Renovering av min topp Audi GT-84

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Renovering av min topp Audi GT-84

Inlägg av NSX »

Äntligen fick jag beseked om att toppen var klar den eviga väntan...
Trots att jag var lite smått sjuk var det bara att gå ut i kylan och starta en svinkall bil och åka till stan och hämta toppen.
Kan berätta lite kort om varför den renoverats och vad som hänt för dom inte vet men iallafall så var det så att jag skulle renovera toppen på min motor för att den drog olja och blårök vid motorbromsning.
Samt att motorn lät väldigt högt och illa när motorn varvades över 4000-5000 varv som antagligen berodde på att ventilstyrningarna var slut. Beställde nya ventilstyrningar och en styrning var fel så att toppen sprack, men som tur var så hade jag en reserv topp men det är dock mycket som skiljer den från andra toppen.

Bild
Här ser ni skillnaden på förbränningsrummet där högra är gamla toppen
och vänstra är nya.

Bild
Här är hålet för vacuum förstärkaren till bromsservon som saknas på min nya topp.

Bild
Kamaxeln ville in heller passa så jag fick ta kamaxeln från reservdelsmotorn samt byta rotorn till fördelaren.

Bild
Toppen ville inte falla på plats upptäckte att den stoppade i batterilådan. Blev till att kapa bort en bit av toppen.

Toppen som jag nu använder är från en gammal Audi 100 från slutet av sjuttiotalet på 115 hk.
Toppen är på plats nu det som återstår är kontroll av ventilspel, alla vaccumslangar, instälnning av tändning, och mycket mycket mer... :D
Längtar till provstarten nu!!!
Senast redigerad av 1 NSX, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Oj, det ska bli spännande att se hur det fungerar!! :D

Kul projekt :!:

Jag har en reservmotor som man blir sugen på att skruva isär efter att ha sett detta 8)
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Edis skrev:Oj, det ska bli spännande att se hur det fungerar!! :D

Kul projekt :!:

Jag har en reservmotor som man blir sugen på att skruva isär efter att ha sett detta 8)
Kul att du tycker... jo det är bara sätta igång :D
Det har varit mycket spännande med alla delar som inte passat osv.
Förhoppningsvis så är den igång imorgon.

Glömde en bild
Bild
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Uppdaterar med lite bilder...
Bild
Så här långt har jag kommit nu. Har hunnit småkolla ventilspelet och det varkade totalt misstämma, så jag väntar till ikväll på lite experthjälp.

Bild
Ventil och kamremskåpan nymålade.

Bild
Förhoppningvis går axeln från gamla rotorn att flytta över för att den andra rotorn verkar ha lite smådefekter med trasig elkontakt och vacuum kopplingen.

Bild
Lägger upp en bild på mina hel kromade dörrhantag som jag säkert är helt ensam om.

Bild
Dörrhandtagen kommer från en Audi 100 -80 som jag borrat i lite för att få dit kromlisten som annars ska ha en svart plast list.

Bild
En bild på mitt billjud ska väl göras om när ekonomin tillåter.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det ser inte ut att vara ett plug n´ play-projekt direkt... Hoppas det ordnar sig!

Otroligt kul med bilderna!! :D
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Toppen..

Inlägg av Dompers »

Håller med :)
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Det blev fräscht med lite färg på ventil och kamrems kåpan, blev också lite avundsjuk på det kromade dörr handtaget :D
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Audimannen2 skrev:Det blev fräscht med lite färg på ventil och kamrems kåpan, blev också lite avundsjuk på det kromade dörr handtaget :D
Det är bara försöka få tag på dörrhandtag från en tidig 80 eller 100 sent sjuttiotal eller tidigt åttiotal. Det var en enkel modifiering.

Bilen kommer nog inte igång idag men förhoppningvis imorgon. Han som skulle hjälpa mig hade inte tid.
Det blev lite problem med ventilspelet saknade tillräckligt smala ventilbrickor och köpa nya ventilbrickor känner man sig inte så sugen på just nu så det blir nog att slipa ner ventilerna en aning.
Att flytta över axeln från rotorn verkar inte vilja gå så förhoppningsvis har man extra sån liggandes någon stans. Annars kommer nog inte bilen igång denna helg...
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Nu har jag justerat vetilspelet på 4 ventiler och lyckats flytta över kugghjulet från rotorn så nu ska nog allt vara löst.. förhoppningsvis :D

Bild
Bild på rotorn med rätt kugghjul på rotorn!
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Allt går med lite vilja, våld och envishet :D
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Hehe skrev visst fel istället rotor ska det stå fördelare.. *yea*
Jaja nu har jag äntiligen startat bilen men dock inte problem fritt oljetrycklampan börjar lysa om man varvar upp bilen och släpper ner den på varv. Och sedan tog kamhjulet mot den inre kamremskåpan. Antagligen pga annan kamaxel eller annat kamhjul men det var inte mycket så det går nog knacka in.

