelspaksdamask.
Jag har en i läder också. Sitter en i gummi original på min gamla -84.
Det kändes så plastigt japanskt. :D
Almen
GT-diggare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis mar 08, 2011 21:36
Ort: LKPG
Kontakt:

Inlägg av Almen »

Sjukt stor skillnad genom att bara byta den :)
Användarvisningsbild
Kungen
GT-diggare
Inlägg: 76
Blev medlem: fre jan 02, 2009 13:48
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av Kungen »

Grymt fint! Gillar verkligen takluckan!
På Swedol hade du köpt listen sa du? Du har inget namn eller artikelnr? Min list ser VÄLDIGT sorgsen ut nämnligen : /

Keep up the good work, ser fram emot fler bilder *yes*
Almen
GT-diggare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis mar 08, 2011 21:36
Ort: LKPG
Kontakt:

Inlägg av Almen »

Kungen skrev:Grymt fint! Gillar verkligen takluckan!
På Swedol hade du köpt listen sa du? Du har inget namn eller artikelnr? Min list ser VÄLDIGT sorgsen ut nämnligen : /

Keep up the good work, ser fram emot fler bilder *yes*
Tack så mycket! :)
Listen heter "Kantlist 9,5mm" och artnr: EL-36423. Den kostar bara 19:- metern så det är lätt värt att prova. Det är ju inte samma passform som original men helt klart bättre än en gammal och sprucken.

Kommer update imorgon om jag hinner :)

Mvh / Lucas
Almen
GT-diggare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis mar 08, 2011 21:36
Ort: LKPG
Kontakt:

Inlägg av Almen »

Mega Update! :)


Saker har börjat falla på plats under de senaste dagarna. Jag har fräschat upp bakljusen samt rampen så mycket som det går, egentligen ska man kunna ta isär bakljusen så man kommer åt inuti glaset också (tror jag :S), men eftersom plasten var så skör skippade jag det och fixade bara utsidan. Men det blev ju mycket bättre än tidigare.

Jag har rensat bakdelen och lagat den rost som fanns tidigare, glömde som vanligt att ta kort innan eftersom jobbet flöt på så bra ^^ Men här är slutresultatet (sunkig mobilbildkvalité)
Bild

När jag ändå var igång så passade jag på att fixa till bakljusen, här är innan klarlack...
Bild

Och efter :) Skaplig skillnad måste jag säga. Men det kan bli ännu bättre om man tar isär och rengör insidan ochså.
Bild

Jämförelse :D
Bild

Jag gjorde en variant som slutrör när allt ändå var borttaget. Har tänkt att sätta på sportavgassystem vad det lider. Men jag tycker ändå att det blev bra. Passade även på att lacka lite av ljuddämparen och slutröret svart, det såg så tråkigt ut med rosten.. Den kromade delen är köpt på biltema, va tvungen att kapa lite på den för att den skulle få plats, och då försvann ju fästet som skulle användas, men jag borrade fyra hål runt om och gängade så att man kunde "skruva fast" den. Funkar än så länge i alla fall. :P
Bild

Lite mer överblick, slaskade på underredsmassa där jag hade lackat tidigare som ett extra skydd :)
Bild

Bakändan är klar nu! :) Nu är det bara att montera dit kofångaren! :D
Bild

Nu är kofångaren på plats och jag är nöjd! :) Det känns som om slutröret sticker ut lite för mycket men det gick inte att trycka in det med eftersom själva avgasröret svänger så förbannat mycket.. Men det blev helt klart bättre än tidigare :D
Bild

En mer enhetlig bild över bakdelen, men nöjd är jag allt! :)
Bild

Fronten är också klar nu, eller ja, den har varit det ett tag, det är bara jag som är seg på att updatera.. Men här kommer lite bilder på mitt bygge med dimljus istället för dummies. Jag bytte även grillen eftersom någon tidigare ägare gjort hål för motorvärmare (!) :P

Så här tråkigt såg det ut när jag köpte den, fan man gråter ju nästan :('
Bild

Men efter några timmars slit vilket inkluderar blod och svett samt en hel del hokus pokus så är den som ny igen, men den här gången MED dimljus. Det är ju klockrent! ;D
Bild

Bild på hela fronten :D
Bild

Det var allt för denna gången, men snart kommer det mer! ;)


Mvh / Lucas
Skriv svar