Projekt: Rullande renovering Urquattro
- Fladdermusen
- GT-tok
- Inlägg: 114
- Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Projekt: Rullande renovering Urquattro
Har sedan ett tag tillbaka en tråd på g.org men tänkte nu även lägga upp den här, stundvis händer det inte så mycket men rätt som det är så blir det ett litet ryck.
Detta är fixalistan:
Färdigt/Monterat[X] Inköpt/Beställt[/] Listan ändras efterhand när saker blir klara eller om det kommer in någon ny punkt.
-Nya bakljus+bakljusramp[X]
-Nya eller bättre strålkastare/hel-ljus reflektor[X]
-Vita blinkers fram, Osram Diadem[X]
-Vita skärmblinkers, silvercoat-lampor[X]
-Byta till kromat grill-emblem[X]
-Ledlampor 1xSMD 6000K nummerskylt o 1xSMD 4000K positionsljus[X]
-Xenonkonvertering av helljus alternativt 3 stora extraljus[ ]
-Större fälgar, 16 eller 17(har ej bestämt ännu vad jag vill ha)[ ]
-Montering av AC(AC:n demonterad av tidigare ägare)[ ]
-Original avgassystem[ ]
-Uppgradera bakbromsarna med EBC-belägg(Greenstuff)[X]
-Rostlagning+lackering[ ]
-Bygga ljud, slutsteg samt bättre högtalare(funderar även på retro originalstereo Audi Bose)[ ]
-Laddtrycksmätare Omori[X]
-Byta ut det ej kompletta larmet mot nytt larm[X]
-Reparation eller byte av förarstol eventuellt halvskinn eller skinninredning(Letar skinn/halvskinninredning, eventuellt syr en kompis upp skinninredning till bilen)[ ]
Hade grått halvskinn från en årsmodell -90 i min förra som jag tyvärr skickade med vid försäljning
Kommer säkert på mer att fixa
Har även lite fel/problem med bilen att fixa:
-Motorn varvar inte över 4000/rpm förutom på fullgas[ ]
-Tempmätaren fungerar inte riktigt[X]
-Diffspärren fungerar inte(avslagen slangkoppling)[ ]
-Bromsvarning(Bremssystem defekt)[ ]
Tråd om vad som är gjort av förra ägaren på: irry.com
Detta är länken till tråden med hur långt det är gånget på: g.org
Detta är bilprofilen på: g.org
Detta är fixalistan:
Färdigt/Monterat[X] Inköpt/Beställt[/] Listan ändras efterhand när saker blir klara eller om det kommer in någon ny punkt.
-Nya bakljus+bakljusramp[X]
-Nya eller bättre strålkastare/hel-ljus reflektor[X]
-Vita blinkers fram, Osram Diadem[X]
-Vita skärmblinkers, silvercoat-lampor[X]
-Byta till kromat grill-emblem[X]
-Ledlampor 1xSMD 6000K nummerskylt o 1xSMD 4000K positionsljus[X]
-Xenonkonvertering av helljus alternativt 3 stora extraljus[ ]
-Större fälgar, 16 eller 17(har ej bestämt ännu vad jag vill ha)[ ]
-Montering av AC(AC:n demonterad av tidigare ägare)[ ]
-Original avgassystem[ ]
-Uppgradera bakbromsarna med EBC-belägg(Greenstuff)[X]
-Rostlagning+lackering[ ]
-Bygga ljud, slutsteg samt bättre högtalare(funderar även på retro originalstereo Audi Bose)[ ]
-Laddtrycksmätare Omori[X]
-Byta ut det ej kompletta larmet mot nytt larm[X]
-Reparation eller byte av förarstol eventuellt halvskinn eller skinninredning(Letar skinn/halvskinninredning, eventuellt syr en kompis upp skinninredning till bilen)[ ]
Hade grått halvskinn från en årsmodell -90 i min förra som jag tyvärr skickade med vid försäljning
Kommer säkert på mer att fixa
Har även lite fel/problem med bilen att fixa:
-Motorn varvar inte över 4000/rpm förutom på fullgas[ ]
-Tempmätaren fungerar inte riktigt[X]
-Diffspärren fungerar inte(avslagen slangkoppling)[ ]
-Bromsvarning(Bremssystem defekt)[ ]
Tråd om vad som är gjort av förra ägaren på: irry.com
Detta är länken till tråden med hur långt det är gånget på: g.org
Detta är bilprofilen på: g.org
Senast redigerad av 13 Fladdermusen, redigerad totalt 0 gång.