Bild
Det mesta på plats... Det blev dock ingen nylackad ventilkåpa pga av att bulthålen misstämde.

Bild
Här kan man se att kamhjulet tar i den inrekamremskåpan kåpan var nylackad.
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Satt på kamdrevet bakåfram? Borde vara en gjuten beteckning framåt, den kanske är på kamkåpan nu? Har den oljetryck på varv så kan det vara tryckregulatorn i oljepumpen som spökar, det är en fjäderbelastad kolv som ska öppna så att trycket inte blir för högt. Den kan dock ha en tendens att hänga sig så man tappar tryck när den ska tillbaka. Borde sitta med en skruv/bult nere vid pumpen har jag för mig. Prova att smörja upp den, hjälper inte det så kan man schimsa upp den med lite brickor, då blir det mer tryck... ::

Lycka till!

/Chris
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Tack för tipset Chris. Men jag har oljetryck enligt mätaren i mittkonsolen. Jag har provkört bilen nu och jag kan säga att den gick kanon. :D
Men det var störande med oljetrycklampan och ett relä som larmar.
Jag skrev lite fel angående när den lyser efter att kollat upp det lite mer. Oljetrycks lampan lyser och larmet i ett relä låter när jag varvar över ca 2200 rpm.
Edit: Nej kamdrevet är inte felvänt markeringen finns på båda sidorna dock så är markeringen inte samma ställen.
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Hej!! Det problemet har jag också, när man börjar närma sig 90km/h på 5:ans växel och varven är 2200 eller mer då lyser olje lampan och så är det nåt ljud som varnar för oljetryck eller liknande även fast man har bra oljetryck, vet ej vad det kan vara för nåt, men jag trodde det var tändkablarna så jag köpte nya, men ändå så lyser och ljuder det för oljan ibland.Är det nån som vet vad det kan vara nu när vi ändå pratar om det??. :D

//Audimannen2
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Audimannen2 skrev:Hej!! Det problemet har jag också, när man börjar närma sig 90km/h på 5:ans växel och varven är 2200 eller mer då lyser olje lampan och så är det nåt ljud som varnar för oljetryck eller liknande även fast man har bra oljetryck, vet ej vad det kan vara för nåt, men jag trodde det var tändkablarna så jag köpte nya, men ändå så lyser och ljuder det för oljan ibland.Är det nån som vet vad det kan vara nu när vi ändå pratar om det??. :D

//Audimannen2
Ok haha 90 km/h jag får bara köra ca 70 km/h antar att du har högre utvävling. Funderar om det kan vara någon oljetryckgivare som lagt av men frågan är bara var man hitar givarn till oljetryckslampan. Någon som vet det?
Har ställt på bilen nu och ska snart boka tid för besiktning. Men som vanligt blir det nog en ombesiktning med min otur. :)
Edit: har nu sökt på NA forumet och läst att det sitter två oljetryckgivare på motorn en för varvtal under 2000 och en för över 2000. Antagligen har en kabel lossnat i mitt fall. Ska ev kontrolleras ikväll.
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Jag tror att jag lyckats lösa problemet med oljetrycklampan jag drog loss kabeln från en givare.
På höger sida om motorn (i färdriktning) sitter två givare en med två kablar och en med en kabel, och det var den med en kabel som jag drog lös.
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: tor sep 29, 2005 12:18
Ort: Sthlm

hehe..

Inlägg av SibbSon »

prova byta givare kanske ;)
det gjorde ja me min första GT hade samma skit problem!
sen funkade de klockrent förutom när ja hade för lite olja i gumman ;P
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Ja det är nog bäst att byta givare man ligger ju inte ofta under 2000 rpm och samtidigt håller man inte alltid koll på oljetrycksmätaren.
Hehe måste varit full när jag skrev vilken sida givaren sitter på det ska stå vänster sida... altså på samma sida som kylaren.
Men bra att felet löstes snabbt.
Skriv svar