- Fladdermusen
- GT-tok
- Inlägg: 114
- Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Tackar Det mest akuta på bilen är att få den att sluta varna för defekta bromsar, få ordning på motorn som inte riktigt vill varva ur förutom på fullgas samt få ordning på kylsystemet(troligen givarfel) innan det roliga med renoveringsarbetet tar vid men det jobbiga är att finna tiden till att arbeta framåt våren när man hellre vill börja använda bilenEdis skrev:Gött!!
Alltid roligt att se vad som händer i garagen!! Kan ju behövas lite heja-rop ibland för att höja inspirationen när det känns jobbigt.
- Fladdermusen
- GT-tok
- Inlägg: 114
- Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Omori turbomätare
Fick igår tag i en Omori turbomätare till bilen så nu skall jag bara bestämma var den skall sitta:)
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 564
- Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
- Ort: Uppsala/Alunda
- Fladdermusen
- GT-tok
- Inlägg: 114
- Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
- Fladdermusen
- GT-tok
- Inlägg: 114
- Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Min polare på www.qtd.se som sålde den till mig föreslog handskfacket då han tyckte att jag inte skall borra eller såga i paneler för att montera den vilket iofs är vettigt men jag vet inte om jag tycker att handskfacket är någon bra plats. Jag funderar på montage i a-stolpen om jag hittar ett vettigt mätarhus samt en a-stolpe panel jag kan modifiera då jag vill ha min original kvar oförstördEdis skrev:Jag har satt min mätare i handskfacket på passagerarsidan, inte helt lyckat egentligen, men jag tycker inte om lösa mätare till höger och vänster.
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 564
- Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
- Ort: Uppsala/Alunda
- Fladdermusen
- GT-tok
- Inlägg: 114
- Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Ja det är inte helt lätt, får väl prova mig fram men jag vill inte göra allt för stora ingrepp på bilens paneler o.s.v då inte vill ha en massa fula borrhålAudimannen2 skrev:Inte helt lätt det där, är inte så förtjust i handsfacket måste jag säga, vill nog att man ska kunna se den bättre men vette f_n vart man ska sätta den för att det ska se bäst ut o man kan även se den när man kör
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 564
- Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
- Ort: Uppsala/Alunda
- Fladdermusen
- GT-tok
- Inlägg: 114
- Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Laddtrycksmätarens placering blir nog på vänstersidan i facket under ratten när jag hittat ett bra mätarhus eller en vettig monteringspanel som passar i facket att montera den i. Vill egentligen ha den i a-stolpen men hittar inget mätarhus som verkar fungera något vidare för montage i a-stolpe så det får nog bli i facket under ratten.
- Fladdermusen
- GT-tok
- Inlägg: 114
- Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Har ju som tidigare nämnt tänkt sätta turbomätaren i facket under ratten o hade tänkt sätta den i ett mätarhus som skulle monteras lite snyggt. Nu till problemet var på Biltema o köpte ett mätarhus med håldiameter 52mm för att sedan när jag tänkt montera mätaren upptäcka att Omoris mätare bara har diameter 44mm
Så nu måste jag tänka om eller försöka hitta ett mätarhus med håldiameter 44mm vilket inte verkar vara det lättaste, någon som har någon idé vart man kan hitta ett passande mätarhus?
Så nu måste jag tänka om eller försöka hitta ett mätarhus med håldiameter 44mm vilket inte verkar vara det lättaste, någon som har någon idé vart man kan hitta ett passande mätarhus?
- Fladdermusen
- GT-tok
- Inlägg: 114
- Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
- Fladdermusen
- GT-tok
- Inlägg: 114
- Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Nu är talsyntesen urkopplad, bromsarna kollade så att det inte är anliggning samt ljuset justerat så nu är hon redo för att ställas på o besiktas. Talsyntesen kopplar jag ur för att besiktningsmannen skall slippa höra "Achtung bremssystem defekt" vid besiktningen, skall börja grotta i det o se vad som orsakar larmet när jag får lite mer tid men jag misstänker kabelbrott eller ärgade kablar ut till slitagevarnarna på framhjulen som för övrigt är byglade då beläggen inte har slitage varnare.
- Fladdermusen
- GT-tok
- Inlägg: 114
- Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
- Fladdermusen
- GT-tok
- Inlägg: 114
- Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Nu är hon äntligen i trafik igen efter vinterns tristess, ställde idag på henne samt var o besiktade utan anmärkning o sedan en tur till tvätthallen för att snygga till henne. Skall nu när jag börjar köra henne kolla ladd-trycket med hjälp av den nya turbomätaren o se om jag kan få bilen att gå som hon skall genom att prova med att sänka ladd-trycket till standardtryck.
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 564
- Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
- Ort: Uppsala/Alunda